Pagina 5 van 28

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 13:37
door Suus
cherrypie schreef:
umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.
België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 13:43
door dennistd
Falcon schreef:Perronhoogtes: daar waar het in Nederland ook op een bepaalde hoogte gesteld is,i s deze toch ook niet van kracht bij alle station in Nederland. Tenminste niet bij het station Chèvremont alwaar de huidige vervoerder Arriva (maar in het verleden dus ook Veolia) een trein inzet waar de vloerniveau hoger is als het perron. Op onderstaande video kun je goed zien dat de deuren hoger zitten in vergelijking met het perron:
Oké, in vergelijking met Visé is de opstap in Chèvremont peanuts. Maar wat ik wil aankaarten is dat België echt niet het enige land is waar verschillende perronhoogtes bestaan.
Dat heeft volgens mij gewoon met de flinke verkanting daar te maken. Ik ken ik Nederland maar één echt laag perron, en dat is het normaliter ongebruikte deel van spoor 1 in Oldenzaal. Het enige dat daar gebruik van maakt is de IC Berlijn bij een stremming ergens tussen Oldenzaal en Deventer terwijl ie al uit Bentheim is.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 13:45
door cherrypie
Nitein-Repart schreef:Geen Arriva maar NMBS op Maastricht-Liège heeft veel voordelen:

-vertragingen op Liège-Maastricht werken niet door op Maastricht-Heerlen-Aachen in de huidige situatie, bij een doorgaande treindienst wel
-op werkdagen wordt er nu doorgereden naar Liège-Palais. Arriva gaat dat waarschijnlijk niet doen, aangezien er vrijwel geen beschikbare treinpaden meer zijn tussen Guillemins en Palais
-meer diversiteit in treinmaterieel in Maastricht, als Arriva gaat rijden op Maastricht-Liège komt er alleen maar VIRM en Flirt in Maastricht -o- (en misschien een enkele keer een GTW), dat is erg saai. Nu is er nog echt Belgisch materieel te zien in Maastricht
-Arriva kan zijn nieuwe treinen die bedoeld waren voor het vervoer naar Liège (twee stuks geloof ik), nu inzetten ter versterking op z’n binnenlandse treindiensten
Ik heb een andere mening over de argumenten die je aandraagt ten aanzien van de 'vele voordelen van NMBS op dit traject'. Ik zal ze graag :lol: hieronder proberen te weerleggen:
-De vertragingen worden niet zozeer veroorzaakt tussen Liège-Guillemins en Maastricht, maar wel op het traject Hasselt - Liège Guillemins. Dit blijkt ook uit de heel veel betere punctualiteitscijfers in de weekenden, wanneer de dienst start in Liège-Guillemins. Ik zie niet in waarom dit bij Arriva zou veranderen;
-Het niet doorrijden naar Liège-Palais is een nadeel voor met name toeristen/dagjesmensen. Overigens zitten die met name in de weekenden in de trein en dan rijdt deze ook niet door naar Palais in de huidige dienstregeling.
-Voor treinfanaten is de diversiteit van treinen inderdaad relevant. Mijn inschatting is dat dit voor 0,1% van de reizigers geldt. De rest zit het liefst in nieuwe, schone en comfortabele treinen;
-Ik dacht dat alle 8 tri-courante treinstellen naar België moesten kunnen rijden. Of begrijp ik je argument verkeerd?

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 13:56
door cherrypie
Suus schreef:
cherrypie schreef:
umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.
België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.
Oeps, dan zal Visé zeker aangepast moeten worden. Gevoelsmatig moest ik in de spagaat om de trein te betreden (maar dat kan ook een teken zijn dat ik te weinig naar de sportschool ga). Als men perrons net zo snel ophoogt als de wegwerkzaamheden in België dan vermoed ik dat men in 2030 nog met het vege lijf in en uit een Klassiekje springt te Visé/Wezet.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 14:15
door bartjemestrom
Nitein-Repart schreef: -meer diversiteit in treinmaterieel in Maastricht, als Arriva gaat rijden op Maastricht-Liège komt er alleen maar VIRM en Flirt in Maastricht -o- (en misschien een enkele keer een GTW), dat is erg saai. Nu is er nog echt Belgisch materieel te zien in Maastricht
-Arriva kan zijn nieuwe treinen die bedoeld waren voor het vervoer naar Liège (twee stuks geloof ik), nu inzetten ter versterking op z’n binnenlandse treindiensten
Die eerste vind ik flauwe kul. Alsof een commercieel bedrijf daar bij gaat stilstaan. :|

Die tweede gebeurt geloof ik niet. Althans, ik heb het nog niet zien gebeuren.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 14:44
door ICE105
Aking schreef:Het inbouwen is, gok ik, een kwestie van de juiste apparatuur er in schroeven en misschien een kabeltje trekken. Ik gok dat de toelating langer duurt...
Het is wel iets complexer, er in nu nog geen hardware mogelijkheid om ETCS en ATB-NG, wat ook nodig is voor de drielandentrein, samen te laten werken. Mogelijk kan je iets doen met een extra kastje in de cabine, net als in de Siemens 189 loc, daar heb je ATB niet op je beeldscherm maar op een ouderwets kastje met lampjes.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 15:01
door umbusko
Suus schreef:
cherrypie schreef:
umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.
België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.
Ze kunnen nog zoveel gelijk hebben, vanuit praktisch oogpunt is het volstrekt belachelijk. Over die regel is dus niet goed nagedacht, want de intentie is goed, maar in de praktijk wordt hierdoor nieuw materieel tegengehouden, terwijl ouder materieel met hetzelfde probleem kampt. Dat schiet niet op. Overigens kan het toch niet zo lastig zijn om (tijdelijk) een noodperron aan te leggen? Gewoon bovenop het huidige perron zo’n stellage met metalen platen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 15:12
door umbusko
Nitein-Repart schreef:Geen Arriva maar NMBS op Maastricht-Liège heeft veel voordelen:

-vertragingen op Liège-Maastricht werken niet door op Maastricht-Heerlen-Aachen in de huidige situatie, bij een doorgaande treindienst wel
-op werkdagen wordt er nu doorgereden naar Liège-Palais. Arriva gaat dat waarschijnlijk niet doen, aangezien er vrijwel geen beschikbare treinpaden meer zijn tussen Guillemins en Palais
-meer diversiteit in treinmaterieel in Maastricht, als Arriva gaat rijden op Maastricht-Liège komt er alleen maar VIRM en Flirt in Maastricht -o- (en misschien een enkele keer een GTW), dat is erg saai. Nu is er nog echt Belgisch materieel te zien in Maastricht
-Arriva kan zijn nieuwe treinen die bedoeld waren voor het vervoer naar Liège (twee stuks geloof ik), nu inzetten ter versterking op z’n binnenlandse treindiensten
Dit kun je allemaal ook andersom toepassen: vertragingen op Mt-Luik werken niet meer door op Luik-Hasselt, de Belgen hebben twee klassiekjes meer voor hun binnenlandse diensten en op station Liège-Guillemins krijg je nog meer diversiteit aan materieel. :wink:
Wat betreft Liège-Saint-Lambert (ja, zo heet het nu): een prima oplossing zou zijn als Arriva-vervoerbewijzen geldig worden bij NMBS tussen Guillemins en Saint-Lambert. Die overstap maakt dan niet zoveel uit met zoveel verbindingen. Maar als ik zie hoe stroef het allemaal gaat, zal dat wel niet gaan gebeuren...

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 19:23
door Vinny
In Duitsland doen ze vijf jaar (en mogelijk negen jaar) over de herbouw van een oude spoorbrug en tot die tijd treinvervangend busvervoer. Dus het kan altijd nog stroever...

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 19:28
door trolly
Eurostar *trein*

IC Berlijn *trein*

Benelux *trein*

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 19:31
door Vinny
Die treinen gaan niet naar Leer :')

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 19:46
door Suus
De Eurostar heeft in de maanden voordat deze voor de reiziger in dienst kwam tijdens de proefritten zoveel amok veroorzaakt op de HSL dat ik serieus verbaasd was dat het rond Pasen 2018 kon rijden.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 20:14
door Vinny
Ja, en ze zijn niet eens van het spoor gehaald. Bij gebrek aan sneeuw wellicht :evil:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 20:51
door trolly
Vinny schreef:Die treinen gaan niet naar Leer :')
Nee dûhûh, geen brug (A)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 21:00
door Aking
:')

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 21:26
door Hainje
Tja tante Trolly, sommige mensen zijn wat hardleers op dat punt.... -o-

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 feb 2019, 21:29
door Aking
Het zou wat zijn als we hardweeners waren... :X

Maar dit gekrakeel heeft natuurlijk allemaal weinig meer met de zuideroorlog te maken, dus huts: BOMMEN EN GRANATEN! *O*

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 16:19
door trolly
Hier nog wat oude munitie.
De Treinreiziger schreef:Volgens Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be is er echter geen enkele reden om de lijn te vertragen. “België weert de nieuwe trein onder het mom van Europese regelgeving, die voorschrijft dat treinen in 2025 het Europese beveiligingssysteem moeten hebben. De nieuwe Arriva-trein heeft dat inderdaad nog niet, maar krijgt dat ruim voor 2025 wel”, reageren de organisaties in een persbericht. De organisaties denken dat de drielandentrein in een grote behoefte zal voorzien, en roepen de betrokken partijen daarom op om de bureaucratische oorlogsvoering te staken en het belang van de reizigers voorop te stellen.
In een reactie op het hierboven aangehaalde bericht op de site van TramTreinBus reageert zekere ABC als volgt:
Drielandentrein
ERTMS is in dienst in de knooppunt Luik Guillemins sinds december 2017. ERTMS hebben aan boord van de Drielandentrein is dus niet “nice to have” : het gaat over de veiligheid van de reizigers.

In Belgïe is ERTMS reeds in dienst tussen Ekeren – Antwerpen – Mechelen – Leuven – Ottignies – Namen – Dinant – Virton – Rodange (LU), Schaarbeek – Leuven – HSL 2 – Ans – Luik Guillemins – Chênée, Diksmuide – De Panne, Ottignies – Fleurus – Auvelais – Namen en de roll-out op rest van het Belgische spoorwegnet gaat op volle tour voort.

Verplichting om ERTMS in te bouwen in nieuwe treinen (d.w.z. besteld na 1ste januari 2012 of in dienst gesteld na 1ste januari 2015) is een Europese verplichting sinds juli 2009. SInds de eerste projectvergadering in 2015 heeft DVIS (Belgische veilgheidsinstantie voor spoorwegen) deze verplichting herinnerd.

Hadden Stadler en Arriva de nodige stappen ondernomen sinds 2015, dan zou ERTMS nu al lang ingebouwd worden op de Drielandentreinen en zou de huidige ruzie nooit ontstond zijn.
Er lijkt dus wel een fysieke aanleiding te zijn. Gelukkig zit de reiziger ondertussen veilig in een Klassiekje.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 16:26
door Vinny
Wat schattig een Waal die Nederlands typt... :mrgreen:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 16:50
door Daniel
ICE105 schreef:Het is wel iets complexer, er in nu nog geen hardware mogelijkheid om ETCS en ATB-NG, wat ook nodig is voor de drielandentrein, samen te laten werken.
Waar op die lijn ligt dan ATB-NG? Van Landgraaf tot de grens?
Op de rest van het traject hebben in het verleden immers nog Plan V's gereden en die hadden alleen EG.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 17:02
door Z2N
Aldus bijlage 14 van de Prorail Netverklaring (PDF-alert) is op Landgraaf - Herzogenrath inderdaad ATG-NG geinstalleerd.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 15:36
door Mdk
dennistd schreef:Ik ken ik Nederland maar één echt laag perron, en dat is het normaliter ongebruikte deel van spoor 1 in Oldenzaal. Het enige dat daar gebruik van maakt is de IC Berlijn bij een stremming ergens tussen Oldenzaal en Deventer terwijl ie al uit Bentheim is.
Bestaat dat zakspoor in Gouda nog? waar dat ns tramding naar Alphen vandaan vertrok? ik meen me te herinneren dat dat ook een flink laag perron is, al weet ik niet of dat überhaupt ooit gebruikt word/werd voor normale treinen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 16:01
door Aking
Volgens mij ligt het er nog, ik heb alleen geen idee of er nog een wissel naartoe ligt.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 17:56
door Wubbo
Het bestaat nog maar het wissel ervoor kan niet meer bediend worden. Er kan dus geen trein meer naar toe.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 20:38
door cherrypie
Suus schreef:
cherrypie schreef:
umbusko schreef:Ja, maar laten we wel wezen, dat die perrons nu nog niet zijn verhoogd is natuurlijk een onzinreden om geen moderne trein te laten rijden. Ja, dan is de opstap tijdelijk te hoog, maar dat is hij nu ook al, dat verandert dus niet. Ondertussen heb je wel een verbetering voor de overige reizigers...
Dat is precies wat ik bedoel. Dit soort argumenten worden door actoren die belang hebben bij frustratie van dit project er met de haren bij gesleept. De beveiligingswetgeving wordt nu ook door België succesvol gebruikt om te vertragen.
België heeft ook nu weer gelijk. Er is in Europees verband afgesproken geen nieuwe treinen meer toe te laten als het verschil tussen de instap bij de deur en het perron meer dan 30 centimeter is. Bij de Desiro is dat opgelost door een uitklapbare trede, maar deze heeft de FLIRT van Arriva niet, die heeft alleen een overbruggingsplank.
Navraag bij de Stationsdienst leert dat station Eijsden in de week van 6 juli 2020 wordt opgehoogd naar de P76-norm. Dat duurt dus nog wel een tijdje. Ik weet overigens niet of het huidige lage perron een belemmering is voor Arriva om in Eijsden te stoppen. In het vervoersplan 2019 staat immers dat men 1x per uur de trein wil laten keren nabij Visé-grens (ledige rit). Wellicht dat Arriva dit al wel gaat invoeren in de loop van 2019. Men heeft namelijk onlangs ook een nieuwe bushalte aangelegd bij de P+R te Eijsden tegenover het station.