Pagina 16 van 26

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 00:17
door quakkerillo
Net even opgezocht; voor de richting Zwolle heb je dan wel over Amersfoort de 29 minuten aansluiting in Utrecht.

Maar over aanfluiting in België, meestal zijn ze erg kort, maar wordt er bij klein beetje vertraging niet op gewacht, of zijn ze juist erg lang.
8 minuten in Nederland vind ik prima, maar momenteel als regelmatige reiziger Brussel-Maastricht ben ik niet bepaald blij met zo'n 8 minuten aansluiting op Luik tussen twee treinen die allebei 1x/u rijden. Zelfs met een ruime kering in Maastricht kan de S43 niet een paar minuten extra wachten in Luik, en ook met vaak 5 minuten stilstand in Leuven kan de IC niet even extra wachten. "Bij vertraging van maximaal 8 minuten is de aansluiting gegarandeerd". Oftewel, is de trein er nog niet bij vertrektijd van de andere gaan we gewoon weg, ook al zou het maar 2 minuten extra duren dan.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 09:36
door reisthijs
Een halfuursdienst naar Liège klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar was Arriva dat ook echt van plan?
Ik meen me te herinneren dat het plan was om 1x/uur te keren in Visé. Niet omdat Visé zo belangrijk is maar dan krijgt Eijsden wel een halfuursdienst.
Of zijn die plannen ondertussen gewijzigd?

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 09:58
door waldo79
Dat was het: elk half uur Eijsden bedienen. Doorrijden naar Luik was niet de bedoeling :o Maar het staat de NMBS vrij om Visé vaker te bedienen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 10:01
door waldo79
quakkerillo schreef: vr 05 mar 2021, 00:17 Net even opgezocht; voor de richting Zwolle heb je dan wel over Amersfoort de 29 minuten aansluiting in Utrecht.

...Zelfs met een ruime kering in Maastricht kan de S43 niet een paar minuten extra wachten in Luik, en ook met vaak 5 minuten stilstand in Leuven kan de IC niet even extra wachten. "Bij vertraging van maximaal 8 minuten is de aansluiting gegarandeerd". Oftewel, is de trein er nog niet bij vertrektijd van de andere gaan we gewoon weg, ook al zou het maar 2 minuten extra duren dan.
Maar op dit moment rijdt de 7400 niet naar Rhn. En voor wat betreft Luik - Mt: heb het idee dat er niet bepaald snel wordt gereden ondanks de baanvaksnelheid van 120.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 11:16
door PHS
120? Het is 100 tussen Randwyck en Visé, daarna een stukje 90, gevolg door een stukje 120 en weer een stukje 90 tot aan Cheratte. Vanaf daar 120 totdat je in Bressoux bent, vanaf daar weer 90 tot de Luikse bebouwing waar je teruggaat tot 60 en 40.

Het materieel van de NMBS is overigens ook niet echt snel te noemen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 11:23
door waldo79
Gelukkig had ik me er zodanig onvolledig in verdiept dat ik aangevuld kon worden :Y

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 21:56
door Vinny
Het materieel van de NMBS is overigens ook niet echt snel te noemen.
Van de specifieke materieelsoort weet ik niet, maar in het algemeen kunnen treinen op het Belgische net 160 km/h op de daarvoor toereikende infrastructuur.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 22:34
door Staatslijn K
waldo79 schreef: vr 05 mar 2021, 09:58 Dat was het: elk half uur Eijsden bedienen. Doorrijden naar Luik was niet de bedoeling :o Maar het staat de NMBS vrij om Visé vaker te bedienen.

Zelf denk ik dat de paar minuten die je extra naar Visé hebt net teveel zijn. Dan zou de kering in Eijsden kunnen. Daarnaast is Visé ook geen plaatsje waar veel reisigerspotentiaal is. Ook denk ik niet dat ze daar hun spitstrein naar Brussel willen opgeven. Overigens zou elk half uur naar Luik wel een hele mooie toevoeging zijn, zeker als het met de ov-chip kan (het station is erg mooi, de stad zelf vind ik waardeloos). Keren in Visé zou anders ook wel kunnen, misschien kijken of een cross platform overstap op de Belgische spitstrein naar Brussel haalbaar is. Naar Luik een paar minuten extra maar wel op papier een mooie verbinding

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 22:37
door Daniel
Het probleem is dat de wissels in Eijsden een kerende trein niet toelaten. Hij moet dus wel doorrijden naar Visé om te kunnen keren.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 23:03
door Willem
En Wezet is geen logische plaats, vanuit Nederland gezien, om een trein te laten eindigen. Eigenlijk moet je naar Luik rijden om voor de reiziger belang te hebben.
In die zin is het alles of niets.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 06 mar 2021, 00:34
door umbusko
Daniel schreef: vr 05 mar 2021, 22:37 Het probleem is dat de wissels in Eijsden een kerende trein niet toelaten. Hij moet dus wel doorrijden naar Visé om te kunnen keren.
Het overloopwissel in Eijsden is vorig jaar zelfs verwijderd. De seinen laten het in Eijsden alleen nog toe om op spoor 2 te keren. Dat betekent: rechts rijden van Maastricht naar Eijsden. Tijdens die rit Maastricht - Eijsden en de kering kan dus geen andere trein vanuit Visé richting Maastricht vertrekken, dus dat vreet heel veel capaciteit en is in de gewone dienst absoluut niet realistisch. (Er rijden ook nog goederentreinen!) Naast de onmogelijkheid om gedurende een periode van 15 à 20 minuten/uur uit Visé te vertrekken, moet je dan ook nog uitkijken dat je jezelf niet vastrijdt met al die kerende treinen op Randwyck, die in Maastricht ook nog aan een perron moeten zien te komen. Dat is in het verleden wel vaker gebeurd. ;)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 06 mar 2021, 11:13
door waldo79
Staatslijn K schreef: vr 05 mar 2021, 22:34
waldo79 schreef: vr 05 mar 2021, 09:58 Dat was het: elk half uur Eijsden bedienen. Doorrijden naar Luik was niet de bedoeling :o Maar het staat de NMBS vrij om Visé vaker te bedienen.
Zelf denk ik dat de paar minuten die je extra naar Visé hebt net teveel zijn. Dan zou de kering in Eijsden kunnen. Daarnaast is Visé ook geen plaatsje waar veel reisigerspotentiaal is. Ook denk ik niet dat ze daar hun spitstrein naar Brussel willen opgeven. Overigens zou elk half uur naar Luik wel een hele mooie toevoeging zijn, zeker als het met de ov-chip kan (het station is erg mooi, de stad zelf vind ik waardeloos). Keren in Visé zou anders ook wel kunnen, misschien kijken of een cross platform overstap op de Belgische spitstrein naar Brussel haalbaar is. Naar Luik een paar minuten extra maar wel op papier een mooie verbinding
Volgens mij is het reizigerspotentieel :)
Dat jij Luik een waardeloze stad vindt (valt erg mee m.i.) is niet maatgevend voor vervoersvraag. Alleen vraag ik me af waarom de spoorlijn in België bijna geheel binnen de bebouwde kom loopt, maar dat er geen stations zijn tussen Visé en Bressoux.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 06 mar 2021, 11:17
door en-es
Dat vraag ik me ook af. Die plaatsen worden nu door een bus bediend. Die stations zijn al heel lang dicht. Al schijnt volgens wikipedia er plannen te zijn om Cheratte in 2021 te heropenen. Tussen Bressoux en Guillemins waren ook tussenstations.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 06 mar 2021, 11:21
door waldo79
Bedoel, je kunt iets van een S-Bahn bedenken waarin op meer plaatsen wordt gestopt, maar er toch snelheidswinst is ten opzichte van een bus.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 06 mar 2021, 13:00
door trolly
Vinny schreef: vr 05 mar 2021, 21:56
Het materieel van de NMBS is overigens ook niet echt snel te noemen.
Van de specifieke materieelsoort weet ik niet, maar in het algemeen kunnen treinen op het Belgische net 160 km/h op de daarvoor toereikende infrastructuur.
De minst oude klassiekjes halen maximaal 140 km/h. Dat is, zoals je schrijft, op de daarvoor toereikende infrastructuur. In Nederland zit er maar half zoveel prik in de waslijn, dus daar worden de prestaties (met name het optrekken) niet bepaald beter van.

‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 06 mar 2021, 13:13
door Suus
Ik heb in de Luikse pers berichten gelezen over de (her)opening van de stations Cornillon bij de Rue de Robermont en Vennes bij de Avenue de Luxembourg.

Ook over de heropening van station Vivegnis wordt gesproken, maar dat ligt aan de lijn tussen Luik en Hasselt.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 06 mar 2021, 23:48
door waldo79
Dat zou wel een aanvulling zijn voor de oostelijke stadsdelen en op enige afstand van Guillemins. Lijn 40 maakt eigenlijk een enorm omtrekkende beweging door de stad.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 07 mar 2021, 21:04
door Vinny
Suus schreef: za 06 mar 2021, 13:13 Ik heb in de Luikse pers berichten gelezen over de (her)opening van de stations Cornillon bij de Rue de Robermont en Vennes bij de Avenue de Luxembourg.

Ook over de heropening van station Vivegnis wordt gesproken, maar dat ligt aan de lijn tussen Luik en Hasselt.
De stad Luik wil dan ook graag 2x per uur een trein tussen Maastricht en Luik laten rijden. Dat staat in het ambitiedocument wat ik ergens op de website ben tegengekomen. Wat mij betreft kan dat prima met één stoptrein en één intercity. Vervolgens kun je natuurlijk ook wat stations toevoegen voor de stoptrein.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 mar 2021, 17:01
door Meltrain
Vinny schreef: wo 03 mar 2021, 23:32 dan wordt de geplande verbinding Hasselt-Maastricht niet per tram geboden, maar wordt de bestaande spoorlijn gereactiveerd. Vervolgens leg je 1x per uur een stoptrein Hasselt-Maastricht-Luik in, en 1x per uur een IC Luik-Maastricht-Aken. Ik denk dat ze in Wallonië en de provincie Luik toch echt weinig te klagen zullen hebben.
umbusko schreef: do 04 mar 2021, 09:53 Ik vind het idee van Vinny wel goed klinken. Het grote voordeel van de trein Maastricht-Hasselt t.o.v. de tram is dat je ook een rechtstreekse verbinding biedt met Randwyck, waar het ziekenhuis en een groot deel van de universiteit zit.
Over welke spoorlijn heeft Vinny het? De lijn via Lanaken of Spoorlijn 24?
umbusko schreef: za 06 mar 2021, 00:34
Daniel schreef: vr 05 mar 2021, 22:37 Het probleem is dat de wissels in Eijsden een kerende trein niet toelaten. Hij moet dus wel doorrijden naar Visé om te kunnen keren.
Het overloopwissel in Eijsden is vorig jaar zelfs verwijderd. De seinen laten het in Eijsden alleen nog toe om op spoor 2 te keren.
Is het erg moeilijk en/of kostbaar om deze situatie aan te passen?

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 mar 2021, 18:51
door Gebruikersnaam
In Eijsden zou zelfs helemaal niet meer gekeerd kunnen worden las ik op Somda.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 mar 2021, 18:54
door Vinny
Over welke spoorlijn heeft Vinny het? De lijn via Lanaken of Spoorlijn 24?
Lijn 24 lijkt me minder praktisch, maar op zich heb ik er geen principieel bezwaar tegen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 mar 2021, 20:37
door umbusko
Lijn 24 heeft wat minder zin voor Hasselt-Maastricht lijkt me. Je ontsluit nauwelijks nieuwe plaatsen en rijdt alsnog om. Als je lijn 20 heractiveert, ben je het snelst en kun je de tram schrappen.
Gebruikersnaam schreef: ma 08 mar 2021, 18:51 In Eijsden zou zelfs helemaal niet meer gekeerd kunnen worden las ik op Somda.
Nee, op één spoor kun je dus wel nog keren. Zie hier op Somda, bericht van 10:46:19.

Edit: ik zie net dat in nieuwe berichten inderdaad gemeld wordt dat het toch niet gaat.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 09 mar 2021, 13:38
door Suus
De tram zou over het verlaten tracé van spoorlijn 20 moeten gaan rijden, dus waarom nu opeens spoorlijn 34 wordt voorgesteld :|

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 09 mar 2021, 22:10
door trolly
Uh... jij bent eigenlijk de eerste die met spoorlijn 34 aan komt zetten, Suus. Hoewel... die maybe tram zou tussen Godsheide en Bilzen dan juist wel weer spoorlijn 34 moeten volgen, maar dan naast het treinspoor. Geloof ik :|

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 10 mar 2021, 09:52
door Suus
De twee en de drie zitten naast elkaar op mijn toetsenbord :mrgreen: