‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
MaartenD

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door MaartenD »

umbusko schreef: za 27 feb 2021, 16:40 Inmiddels zijn ook in ieder geval 106 van de 139 Breaks voorzien van ETCS, maar de papierwinkel in Nederland is nog niet rond; ze moeten opnieuw voor Nederland "gehomologeerd" worden. Laatst is er een stel geweigerd aan de grens
Hoe werkt dat? Heeft de Nederlandse VL een lijst met stelnummers die toegelaten zijn en wordt dat elke keer bij een binnenkomende trein gecontroleerd?
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik heb geen idee. Eerdere "fouten" (machinisten die geen Nederlands konden) kwamen meestal per toeval aan het licht.
Plutona

Bericht door Plutona »

Ik stuitte hierop:
https://www.treinreiziger.nl/nmbs-krijg ... en-omhoog/

Ik vraag me af of dit de definitieve doodsteek gaat zijn voor Arriva op Maastricht-Luik
Hainje
Contacteer:

Bericht door Hainje »

Het exclusieve recht geldt alleen voor binnenlandse treinen, zou me niets verbazen als ze buitenlandse treinen dus gewoon moeten accepteren.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Aking
Donateur
Contacteer:

Bericht door Aking »

Dat is sowieso in heel Europa al het geval toch?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Hainje
Contacteer:

Bericht door Hainje »

Klopt, maar is die eis ook al van kracht in het lopende contract met de NMBS? Want zo oud is die regel volgens mij ook weer niet.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
PHS

Bericht door PHS »

Arriva of ieder ander bedrijf kan zo een internationale treindienst starten, alleen mag je dan geen binnenlandse reizigers vervoeren die onder een binnenlandse concessie vallen, dus in dit geval geen reizigers tussen Wezet en Luik. Dan is die treindienst waarschijnlijk niet rendabel.
Vinny

Bericht door Vinny »

Volgens mij kan niet hard worden afgedwongen door de NMBS dat internationale treinen vrij blijven van binnenlandse reizigers. In de praktijk gaan ze natuurlijk moeilijk doen zodat het voor een bedrijf als Arriva redelijk onmogelijk wordt om een goede dienstverlening te kunnen bieden. Het is denk ik nog steeds het verstandigste om aan te sluiten bij Wallonië dat samen met de provincie Luik en de stad een soort 'RER-Liège' (S-Bahn Lüttich) willen opzetten. Arriva kan dan als contractant opereren en de diensten gewoon in opdracht van de NMBS uitvoeren en wellicht met wat Nederlandse subsidie. Zijn ze in Franstalig België ook eens blij dat ze wat geholpen worden (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie