‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door quakkerillo »

Net even opgezocht; voor de richting Zwolle heb je dan wel over Amersfoort de 29 minuten aansluiting in Utrecht.

Maar over aanfluiting in België, meestal zijn ze erg kort, maar wordt er bij klein beetje vertraging niet op gewacht, of zijn ze juist erg lang.
8 minuten in Nederland vind ik prima, maar momenteel als regelmatige reiziger Brussel-Maastricht ben ik niet bepaald blij met zo'n 8 minuten aansluiting op Luik tussen twee treinen die allebei 1x/u rijden. Zelfs met een ruime kering in Maastricht kan de S43 niet een paar minuten extra wachten in Luik, en ook met vaak 5 minuten stilstand in Leuven kan de IC niet even extra wachten. "Bij vertraging van maximaal 8 minuten is de aansluiting gegarandeerd". Oftewel, is de trein er nog niet bij vertrektijd van de andere gaan we gewoon weg, ook al zou het maar 2 minuten extra duren dan.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

Een halfuursdienst naar Liège klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar was Arriva dat ook echt van plan?
Ik meen me te herinneren dat het plan was om 1x/uur te keren in Visé. Niet omdat Visé zo belangrijk is maar dan krijgt Eijsden wel een halfuursdienst.
Of zijn die plannen ondertussen gewijzigd?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Dat was het: elk half uur Eijsden bedienen. Doorrijden naar Luik was niet de bedoeling :o Maar het staat de NMBS vrij om Visé vaker te bedienen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

quakkerillo schreef: vr 05 mar 2021, 00:17 Net even opgezocht; voor de richting Zwolle heb je dan wel over Amersfoort de 29 minuten aansluiting in Utrecht.

...Zelfs met een ruime kering in Maastricht kan de S43 niet een paar minuten extra wachten in Luik, en ook met vaak 5 minuten stilstand in Leuven kan de IC niet even extra wachten. "Bij vertraging van maximaal 8 minuten is de aansluiting gegarandeerd". Oftewel, is de trein er nog niet bij vertrektijd van de andere gaan we gewoon weg, ook al zou het maar 2 minuten extra duren dan.
Maar op dit moment rijdt de 7400 niet naar Rhn. En voor wat betreft Luik - Mt: heb het idee dat er niet bepaald snel wordt gereden ondanks de baanvaksnelheid van 120.
PHS

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door PHS »

120? Het is 100 tussen Randwyck en Visé, daarna een stukje 90, gevolg door een stukje 120 en weer een stukje 90 tot aan Cheratte. Vanaf daar 120 totdat je in Bressoux bent, vanaf daar weer 90 tot de Luikse bebouwing waar je teruggaat tot 60 en 40.

Het materieel van de NMBS is overigens ook niet echt snel te noemen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Gelukkig had ik me er zodanig onvolledig in verdiept dat ik aangevuld kon worden :Y
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Het materieel van de NMBS is overigens ook niet echt snel te noemen.
Van de specifieke materieelsoort weet ik niet, maar in het algemeen kunnen treinen op het Belgische net 160 km/h op de daarvoor toereikende infrastructuur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Staatslijn K »

waldo79 schreef: vr 05 mar 2021, 09:58 Dat was het: elk half uur Eijsden bedienen. Doorrijden naar Luik was niet de bedoeling :o Maar het staat de NMBS vrij om Visé vaker te bedienen.

Zelf denk ik dat de paar minuten die je extra naar Visé hebt net teveel zijn. Dan zou de kering in Eijsden kunnen. Daarnaast is Visé ook geen plaatsje waar veel reisigerspotentiaal is. Ook denk ik niet dat ze daar hun spitstrein naar Brussel willen opgeven. Overigens zou elk half uur naar Luik wel een hele mooie toevoeging zijn, zeker als het met de ov-chip kan (het station is erg mooi, de stad zelf vind ik waardeloos). Keren in Visé zou anders ook wel kunnen, misschien kijken of een cross platform overstap op de Belgische spitstrein naar Brussel haalbaar is. Naar Luik een paar minuten extra maar wel op papier een mooie verbinding
Laatst gewijzigd door Staatslijn K op vr 05 mar 2021, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Daniel »

Het probleem is dat de wissels in Eijsden een kerende trein niet toelaten. Hij moet dus wel doorrijden naar Visé om te kunnen keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Willem »

En Wezet is geen logische plaats, vanuit Nederland gezien, om een trein te laten eindigen. Eigenlijk moet je naar Luik rijden om voor de reiziger belang te hebben.
In die zin is het alles of niets.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: vr 05 mar 2021, 22:37 Het probleem is dat de wissels in Eijsden een kerende trein niet toelaten. Hij moet dus wel doorrijden naar Visé om te kunnen keren.
Het overloopwissel in Eijsden is vorig jaar zelfs verwijderd. De seinen laten het in Eijsden alleen nog toe om op spoor 2 te keren. Dat betekent: rechts rijden van Maastricht naar Eijsden. Tijdens die rit Maastricht - Eijsden en de kering kan dus geen andere trein vanuit Visé richting Maastricht vertrekken, dus dat vreet heel veel capaciteit en is in de gewone dienst absoluut niet realistisch. (Er rijden ook nog goederentreinen!) Naast de onmogelijkheid om gedurende een periode van 15 à 20 minuten/uur uit Visé te vertrekken, moet je dan ook nog uitkijken dat je jezelf niet vastrijdt met al die kerende treinen op Randwyck, die in Maastricht ook nog aan een perron moeten zien te komen. Dat is in het verleden wel vaker gebeurd. ;)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Staatslijn K schreef: vr 05 mar 2021, 22:34
waldo79 schreef: vr 05 mar 2021, 09:58 Dat was het: elk half uur Eijsden bedienen. Doorrijden naar Luik was niet de bedoeling :o Maar het staat de NMBS vrij om Visé vaker te bedienen.
Zelf denk ik dat de paar minuten die je extra naar Visé hebt net teveel zijn. Dan zou de kering in Eijsden kunnen. Daarnaast is Visé ook geen plaatsje waar veel reisigerspotentiaal is. Ook denk ik niet dat ze daar hun spitstrein naar Brussel willen opgeven. Overigens zou elk half uur naar Luik wel een hele mooie toevoeging zijn, zeker als het met de ov-chip kan (het station is erg mooi, de stad zelf vind ik waardeloos). Keren in Visé zou anders ook wel kunnen, misschien kijken of een cross platform overstap op de Belgische spitstrein naar Brussel haalbaar is. Naar Luik een paar minuten extra maar wel op papier een mooie verbinding
Volgens mij is het reizigerspotentieel :)
Dat jij Luik een waardeloze stad vindt (valt erg mee m.i.) is niet maatgevend voor vervoersvraag. Alleen vraag ik me af waarom de spoorlijn in België bijna geheel binnen de bebouwde kom loopt, maar dat er geen stations zijn tussen Visé en Bressoux.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Dat vraag ik me ook af. Die plaatsen worden nu door een bus bediend. Die stations zijn al heel lang dicht. Al schijnt volgens wikipedia er plannen te zijn om Cheratte in 2021 te heropenen. Tussen Bressoux en Guillemins waren ook tussenstations.
Laatst gewijzigd door en-es op za 06 mar 2021, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Bedoel, je kunt iets van een S-Bahn bedenken waarin op meer plaatsen wordt gestopt, maar er toch snelheidswinst is ten opzichte van een bus.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

Vinny schreef: vr 05 mar 2021, 21:56
Het materieel van de NMBS is overigens ook niet echt snel te noemen.
Van de specifieke materieelsoort weet ik niet, maar in het algemeen kunnen treinen op het Belgische net 160 km/h op de daarvoor toereikende infrastructuur.
De minst oude klassiekjes halen maximaal 140 km/h. Dat is, zoals je schrijft, op de daarvoor toereikende infrastructuur. In Nederland zit er maar half zoveel prik in de waslijn, dus daar worden de prestaties (met name het optrekken) niet bepaald beter van.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Ik heb in de Luikse pers berichten gelezen over de (her)opening van de stations Cornillon bij de Rue de Robermont en Vennes bij de Avenue de Luxembourg.

Ook over de heropening van station Vivegnis wordt gesproken, maar dat ligt aan de lijn tussen Luik en Hasselt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Dat zou wel een aanvulling zijn voor de oostelijke stadsdelen en op enige afstand van Guillemins. Lijn 40 maakt eigenlijk een enorm omtrekkende beweging door de stad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Suus schreef: za 06 mar 2021, 13:13 Ik heb in de Luikse pers berichten gelezen over de (her)opening van de stations Cornillon bij de Rue de Robermont en Vennes bij de Avenue de Luxembourg.

Ook over de heropening van station Vivegnis wordt gesproken, maar dat ligt aan de lijn tussen Luik en Hasselt.
De stad Luik wil dan ook graag 2x per uur een trein tussen Maastricht en Luik laten rijden. Dat staat in het ambitiedocument wat ik ergens op de website ben tegengekomen. Wat mij betreft kan dat prima met één stoptrein en één intercity. Vervolgens kun je natuurlijk ook wat stations toevoegen voor de stoptrein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef: wo 03 mar 2021, 23:32 dan wordt de geplande verbinding Hasselt-Maastricht niet per tram geboden, maar wordt de bestaande spoorlijn gereactiveerd. Vervolgens leg je 1x per uur een stoptrein Hasselt-Maastricht-Luik in, en 1x per uur een IC Luik-Maastricht-Aken. Ik denk dat ze in Wallonië en de provincie Luik toch echt weinig te klagen zullen hebben.
umbusko schreef: do 04 mar 2021, 09:53 Ik vind het idee van Vinny wel goed klinken. Het grote voordeel van de trein Maastricht-Hasselt t.o.v. de tram is dat je ook een rechtstreekse verbinding biedt met Randwyck, waar het ziekenhuis en een groot deel van de universiteit zit.
Over welke spoorlijn heeft Vinny het? De lijn via Lanaken of Spoorlijn 24?
umbusko schreef: za 06 mar 2021, 00:34
Daniel schreef: vr 05 mar 2021, 22:37 Het probleem is dat de wissels in Eijsden een kerende trein niet toelaten. Hij moet dus wel doorrijden naar Visé om te kunnen keren.
Het overloopwissel in Eijsden is vorig jaar zelfs verwijderd. De seinen laten het in Eijsden alleen nog toe om op spoor 2 te keren.
Is het erg moeilijk en/of kostbaar om deze situatie aan te passen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Gebruikersnaam »

In Eijsden zou zelfs helemaal niet meer gekeerd kunnen worden las ik op Somda.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Over welke spoorlijn heeft Vinny het? De lijn via Lanaken of Spoorlijn 24?
Lijn 24 lijkt me minder praktisch, maar op zich heb ik er geen principieel bezwaar tegen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Lijn 24 heeft wat minder zin voor Hasselt-Maastricht lijkt me. Je ontsluit nauwelijks nieuwe plaatsen en rijdt alsnog om. Als je lijn 20 heractiveert, ben je het snelst en kun je de tram schrappen.
Gebruikersnaam schreef: ma 08 mar 2021, 18:51 In Eijsden zou zelfs helemaal niet meer gekeerd kunnen worden las ik op Somda.
Nee, op één spoor kun je dus wel nog keren. Zie hier op Somda, bericht van 10:46:19.

Edit: ik zie net dat in nieuwe berichten inderdaad gemeld wordt dat het toch niet gaat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

De tram zou over het verlaten tracé van spoorlijn 20 moeten gaan rijden, dus waarom nu opeens spoorlijn 34 wordt voorgesteld :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

Uh... jij bent eigenlijk de eerste die met spoorlijn 34 aan komt zetten, Suus. Hoewel... die maybe tram zou tussen Godsheide en Bilzen dan juist wel weer spoorlijn 34 moeten volgen, maar dan naast het treinspoor. Geloof ik :|
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

De twee en de drie zitten naast elkaar op mijn toetsenbord :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten