Treinverbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gydo
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Gydo »

Arriva gaat als de RE18 naar Luik wordt verlengd de tweede RE18 Aken-Maastricht ( die vorig jaar tot Herzogenrath reed) naar Eijsden verlengen, dan zou die in Vise moeten gaan keren. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Bemined
Berichten: 6000
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Bemined »

Dat was ooit het plan, maar uiteindelijk is die tweede trein toch maar lang in Maastricht gaan keren. Overigens betreft het de juist de trein die vorig jaar tot Herzogenrath ging die naar Luik door gaat. Toen het nog onzeker was dat men 2x naar Aken kon rijden was er ook sprake van dat het Luik - Heerlen/Herzogenrath en Eijsden/Maastricht - Aken zou worden. Daar is het uiteindelijk niet van gekomen waardoor er toch een echte drielandentrein komt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21441
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Meltrain »

Dus Eijsden krijgt zijn halfuurdienst niet? :(
Wat is daar de reden van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gydo
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Gydo »

Gaat de RE18 in België een apart lijnnummer krijgen? Iets met een S? Want de RS6 van Arriva naar Weener is in Duitsland bijvoorbeeld RB57. En in België wordt de RE18 dus een stoptrein? Tien jaar geleden toen de IC Brussel - Maastricht reed, stopte hij ook op dezelfde stations tussen Luik en Maastricht als de S43?
en-es
Berichten: 4529
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Stopte alleen op Belgische stations dacht ik. Eijsden ging toen volledig op slot.
Nitein-Repart
Berichten: 3597
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

Dat was een experiment om Maastricht een directe verbinding met Brussel te geven, maar dat experiment heeft gefaald, omdat de reistijdverkorting niet aanzienlijk was ten opzichte van een korte overstap in Liège. Ook stopte de trein destijds niet in Leuven, wat toch wel erg jammer was. Verder stopte de trein ook niet in Randwyck waar de Universiteit Maastricht en vele bedrijven gevestigd zijn. De NS had wel een pendelbus Maastricht-Eijsden opgezet, maar die pendelbus verdween later ook weer dacht ik. Je kon wel met je NS-Vervoersbewijs in de bus van Veolia van Maastricht naar Eijsden.
Meltrain schreef: za 04 mei 2024, 15:36 Dus Eijsden krijgt zijn halfuurdienst niet? :(
Wat is daar de reden van?
Personeelstekort denk ik
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op zo 05 mei 2024, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50955
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Gydo schreef:Gaat de RE18 in België een apart lijnnummer krijgen? Iets met een S? Want de RS6 van Arriva naar Weener is in Duitsland bijvoorbeeld RB57. En in België wordt de RE18 dus een stoptrein? Tien jaar geleden toen de IC Brussel - Maastricht reed, stopte hij ook op dezelfde stations tussen Luik en Maastricht als de S43?
Vooralsnog staat de trein in de NMBS-reisplanner als L-trein.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Suus op zo 05 mei 2024, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39236
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Daniel »

Nitein-Repart schreef: zo 05 mei 2024, 14:43 De NS had wel een pendelbus Maastricht-Eijsden opgericht, maar die pendelbus verdween later ook weer dacht ik.
Er reed destijds een Veolia bus van Maastricht naar Visé via Eijsden als alternatief.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5362
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Die Maastricht-Brussel-Express was een ramp: dat ding was altijd te laat. Ik had een klasgenoot die daarmee pendelde (vanuit omgeving Visé) en die was er gevoelsmatig het eerste uur vaker niet dan wel… :') Na een tijdje hoefde ze ook geen te-laat-briefjes meer te halen en wist iedereen ervan, ook als ze 2 uur later pas verscheen.

Op zich vond ik de verbinding natuurlijk wel ideaal. Maar het niet bedienen van Randwyck en het sluiten van Eijsden weegt daar toch niet tegenop, en in het weekend reed hij niet (en sloeg de stoptrein de stations alsnog over).
Gydo
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Gydo »

Suus schreef: zo 05 mei 2024, 14:57
Gydo schreef:Gaat de RE18 in België een apart lijnnummer krijgen? Iets met een S? Want de RS6 van Arriva naar Weener is in Duitsland bijvoorbeeld RB57. En in België wordt de RE18 dus een stoptrein? Tien jaar geleden toen de IC Brussel - Maastricht reed, stopte hij ook op dezelfde stations tussen Luik en Maastricht als de S43?
Vooralsnog staat de trein in de NMBS-reisplanner als L-trein.

Afbeelding
Dankjewel! Dus zou de RE18 in België het lijn nummer L18 krijgen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50955
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

L-treinen hebben in België geen nummer in de reisinformatie, alleen S-treinen hebben dat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5362
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Maar ze hebben (net als IC-treinen) wel lijnnummers, al weet ik niet precies op welk niveau die toegepast worden. De L18 is nog vrij, zie bijvoorbeeld deze lijst.
Gydo
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Gydo »

Aha, zou er op de LIMAX-Flirts straks tussen Mt en Luik ook L18 staan, en tussen Ahbf en Mt RE18?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13680
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

umbusko schreef: zo 05 mei 2024, 15:38 Die Maastricht-Brussel-Express was een ramp: dat ding was altijd te laat. Ik had een klasgenoot die daarmee pendelde (vanuit omgeving Visé) en die was er gevoelsmatig het eerste uur vaker niet dan wel… :') Na een tijdje hoefde ze ook geen te-laat-briefjes meer te halen en wist iedereen ervan, ook als ze 2 uur later pas verscheen.

Op zich vond ik de verbinding natuurlijk wel ideaal. Maar het niet bedienen van Randwyck en het sluiten van Eijsden weegt daar toch niet tegenop, en in het weekend reed hij niet (en sloeg de stoptrein de stations alsnog over).
Het was een politiek compromis, omdat oorspronkelijk gepland was om de Thalys enkele malen per dag een slagje Maastricht te laten doen. De NMBS heeft toen maar dat uit de hoge hoed getoverd om de Nederlanders wat tevreden te stellen, zonder de logisitieke complicaties goed te overzien: op de verbinding is het nodig dat het personeel tweetalig Frans en Nederlands is. Daar voldoet helaas niet veel treinspersoneel aan...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RobertT
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door RobertT »

umbusko schreef: zo 05 mei 2024, 17:19 Maar ze hebben (net als IC-treinen) wel lijnnummers, al weet ik niet precies op welk niveau die toegepast worden. De L18 is nog vrij, zie bijvoorbeeld deze lijst.
De L nummers heb ik nog nooit gezien,de IC lijnnummers worden wel gebruikt in bv dienstregelingbrochures.
Op de MR 08 staat het treinnummer vermeld en niet het lijnnummer.Voorbeeld L561 voor de trein Zeebrugge-Mechelen(1108-1328)
umbusko
Donateur
Berichten: 5362
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Wellicht leef ik onder een steen, maar deze bestickering had ik nog niet gezien.
Afbeelding

Maar ik heb dan ook nog niet eerder in de 554 gezeten, geloof ik. Het toilet is overigens defect. :')
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3409
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Zugführer »

Ik heb het afgelopen weekend op meerdere treinstellen gezien, viel mij inderdaad ook op. Vroeg me hetzelfde af, of ik gewoon onder een steen had geleefd :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten