‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door MaartenD »

umbusko schreef: za 27 feb 2021, 16:40 Inmiddels zijn ook in ieder geval 106 van de 139 Breaks voorzien van ETCS, maar de papierwinkel in Nederland is nog niet rond; ze moeten opnieuw voor Nederland "gehomologeerd" worden. Laatst is er een stel geweigerd aan de grens
Hoe werkt dat? Heeft de Nederlandse VL een lijst met stelnummers die toegelaten zijn en wordt dat elke keer bij een binnenkomende trein gecontroleerd?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Ik heb geen idee. Eerdere "fouten" (machinisten die geen Nederlands konden) kwamen meestal per toeval aan het licht.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Plutona »

Ik stuitte hierop:
https://www.treinreiziger.nl/nmbs-krijg ... en-omhoog/

Ik vraag me af of dit de definitieve doodsteek gaat zijn voor Arriva op Maastricht-Luik
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Hainje »

Het exclusieve recht geldt alleen voor binnenlandse treinen, zou me niets verbazen als ze buitenlandse treinen dus gewoon moeten accepteren.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Dat is sowieso in heel Europa al het geval toch?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Hainje »

Klopt, maar is die eis ook al van kracht in het lopende contract met de NMBS? Want zo oud is die regel volgens mij ook weer niet.
🍉
PHS

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door PHS »

Arriva of ieder ander bedrijf kan zo een internationale treindienst starten, alleen mag je dan geen binnenlandse reizigers vervoeren die onder een binnenlandse concessie vallen, dus in dit geval geen reizigers tussen Wezet en Luik. Dan is die treindienst waarschijnlijk niet rendabel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Volgens mij kan niet hard worden afgedwongen door de NMBS dat internationale treinen vrij blijven van binnenlandse reizigers. In de praktijk gaan ze natuurlijk moeilijk doen zodat het voor een bedrijf als Arriva redelijk onmogelijk wordt om een goede dienstverlening te kunnen bieden. Het is denk ik nog steeds het verstandigste om aan te sluiten bij Wallonië dat samen met de provincie Luik en de stad een soort 'RER-Liège' (S-Bahn Lüttich) willen opzetten. Arriva kan dan als contractant opereren en de diensten gewoon in opdracht van de NMBS uitvoeren en wellicht met wat Nederlandse subsidie. Zijn ze in Franstalig België ook eens blij dat ze wat geholpen worden (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door bartjemestrom »

Iets staat mij bij dat NMBS en Arriva samen gingen werken op dat traject. Geloof Arriva de treinstellen en NMBS de machinisten.

Op Heerlen-Aachen rijden zowel DB als Arriva machinisten
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Hainje »

bartjemestrom schreef: di 20 apr 2021, 22:10 Iets staat mij bij dat NMBS en Arriva samen gingen werken op dat traject. Geloof Arriva de treinstellen en NMBS de machinisten.
Oh dat hoor ik dan ook voor het eerst.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Ik denk dat de wens de vader is van de gedachte. Titel van het topic heet niet voor niets 'spooroorlog'. Als de deelnemende bedrijven en overheden eens hun tijd, geld en energie gestoken hadden in samenwerking in plaats van elkaar dwars zitten was er nu ook al een betere internationale treindienst geweest...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

De enige instantie die dwars zit is DVIS dat de treinen van Arriva niet in België wil toelaten zonder ETCS.
Het is dus niet de schuld van de NMBS dat die treinen de grens nog niet over gaan.
Ondertussen werkt bijvoorbeeld Infrabel wel mee, door Belgische perrons te verhogen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door playertwo »

Vinny schreef: do 22 apr 2021, 21:41 Ik denk dat de wens de vader is van de gedachte. Titel van het topic heet niet voor niets 'spooroorlog'. Als de deelnemende bedrijven en overheden eens hun tijd, geld en energie gestoken hadden in samenwerking in plaats van elkaar dwars zitten was er nu ook al een betere internationale treindienst geweest...
Zijn we vergeten dat Arriva in eerste instantie ook maar tijdelijk naar Duitsland mocht omdat de toelating niet op orde was en dat de eis voor ERTMS vanaf het begin duidelijk was, zie eerder in dit topic. Voor nieuwe treinen zal je voor je toelating aan alle eisen moeten voldoen. Voor België dus ook ERTMS, wat overigens rond Luik jn dienst is.

Arriva mag dus eerst hun huiswerk volledig gedaan hebben en als ze volledig aan de eisen voldoen, en dus toelating hebben, treinpaden aanvragen. Infrabel zal dan, mits capaciteit, moeten toewijzen. Als dat laatste niet het geval is kunnen ze dat alsnog afdwingen via de rechtbank. NMBS kan dan stuiteren wat ze wil, de vakbonden kunnen moeilijk dien, maar de Wet en Europese regels gelden ook gewoon in België
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Ooit komt het goed :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Ik weet niet wat ze gaan doen, maar ik lees net bij de werkzaamheden bij NS dat er van 3 juli t/m 2 augustus :!: bussen rijden tussen Maastricht en Visé. Gek genoeg kan ik dit voor de verandering nu weer eens niet terugvinden op de website van de NMBS. :mrgreen:

Dit staat nog los van de jaarlijkse werkzaamheden in de Luikse tunnels, waardoor van 3 juli t/m 30 augustus geen treinen rijden tussen Liège-Guillemins en Herstal. Dit vind ik wel terug bij de NMBS en staat bij de NS in een apart nietszeggend bericht als "Door werkzaamheden: tussen Maastricht en Hasselt is de internationale dienstregeling aangepast".
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Belgische bureaucratie, deel zoveel. :lol: Vanaf de voormalige aftakking naar Liège-Longdoz is een gedeelte van spoorlijn 40 omgedoopt in spoorlijn 40A (maar verbindingsspoor 40/1 is niet omgedoopt in 40A/1 hoewel het nu aansluit op lijn 40A). De reden is dat de kilometer 0 ooit lag bij Liège-Longdoz en dan enerzijds richting Visé en anderzijds richting Liège-Guillemins liep, zodat er na sluiting van de aftakking naar Longdoz bijvoorbeeld 2 kilometerpalen "2" op lijn 40 waren. Dat hebben ze niet veranderd, maar ze hebben nu dus gewoon het deel richting Guillemins "40A" genoemd, 65 jaar na sluiting van Longdoz. :') Zie dit topic op HGBTF. Hoeveel Belgischer kun je het hebben? :mrgreen:

(Dit heeft natuurlijk niet zoveel met de "spooroorlog" te maken, maar ik gebruik dit maar even als algemeen topic voor Maastricht-Luik; laat maar weten als er behoefte is om dat anders te doen.)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Je kunt natuurlijk cynisch doen, maar ook bij ProRail wordt zo wel eens wat administratief hernummerd. Vooral bij het digitaliseren en contact met aannemers kom je er wel eens achter dat kilometrering of spoornummers in de loop der jaren onhandig in gebruik zijn geworden. Dan kan het verstandig zijn om wat op te schonen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door tjoektjoek »

Is er al iets bekend wanneer de trein naar Luik doorgetrokken wordt? Eind 2022 zou toch de datum zijn?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

Dat kan pas als de treinen van Arriva zijn voorzien van ETCS én toegelaten in België. Dat zou in 2022 moeten gaan gebeuren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door bartjemestrom »

De eerste twee treinstellen zijn/worden voorzien van de nieuwe apparatuur en gaan dan op proefritten en toelatingsritten rijden. Dat duurt nog wel enige maanden.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door dennistd »

De inbouw van ERTMS en toelating van de Arriva treinen in België is in uitvoering.
Deze inbouw zal volgens planning in 2022 klaar zijn conform de ontheffing die
hiervoor is verleend door de Europese Commissie in het uitvoeringsbesluit van 29
juli 2020 (COM(2020)5081) en vraagt op dat moment, naast de toelating in
België, nog een aanvullende toelating in Nederland (en Duitsland).
Na de toelating zou de Drielandentrein per juni 2023 door kunnen rijden naar
Luik
, waarmee een verbetering van de verbinding wordt gerealiseerd. Naast het
verdwijnen van een overstap moet ook gedacht worden aan verbeteringen rondom
toegankelijkheid, ticketing, goede inpassing in het regionale busnetwerk en
spoorveiligheid. De spoorveiligheid is verbeterd doordat dit jaar het Nederlandse
veiligheidssysteem ATB is aangebracht op het baan vak Maastricht Randwyckgrens,
naast het bestaande Belgische veiligheidssysteem. De start van de
Drielandentrein per juni 2023 vraagt nog nadere detaillering en concretisering van
de afspraken tussen de betrokken partijen. In de eerste helft van 2022 kunnen de
afspraken naar verwachting definitief worden gemaakt waarmee deze ambitie uit
de spoortop in Rotterdam in 2016 zal kunnen worden bezegeld.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... -spoor.pdf
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door tjoektjoek »

Hopen dat ze nu al gaan voorbereiden om ov-chipkaartpaaltjes te gaan plaatsen op het traject tussen Eijsden en Luik. Want dat gaat natuurlijk ook langs alle instanties voordat er een paaltje geplaatst mag worden.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cassie127 »

Volgens mij kun je dat ook gewoon als voorwaarde stellen... Als in: wij accepteren NMBS vervoerbewijzen als wij chipkaartpaaltjes in België mogen plaatsen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door CamilleKreemers »

Wilde Arriva die Luik-Aachen trein niet op 2/uur hebben?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Milco »

Ik dacht eigenlijk 1x/uur Aachen - Liège en 1x/uur Herzogenrath - Visé, maar ik kan ernaast zitten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten