Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door waldo79 »

ZO6176 schreef: do 05 mei 2022, 16:16 Niet als ik van Eindhoven naar Düsseldorf wil.
Daar kan een betere overstap in Heerlen bij helpen, want die is maar krap.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door umbusko »

Naar Düsseldorf? Dat lijkt me enigszins om. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Suus »

waldo79 schreef:
ZO6176 schreef: do 05 mei 2022, 16:16 Niet als ik van Eindhoven naar Düsseldorf wil.
Daar kan een betere overstap in Heerlen bij helpen, want die is maar krap.
Met de huidige overstap is de reis zo kort mogelijk. Met een ruimere overstap neemt de reistijd toen. Een doorgaande intercity is de enige remedie die beide problemen in deze afweging oplost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Vinny »

Eindhoven - Aaken - Düsseldorf? Dat vind ik een tamelijk zinloze IC route. Je kunt beter een IC inleggen via Krefeld en Mönchengladbach al moet je daar kopmaken. Een IC Eindhoven - Heerlen - Aken - Keulen; daar zou nog wel wat potentie in kunnen zitten, al vermoed ik dat met het doortrekken van de RE 18 dan een betere optie is. Zal wel wat voeten in aarden hebben omdat er veel meer multicourant materieel nodig is. Ik denk dat het blijft bij het optimaliseren van de overstappen en het opvoeren van frequenties.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Suus »

Düsseldorf heeft helemaal niets met dit topic te maken. Vergeet Düsseldorf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door en-es »

Precies, daar is weer een ander topic voor.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door waldo79 »

Maar wat heb je aan een trein uit Aken die in Eindhoven eindigt? Ik zie hem dan het liefst doorgetrokken worden in het pad van de 3900 naar Enkhuizen. En een trein naar het noorden gaat ten koste van een RE naar Maastricht. 3 treinen per uur tussen Aken en Heerlen zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door en-es »

Die IC of ICE was vooral een hersenspinsel van wat publiciteitsgeile lokale politici.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door teun »

De “IC” van Eindhoven naar Düsseldorf evengoed, en die gaat er nu dus ook gewoon komen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Jef400 »

In die hoek reden vroeger tenminste nog doorgaande IC-treinen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ZO6176 »

Die toen het nog den haag - Keulen was nog best goed bezet waren.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Jef400 »

Daarom is dat ook geen raar idee.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door tjoektjoek »

Weet iemand of het tweede spoor al in dienst is tussen Heerlen en Landgraaf?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door bartjemestrom »

Al sinds vorige week maar de dienstregeling is nog niet aangepast. Dat zou pas eind dit jaar gebeuren
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door tjoektjoek »

https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... rzogenrath

Op station Herzogenrath is een nieuw perron (spoor 5/7) gebouwd dat ook gebruikt gaat worden door de RE 18. In het artikel staat ook dat dit ook mogelijk maakt dat er een snellere IC/RE verbinding kan komen door de extra sporen.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door tjoektjoek »

Hier is het Rapport IC Randstad Aken. Opvallend vind ik het onderzoek om de IC alleen in de ochtend en in de avond te rijden tussen Eindhoven en Aken.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... 20Aken.pdf
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door MaartenD »

Zo te zien is de gedachte dat een uurdienst Eindhoven - Aken niet inpasbaar is in de dienstregeling en dat doorrijden naar Aken alleen kan in de avonduren als de 800 en 3900 niet rijden maar de 2900 de dienst overneemt.

De gedachte is waarschijnlijk dat NS volgens hun dienstregeling naar Heerlen blijft rijden en dat een IC naar Aken daar alleen als aanvulling op kan. Dus dat het geen optie is om de 3900 door te trekken naar Aken.
IMHO klopt die laatste gedachte wel. Je zou dan voor de 3900 ICNG met Duitslandpakket moeten aanschaffen en de vraag moeten stellen of dat voldoende capaciteit heeft tussen Amsterdam en Eindhoven.
Ik kan me indenken dat Prorail weinig zin heeft in een 3900 en een IC Eindhoven-Aken die allebei in Eindhoven keren.
Wat ik mis is de optie om van de 3e en 4e IC Eindhoven - Rotterdam een IC Aken - Rotterdam te maken. Als je dat met ICNG doet heeft die ook het voordeel dat hij over de HSL kan. Je gaat in 2026 dan toch al extra keren in Eindhoven, laat dan de 3900/2900 in Eindhoven keren.

Maar op deze manier is die verbinding niet erg nuttig. Niet dat ik een doorgaande IC vanuit Nederland al erg nuttig acht. Rij gewoon de RE18 twee keer per uur.
Laatst gewijzigd door MaartenD op vr 24 jun 2022, 09:22, 2 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door waldo79 »

En laat die RE18 nu opgewaardeerd worden naar 2 keer per uur waarmee een intercity een redelijk non-issue is.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ICE11 »

Vandaag staat in de krant weer iets over de IC naar Eindhoven te lezen: https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-76825031

Citaat: "Als Übergangslösung prüft die Provinz Limburg nun eine Variante, bei der das Bahnunternehmen Arriva Züge „zu Randzeiten“ zwischen Eindhoven und Heerlen pendeln lässt. Ob dies machbar ist und welche Kosten damit verbunden sind, soll noch in diesem Jahr geklärt werden."

Dat er Arriva-treinen tussen Eindhoven en Heerlen zullen rijden is een nieuwe variant, welke ik tot nu toe nog niet hoorde.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door reisthijs »

Het is een variant die werd voorgesteld in het hier genoemde Rapport IC Randstad Aken. "Optie 2: Eindhoven - Aken in avonduren en dagrand (vroege ochtend)". De Arriva-trein zou dan kunnen rijden in het pad van de 3900, in plaats van de pendel-IC van NS tussen Heerlen en Sittard.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door playertwo »

Waarom zou NS daarmee akkoord willen gaan ondanks dat de 3900 niet kostendekkend is in Limburg?
Arriva kan natuurlijk een internationaal treinpad aanvragen en daarmee vermoedelijk een overbelastverklaring, maar meer ook niet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door regenmaker »

Ligt eraan wat er in nieuwe HRN concessie staat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door teun »

En dat gaat zowaar al drgl 2023 gebeuren! :shock:
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door bartjemestrom »

Drgl 2024... eind 2023 ;)
PHS

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door PHS »

Volgens het provinciebestuur van Limburg zou de LIMAX-express Luik - Maastricht - Aken in 2018 gaan rijden, en zie waar we nu zijn... (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten