Treinverbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Die lijnvoering staat mij ook bij ja. Wat me eigenlijk wel zonde lijkt, want met de huidige tijdligging staat de lange slag dan straks in zowel Aken als Luik lang te keren (>30 min). Je kan dan net zo goed over de hele lijn een halfuursdienst rijden met dezelfde hoeveelheid materieel.
Toegegeven, op Herzogenrath-Aken kan ik me nog voorstellen dat dat baanvak zo druk (met goederenvervoer) is dat er geen tweede trein tussen past. Op Visé-Luik ben ik echter een stuk minder geneigd om dat te geloven.
Sowieso lijkt het me niet verstandig om maar één trein per uur door te rijden naar Luik, want dan ga je er met losse Flirtjes in capaciteit meer dan 30% op achteruit tov de Breaks die er nu rijden.
Toegegeven, op Herzogenrath-Aken kan ik me nog voorstellen dat dat baanvak zo druk (met goederenvervoer) is dat er geen tweede trein tussen past. Op Visé-Luik ben ik echter een stuk minder geneigd om dat te geloven.
Sowieso lijkt het me niet verstandig om maar één trein per uur door te rijden naar Luik, want dan ga je er met losse Flirtjes in capaciteit meer dan 30% op achteruit tov de Breaks die er nu rijden.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Mijn voorkeur zou het hebben om 1x per uur een stoptrein te laten rijden die stopt op Maastricht-Randwijck, Visé, Cheratte (geplande heropening: 2021), Liège-Bressoux en Liège-Guillemins en één keer per uur een intercity die niet stopt op de tussengelegen stations. Eventueel kun je ook de stations Argenteau en Jupille voor reizigers heropenen maar daar zijn momenteel geen plannen voor.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
En Eijsden dan?
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Wel jammer dat de trein niet meer doorrijdt naar Liege-Saint-Lambert, dat ligt toch meer in het centrum.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De doorkoppeling bestaat zodat de NMBS perse treinbestuurders met voldoende Nederlandse taalvaardigheid op de dienst naar Maastricht kan zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
En in het weekend dan? Hoeven ze dan geen Nederlands te kunnen?
Dan doe je iets raars, want doordeweeks overdag is er toch echt geen overstap nodig.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Scherp, ik had even naar de Belgische spoorkaart gekeken en Eijsden dus over het hoofd gezien. Daar mag de stoptrein van mij ook stoppen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220321_96527753
Volgens de Limburger gaat de trein eind 2023 naar Luik rijden. Ik kan het alleen niet lezen en ik kan geen andere bron vinden.
Volgens de Limburger gaat de trein eind 2023 naar Luik rijden. Ik kan het alleen niet lezen en ik kan geen andere bron vinden.
-
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Er is ook een artikel op Treinenweb verschenen.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
En de chipkaart geldig op Belgische stations. Toe maar.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Revolutionair! Per slot van rekening staat er in het Duitse Leer al een jaar of tien een OV chipkaartautomaat en chipzuil.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Citaat: "Het is vanaf eind december volgend jaar mogelijk om direct vanuit Luik direct door te rijden naar Aken."
...tot nu toe dacht ik dat dat al sinds 1843 mogelijk is...
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De eerste internationale spoorverbinding ter wereld, meen ik. Hoewel die titel bijna op naam van Lucca-Pisa gekomen was — destijds namelijk nog respectievelijk in het Graafschap Lucca en Groothertogdom Toscane gelegen.
Maar uiteraard ontbrak daaraan de afgelopen 180 jaar het gemak van een forse omweg door Nederland
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Betekent de halfuurdienst van Arriva niet dat Visé zijn verbinding met Hasselt en de spitstreinen naar Leuven verliest? Niet dat dit zoveel uitmaakt, misschien juist een voordeel, maar het is natuurlijk wel een minpuntjetjoektjoek schreef: ↑di 22 mar 2022, 13:40 https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220321_96527753
Volgens de Limburger gaat de trein eind 2023 naar Luik rijden. Ik kan het alleen niet lezen en ik kan geen andere bron vinden.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het was toch altijd de bedoeling dat de tweede trein daar maar tot Eijsden zou rijden met kering op het emplacement van Visé?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Denk niet dat de spitstreinen vanuit Visé verdwijnen,de doorgaande verbinding naar Hasselt waarschijnlijk wel.Staatslijn K schreef: ↑za 26 mar 2022, 08:35Betekent de halfuurdienst van Arriva niet dat Visé zijn verbinding met Hasselt en de spitstreinen naar Leuven verliest? Niet dat dit zoveel uitmaakt, misschien juist een voordeel, maar het is natuurlijk wel een minpuntjetjoektjoek schreef: ↑di 22 mar 2022, 13:40 https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220321_96527753
Volgens de Limburger gaat de trein eind 2023 naar Luik rijden. Ik kan het alleen niet lezen en ik kan geen andere bron vinden.
Er zijn toch al niet veel doorgaande reizigers vanuit Visé verder dan Luik(richting Hasselt).Wie ooit deze trein heeft genomen,weet dat er na Liers praktisch niet veel meer in zit.In feite zijn hier 2 verbindingen aan elkaar geknoopt.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Er is weinig uitwisseling tussen Wallonië en Vlaanderen. Een directe verbinding is mooi meegenomen wanneer dat qua exploitatie voor de vervoerder goed uitkomt.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Volgens mij is het grootste deel van het huidige personeel (conducteurs en machinisten) dat op die trein rijdt van de NMBS post Hasselt. De trein is dus zuiver om exploitatieve reden verlengd.
Ik zou zelf overigens 1 keer per uur een 'sneltrein' of intercity laten rijden tussen Maastricht en Luik en 1 keer per uur een 'stoptrein' of sprinter die op alle tussengelegen stations stopt. Keren op het emplacement van Visé lijkt me tamelijk onzinnig. Het rustigste deel van de treinverbinding is tussen Nederland en Wallonië. In Limburg en in de Belgische provincie Luik kun je nog profiteren van forensen die reizen van Eijsden naar Maastricht en van Visé naar Luik.
Ik zou zelf overigens 1 keer per uur een 'sneltrein' of intercity laten rijden tussen Maastricht en Luik en 1 keer per uur een 'stoptrein' of sprinter die op alle tussengelegen stations stopt. Keren op het emplacement van Visé lijkt me tamelijk onzinnig. Het rustigste deel van de treinverbinding is tussen Nederland en Wallonië. In Limburg en in de Belgische provincie Luik kun je nog profiteren van forensen die reizen van Eijsden naar Maastricht en van Visé naar Luik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maar wat win je dan met die sneltrein? Daarmee breng je nou net de verbindingen Maastricht-Eijsden en Visé-Liège naar een uurdienst.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het is België he? Standaardpatroon is een uursdienst, en Visé heeft dat op dit moment ook.
Is daar zoveel aandrang dat een halfuursdienst wenselijk is? En die sneltrein kun je misschien als sneltrein naar Hasselt laten rijden. Ben je met de trein sneller in Hasselt als met de bus.
Is daar zoveel aandrang dat een halfuursdienst wenselijk is? En die sneltrein kun je misschien als sneltrein naar Hasselt laten rijden. Ben je met de trein sneller in Hasselt als met de bus.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Genoeg trajecten die door twee treinseries bediend worden, dus wel met een halfuursdienst. (Liège - Flémalle-Haute via Seraing bijvoorbeeld.) En op alle andere lijnen vanuit Luik rijden IC's naar de belangrijkste plaatsen. In dat opzicht is Visé wel onderbedeeld ja. En ik neem aan dat men vanuit Nederland Eijsden ook wel een halfuursdienst wil geven. Als ergens geen vraag naar is lijkt het me wel een sneltrein naar Hasselt. Die kan ook nooit heel veel sneller zijn dan de bus met zo'n omweg.
Ik zou 2x/uur een stoptrein doen of inderdaad 1 stoptrein, 1 sneltrein. Maar Vinny's argumentatie voor een sneltrein kan ik niet volgen.
Ik zou 2x/uur een stoptrein doen of inderdaad 1 stoptrein, 1 sneltrein. Maar Vinny's argumentatie voor een sneltrein kan ik niet volgen.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Met de bus 1:21 zonder overstap of 1:10 als je in Bilzen de trein pakt.Als ergens geen vraag naar is lijkt het me wel een sneltrein naar Hasselt. Die kan ook nooit heel veel sneller zijn dan de bus met zo'n omweg.
Met de trein 1:35 met 14 haltes. Dus sneller dan de bus is wel voor elkaar te krijgen met stops in Luik en Tongeren bijvoorbeeld.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten