Pagina 1 van 1
FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 12:55
door Fles
Ik weet niet of en zo ja, hoe lang dit al bekend is, maar ik kwam
een interessant verhaaltje tegen.
Die Rhenus Keolis GmbH & Co. KG, Mainz, wird mit den neuen Fahrzeugen auf den Strecken des „Maas-Rhein-Lippe-Netzes“ Düsseldorf – Oberhausen – Dortmund - Hamm („Rhein-Emscher-Express“) und Venlo (NL) – Mönchengladbach – Düsseldorf – Hagen - Hamm („Maas-Wupper-Express“) zum Fahrplanwechsel 2009 für 16 Jahre den Fahrgastbetrieb aufnehmen. Damit wird erstmalig ein FLIRT im grenzüberschreitenden Verkehr zwischen Deutschland und den Niederlanden zum Einsatz kommen.
Vrij vertaald: Het bedrijf Rhenus Keolis heeft de concessie voor o.a. de lijn Venlo - Hamm gewonnen en gaat daar vanaf 2009 voor 16 jaar met 4 vierdelige en 15 vijfdelige FLIRTs rijden.
Ik denk dat er wel december 2009 bedoeld wordt, anders wordt het wat erg kort dag. Maar 16 jaar, dat is nogeens een concessie. Dan wil je wel investeren

En het is weer eens wat anders dan een GTW
Laat de toelatingsritten maar komen

Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 13:15
door Karl
Is er ook iets over op genomen voor een IC Eindhoven - Venlo - Dortmund (oid), waar de provincie Limburg het laatst over had? Het hoofdrailnet biedt namelijk 'binnenkort' de mogelijkheid om zoiets te doen voor het Nederlandse deel.
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 13:18
door Fles
Geen idee, ik heb dit dus van de site van Stadler, die heeft het alleen over waar hun ijzertjes rond gaan rijden. Niet over wat andere overheden in een ver land allemaal mogelijk nog weleens ooit van plan zouden kunnen zijn ;)
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 13:24
door Daan
Fles schreef:Laat de toelatingsritten maar komen

Is niet nodig voor Vl, en ik denk ook niet dat ze de FLIRT geschikt maken voor 1500V ;)
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 13:51
door Fles
Hmm zit wat in idd. Nou ja, dan wachten we gewoon december 2009 af

Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 15:17
door Daan
Ja, idd :) Al gaat mijn reactie natuurlijk weer niet op als ze doorrijden naar Ehv ;)
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 15:21
door Fles
Maar dat doen ze niet, want dat is een totaal andere concessie :) Met een andere concessieverlener ook.
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 15:22
door Daan
Ja, is waar. Was ook te mooi om waar te zijn, grensverbindingen zijn dramatisch in dit land ;)
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 15:34
door Fles
Daan schreef:grensverbindingen zijn dramatisch in dit land ;)
Dat is zeker zo ja. Op Roosendaal, Arnhem en Hengelo na zijn alle buitenlandverbindingen in feite weinig meer dan loklae stoppertjes die bij de gratie van iets nog wel even de grens over willen wippen. Heeft ook een beetje geografische oorzaak denk ik: We liggen nogal "in een hoekje" in Europa. Is het bijvoorbeeld ooit zo geweest dat er een Internationale reizigerstrein door Nederland reed die niet OF zijn begin- OF zijn eindpunt in Nederland had? Transitverkeer zeg maar?
Ja, de ijzeren rijn misschien en het lijntje Antwerpen - Boxtel - Wesel. Maar daar heb je dan ook alles mee gehad.
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 20:29
door Sebastiaan
Het bedrijf Rhenus Keolis gaat inderdaad pas vanaf december 2009 rijden. Het eerste treinstel is echter al getoond in Berlijn. Zie
hier
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 21:30
door Daan
Ziet er fraai uit, mooi strak treintje :)
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 22:19
door Raymond
Mooie trein! Maar heeft vergeleken met het huidige materieel wel erg weinig deuren!
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: vr 03 okt 2008, 22:56
door Fles
Raymond schreef:Mooie trein! Maar heeft vergeleken met het huidige materieel wel erg weinig deuren!
Voor S-bahn dienst heeft het idd erg weinig deuren ja. maar dat is op Venlo - Hamm ook niet direct de insteek denk ik :)
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: za 04 okt 2008, 00:21
door Dubbele P
Haha goed, het is geen GTW, maar het lijkt er wel heeeeeel veeeeeel op ;)
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: za 04 okt 2008, 12:06
door Daan
Tja, zelfde fabrikant he ;)
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: za 04 okt 2008, 13:06
door reisthijs
Raymond schreef:Mooie trein! Maar heeft vergeleken met het huidige materieel wel erg weinig deuren!
Dat valt op zich wel mee eigenlijk. Ter vergelijking: nu heb je voor drie rijtuigen 6 paar deuren. De vierdelige FLIRT is iets korter dan dat (en dat is dan inclusief de cabines) en heeft dus 4 paar deuren.
Twee paar deuren minder dus dan de SLT, maar die laatste is dan ook meer voor S-bahn-dienst bedoeld.
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: za 04 okt 2008, 18:52
door playertwo
Sebastiaan schreef:Het bedrijf Rhenus Keolis gaat inderdaad pas vanaf december 2009 rijden. Het eerste treinstel is echter al getoond in Berlijn. Zie
hier
Fraaie trein. Jammer dat ze niet geschikt zijn voor 1500 Volt, anders hadden ze mooi een IC tussen Eindhoven en Aken of iets dergelijks kunnen inleggen met dat materieel. CTA's zijn ook wat beleefder daar: Alstublieft niet instappen i.p.v. Niet instappen (en dat voor Duitsers

)
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: ma 06 okt 2008, 01:39
door Jurjen
playertwo schreef:Sebastiaan schreef:Het bedrijf Rhenus Keolis gaat inderdaad pas vanaf december 2009 rijden. Het eerste treinstel is echter al getoond in Berlijn. Zie
hier
Fraaie trein. Jammer dat ze niet geschikt zijn voor 1500 Volt, anders hadden ze mooi een IC tussen Eindhoven en Aken of iets dergelijks kunnen inleggen met dat materieel. CTA's zijn ook wat beleefder daar: Alstublieft niet instappen i.p.v. Niet instappen (en dat voor Duitsers

)
In veel talen is het 'alstublieft' nog een verplicht nummertje. Het Nederlands wijkt daar volgens mij als een van de weinigen van af...
Overigens vraag ik me even af wat een IC Eindhoven-Achen nu weer met een concessie rond Venlo-Hamm van doen heeft: die trajecten hebben totaal geen overlap... Via Venlo naar Aachen is, euh, kansloos...
Re: FLIRTs in Nederland!
Geplaatst: do 23 okt 2008, 17:15
door Cookie
Kwam op
Drehscheibe een fotootje tegen van het interieur, artikel erbij is helaas wel Duits ;) .