‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door DDietzen »

cherrypie schreef:(...) Het beveiligingssysteem is immers al in het aanbestedingsproces. Dan hoeft inbouw volgens mij geen jaren te duren.
Vergeet niet de toelating, die moet je niet onderschatten bij DVIS. De Duitse ICE 3-neu (BR 407) zit daarvoor bijvoorbeeld ook al vele jaren in de wachtkamer.
(Ik geef toe, dit is een proof by example, als iemand een tegenvoorbeeld weet van (internationaal) materieel dat wél snel door de toelating heen kwam, laat ik me graag corrigeren :wink: )
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Klopt, de toelating kan jarenlang aanslepen. In de communicatie van Arriva richting de pers wordt gesproken over inbouw van het beveiligingssysteem eind 2022. Ik vermoed echter dat men de inbouw eerder plant en dan de toelatingsaanvraag indient. Overigens hoop ik dat Arriva inmiddels wakker is geschrokken t.a.v. DVIS; men reed nietsvermoedend talloze testritjes door Vlaanderen en Wallonië, totdat daar voor hen 'plotseling' de ETCS-verplichting om de hoek kwam kijken.

Terzijde: een klassiek treinstel reed vandaag om 16:00u een testrit vanaf de grens richting Eijsden en daarna door naar Maastricht.
simpel en meedogenloos
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

De werkzaamheden in Visé schieten op: volgens iemand anders die vandaag door Visé kwam moet de helft van het (nieuwe, hoge) perron en het spoor naar Maastricht nog afgewerkt worden, maar zijn ze druk bezig.
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

umbusko schreef:De werkzaamheden in Visé schieten op: volgens iemand anders die vandaag door Visé kwam moet de helft van het (nieuwe, hoge) perron en het spoor naar Maastricht nog afgewerkt worden, maar zijn ze druk bezig.
Dat klopt, ik was er eergisteren en men is nu bezig met het plaatsen van de rails aan de rechterkant van het perron (in zuidelijke kijkrichting). De andere kant van het perron ziet er al goed uit!
Laatst gewijzigd door cherrypie op za 27 jun 2020, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
simpel en meedogenloos
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Wow. Nu gaat Visé op mijn verdachtenlijstje. Stations waarvan de aanwezigheid van nieuwe bordjes niet kan worden uitgesloten *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door CamilleKreemers »

cherrypie schreef:Klopt, de toelating kan jarenlang aanslepen. In de communicatie van Arriva richting de pers wordt gesproken over inbouw van het beveiligingssysteem eind 2022. Ik vermoed echter dat men de inbouw eerder plant en dan de toelatingsaanvraag indient. Overigens hoop ik dat Arriva inmiddels wakker is geschrokken t.a.v. DVIS; men reed nietsvermoedend talloze testritjes door Vlaanderen en Wallonië, totdat daar voor hen 'plotseling' de ETCS-verplichting om de hoek kwam kijken.

Terzijde: een klassiek treinstel reed vandaag om 16:00u een testrit vanaf de grens richting Eijsden en daarna door naar Maastricht.
Wat is DVIS? Daarnaast waarom stelt NMBS ETCS verplicht als het nergens op hun spoor ligt en zover ik weet er ook geen plannen zijn om het te installeren? Is het puur een vertragingsmiddel om hun treinen te beschermen dat ook vergeleken wordt met antiek materieel?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door DDietzen »

Een minuutje googelen doet wonderen: DVIS is de Belgische veiligheidsinstantie voor het spoor en regelt dus alle toelatingen voor materieel.

NMBS stelt geen ETCS verplicht, dat doet DVIS.

ETCS ligt juist al op behoorlijk veel delen van het Belgische spoor, Nederland kan daar nog flink wat van leren. Waar ProRail in 2050 integraal ETCS wil op het hoofdrailnet, mikt Infrabel op 2025. Bekijk eens dit ETCS-draadje van de buren bij HGBTF.

Puur regeltechnisch staat DVIS in z'n recht om de Arriva Flirts te weigeren aangezien het sinds enkele jaren verplicht is voor alle *nieuwe* materieel om ETCS te hebben. Maar daarmee is het wel heel wrang dat het resultaat van die weigering is dat er mínder veilige treinen moeten blijven rijden (immers, de Belgische roestbakken hebben geen ATB maar de Flirts wél TBL), en komt het de NMBS ook verdacht goed uit dat zo de concurrentie op het Belgische spoor nog enige jaren buiten de deur kan worden gehouden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Ik denk dat NMBS niet van plan is de spoorlijn aan Arriva over te dragen.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door bartjemestrom »

Ik hoorde dat Arriva het samen zou gaan rijden. De Belgische machinisten op de FLIRT. Doet men nu ook op Heerlen-Aachen waar ook Duitse machinisten op de FLIRT rijdt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Een beetje flirten doet wonderen: Franstalige Belgische machinisten die in dienst zijn bij het meest logge overheidsbedrijf ter wereld laten werken voor een goeddeels privaat Duits/Brits bedrijf in Nederland *trein*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Vinny schreef:meest logge overheidsbedrijf ter wereld
Doe eens niet zo dramatisch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Jay20 »

Vinny schreef:Een beetje flirten doet wonderen: Franstalige Belgische machinisten die in dienst zijn bij het meest logge overheidsbedrijf ter wereld laten werken voor een goeddeels privaat Duits/Brits bedrijf in Nederland *trein*
Ik denk dat de SNCF logger is :mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Z2N »

Zolang de NMBS geen machinisten omtovert tot trambestuurders om te bezuinigen op de personeelskosten zal dat wel meevallen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Daniel »

Arriva ondertekent contract met Stadler voor eerste inbouw van ETCS-systeem GUARDIA in treinen

Arriva Nederland en Stadler ondertekenden een contract voor de inbouw van het European Train Control System (ETCS) GUARDIA in 36 van de treinen van haar vloot. Deze opdracht bevat ook het begeleiden van de toelating van de treinen met het nieuwe systeem GUARDIA in Nederland, België en Duitsland. Tot dit deel van de treinenvloot behoren ook de 8 reeds aangeschafte multi courante treinstellen die worden ingezet op de internationale treinlijn (RE18) van Arriva in Limburg. Arriva is hiermee de eerste regionale vervoerder in Nederland die opdracht geeft om haar treinstellen geschikt te maken voor het European Rail Traffic Management System (ERTMS). De eerste treinen met het nieuw ingebouwde systeem zullen in 2022 gereed zijn voor ingebruikname.

Stadler zal 36 FLIRT treinen van Arriva, rijdend in Limburg, van het ETCS-veiligheidssysteem GUARDIA voorzien. Acht van deze treinen werden speciaal gemaakt voor de inzet op het grensoverschrijdende traject in Limburg (RE18). Om deze reden is ook de zgn. homologatie van het systeem in alle betrokken landen onderdeel van deze opdracht. Arriva is de eerste regionale vervoerder in Nederland die een contract ondertekent voor de inbouw van een ETCS-systeem in haar treinen.

Voor Stadler is dit de eerste opdracht om treinen te voorzien van haar ETCS-systeem.
Stadler wordt verantwoordelijk voor de gehele uitvoering van het project. Dat wil zeggen ontwikkeling, engineering en de homologatie. De installatie van GUARDIA in de treinen wordt gedaan door Stadlers Service Center in Nederland. Deze opdracht wordt uitgevoerd tussen 2020-2024. De eerste treinen, voorzien zijn van het systeem, komen in 2022 beschikbaar zodat die ingezet kunnen worden op het internationale treintraject RE 18.
Anne Hettinga, voorzitter van de Raad van Bestuur van Arriva Nederland: “Met deze ondertekening maken we nog maar eens duidelijk dat wij als Arriva veel waarde hechten aan veiligheid en innovatie. Het is mooi om in dit landelijke én Europese programma als regionale vervoerder koploper te zijn.”

Jürg Gygax, directeur van de service-divisie van Stadler: “Wij zijn bijzonder trots dat wij deze opdracht mogen uitvoeren. Dat wij deze treinen met het GUARDIA-systeem voorzien en met die inbouw van een ETCS-systeem meteen voor meer landen aan de toelating werken, is voor ons een belangrijke mijlpaal. Wij verheugen ons op deze meerjarige opdracht met Arriva als partner.”

ERTMS is dé Europese digitale standaard waarmee het spoor voor volgende generaties geschikt wordt gemaakt. Het is een combinatie van een systeem in de trein (ETCS) én in het onderliggende spoor. Zo blijft Nederland mobiel en bereikbaar én het maakt het treinverkeer veilig en sneller. Door deze Europese standaard wordt het eenvoudiger om landsgrenzen te passeren. Het ETCS-systeem GUARDIA omvat de installatie van zowel hardware als software in de trein. Het stelt de machinist in staat om de positie, snelheid en aanvullende gegevens van de trein te visualiseren, waarbij al deze details worden doorgegeven aan het controlecentrum.

Bron: Persbericht Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

In dit persbericht wordt alles minstens drie keer herhaald. Wel fijn dat er eindelijk schot in de zaak zit om de treinen geschikt te maken voor België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Uw reporter ter plaatse meldt de vooruitgang van station Visé. Wat een verschil! Ik kon nog geen bordjes met de stationsnaam ontdekken.
Afbeelding
Afbeelding


En van station Eijsden:
Afbeelding
Afbeelding
Ik wilde ook nog een foto de andere kant op maken, maar dat was het moment waarop mijn telefoon uitviel...
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Wat een mooie update in woord en beeld. Te Eijsden doet alleen de klok het nog niet. Twee weken geleden zag ik in Visé nog werk-in-uitvoering, maar het ziet ernaar uit dat de klus ook daar is geklaard. Dit maakt in ieder geval alvast 'de rails' vrij voor Arriva. Stiekem hoop ik dat Arriva al sneller kan rijden dan eind 2022, maar men is wel stellig over die datum.
simpel en meedogenloos
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

Aan 'de rails' zal het ook niet liggen. Maar die treinen moeten dus eerst nog ETCS ingebouwd krijgen, en dan moet dat nog getest en toegelaten worden in drie verschillende landen. Dat is helaas niet zo een-twee-drie geregeld. Ik denk dat we nog van geluk mogen spreken als dat in twee jaar geregeld is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door webguy »

Perongeluk de zekering er uit trekken toch?
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Visgraatmodel »

Afbeelding
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Inmiddels zijn ook in ieder geval 106 van de 139 Breaks voorzien van ETCS, maar de papierwinkel in Nederland is nog niet rond; ze moeten opnieuw voor Nederland "gehomologeerd" worden. Laatst is er een stel geweigerd aan de grens en vervolgens niet uitgewisseld, waardoor er 1x/4 uur een slag Visé-Maastricht-Visé uitviel. Dus de Belgen rijden ondertussen deels met Breaks zonder ETCS en deels met klassiekjes. :')

Sfeerbeeld van uw reporter ter plaatse, een half uurtje geleden:
Afbeelding
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Wat een oude meuk. Dat ze hiermee nog rijden. Hoog tijd voor Arriva.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

De klassiekjes zouden als eerste verdwijnen wanneer M7 op de sporen zou verschijnen.

Helaas komt het M7 maar niet uit de startblokken, dus mogen de reizigers het nog even doen met deze oude hokken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Dat klinkt leuk, maar is er ook al een oplossing voor de boemel naar Aachen dan? Wat zou daar moeten gaan rijden? Toch geen M7 denk ik?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Op termijn HLE 18 met I11. Als het M7 met motorwagen naar de IC Oostende - Eupen gaat, komt er genoeg HLE 18 met I11 vrij voor een IC Kortrijk - Aachen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten