OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44325
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Nitein-Repart schreef:Als de Klassiekers maar tijdelijk zijn op Maastricht-Liège, totdat de vernieuwde MS80 is toegelaten voor Maastricht. De MS80 is zoveel beter dan de Klassiekers.
Die klassiekjes zijn er beter aan toe dan de tien nog resterende ongemoderniseerde Break.

Maar het schijnt dat tegenwoordig personeel uit Hasselt de dienst naar Maastricht rijdt, Hasselt heeft geen kennis van de klassiekjes en Luik heeft men liever niet op de dienst naar Maastricht wegens taalproblemen (minstens drie keer is een machinist door ILT van de trein geplukt in Maastricht).
Rame à l'approche
Ajaxcied
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Ajaxcied »

Klopt de volledige dienst wordt tegenwoordig verzorgt door depot hasselt, die hebben geen klassiekjes.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 13 nov 2018, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12687
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Suus schreef:
Nitein-Repart schreef:Als de Klassiekers maar tijdelijk zijn op Maastricht-Liège, totdat de vernieuwde MS80 is toegelaten voor Maastricht. De MS80 is zoveel beter dan de Klassiekers.
Die klassiekjes zijn er beter aan toe dan de tien nog resterende ongemoderniseerde Break.

Maar het schijnt dat tegenwoordig personeel uit Hasselt de dienst naar Maastricht rijdt, Hasselt heeft geen kennis van de klassiekjes en Luik heeft men liever niet op de dienst naar Maastricht wegens taalproblemen (minstens drie keer is een machinist door ILT van de trein geplukt in Maastricht).
Tussen Wallonië en Nederland is altijd een taalbarrière. Er zijn weinig mensen die vloeiend Nederlands en Frans kunnen spreken, en dat zijn meestal Vlamingen. Daarnaast is er een technische barrière: infrastructuur en materieel in Nederland en België verschillen nog al in eisen en wensen en wat op de achtergrond ook meespeelt is een cultuurverschil. Belgen hebben een totaal andere probleemoplossingsmentaliteit dan Nederlanders. Dat wreekt zich op de HSL, en dat wreekt zich bij de "oude" spoorweg-grensovergangen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44325
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:Ja, dus?
Dat vormt geen reden om dat systeem bij nieuw materieel niet te eisen. Het ouder materieel zal bij de NMBS langzaam uitstromen, terwijl nieuw materieel nog een jaar of dertig zal rondrijden.
ECTS wordt de komende vijf jaar nog niet in gebruik genomen tussen Maastricht en Luik maar er moet wel stante pede een trein zijn die dat systeem heeft, wat niet eens fatsoenlijk valt te testen op de Belgische sporen. :')
Rame à l'approche
Klaasje
Berichten: 6758
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Klaasje »

De enige manier om de vervoerders te dwingen etcs in te bouwen is dit als een verplicht nummertje bij de toelating te beschouwen. Prima want je wil geen gekke claims van vervoerders die ineens hun materieel moeten ombouwen voor veel geld. Tegelijkertijd kan er natuurlijk best een tijdelijke ontheffing verleend worden als het om een beperkt grensoverschrijdend traject gaat.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12760
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Wubbo »

Kwestie van een goed op papier zetten lijkt me, vastleggen dat het materieel niet-ETCS-geschikt is en dat kosten voor de vervoerder zijn als de infra dat wel afdwingt.
playertwo
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door playertwo »

Kan me voorstellen dat ze ook in België van die ontheffingen voor nieuw materieel afwillen. Net zoals de ILT in Nederland ook de nodige eisen stelt en geen ontheffingen gaat uitdelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12760
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Wubbo »

Maar legt ILT ook eisen op voor beveiligingssystemen op baanvakken waar het materieel niet komt? Volgens mij niet, dan zou er namelijk heel veel materieel nu geschikt moeten zijn voor ATB-NG.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door regenmaker »

Anne Hettinga heeft gesproken:

Limburger
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
playertwo
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door playertwo »

Wubbo schreef:Maar legt ILT ook eisen op voor beveiligingssystemen op baanvakken waar het materieel niet komt? Volgens mij niet, dan zou er namelijk heel veel materieel nu geschikt moeten zijn voor ATB-NG.
ATB-NG niet, maar ETCS eisen omdat de infra hier op wordt aangepast is wel realistisch als het materieel nog vele jaren op het baanvak wordt ingezet. De ombouw van Luik zal gebeuren en dan moet je sowieso.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12687
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

regenmaker schreef:Anne Hettinga heeft gesproken:

Limburger
Ik geloof niet dat boos worden op "België" een erg adequate emotie is. Voor de zuiderburen is een verbinding met Nederland niet prioritair. Door mensen tegen de haren in te strijken gaan ze niet ineens wel meewerken. Feit is dat de Belgische spoorwegen gedomineerd worden door "types" (ik zal de term maar niet noemen) die elke verbetering, efficiëncyslag of modernisering tegen houdt. Dat is vooral jammer want daardoor krijgen de Belgische treinreizigers niet de verbetering die gewenst is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door playertwo »

Ben er achter gekomen dat in de Belgische wetgeving de verplichting voor ETCS is opgenomen voor nieuw materieel. Dat al sinds 2014, dus men had dit kunnen voorzien bij de bestelling van het materieel voor inzet naar België.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13415
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Heb je, voor de volledigheid, toevallig een link naar die Belgische wetgeving?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
playertwo
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door playertwo »

Jazeker, het Belgische staatsblad waar dit soort besluiten officieel bekend wordt gemaakt.

http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2018/10/16_1.pdf
Op pagina 11 (linkerzijde is in het Nederlands)
maaslynx
Berichten: 97
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door maaslynx »

Volgens de gedeputeerde gaat de trein 'vlak na de jaarwisseling' naar Aachen rijden. Ondertussen ook vragen over het Belgisch materieel, deze soap is nog lang niet ten einde :mrgreen:
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13415
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Dus hoe staat het met de bommen en granaten? *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Jef400
Berichten: 4977
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Jef400 »

:roll:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
RobertT
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door RobertT »

Ajaxcied schreef:Klopt de volledige dienst wordt tegenwoordig verzorgt door depot hasselt, die hebben geen klassiekjes.
Vandaag een rit Maastricht-Liege gemaakt,volgens de railplanner zou er MS80 rijden,er reed echter alleen klassieke stellen,ook op de terugrit.
Personeel leek idd vlaams,dus waarschijnlijk Hasselt.Zou Hasselt dan een aantal klassieke stellen uit Luik gekregen hebben?
Je merkt ook gelijk de verminderde capaciteit met een MS80,trein zat behoorlijk vol
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44325
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Ja, depot Hasselt heeft herfst vorig jaar instructie gekregen op het klassiek motorstel en een paar stellen toegewezen gekregen.

De laatste Breaks die nog niet gemoderniseerd zijn kunnen daarmee ook het programma in, dat misschien dit jaar dan wel eens afgerond kan worden: eind december moesten er nog 7 stellen naar binnen.
Rame à l'approche
Alargule
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Alargule »

...en er is echt nog niemand op het porte-manteau 'spoorlog' gekomen? :cry:
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5179
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

Suus schreef:De laatste Breaks die nog niet gemoderniseerd zijn kunnen daarmee ook het programma in, dat misschien dit jaar dan wel eens afgerond kan worden: eind december moesten er nog 7 stellen naar binnen.
Wow. Als dat lukt hebben ze er gewoon 'maar' 10 jaar over gedaan om de hele serie te moderniseren! :shock:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dennenboom
Berichten: 1056
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Dennenboom »

Alargule schreef:...en er is echt nog niemand op het porte-manteau 'spoorlog' gekomen? :cry:
Of een Breaksit?
Mdk
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Mdk »

Groen licht Duits spoor: tweelandentrein gaat rijden

De Tweelandentrein van Maastricht via Heerlen naar Aken gaat vanaf 27 januari rijden.
Bron
Bij twijfel altijd klagen
en-es
Berichten: 1758
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Wat heeft dat met Maastricht-Luik te maken?
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10630
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Hainje »

Omdat zowel Maastricht - Aken als Maastricht - Luik onderdeel van het traject uitmaken die deze trein gaat rijden.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten