België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.cherrypie schreef:Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
Treinverbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat heeft volgens mij gewoon met de flinke verkanting daar te maken. Ik ken ik Nederland maar één echt laag perron, en dat is het normaliter ongebruikte deel van spoor 1 in Oldenzaal. Het enige dat daar gebruik van maakt is de IC Berlijn bij een stremming ergens tussen Oldenzaal en Deventer terwijl ie al uit Bentheim is.Falcon schreef:Perronhoogtes: daar waar het in Nederland ook op een bepaalde hoogte gesteld is,i s deze toch ook niet van kracht bij alle station in Nederland. Tenminste niet bij het station Chèvremont alwaar de huidige vervoerder Arriva (maar in het verleden dus ook Veolia) een trein inzet waar de vloerniveau hoger is als het perron. Op onderstaande video kun je goed zien dat de deuren hoger zitten in vergelijking met het perron:Oké, in vergelijking met Visé is de opstap in Chèvremont peanuts. Maar wat ik wil aankaarten is dat België echt niet het enige land is waar verschillende perronhoogtes bestaan.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik heb een andere mening over de argumenten die je aandraagt ten aanzien van de 'vele voordelen van NMBS op dit traject'. Ik zal ze graag hieronder proberen te weerleggen:Nitein-Repart schreef:Geen Arriva maar NMBS op Maastricht-Liège heeft veel voordelen:
-vertragingen op Liège-Maastricht werken niet door op Maastricht-Heerlen-Aachen in de huidige situatie, bij een doorgaande treindienst wel
-op werkdagen wordt er nu doorgereden naar Liège-Palais. Arriva gaat dat waarschijnlijk niet doen, aangezien er vrijwel geen beschikbare treinpaden meer zijn tussen Guillemins en Palais
-meer diversiteit in treinmaterieel in Maastricht, als Arriva gaat rijden op Maastricht-Liège komt er alleen maar VIRM en Flirt in Maastricht -o- (en misschien een enkele keer een GTW), dat is erg saai. Nu is er nog echt Belgisch materieel te zien in Maastricht
-Arriva kan zijn nieuwe treinen die bedoeld waren voor het vervoer naar Liège (twee stuks geloof ik), nu inzetten ter versterking op z’n binnenlandse treindiensten
-De vertragingen worden niet zozeer veroorzaakt tussen Liège-Guillemins en Maastricht, maar wel op het traject Hasselt - Liège Guillemins. Dit blijkt ook uit de heel veel betere punctualiteitscijfers in de weekenden, wanneer de dienst start in Liège-Guillemins. Ik zie niet in waarom dit bij Arriva zou veranderen;
-Het niet doorrijden naar Liège-Palais is een nadeel voor met name toeristen/dagjesmensen. Overigens zitten die met name in de weekenden in de trein en dan rijdt deze ook niet door naar Palais in de huidige dienstregeling.
-Voor treinfanaten is de diversiteit van treinen inderdaad relevant. Mijn inschatting is dat dit voor 0,1% van de reizigers geldt. De rest zit het liefst in nieuwe, schone en comfortabele treinen;
-Ik dacht dat alle 8 tri-courante treinstellen naar België moesten kunnen rijden. Of begrijp ik je argument verkeerd?
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Oeps, dan zal Visé zeker aangepast moeten worden. Gevoelsmatig moest ik in de spagaat om de trein te betreden (maar dat kan ook een teken zijn dat ik te weinig naar de sportschool ga). Als men perrons net zo snel ophoogt als de wegwerkzaamheden in België dan vermoed ik dat men in 2030 nog met het vege lijf in en uit een Klassiekje springt te Visé/Wezet.Suus schreef:België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.cherrypie schreef:Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
simpel en meedogenloos
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Die eerste vind ik flauwe kul. Alsof een commercieel bedrijf daar bij gaat stilstaan.Nitein-Repart schreef: -meer diversiteit in treinmaterieel in Maastricht, als Arriva gaat rijden op Maastricht-Liège komt er alleen maar VIRM en Flirt in Maastricht -o- (en misschien een enkele keer een GTW), dat is erg saai. Nu is er nog echt Belgisch materieel te zien in Maastricht
-Arriva kan zijn nieuwe treinen die bedoeld waren voor het vervoer naar Liège (twee stuks geloof ik), nu inzetten ter versterking op z’n binnenlandse treindiensten
Die tweede gebeurt geloof ik niet. Althans, ik heb het nog niet zien gebeuren.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het is wel iets complexer, er in nu nog geen hardware mogelijkheid om ETCS en ATB-NG, wat ook nodig is voor de drielandentrein, samen te laten werken. Mogelijk kan je iets doen met een extra kastje in de cabine, net als in de Siemens 189 loc, daar heb je ATB niet op je beeldscherm maar op een ouderwets kastje met lampjes.Aking schreef:Het inbouwen is, gok ik, een kwestie van de juiste apparatuur er in schroeven en misschien een kabeltje trekken. Ik gok dat de toelating langer duurt...
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ze kunnen nog zoveel gelijk hebben, vanuit praktisch oogpunt is het volstrekt belachelijk. Over die regel is dus niet goed nagedacht, want de intentie is goed, maar in de praktijk wordt hierdoor nieuw materieel tegengehouden, terwijl ouder materieel met hetzelfde probleem kampt. Dat schiet niet op. Overigens kan het toch niet zo lastig zijn om (tijdelijk) een noodperron aan te leggen? Gewoon bovenop het huidige perron zo’n stellage met metalen platen.Suus schreef:België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.cherrypie schreef:Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dit kun je allemaal ook andersom toepassen: vertragingen op Mt-Luik werken niet meer door op Luik-Hasselt, de Belgen hebben twee klassiekjes meer voor hun binnenlandse diensten en op station Liège-Guillemins krijg je nog meer diversiteit aan materieel.Nitein-Repart schreef:Geen Arriva maar NMBS op Maastricht-Liège heeft veel voordelen:
-vertragingen op Liège-Maastricht werken niet door op Maastricht-Heerlen-Aachen in de huidige situatie, bij een doorgaande treindienst wel
-op werkdagen wordt er nu doorgereden naar Liège-Palais. Arriva gaat dat waarschijnlijk niet doen, aangezien er vrijwel geen beschikbare treinpaden meer zijn tussen Guillemins en Palais
-meer diversiteit in treinmaterieel in Maastricht, als Arriva gaat rijden op Maastricht-Liège komt er alleen maar VIRM en Flirt in Maastricht -o- (en misschien een enkele keer een GTW), dat is erg saai. Nu is er nog echt Belgisch materieel te zien in Maastricht
-Arriva kan zijn nieuwe treinen die bedoeld waren voor het vervoer naar Liège (twee stuks geloof ik), nu inzetten ter versterking op z’n binnenlandse treindiensten
Wat betreft Liège-Saint-Lambert (ja, zo heet het nu): een prima oplossing zou zijn als Arriva-vervoerbewijzen geldig worden bij NMBS tussen Guillemins en Saint-Lambert. Die overstap maakt dan niet zoveel uit met zoveel verbindingen. Maar als ik zie hoe stroef het allemaal gaat, zal dat wel niet gaan gebeuren...
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
In Duitsland doen ze vijf jaar (en mogelijk negen jaar) over de herbouw van een oude spoorbrug en tot die tijd treinvervangend busvervoer. Dus het kan altijd nog stroever...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Eurostar *trein*
IC Berlijn *trein*
Benelux *trein*
IC Berlijn *trein*
Benelux *trein*
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Die treinen gaan niet naar Leer :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De Eurostar heeft in de maanden voordat deze voor de reiziger in dienst kwam tijdens de proefritten zoveel amok veroorzaakt op de HSL dat ik serieus verbaasd was dat het rond Pasen 2018 kon rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ja, en ze zijn niet eens van het spoor gehaald. Bij gebrek aan sneeuw wellicht
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Nee dûhûh, geen brug (A)Vinny schreef:Die treinen gaan niet naar Leer :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Tja tante Trolly, sommige mensen zijn wat hardleers op dat punt.... -o-
🍉
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het zou wat zijn als we hardweeners waren... :X
Maar dit gekrakeel heeft natuurlijk allemaal weinig meer met de zuideroorlog te maken, dus huts: BOMMEN EN GRANATEN! *O*
Maar dit gekrakeel heeft natuurlijk allemaal weinig meer met de zuideroorlog te maken, dus huts: BOMMEN EN GRANATEN! *O*
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hier nog wat oude munitie.
In een reactie op het hierboven aangehaalde bericht op de site van TramTreinBus reageert zekere ABC als volgt:De Treinreiziger schreef:Volgens Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be is er echter geen enkele reden om de lijn te vertragen. “België weert de nieuwe trein onder het mom van Europese regelgeving, die voorschrijft dat treinen in 2025 het Europese beveiligingssysteem moeten hebben. De nieuwe Arriva-trein heeft dat inderdaad nog niet, maar krijgt dat ruim voor 2025 wel”, reageren de organisaties in een persbericht. De organisaties denken dat de drielandentrein in een grote behoefte zal voorzien, en roepen de betrokken partijen daarom op om de bureaucratische oorlogsvoering te staken en het belang van de reizigers voorop te stellen.
Er lijkt dus wel een fysieke aanleiding te zijn. Gelukkig zit de reiziger ondertussen veilig in een Klassiekje.Drielandentrein
ERTMS is in dienst in de knooppunt Luik Guillemins sinds december 2017. ERTMS hebben aan boord van de Drielandentrein is dus niet “nice to have” : het gaat over de veiligheid van de reizigers.
In Belgïe is ERTMS reeds in dienst tussen Ekeren – Antwerpen – Mechelen – Leuven – Ottignies – Namen – Dinant – Virton – Rodange (LU), Schaarbeek – Leuven – HSL 2 – Ans – Luik Guillemins – Chênée, Diksmuide – De Panne, Ottignies – Fleurus – Auvelais – Namen en de roll-out op rest van het Belgische spoorwegnet gaat op volle tour voort.
Verplichting om ERTMS in te bouwen in nieuwe treinen (d.w.z. besteld na 1ste januari 2012 of in dienst gesteld na 1ste januari 2015) is een Europese verplichting sinds juli 2009. SInds de eerste projectvergadering in 2015 heeft DVIS (Belgische veilgheidsinstantie voor spoorwegen) deze verplichting herinnerd.
Hadden Stadler en Arriva de nodige stappen ondernomen sinds 2015, dan zou ERTMS nu al lang ingebouwd worden op de Drielandentreinen en zou de huidige ruzie nooit ontstond zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Wat schattig een Waal die Nederlands typt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Waar op die lijn ligt dan ATB-NG? Van Landgraaf tot de grens?ICE105 schreef:Het is wel iets complexer, er in nu nog geen hardware mogelijkheid om ETCS en ATB-NG, wat ook nodig is voor de drielandentrein, samen te laten werken.
Op de rest van het traject hebben in het verleden immers nog Plan V's gereden en die hadden alleen EG.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Aldus bijlage 14 van de Prorail Netverklaring (PDF-alert) is op Landgraaf - Herzogenrath inderdaad ATG-NG geinstalleerd.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Bestaat dat zakspoor in Gouda nog? waar dat ns tramding naar Alphen vandaan vertrok? ik meen me te herinneren dat dat ook een flink laag perron is, al weet ik niet of dat überhaupt ooit gebruikt word/werd voor normale treinen.dennistd schreef:Ik ken ik Nederland maar één echt laag perron, en dat is het normaliter ongebruikte deel van spoor 1 in Oldenzaal. Het enige dat daar gebruik van maakt is de IC Berlijn bij een stremming ergens tussen Oldenzaal en Deventer terwijl ie al uit Bentheim is.
Bij twijfel altijd klagen
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Volgens mij ligt het er nog, ik heb alleen geen idee of er nog een wissel naartoe ligt.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het bestaat nog maar het wissel ervoor kan niet meer bediend worden. Er kan dus geen trein meer naar toe.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Navraag bij de Stationsdienst leert dat station Eijsden in de week van 6 juli 2020 wordt opgehoogd naar de P76-norm. Dat duurt dus nog wel een tijdje. Ik weet overigens niet of het huidige lage perron een belemmering is voor Arriva om in Eijsden te stoppen. In het vervoersplan 2019 staat immers dat men 1x per uur de trein wil laten keren nabij Visé-grens (ledige rit). Wellicht dat Arriva dit al wel gaat invoeren in de loop van 2019. Men heeft namelijk onlangs ook een nieuwe bushalte aangelegd bij de P+R te Eijsden tegenover het station.Suus schreef:België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.cherrypie schreef:Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
simpel en meedogenloos
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten