‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door DDietzen »

Die lijnvoering staat mij ook bij ja. Wat me eigenlijk wel zonde lijkt, want met de huidige tijdligging staat de lange slag dan straks in zowel Aken als Luik lang te keren (>30 min). Je kan dan net zo goed over de hele lijn een halfuursdienst rijden met dezelfde hoeveelheid materieel.

Toegegeven, op Herzogenrath-Aken kan ik me nog voorstellen dat dat baanvak zo druk (met goederenvervoer) is dat er geen tweede trein tussen past. Op Visé-Luik ben ik echter een stuk minder geneigd om dat te geloven.

Sowieso lijkt het me niet verstandig om maar één trein per uur door te rijden naar Luik, want dan ga je er met losse Flirtjes in capaciteit meer dan 30% op achteruit tov de Breaks die er nu rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Mijn voorkeur zou het hebben om 1x per uur een stoptrein te laten rijden die stopt op Maastricht-Randwijck, Visé, Cheratte (geplande heropening: 2021), Liège-Bressoux en Liège-Guillemins en één keer per uur een intercity die niet stopt op de tussengelegen stations. Eventueel kun je ook de stations Argenteau en Jupille voor reizigers heropenen maar daar zijn momenteel geen plannen voor.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

En Eijsden dan? ;)
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Sluiten?
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door tjoektjoek »

Wel jammer dat de trein niet meer doorrijdt naar Liege-Saint-Lambert, dat ligt toch meer in het centrum.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Die doorkoppeling naar Hasselt lijkt me meer van praktische aard bij de NMBS. Als ik nu een rit Mt - St. Lambert plan, komt daar een overstap uit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

De doorkoppeling bestaat zodat de NMBS perse treinbestuurders met voldoende Nederlandse taalvaardigheid op de dienst naar Maastricht kan zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

En in het weekend dan? Hoeven ze dan geen Nederlands te kunnen? :mrgreen:
waldo79 schreef: di 07 dec 2021, 15:19 Die doorkoppeling naar Hasselt lijkt me meer van praktische aard bij de NMBS. Als ik nu een rit Mt - St. Lambert plan, komt daar een overstap uit.
Dan doe je iets raars, want doordeweeks overdag is er toch echt geen overstap nodig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

umbusko schreef: di 07 dec 2021, 09:00 En Eijsden dan? ;)
Scherp, ik had even naar de Belgische spoorkaart gekeken en Eijsden dus over het hoofd gezien. Daar mag de stoptrein van mij ook stoppen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

umbusko schreef: di 07 dec 2021, 16:10 En in het weekend dan? Hoeven ze dan geen Nederlands te kunnen? :mrgreen:
waldo79 schreef: di 07 dec 2021, 15:19 Die doorkoppeling naar Hasselt lijkt me meer van praktische aard bij de NMBS. Als ik nu een rit Mt - St. Lambert plan, komt daar een overstap uit.
Dan doe je iets raars, want doordeweeks overdag is er toch echt geen overstap nodig.
Ik heb via de app van RdT gepland, kan zijn dat daar geen volledig internationale dienstregeling is ingeladen.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door tjoektjoek »

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220321_96527753

Volgens de Limburger gaat de trein eind 2023 naar Luik rijden. Ik kan het alleen niet lezen en ik kan geen andere bron vinden.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door iamthedutchdude »

Er is ook een artikel op Treinenweb verschenen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

En de chipkaart geldig op Belgische stations. Toe maar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Revolutionair! Per slot van rekening staat er in het Duitse Leer al een jaar of tien een OV chipkaartautomaat en chipzuil. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ICE11 »

iamthedutchdude schreef: di 22 mar 2022, 14:59 Er is ook een artikel op Treinenweb verschenen.
Citaat: "Het is vanaf eind december volgend jaar mogelijk om direct vanuit Luik direct door te rijden naar Aken."

...tot nu toe dacht ik dat dat al sinds 1843 mogelijk is... :X
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

:Y

De eerste internationale spoorverbinding ter wereld, meen ik. Hoewel die titel bijna op naam van Lucca-Pisa gekomen was — destijds namelijk nog respectievelijk in het Graafschap Lucca en Groothertogdom Toscane gelegen.

Maar uiteraard ontbrak daaraan de afgelopen 180 jaar het gemak van een forse omweg door Nederland :trein:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Staatslijn K »

tjoektjoek schreef: di 22 mar 2022, 13:40 https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220321_96527753

Volgens de Limburger gaat de trein eind 2023 naar Luik rijden. Ik kan het alleen niet lezen en ik kan geen andere bron vinden.
Betekent de halfuurdienst van Arriva niet dat Visé zijn verbinding met Hasselt en de spitstreinen naar Leuven verliest? Niet dat dit zoveel uitmaakt, misschien juist een voordeel, maar het is natuurlijk wel een minpuntje
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Daniel »

Het was toch altijd de bedoeling dat de tweede trein daar maar tot Eijsden zou rijden met kering op het emplacement van Visé?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door RobertT »

Staatslijn K schreef: za 26 mar 2022, 08:35
tjoektjoek schreef: di 22 mar 2022, 13:40 https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220321_96527753

Volgens de Limburger gaat de trein eind 2023 naar Luik rijden. Ik kan het alleen niet lezen en ik kan geen andere bron vinden.
Betekent de halfuurdienst van Arriva niet dat Visé zijn verbinding met Hasselt en de spitstreinen naar Leuven verliest? Niet dat dit zoveel uitmaakt, misschien juist een voordeel, maar het is natuurlijk wel een minpuntje
Denk niet dat de spitstreinen vanuit Visé verdwijnen,de doorgaande verbinding naar Hasselt waarschijnlijk wel.
Er zijn toch al niet veel doorgaande reizigers vanuit Visé verder dan Luik(richting Hasselt).Wie ooit deze trein heeft genomen,weet dat er na Liers praktisch niet veel meer in zit.In feite zijn hier 2 verbindingen aan elkaar geknoopt.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Er is weinig uitwisseling tussen Wallonië en Vlaanderen. Een directe verbinding is mooi meegenomen wanneer dat qua exploitatie voor de vervoerder goed uitkomt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Volgens mij is het grootste deel van het huidige personeel (conducteurs en machinisten) dat op die trein rijdt van de NMBS post Hasselt. De trein is dus zuiver om exploitatieve reden verlengd.

Ik zou zelf overigens 1 keer per uur een 'sneltrein' of intercity laten rijden tussen Maastricht en Luik en 1 keer per uur een 'stoptrein' of sprinter die op alle tussengelegen stations stopt. Keren op het emplacement van Visé lijkt me tamelijk onzinnig. Het rustigste deel van de treinverbinding is tussen Nederland en Wallonië. In Limburg en in de Belgische provincie Luik kun je nog profiteren van forensen die reizen van Eijsden naar Maastricht en van Visé naar Luik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Maar wat win je dan met die sneltrein? Daarmee breng je nou net de verbindingen Maastricht-Eijsden en Visé-Liège naar een uurdienst.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door MaartenD »

Het is België he? Standaardpatroon is een uursdienst, en Visé heeft dat op dit moment ook.
Is daar zoveel aandrang dat een halfuursdienst wenselijk is? En die sneltrein kun je misschien als sneltrein naar Hasselt laten rijden. Ben je met de trein sneller in Hasselt als met de bus.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Genoeg trajecten die door twee treinseries bediend worden, dus wel met een halfuursdienst. (Liège - Flémalle-Haute via Seraing bijvoorbeeld.) En op alle andere lijnen vanuit Luik rijden IC's naar de belangrijkste plaatsen. In dat opzicht is Visé wel onderbedeeld ja. En ik neem aan dat men vanuit Nederland Eijsden ook wel een halfuursdienst wil geven. Als ergens geen vraag naar is lijkt het me wel een sneltrein naar Hasselt. Die kan ook nooit heel veel sneller zijn dan de bus met zo'n omweg.

Ik zou 2x/uur een stoptrein doen of inderdaad 1 stoptrein, 1 sneltrein. Maar Vinny's argumentatie voor een sneltrein kan ik niet volgen.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door MaartenD »

Als ergens geen vraag naar is lijkt het me wel een sneltrein naar Hasselt. Die kan ook nooit heel veel sneller zijn dan de bus met zo'n omweg.
Met de bus 1:21 zonder overstap of 1:10 als je in Bilzen de trein pakt.
Met de trein 1:35 met 14 haltes. Dus sneller dan de bus is wel voor elkaar te krijgen met stops in Luik en Tongeren bijvoorbeeld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 29 gasten