Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door en-es »

Denk het niet. Hoe moeten Duitse conducteurs dat controleren?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ZO6176 »

Volgens mij niet
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door umbusko »

Volgens Arriva wel. ;) Maar alleen met de RB20.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef: za 28 jan 2023, 22:08 Wat de sporen in Aachen Hbf. betreft is dat een beetje ingewikkeld. Het zou kunnen als RB33 en RE18 van spoor 6 naar spoor 3 verhuizen, daarvoor moet de RE9 van 3 naar 2 (deze keert vaak via het opstelterrein en deze is alleen van 1-3 bereikbaar) en de RE1 van 2 naar 6.
En juist dat gebeurt vanaf 27. maart, zodat de RE18 dan weer naar Aachen Hbf. rijdt. Eindpunt aan de andere kant blijft vooralsnog Heerlen.

https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-86639305
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ICE11 »

Citaat uit een stuk voor een aanstaande vergadering van de NVR

"Leider zeichnet sich aktuell auf niederländischer Seite noch keine Lösung zur kurzfristigen Durchbindung einer Fahrlage des RE 18 von Heerlen nach Eindhoven ab. Die go.Rheinland GmbH arbeitet weiterhin eng mit Arriva und den niederländischen Partnern zusammen, um dieses Angebot dann im Jahresfahrplan 2025 zu realisieren."

(bron: https://gremien.gorheinland.com/sdnetri ... 9-2023.pdf)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door waldo79 »

Laat eerst maar weer een volwaardige IC verbinding op alle weekdagen ontstaan met Heerlen in het binnenlandse net. Dat overstappen in Eindhoven of Sittard op vrijdag tot en met zondag is onaantrekkelijk.
Dionysusnu
Berichten: 481
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Dionysusnu »

Dat doet NS deels ook vanaf Drgl 2024: Eens in de 2 uur wordt de 13900 een vleugeltrein van de 800. Door de lange wachttijd in Eindhoven na het splitsen blijft het 3 minuten sneller om in de 800 te blijven zitten met overstap op de RS15 in Sittard. Omgekeerd ook.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ICE11 »

Waarom splitst men niet zoals vroeger in Sittard?
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door April064 »

Waarschijnlijk zodat Eindhoven-Sittard nu 4x/uur blijft. Als ze in Sittard splitsen wordt het 2x/uur (ondanks dat de capaciteit hetzelfde is vanwege het splitsen)
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Suus »

Voor splitsen en combineren heb je rangeerpersoneel op het station nodig die het proces begeleiden. Dat personeel is wel aanwezig in Eindhoven maar niet in Sittard. Bovendien is het eindresultaat hetzelfde, de trein naar Heerlen zal ergens 10 minuten stil moeten staan.

Edit: of in het kort. Ehv heeft een PLP, Std niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu
Berichten: 481
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Dionysusnu »

Op zich is Limburg een soort schiereiland qua dienstregeling, dus zou je het best makkelijk aan kunnen passen zodat je in Sittard splitst en wel meteen doorrijdt. Het personeel is een belangrijker punt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef: zo 03 sep 2023, 21:17 Laat eerst maar weer een volwaardige IC verbinding op alle weekdagen ontstaan met Heerlen in het binnenlandse net. Dat overstappen in Eindhoven of Sittard op vrijdag tot en met zondag is onaantrekkelijk.
Een intercity Eindhoven-Heerlen-Aken zou toch gewoon geïntegreerd kunnen worden in de binnenlandse dienstregeling, waarbij in Eindhoven aangeloten wordt op bestaande IC verbindingen met Rotterdam/Den Haag en Utrecht/Amsterdam?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Z2N »

Voor de A2-corridor is ICNG te krap, dus kom je dan uit op de verbinding Eindhoven - Den Haag. Maar dan moet je wel voldoende stellen hebben voor een doorgaande verbinding naar Den Haag, en dan heb je het al snel over een stelletje of 12 die speciaal geschikt moeten worden gemaakt voor het kippenstukje van Eygelshoven Markt naar Aken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Vinny »

Europees spoornet, 20 jaar na dato: een doorgaande verbinding tussen twee buitenlandse steden nog steeds niet mogelijk :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dionysusnu
Berichten: 481
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Dionysusnu »

Z2N schreef: ma 04 sep 2023, 17:57 Voor de A2-corridor is ICNG te krap, dus kom je dan uit op de verbinding Eindhoven - Den Haag. Maar dan moet je wel voldoende stellen hebben voor een doorgaande verbinding naar Den Haag, en dan heb je het al snel over een stelletje of 12 die speciaal geschikt moeten worden gemaakt voor het kippenstukje van Eygelshoven Markt naar Aken.
Als een VIRM-4 in de spits past, zal een ICNG-8, of zelfs 8+5 ook passen.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Cas »

Helaas, ook na 20 jaar zijn de natuurwetten van de elektriciteit nog steeds hetzelfde, dus tenzij je bij Herzogenrath een kampvuurtje wil hebben, kost het geld en moeite om met je treinen de grens over te kunnen gaan. Dat we multisysteemtreinen hebben is al een groot voordeel, dat ze meer kosten helaas nog een feit.
請勿靠近車門
PHS

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door PHS »

Z2N schreef: ma 04 sep 2023, 17:57 Voor de A2-corridor is ICNG te krap, dus kom je dan uit op de verbinding Eindhoven - Den Haag.
Alsof Eindhoven - Den Haag zo rustig is... De A2-corridor zou juist makkelijker moeten gaan, aangezien daar 6x/u een intercity rijdt tegen 2x/u tussen Eindhoven en Den Haag. Bovendien zou je een lagere capaciteit op de serie naar Heerlen en Aken nog kunnen opvangen door de twee andere treinseries te verlengen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Bemined »

Rare logica, de reden dat er 6 treinen rijden is dat die lijn veel drukker is (het deel 's-Hertogenbosch - Utrecht althans, Eindhoven - 's-Hertogenbosch zelf is minder druk en profiteert mee). Overigens gaat Rotterdam - Eindhoven op termijn ook naar 4 treinen per uur.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: zo 03 sep 2023, 22:57 Voor splitsen en combineren heb je rangeerpersoneel op het station nodig die het proces begeleiden. Dat personeel is wel aanwezig in Eindhoven maar niet in Sittard. Bovendien is het eindresultaat hetzelfde, de trein naar Heerlen zal ergens 10 minuten stil moeten staan.

Edit: of in het kort. Ehv heeft een PLP, Std niet.
Was dat vroeger ook al zo? Toen dat nog regelmatig in Sittard gebeurde heb ik de trein vanuit Heerlen richting Randstad vaker gebruikt en dat tenminste nooit bewust gezien dat er rangeerpersoneel aanwezig was. En tenminste hier in Duitsland is het gewoon dat als er onderweg gesplitst wordt geen extra rangeerpersoneel aanwezig is (bij voorbeeld voor de ICEs in Hamm of tot juli 2021 bij de RB20 in Stolberg).
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door en-es »

Ik heb destijds ook nooit rangeerpersoneel gezien in Sittard.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door The Greyhound »

Vinny schreef: ma 04 sep 2023, 18:00 Europees spoornet, 20 jaar na dato: een doorgaande verbinding tussen twee buitenlandse steden nog steeds niet mogelijk :evil:
Er rijdt toch al een trein tussen Heerlen en Aachen. Zorg gewoon voor een goed cross-platform overstap in Heerlen en je hebt een robuuste verbinding naar Eindhoven en verder tegen beperkt investeringen. Zo groot zal de belangstelling voor een trein zonder overstap tussen Eindhoven en Venlo ook weer niet zijn.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door en-es »

Ja maar Eindhoven en Aken zijn bruisende middelpunten van Europa.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door MaartenD »

Ik heb het altijd gezegd: Aken is vanuit alles vanaf Roermond en noordelijker een eindbestemming. Als je verder Duitsland in wil dan is het via Venlo sneller.
Dus het is ook logischer om dat een regionale verbinding te laten blijven. Elk half uur van (Maastricht via) Heerlen naar Aken met de RE lijkt me prima.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ICE11 »

Na wens van D66 moet de nachttrein tussen Maastricht en Schiphol toekomstig ook naar Aachen en Luik rijden. Arriva wordt nu gevraagd om het voorstel te onderzoeken: https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... -101395565
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Roeland »

Och, het is weer verkiezingstijd. Dan "willen" politieke partijen ineens allerlei rechtstreekse treinverbindingen.
En na de verkiezingen hoor je ze er niet meer over...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten