‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

cherrypie schreef:
umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.
België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door dennistd »

Falcon schreef:Perronhoogtes: daar waar het in Nederland ook op een bepaalde hoogte gesteld is,i s deze toch ook niet van kracht bij alle station in Nederland. Tenminste niet bij het station Chèvremont alwaar de huidige vervoerder Arriva (maar in het verleden dus ook Veolia) een trein inzet waar de vloerniveau hoger is als het perron. Op onderstaande video kun je goed zien dat de deuren hoger zitten in vergelijking met het perron:
Oké, in vergelijking met Visé is de opstap in Chèvremont peanuts. Maar wat ik wil aankaarten is dat België echt niet het enige land is waar verschillende perronhoogtes bestaan.
Dat heeft volgens mij gewoon met de flinke verkanting daar te maken. Ik ken ik Nederland maar één echt laag perron, en dat is het normaliter ongebruikte deel van spoor 1 in Oldenzaal. Het enige dat daar gebruik van maakt is de IC Berlijn bij een stremming ergens tussen Oldenzaal en Deventer terwijl ie al uit Bentheim is.
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Nitein-Repart schreef:Geen Arriva maar NMBS op Maastricht-Liège heeft veel voordelen:

-vertragingen op Liège-Maastricht werken niet door op Maastricht-Heerlen-Aachen in de huidige situatie, bij een doorgaande treindienst wel
-op werkdagen wordt er nu doorgereden naar Liège-Palais. Arriva gaat dat waarschijnlijk niet doen, aangezien er vrijwel geen beschikbare treinpaden meer zijn tussen Guillemins en Palais
-meer diversiteit in treinmaterieel in Maastricht, als Arriva gaat rijden op Maastricht-Liège komt er alleen maar VIRM en Flirt in Maastricht -o- (en misschien een enkele keer een GTW), dat is erg saai. Nu is er nog echt Belgisch materieel te zien in Maastricht
-Arriva kan zijn nieuwe treinen die bedoeld waren voor het vervoer naar Liège (twee stuks geloof ik), nu inzetten ter versterking op z’n binnenlandse treindiensten
Ik heb een andere mening over de argumenten die je aandraagt ten aanzien van de 'vele voordelen van NMBS op dit traject'. Ik zal ze graag :lol: hieronder proberen te weerleggen:
-De vertragingen worden niet zozeer veroorzaakt tussen Liège-Guillemins en Maastricht, maar wel op het traject Hasselt - Liège Guillemins. Dit blijkt ook uit de heel veel betere punctualiteitscijfers in de weekenden, wanneer de dienst start in Liège-Guillemins. Ik zie niet in waarom dit bij Arriva zou veranderen;
-Het niet doorrijden naar Liège-Palais is een nadeel voor met name toeristen/dagjesmensen. Overigens zitten die met name in de weekenden in de trein en dan rijdt deze ook niet door naar Palais in de huidige dienstregeling.
-Voor treinfanaten is de diversiteit van treinen inderdaad relevant. Mijn inschatting is dat dit voor 0,1% van de reizigers geldt. De rest zit het liefst in nieuwe, schone en comfortabele treinen;
-Ik dacht dat alle 8 tri-courante treinstellen naar België moesten kunnen rijden. Of begrijp ik je argument verkeerd?
simpel en meedogenloos
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Suus schreef:
cherrypie schreef:
umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.
België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.
Oeps, dan zal Visé zeker aangepast moeten worden. Gevoelsmatig moest ik in de spagaat om de trein te betreden (maar dat kan ook een teken zijn dat ik te weinig naar de sportschool ga). Als men perrons net zo snel ophoogt als de wegwerkzaamheden in België dan vermoed ik dat men in 2030 nog met het vege lijf in en uit een Klassiekje springt te Visé/Wezet.
simpel en meedogenloos
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door bartjemestrom »

Nitein-Repart schreef: -meer diversiteit in treinmaterieel in Maastricht, als Arriva gaat rijden op Maastricht-Liège komt er alleen maar VIRM en Flirt in Maastricht -o- (en misschien een enkele keer een GTW), dat is erg saai. Nu is er nog echt Belgisch materieel te zien in Maastricht
-Arriva kan zijn nieuwe treinen die bedoeld waren voor het vervoer naar Liège (twee stuks geloof ik), nu inzetten ter versterking op z’n binnenlandse treindiensten
Die eerste vind ik flauwe kul. Alsof een commercieel bedrijf daar bij gaat stilstaan. :|

Die tweede gebeurt geloof ik niet. Althans, ik heb het nog niet zien gebeuren.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ICE105 »

Aking schreef:Het inbouwen is, gok ik, een kwestie van de juiste apparatuur er in schroeven en misschien een kabeltje trekken. Ik gok dat de toelating langer duurt...
Het is wel iets complexer, er in nu nog geen hardware mogelijkheid om ETCS en ATB-NG, wat ook nodig is voor de drielandentrein, samen te laten werken. Mogelijk kan je iets doen met een extra kastje in de cabine, net als in de Siemens 189 loc, daar heb je ATB niet op je beeldscherm maar op een ouderwets kastje met lampjes.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Suus schreef:
cherrypie schreef:
umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.
België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.
Ze kunnen nog zoveel gelijk hebben, vanuit praktisch oogpunt is het volstrekt belachelijk. Over die regel is dus niet goed nagedacht, want de intentie is goed, maar in de praktijk wordt hierdoor nieuw materieel tegengehouden, terwijl ouder materieel met hetzelfde probleem kampt. Dat schiet niet op. Overigens kan het toch niet zo lastig zijn om (tijdelijk) een noodperron aan te leggen? Gewoon bovenop het huidige perron zo’n stellage met metalen platen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Nitein-Repart schreef:Geen Arriva maar NMBS op Maastricht-Liège heeft veel voordelen:

-vertragingen op Liège-Maastricht werken niet door op Maastricht-Heerlen-Aachen in de huidige situatie, bij een doorgaande treindienst wel
-op werkdagen wordt er nu doorgereden naar Liège-Palais. Arriva gaat dat waarschijnlijk niet doen, aangezien er vrijwel geen beschikbare treinpaden meer zijn tussen Guillemins en Palais
-meer diversiteit in treinmaterieel in Maastricht, als Arriva gaat rijden op Maastricht-Liège komt er alleen maar VIRM en Flirt in Maastricht -o- (en misschien een enkele keer een GTW), dat is erg saai. Nu is er nog echt Belgisch materieel te zien in Maastricht
-Arriva kan zijn nieuwe treinen die bedoeld waren voor het vervoer naar Liège (twee stuks geloof ik), nu inzetten ter versterking op z’n binnenlandse treindiensten
Dit kun je allemaal ook andersom toepassen: vertragingen op Mt-Luik werken niet meer door op Luik-Hasselt, de Belgen hebben twee klassiekjes meer voor hun binnenlandse diensten en op station Liège-Guillemins krijg je nog meer diversiteit aan materieel. :wink:
Wat betreft Liège-Saint-Lambert (ja, zo heet het nu): een prima oplossing zou zijn als Arriva-vervoerbewijzen geldig worden bij NMBS tussen Guillemins en Saint-Lambert. Die overstap maakt dan niet zoveel uit met zoveel verbindingen. Maar als ik zie hoe stroef het allemaal gaat, zal dat wel niet gaan gebeuren...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

In Duitsland doen ze vijf jaar (en mogelijk negen jaar) over de herbouw van een oude spoorbrug en tot die tijd treinvervangend busvervoer. Dus het kan altijd nog stroever...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

Eurostar *trein*

IC Berlijn *trein*

Benelux *trein*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Die treinen gaan niet naar Leer :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

De Eurostar heeft in de maanden voordat deze voor de reiziger in dienst kwam tijdens de proefritten zoveel amok veroorzaakt op de HSL dat ik serieus verbaasd was dat het rond Pasen 2018 kon rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Ja, en ze zijn niet eens van het spoor gehaald. Bij gebrek aan sneeuw wellicht :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Die treinen gaan niet naar Leer :')
Nee dûhûh, geen brug (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

:')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Hainje »

Tja tante Trolly, sommige mensen zijn wat hardleers op dat punt.... -o-
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Het zou wat zijn als we hardweeners waren... :X

Maar dit gekrakeel heeft natuurlijk allemaal weinig meer met de zuideroorlog te maken, dus huts: BOMMEN EN GRANATEN! *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

Hier nog wat oude munitie.
De Treinreiziger schreef:Volgens Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be is er echter geen enkele reden om de lijn te vertragen. “België weert de nieuwe trein onder het mom van Europese regelgeving, die voorschrijft dat treinen in 2025 het Europese beveiligingssysteem moeten hebben. De nieuwe Arriva-trein heeft dat inderdaad nog niet, maar krijgt dat ruim voor 2025 wel”, reageren de organisaties in een persbericht. De organisaties denken dat de drielandentrein in een grote behoefte zal voorzien, en roepen de betrokken partijen daarom op om de bureaucratische oorlogsvoering te staken en het belang van de reizigers voorop te stellen.
In een reactie op het hierboven aangehaalde bericht op de site van TramTreinBus reageert zekere ABC als volgt:
Drielandentrein
ERTMS is in dienst in de knooppunt Luik Guillemins sinds december 2017. ERTMS hebben aan boord van de Drielandentrein is dus niet “nice to have” : het gaat over de veiligheid van de reizigers.

In Belgïe is ERTMS reeds in dienst tussen Ekeren – Antwerpen – Mechelen – Leuven – Ottignies – Namen – Dinant – Virton – Rodange (LU), Schaarbeek – Leuven – HSL 2 – Ans – Luik Guillemins – Chênée, Diksmuide – De Panne, Ottignies – Fleurus – Auvelais – Namen en de roll-out op rest van het Belgische spoorwegnet gaat op volle tour voort.

Verplichting om ERTMS in te bouwen in nieuwe treinen (d.w.z. besteld na 1ste januari 2012 of in dienst gesteld na 1ste januari 2015) is een Europese verplichting sinds juli 2009. SInds de eerste projectvergadering in 2015 heeft DVIS (Belgische veilgheidsinstantie voor spoorwegen) deze verplichting herinnerd.

Hadden Stadler en Arriva de nodige stappen ondernomen sinds 2015, dan zou ERTMS nu al lang ingebouwd worden op de Drielandentreinen en zou de huidige ruzie nooit ontstond zijn.
Er lijkt dus wel een fysieke aanleiding te zijn. Gelukkig zit de reiziger ondertussen veilig in een Klassiekje.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Wat schattig een Waal die Nederlands typt... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Daniel »

ICE105 schreef:Het is wel iets complexer, er in nu nog geen hardware mogelijkheid om ETCS en ATB-NG, wat ook nodig is voor de drielandentrein, samen te laten werken.
Waar op die lijn ligt dan ATB-NG? Van Landgraaf tot de grens?
Op de rest van het traject hebben in het verleden immers nog Plan V's gereden en die hadden alleen EG.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Z2N »

Aldus bijlage 14 van de Prorail Netverklaring (PDF-alert) is op Landgraaf - Herzogenrath inderdaad ATG-NG geinstalleerd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Mdk »

dennistd schreef:Ik ken ik Nederland maar één echt laag perron, en dat is het normaliter ongebruikte deel van spoor 1 in Oldenzaal. Het enige dat daar gebruik van maakt is de IC Berlijn bij een stremming ergens tussen Oldenzaal en Deventer terwijl ie al uit Bentheim is.
Bestaat dat zakspoor in Gouda nog? waar dat ns tramding naar Alphen vandaan vertrok? ik meen me te herinneren dat dat ook een flink laag perron is, al weet ik niet of dat überhaupt ooit gebruikt word/werd voor normale treinen.
Bij twijfel altijd klagen
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Volgens mij ligt het er nog, ik heb alleen geen idee of er nog een wissel naartoe ligt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Wubbo »

Het bestaat nog maar het wissel ervoor kan niet meer bediend worden. Er kan dus geen trein meer naar toe.
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Suus schreef:
cherrypie schreef:
umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.
België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.
Navraag bij de Stationsdienst leert dat station Eijsden in de week van 6 juli 2020 wordt opgehoogd naar de P76-norm. Dat duurt dus nog wel een tijdje. Ik weet overigens niet of het huidige lage perron een belemmering is voor Arriva om in Eijsden te stoppen. In het vervoersplan 2019 staat immers dat men 1x per uur de trein wil laten keren nabij Visé-grens (ledige rit). Wellicht dat Arriva dit al wel gaat invoeren in de loop van 2019. Men heeft namelijk onlangs ook een nieuwe bushalte aangelegd bij de P+R te Eijsden tegenover het station.
simpel en meedogenloos
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten