Pagina 2 van 2

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Geplaatst: di 04 jan 2022, 12:10
door Suus
TBL1+ en ERMTS maken gebruik van Eurobalises die tussen de sporen worden aangebracht. Je zou deze dus relatief makkelijk moeten kunnen zien.

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Geplaatst: di 04 jan 2022, 12:34
door Chrysa
Moet je alleen wel naar Roosendaal. -0-

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Geplaatst: di 04 jan 2022, 13:16
door DDietzen
Ik zit tweeënhalf uur van Roosendaal vandaan, dus mij niet gezien (A)

Maar zullen die aangelegde bakens nu betekenen dat de ILT haar verzet tegen de tweede Belgische stoptrein per uur naar Roosendaal kan staken, omdat die stopper nu beveiligd kan rijden? Of is het daar nog te vroeg voor?

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Geplaatst: di 04 jan 2022, 13:20
door Klaasje
Nee, het gaat hier om de spullenboel die nodig is om aan de Belgische kant van de grens onder ERTMS level 2 te kunnen rijden. Daarvoor moet je voor de grens inbellen bijvoorbeeld. Iets moet dat inbellen triggeren. Dat gebeurt met Belgische balises op Nederlandse sporen.

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Geplaatst: di 04 jan 2022, 20:40
door waldo79
Maar hoeveel moeite (materiaal en geld) kost het dan om die grofweg 8 km van TBL1+ te voorzien?

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Geplaatst: di 04 jan 2022, 21:52
door Durashift
Klaasje schreef: di 04 jan 2022, 13:20 Nee, het gaat hier om de spullenboel die nodig is om aan de Belgische kant van de grens onder ERTMS level 2 te kunnen rijden.
Denk dat dat ook bedoeld wordt. Men spreekt over Belgische componenten.

DDietzen schreef: di 04 jan 2022, 12:03 (..)
ProRail schreef:Project Roosendaal-Essen Grensovergang: een beperkte aanpassing waarbij enkele Belgische ERTMS-componenten op Nederlands grondgebied zullen worden geïnstalleerd.
Goedkeuring realisatie: Ja
Datum gepland: 19-12-2021
Haalbaarheid indienststelling: Zeker
(..)
Ik denk dat dat als NS en ProRail het belang van die 8 km ERTMS beveiliging inziet en er voor wilt investeren.. er wel Nederlandse ERTMS componenten (althans, ingekocht door een NL juridische entiteit uiteindelijk, het product zelf zal wel elders op de wereld samengesteld zijn..lijkt mij) geïnstalleerd worden... ooit.

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Geplaatst: wo 05 jan 2022, 06:00
door Suus
Het emplacement van Roosendaal zou een van de eerste plekken in Nederland moeten zijn onder ERTMS, de goederencorridor Kijfhoek - Belgische grens is bij mijn weten nog altijd de eerste lijn die omgebouwd gaat worden de komende jaren.

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Geplaatst: wo 05 jan 2022, 09:41
door Meltrain
M7 wordt toch voorzien van ATB? Dan kunnen er twee treinen per uur naar Roosendaal gaan rijden.

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Geplaatst: wo 05 jan 2022, 09:46
door Bemined
Suus schreef: wo 05 jan 2022, 06:00Het emplacement van Roosendaal zou een van de eerste plekken in Nederland moeten zijn onder ERTMS, de goederencorridor Kijfhoek - Belgische grens is bij mijn weten nog altijd de eerste lijn die omgebouwd gaat worden de komende jaren.
De eerste lijn die omgebouwd gaat worden ja, maar eerst komt de reeds van ERTMS voorziene Hanzelijn aan de beurt. Kijfhoek - Roosendaal grens staat voor 2026 - 2028 op het programma dus dat duurt toch nog wel even.

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Geplaatst: wo 05 jan 2022, 11:10
door DDietzen
Meltrain schreef: wo 05 jan 2022, 09:41 M7 wordt toch voorzien van ATB? Dan kunnen er twee treinen per uur naar Roosendaal gaan rijden.
Volgens mij krijgt M7 geen ATB. Er is namelijk altijd gezegd dat het wel naar Roosendaal en Maastricht kan (of Breda ook in dat rijtje zat, weet ik niet), maar expliciet niet naar Rotterdam en verder. Voor mij duidt dat erop dat er wordt ingezet op een toelating op enkel het grensbaanvak en niet voor het hele net, waardoor geen ATB nodig is (zolang er op het grensbaanvak ETCS-bakens liggen of ILT een ontheffing geeft). Wellicht werd zo nadrukkelijk vermeld dat M7 naar Rsd en Mt kan, om zich te onderscheiden van de M6 die te hoog/breed is om bij Rsd onder de brug van de A58 te passen.

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Geplaatst: wo 05 jan 2022, 15:18
door MaartenD
Klaasje schreef: di 04 jan 2022, 13:20 Nee, het gaat hier om de spullenboel die nodig is om aan de Belgische kant van de grens onder ERTMS level 2 te kunnen rijden. Daarvoor moet je voor de grens inbellen bijvoorbeeld. Iets moet dat inbellen triggeren. Dat gebeurt met Belgische balises op Nederlandse sporen.
Waarom zou men onder L2 naar Roosendaal willen? Vanuit Antwerpen heeft men L1 FS aangelegd dus meer dan dat lijkt me niet nodig. Het is even de vraag of Prorail L1 LS accepteert, dan zou het helemaal makkelijk zijn.