Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Plutona »

MaartenD schreef: vr 28 mei 2021, 11:18 En 7-12 minuten winnen als je haltes schrapt gaat niet lukken. Je hebt nu 4 tussenstops, je wint met zo'n snel accelererende stoptrein geen 2-4 minuten per stop. En Herzogenrath zou ik niet schrappen want met een halfuursdienst win je een half uur op de overstap richting Mönchengladbach.

Laat ze eerst maar eens de verdubbeling van Heerlen-Landgraaf afmaken (dat geeft al een paar minuten winst) en dan elk half uur gaan rijden.
Het is misschien wat vergezocht, zouden ze de verbinding naar het noorden niet ook aantrekkelijker kunnen maken door de dienstregeling van BB 723 te verleggen?
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door MaartenD »

Ik weet niet of veel mensen zitten te wachten op een trein-bus-trein verbinding. Als je die bus een half uur verlegt dan kom je weer net 5 minuten te laat voor een overstap op de RE dus moet je de RB nemen. Het geeft een betere overstap maar of het veel extra reizigers oplevert?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Dennenboom »

Dan is de cross platform overstap in Heerlen van de Intercity op de trein met Aachen, zoals die straks weer bestaat als er half juni weer meer treinen gaan rijden toch de beste oplossing?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ICE11 »

De tweede kamer heeft voor een onderzoek gestemd of het mogelijk is de RE18 vanuit Aachen komend vanaf Heerlen afwisselend naar Maastricht en Eindhoven te laten rijden (van het persbericht is helaas alleen de titel zonder abonnement te lezen).

https://www.aachener-nachrichten.de/nrw ... d-60813835
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door CamilleKreemers »

rare vraag, maar wat is er mis met de huidige wijze van overstappen in Heerlen?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door trolly »

Voor reizigers die graag overstappen is daar absoluut niks mis mee.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door regenmaker »

CamilleKreemers schreef: wo 07 jul 2021, 23:43 rare vraag, maar wat is er mis met de huidige wijze van overstappen in Heerlen?
Dat ik de NS moet betalen. :p
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door waldo79 »

Voor doorrijden naar Eindhoven is heel wat meer materieel nodig.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ZO6176 »

trolly schreef: do 08 jul 2021, 03:46 Voor reizigers die graag overstappen is daar absoluut niks mis mee.
Ik heb probleem van overstappen in Heerlen ook nooit als storend ervaren. Mits er een fatsoenlijke aansluiting is. Maar Aachen - Eindhoven voegt volgens mij niks toe. Of wil men vanuit Aachen zo graag naar Eindhoven? Of omgekeerd natuurlijk.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ICE11 »

Deze discussie is inmiddels zo oud, dat ik me echter niet meer herinner wat het oorspronkelijke doel van een doorgaande verbinding tussen Aachen en Eindhoven (eerder wilde men zelfs naar Den Haag) was..... :lol:

Overigens was een van de argumenten tegen een doorgaande IC dat er in Eindhoven onvoldoende capaciteit is. Ik vraag me wat dan nu het verschil tegenover een stoptrein is, want een perron heeft deze ook nodig.....
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door trolly »

ZO6176 schreef: do 08 jul 2021, 08:10 Mits er een fatsoenlijke aansluiting is.
Dat, inderdaad. Maar zels dan vinden de meeste reizigers het prettiger om te blijven zitten. En aannemend dat het de bedoeling is reizigersgroei te realiseren, ligt het voor de hand met zulke pietluttigheden rekening te houden. Maar dat hoeft uiteraard niet, en je kunt alles ook zo laten als het is. Het hangt er maar van af wat voor ambitie je hebt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: do 08 jul 2021, 06:35
CamilleKreemers schreef: wo 07 jul 2021, 23:43 rare vraag, maar wat is er mis met de huidige wijze van overstappen in Heerlen?
Dat ik de NS moet betalen. :p
Ik weet niet of de NRW-tickets dan ook tot Eindhoven geldig zijn. (En zelfs als dat wel zo is, zal NS er vast een deel van krijgen. ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ZO6176 »

trolly schreef: do 08 jul 2021, 08:34
ZO6176 schreef: do 08 jul 2021, 08:10 Mits er een fatsoenlijke aansluiting is.
Dat, inderdaad. Maar zels dan vinden de meeste reizigers het prettiger om te blijven zitten. En aannemend dat het de bedoeling is reizigersgroei te realiseren, ligt het voor de hand met zulke pietluttigheden rekening te houden. Maar dat hoeft uiteraard niet, en je kunt alles ook zo laten als het is. Het hangt er maar van af wat voor ambitie je hebt.
Dat niet willen overstappen is volgens mij echt iets Nederlands. Het is toch onmogelijk om overal rechtstreeks te kunnen reizen. Dan maar een overcapaciteit genereren? Lijkt me ook zonde. IC Heerlen maar laten vervallen? Dan moeten de IC reizigers in Eindhoven overstappen. Lijkt me een veel grotere impact te hebben.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Dennenboom »

"Politieke" treinen kunnen ook gewoon een paar keer per dag rijden (zie de 1900). De politici kunnen hun succes in de media botvieren, maar de reiziger heeft er niet zoveel aan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door trolly »

ZO6176 schreef: do 08 jul 2021, 09:58
trolly schreef: do 08 jul 2021, 08:34
ZO6176 schreef: do 08 jul 2021, 08:10 Mits er een fatsoenlijke aansluiting is.
Dat, inderdaad. Maar zels dan vinden de meeste reizigers het prettiger om te blijven zitten. En aannemend dat het de bedoeling is reizigersgroei te realiseren, ligt het voor de hand met zulke pietluttigheden rekening te houden. Maar dat hoeft uiteraard niet, en je kunt alles ook zo laten als het is. Het hangt er maar van af wat voor ambitie je hebt.
Dat niet willen overstappen is volgens mij echt iets Nederlands. Het is toch onmogelijk om overal rechtstreeks te kunnen reizen. Dan maar een overcapaciteit genereren? Lijkt me ook zonde. IC Heerlen maar laten vervallen? Dan moeten de IC reizigers in Eindhoven overstappen. Lijkt me een veel grotere impact te hebben.
De vraag was, of er bezwaar tegen overstappen is. Dat is er: verbindingen mèt overstap worden minder gewaardeerd dan verbindingen zonder overstap. Of het voorkomen van die overstap het waard is bestaande treinseries door de gehaktmolen te halen is een andere discussie. Als dat allemaal binnen de bestaande beperkingen moet gebeuren lijkt de kool het sop nauwelijks waard. Vandaar dat ik het een kwestie van ambitie noem: als er geen bereidheid is te investeren om knelpunten op te lossen (of dat nou perronsporen in Eindhoven zijn of een tuiltje ICNG-D's om de IC Heerlen naar Aken door te laten rijden) dan gaat het feestje uiteraard niet door.
Laatst gewijzigd door trolly op do 08 jul 2021, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door reisthijs »

ZO6176 schreef: do 08 jul 2021, 09:58Dat niet willen overstappen is volgens mij echt iets Nederlands.
Volgens mij is het niet willen wachten op aansluitende treinen ook iets typisch Nederlands. Ik probeer krappe cross-platform overstappen daarom zo veel mogelijk te vermijden, zeker als de aansluitende trein niet vaak rijdt. Als ik nu van Utrecht naar wil Aachen kan ik kiezen uit 2 of 32 minuten overstap in Heerlen, wat beide niet heel aantrekkelijk is.
Stel dat de trein naar Aachen uit Eindhoven zou vertrekken, dan kan ik gewoon 10 minuutjes eerder een trein naar Eindhoven nemen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ZO6176 »

Is het omdraaien van de eindpunten Heerlen en Maastricht vanuit Eindhoven niet eenvoudiger. De rest in Limburg moet dan ook worden aangepast maar lijkt me veel gemakkelijker te realiseren.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door fogeltje »

ICE11 schreef: do 08 jul 2021, 08:19 Deze discussie is inmiddels zo oud, dat ik me echter niet meer herinner wat het oorspronkelijke doel van een doorgaande verbinding tussen Aachen en Eindhoven (eerder wilde men zelfs naar Den Haag) was..... :lol:

Overigens was een van de argumenten tegen een doorgaande IC dat er in Eindhoven onvoldoende capaciteit is. Ik vraag me wat dan nu het verschil tegenover een stoptrein is, want een perron heeft deze ook nodig.....
Vanuit Limburg zijn er stoptreinen die eindigen in Ehv. Deze zouden vervangen kunnen worden en kost dan geen extra perroncapaciteit. Alle Intercity's gaan over Ehv heen.
"Een touringcar is geen bus"
PHS

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door PHS »

Welke stoptreinen uit Limburg keren in Eindhoven?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Z2N »

De enige sprinters die Eindhoven aandoen zijn Weert - Tilburg Universiteit en Deurne - Den Bosch (- Oss). Alleen de HSL-treinen en 1900 keren in Eindhoven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Wubbo »

ZO6176 schreef: do 08 jul 2021, 11:47 Is het omdraaien van de eindpunten Heerlen en Maastricht vanuit Eindhoven niet eenvoudiger. De rest in Limburg moet dan ook worden aangepast maar lijkt me veel gemakkelijker te realiseren.
Welk probleem los je dan op? De krappe overstap in Heerlen?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ZO6176 »

Ja. Of creëer je dan een krappe in Maastricht richting Luik?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Dennenboom »

Dan heb je een minder kwetsbare overstap, maar ben je wel langer onderweg dan nu als de overstap lukt. Is wat meer aandacht voor het goed functioneren van de huidige overstap door bijvoorbeeld de mogelijkheid te geven om een paar minuten te wachten op een vertraagde IC dan rocket science?

Wat betreft de wens tot het vermijden overstappen is het zo dat rechtstreekse treinen meestal handiger zijn voor reizigers, maar er staan vaak wel nadelen tegenover zoals bijvoorbeeld lagere frequenties (het past vaak minder goed in de dienstregeling) en leidt het tot het doorwerken van vertragingen. Er moet wel een fatsoenlijk aantal doorgaande reizigers tegenover staan om dat te rechtvaardigen. Een mooi voorbeeld vind ik dan de lijn Esens - Oldenburg. In de tachtiger jaren waren er op die lijn nog doorgaande rijtuigen naar München. Dat is vervangen door een veel frequentere pendeldienst. Dat levert veel meer reizigers op.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door DDietzen »

ZO6176 schreef: do 08 jul 2021, 19:33 Ja. Of creëer je dan een krappe in Maastricht richting Luik?
Met de NMBS-boemel niet (dat zou 6 à 7 minuten zijn), met de toekomstige Arrivatrein wel. De IC uit Amsterdam en RE uit Heerlen/Aken komen dan namelijk op hetzelfde moment aan in Maastricht, dus voor een fatsoenlijke overstap moet de Arrivatrein 4 à 5 minuten stilstaan (want perronwissel én omchecken). Dat kost extra tijd die je wellicht niet kunt missen bij de aansluitingen en kering in het Luikse.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Vinny »

Het was toch al het idee dat Arriva op termijn Aken-Heerlen-Maastricht-Luik zou gaan rijden? Vind het nog steeds een redelijk onlogische route, maar goed, zo kun je wat gebruik maken van Europese wetgeving waarmee problemen de protectionistische regelgeving in België te omzeilen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten