Pagina 18 van 26

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 06 dec 2021, 20:37
door DDietzen
Die lijnvoering staat mij ook bij ja. Wat me eigenlijk wel zonde lijkt, want met de huidige tijdligging staat de lange slag dan straks in zowel Aken als Luik lang te keren (>30 min). Je kan dan net zo goed over de hele lijn een halfuursdienst rijden met dezelfde hoeveelheid materieel.

Toegegeven, op Herzogenrath-Aken kan ik me nog voorstellen dat dat baanvak zo druk (met goederenvervoer) is dat er geen tweede trein tussen past. Op Visé-Luik ben ik echter een stuk minder geneigd om dat te geloven.

Sowieso lijkt het me niet verstandig om maar één trein per uur door te rijden naar Luik, want dan ga je er met losse Flirtjes in capaciteit meer dan 30% op achteruit tov de Breaks die er nu rijden.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 06 dec 2021, 22:42
door Vinny
Mijn voorkeur zou het hebben om 1x per uur een stoptrein te laten rijden die stopt op Maastricht-Randwijck, Visé, Cheratte (geplande heropening: 2021), Liège-Bressoux en Liège-Guillemins en één keer per uur een intercity die niet stopt op de tussengelegen stations. Eventueel kun je ook de stations Argenteau en Jupille voor reizigers heropenen maar daar zijn momenteel geen plannen voor.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 07 dec 2021, 09:00
door umbusko
En Eijsden dan? ;)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 07 dec 2021, 11:52
door en-es
Sluiten?

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 07 dec 2021, 14:15
door tjoektjoek
Wel jammer dat de trein niet meer doorrijdt naar Liege-Saint-Lambert, dat ligt toch meer in het centrum.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 07 dec 2021, 15:19
door waldo79
Die doorkoppeling naar Hasselt lijkt me meer van praktische aard bij de NMBS. Als ik nu een rit Mt - St. Lambert plan, komt daar een overstap uit.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 07 dec 2021, 15:34
door Suus
De doorkoppeling bestaat zodat de NMBS perse treinbestuurders met voldoende Nederlandse taalvaardigheid op de dienst naar Maastricht kan zetten.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 07 dec 2021, 16:10
door umbusko
En in het weekend dan? Hoeven ze dan geen Nederlands te kunnen? :mrgreen:
waldo79 schreef: di 07 dec 2021, 15:19 Die doorkoppeling naar Hasselt lijkt me meer van praktische aard bij de NMBS. Als ik nu een rit Mt - St. Lambert plan, komt daar een overstap uit.
Dan doe je iets raars, want doordeweeks overdag is er toch echt geen overstap nodig.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 07 dec 2021, 20:17
door Vinny
umbusko schreef: di 07 dec 2021, 09:00 En Eijsden dan? ;)
Scherp, ik had even naar de Belgische spoorkaart gekeken en Eijsden dus over het hoofd gezien. Daar mag de stoptrein van mij ook stoppen :)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 08 dec 2021, 10:42
door waldo79
umbusko schreef: di 07 dec 2021, 16:10 En in het weekend dan? Hoeven ze dan geen Nederlands te kunnen? :mrgreen:
waldo79 schreef: di 07 dec 2021, 15:19 Die doorkoppeling naar Hasselt lijkt me meer van praktische aard bij de NMBS. Als ik nu een rit Mt - St. Lambert plan, komt daar een overstap uit.
Dan doe je iets raars, want doordeweeks overdag is er toch echt geen overstap nodig.
Ik heb via de app van RdT gepland, kan zijn dat daar geen volledig internationale dienstregeling is ingeladen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 22 mar 2022, 13:40
door tjoektjoek
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220321_96527753

Volgens de Limburger gaat de trein eind 2023 naar Luik rijden. Ik kan het alleen niet lezen en ik kan geen andere bron vinden.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 22 mar 2022, 14:59
door iamthedutchdude
Er is ook een artikel op Treinenweb verschenen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 22 mar 2022, 15:35
door en-es
En de chipkaart geldig op Belgische stations. Toe maar.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 23 mar 2022, 09:53
door Vinny
Revolutionair! Per slot van rekening staat er in het Duitse Leer al een jaar of tien een OV chipkaartautomaat en chipzuil. :mrgreen:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 23 mar 2022, 20:53
door ICE11
iamthedutchdude schreef: di 22 mar 2022, 14:59 Er is ook een artikel op Treinenweb verschenen.
Citaat: "Het is vanaf eind december volgend jaar mogelijk om direct vanuit Luik direct door te rijden naar Aken."

...tot nu toe dacht ik dat dat al sinds 1843 mogelijk is... :X

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 23 mar 2022, 21:50
door trolly
:Y

De eerste internationale spoorverbinding ter wereld, meen ik. Hoewel die titel bijna op naam van Lucca-Pisa gekomen was — destijds namelijk nog respectievelijk in het Graafschap Lucca en Groothertogdom Toscane gelegen.

Maar uiteraard ontbrak daaraan de afgelopen 180 jaar het gemak van een forse omweg door Nederland :trein:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 26 mar 2022, 08:35
door Staatslijn K
tjoektjoek schreef: di 22 mar 2022, 13:40 https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220321_96527753

Volgens de Limburger gaat de trein eind 2023 naar Luik rijden. Ik kan het alleen niet lezen en ik kan geen andere bron vinden.
Betekent de halfuurdienst van Arriva niet dat Visé zijn verbinding met Hasselt en de spitstreinen naar Leuven verliest? Niet dat dit zoveel uitmaakt, misschien juist een voordeel, maar het is natuurlijk wel een minpuntje

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 26 mar 2022, 09:58
door Daniel
Het was toch altijd de bedoeling dat de tweede trein daar maar tot Eijsden zou rijden met kering op het emplacement van Visé?

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 27 mar 2022, 00:15
door RobertT
Staatslijn K schreef: za 26 mar 2022, 08:35
tjoektjoek schreef: di 22 mar 2022, 13:40 https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220321_96527753

Volgens de Limburger gaat de trein eind 2023 naar Luik rijden. Ik kan het alleen niet lezen en ik kan geen andere bron vinden.
Betekent de halfuurdienst van Arriva niet dat Visé zijn verbinding met Hasselt en de spitstreinen naar Leuven verliest? Niet dat dit zoveel uitmaakt, misschien juist een voordeel, maar het is natuurlijk wel een minpuntje
Denk niet dat de spitstreinen vanuit Visé verdwijnen,de doorgaande verbinding naar Hasselt waarschijnlijk wel.
Er zijn toch al niet veel doorgaande reizigers vanuit Visé verder dan Luik(richting Hasselt).Wie ooit deze trein heeft genomen,weet dat er na Liers praktisch niet veel meer in zit.In feite zijn hier 2 verbindingen aan elkaar geknoopt.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 27 mar 2022, 01:23
door waldo79
Er is weinig uitwisseling tussen Wallonië en Vlaanderen. Een directe verbinding is mooi meegenomen wanneer dat qua exploitatie voor de vervoerder goed uitkomt.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 28 mar 2022, 19:56
door Vinny
Volgens mij is het grootste deel van het huidige personeel (conducteurs en machinisten) dat op die trein rijdt van de NMBS post Hasselt. De trein is dus zuiver om exploitatieve reden verlengd.

Ik zou zelf overigens 1 keer per uur een 'sneltrein' of intercity laten rijden tussen Maastricht en Luik en 1 keer per uur een 'stoptrein' of sprinter die op alle tussengelegen stations stopt. Keren op het emplacement van Visé lijkt me tamelijk onzinnig. Het rustigste deel van de treinverbinding is tussen Nederland en Wallonië. In Limburg en in de Belgische provincie Luik kun je nog profiteren van forensen die reizen van Eijsden naar Maastricht en van Visé naar Luik.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 28 mar 2022, 20:18
door umbusko
Maar wat win je dan met die sneltrein? Daarmee breng je nou net de verbindingen Maastricht-Eijsden en Visé-Liège naar een uurdienst.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 30 mar 2022, 17:47
door MaartenD
Het is België he? Standaardpatroon is een uursdienst, en Visé heeft dat op dit moment ook.
Is daar zoveel aandrang dat een halfuursdienst wenselijk is? En die sneltrein kun je misschien als sneltrein naar Hasselt laten rijden. Ben je met de trein sneller in Hasselt als met de bus.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 30 mar 2022, 19:42
door umbusko
Genoeg trajecten die door twee treinseries bediend worden, dus wel met een halfuursdienst. (Liège - Flémalle-Haute via Seraing bijvoorbeeld.) En op alle andere lijnen vanuit Luik rijden IC's naar de belangrijkste plaatsen. In dat opzicht is Visé wel onderbedeeld ja. En ik neem aan dat men vanuit Nederland Eijsden ook wel een halfuursdienst wil geven. Als ergens geen vraag naar is lijkt het me wel een sneltrein naar Hasselt. Die kan ook nooit heel veel sneller zijn dan de bus met zo'n omweg.

Ik zou 2x/uur een stoptrein doen of inderdaad 1 stoptrein, 1 sneltrein. Maar Vinny's argumentatie voor een sneltrein kan ik niet volgen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 02 apr 2022, 12:50
door MaartenD
Als ergens geen vraag naar is lijkt het me wel een sneltrein naar Hasselt. Die kan ook nooit heel veel sneller zijn dan de bus met zo'n omweg.
Met de bus 1:21 zonder overstap of 1:10 als je in Bilzen de trein pakt.
Met de trein 1:35 met 14 haltes. Dus sneller dan de bus is wel voor elkaar te krijgen met stops in Luik en Tongeren bijvoorbeeld.