Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door DDietzen »

De RE18 kan zonder dubbelspoor toch ook al een halfuursdienst rijden? Heen en weer Hrl - Hz met korte overkruising in Hz lukt nu immers al in precies een halfuur, en de overkruistijd in Hrl is verwaarloosbaar (bijvoorbeeld RE18 uit Hz komt aan om .13, 32500 naar Krd vertrekt om .13).

De Kerkraadse stopper mag het probleem niet zijn, als je die zichzelf om .00 en .30 laat kruisen in Hrl (dan wellicht met doorkoppeling naar Mt ipv Std) ligt die sowieso niet in de weg. (En heb je een mooie kwartiersdienst Hrl - Lg gratis erbij *O* )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Daniel »

De Kerkraadse stopper is het probleem juist wel: als je die zoals jij schrijft om .00/.30 in Heerlen laat kruisen kom je 10 minuten eerder in Kerkrade aan (om .14/.44) en moet je er 8 minuten later vertrekken (om .15/.45). Dat levert dus een wel erg korte kering van 1 minuut op die je op zich naar 5 minuten zou kunnen krijgen (haltering in plaats van korte stop in Landgraaf). Maar dat lijkt me allemaal best wel vertragingsgevoelig en Arriva zal ook niet heel happig zijn om er in 35 minuten te gaan keren (wat op zich wel mogelijk is qua infra, Krd heeft twee sporen)

Als ik de huidige dienstregelingen zo bekijk zit het allemaal wel behoorlijk strak gepland en is duidelijk waarom Heerlen De Kissel dicht moest... de stopper naar Kerkrade en de sneltrein naar Aken komen nu achter elkaar aan naar Landgraaf, zodra de trein naar Aken daar stilstaat vertrekt gelijk de stopper naar Heerlen. Maargoed, op zich zou dat patroon ook op het andere halfuur moeten passen, mits je dan ook sporen vrij hebt in Herzogenrath (wat wel het geval lijkt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Wubbo »

Maar de halfuren zijn daar niet gelijk? De stoptrein naar Kerkrade vertrekt om .13 en .40 uit Heerlen. Die van .13 kan niet om .10 want dan rijdt de trein uit Aachen ergens tussen Heerlen en Landgraaf, die van .40 kan niet om .43 want op die tijd rijdt de trein naar Aachen daar.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door RobertT »

Nee,ik bedoel dat extra spoor moet dan ook bovenleiding krijgen,dat lukt je niet in een paar maanden met spooraanleg erbij.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door RobertT »

Z2N schreef: di 22 dec 2020, 10:14 Tuurlijk krijgt dat ding een bovenleiding, er komen geen dieseltreinen in de buurt daar. Ik denk dat RobertT wat achter liep, de oude Talentjes rijden hier al een paar jaar niet meer de grens over.
Sorry,was reactie hierop
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Z2N »

Als je een beetje gestructureerd doorwerkt lukt dat wel, zeker als je begint met het plaatsen van hekken langs het bestaande spoor zodat er daarna naast het doorgaande treinverkeer doorgewerkt kan worden. Het is maar een kippenstukje van minder dan 4 kilometer. Dat zijn zo'n 50 masten, die je waarschijnlijk in minder dan 50 uur neerzet en verbindt met een koperen kabel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Klaasje »

Met die bovenleiding zijn ze wel twee weken bezig als je dat alleen overdag doet. Maar je kan de bovenleiding mooi op het tweede spoor hangen als over het eerste wordt gereden. Alleen de aansluitingen moeten in een buitendienststelling worden gedaan. Dat is dan even doorbuffelen maar niet ingewikkeld.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Z2N »

Waarom zou je dat alleen overdag doen? Zwolle - Wierden is bijvoorbeeld vrijwel uitsluitend 's nachts gedaan, en als je in 1 ruk 50 voeten en 50 palen neerzet ben je al een stuk efficiënter bezig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Staatslijn K »

Daniel schreef: di 22 dec 2020, 12:44 De Kerkraadse stopper is het probleem juist wel: als je die zoals jij schrijft om .00/.30 in Heerlen laat kruisen kom je 10 minuten eerder in Kerkrade aan (om .14/.44) en moet je er 8 minuten later vertrekken (om .15/.45). Dat levert dus een wel erg korte kering van 1 minuut op die je op zich naar 5 minuten zou kunnen krijgen (haltering in plaats van korte stop in Landgraaf). Maar dat lijkt me allemaal best wel vertragingsgevoelig en Arriva zal ook niet heel happig zijn om er in 35 minuten te gaan keren (wat op zich wel mogelijk is qua infra, Krd heeft twee sporen)

Als ik de huidige dienstregelingen zo bekijk zit het allemaal wel behoorlijk strak gepland en is duidelijk waarom Heerlen De Kissel dicht moest... de stopper naar Kerkrade en de sneltrein naar Aken komen nu achter elkaar aan naar Landgraaf, zodra de trein naar Aken daar stilstaat vertrekt gelijk de stopper naar Heerlen. Maargoed, op zich zou dat patroon ook op het andere halfuur moeten passen, mits je dan ook sporen vrij hebt in Herzogenrath (wat wel het geval lijkt)

De stoptrein tussen Oldenzaal en Zutphen keert in 4 minuten in Oldenzaal, net zoals de ST Maastricht Randwyck - Heerlen in Randwyck. Het nadeel is alleen dat een trein met vertrek .30 in Heerlen in Sittard net na de IC Alkmaar binnenkomt. Wel zou een kwartierdienst tussen Sittard en Roermond met de stoptrein haalbaar zijn met deze structuur. Maar Kerkrade gaat er in alle richtingen op achteruit. Wellicht kun je de ST vlak voor de trein uit Aken laten rijden. Dan heb je ergens wel een passeermogelijkheid nodig maar anderzijds is dat goedkoper dan verdubbeling. Of we moeten op de koop toenemen dat de stoptrein uit Kerkrade in Sittard op de IC uit Heerlen aansluit. Wat dus inhoud dat het aantal verbindingen tussen Heerlen en Eindhoven achteruit gaat (hoewel deze wel drukker wordt en dus waarschijnlijk vaker kan gaan rijden)

Edit: ik bedenk me nu dat deze structuur wel het voordeel bied dat je meer treinen tussen Sittard en Roermond hebt. Maar de aansluiting naar Maastricht is weer veel minder. Al kun je wel via Sittard. Naar Eindhoven ben je 5 minuten langer bezig maar de overstap wordt wel stabieler.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Klaasje »

Z2N schreef:Waarom zou je dat alleen overdag doen? Zwolle - Wierden is bijvoorbeeld vrijwel uitsluitend 's nachts gedaan, en als je in 1 ruk 50 voeten en 50 palen neerzet ben je al een stuk efficiënter bezig.
Waarom niet? Als niemand er last van heeft...
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door RnBn »

Zeker inderdaad aangezien personeel 's nachts een stuk duurder is dan overdag en bij Zwolle-Wierden werd gekozen voor nachtwerk omdat een buitendienststelling (met verbussing en dergelijken) duurder is dan nachtwerk, hier is dat niet van toepassing aangezien het huidige spoor in gebruik kan blijven voor het grootste gedeelte van de tijd at er gewerkt wordt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Z2N »

Nou ja, RobertT vreesde dat het überhaupt niet mogelijk was om in de gestelde periode het nieuwe tweede spoor te elektrificeren, en dat het daarom een niet-geëlektrificeerd spoor zou worden. Dat hoeft dus niet zo te zijn, als het nodig is kan het heel snel. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Vinny »

Als het tracé vrij is, en je bent niet gebonden aan treinvrije periodes kan het relatief snel gaan. Ik verwacht overigens dat ze nog wat gaan omzetten en pas in dgl 2023 het spoor gereed hebben voor een extra intercity.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door MdJ »

ProRail heeft, conform de Europese wetgeving, de werkzaamheden van jaardienst 2022 gepubliceerd, maar ik kan daarvan geen openbare bron van vinden.
Ik meende te herinneren dat zowel de aanpassingen van o.a. Heerlen (spoor 2 overkluizen, assentellers van spoor 1-2) en het bouwen van het tweede spoor Heerlen-Landgraaf op hetzelfde moment wordt uitgevoerd.
Bij twijfel: gebruik beton.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door RobertT »

Z2N schreef: wo 23 dec 2020, 12:40 Nou ja, RobertT vreesde dat het überhaupt niet mogelijk was om in de gestelde periode het nieuwe tweede spoor te elektrificeren, en dat het daarom een niet-geëlektrificeerd spoor zou worden. Dat hoeft dus niet zo te zijn, als het nodig is kan het heel snel. (A)
Niet helemaal,ik ging er niet vanuit dat er een niet-geëlektrificeerd spoor zou komen,maar had idd niet verwacht dat het geheel in korte tijd gerealiseerd kon worden.Daar zit ik dus mis
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door trolly »

Als er eenmaal gegraven wordt kan het best snel. Voorbereiding duurt jaren, en fasering maakt dergelijke projecten ook niet sneller.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door en-es »

Goh die zag ik niet aankomen _O_
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door waldo79 »

Vreemd is dat niet m.i. Aken ligt excentrisch in het Duitse spoornet en bovendien zegt de grote regionale aantrekkingskracht niet dat er veel vervoersvraag is uit de andere landsdelen. Aken is al goed in het regionale grensoverschrijdende OV geïntegreerd. Veel meer dan andere grenssteden.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door MaartenD »

waldo79 schreef: vr 28 mei 2021, 09:42 Vreemd is dat niet m.i. Aken ligt excentrisch in het Duitse spoornet
Er werd vanaf het begin al geroepen dat Aken geen tussenbestemming is maar alleen een eindbestemming maar toch vonden alle voorstanders dat Aken een heel interessante bestemming zou zijn voor een IC die ergens in het westen zou beginnen. Dat is het gewoon niet. Als je verder Duitsland in wil is het altijd sneller om via Venlo of Arnhem te reizen. Aken is alleen interessant als eindbestemming of als tussenbestemming vanuit het zuiden van Limburg. En die laatste groep wordt bediend met de huidige RE (die best elk half uur mag gaan rijden om de verbinding nog aantrekkelijker te maken).
Zelfs de stoptrein vanuit Sittard verleggen naar Aken (als uursdienst aanvullend op de Maastricht-Aken) heeft weinig nut als NS de 3900 weer rijdt.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Plutona »

Toch zou ik een snellere verbinding tussen Aken en Limburg geen slecht idee vinden, maar dan op regionaal niveau. Misschien naar het Zeeland-model: 1x per uur RE, 1x per uur REX met alleen stop in Landgraaf. Gekoppeld aan RE18 die nu in Heerlen eindigt.
De RE er nu 32 minuten over, volgens mij kan dat zeker teruggebracht naar 20-25 met minder haltes.
PHS

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door PHS »

Geen 32 minuten:
Aken - Heerlen is 27 minuten
Heerlen - Aken is 30 minuten (inclusief twee minuten wortelschieten in Landgraaf)

De traagheid komt ook door het stuk Landgraaf - Herzogenrath, daar wordt in de dienstregeling 9 of 10 minuten voor uitgetrokken. Dat kan, ondanks de baanvaksnelheid van 80 km/u, wel een stuk sneller denk ik.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door waldo79 »

Wat op dit moment minder aantrekkelijk is dat je of 2 overstaps hebt in zowel Sittard als Heerlen, komende vanuit het noorden en westen. Beide overstaps zijn erg krap. Of de directe IC naar Heerlen en dan snel sprinten naar de sneltrein voor Aken.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door MaartenD »

En 7-12 minuten winnen als je haltes schrapt gaat niet lukken. Je hebt nu 4 tussenstops, je wint met zo'n snel accelererende stoptrein geen 2-4 minuten per stop. En Herzogenrath zou ik niet schrappen want met een halfuursdienst win je een half uur op de overstap richting Mönchengladbach.

Laat ze eerst maar eens de verdubbeling van Heerlen-Landgraaf afmaken (dat geeft al een paar minuten winst) en dan elk half uur gaan rijden.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door waldo79 »

Inderdaad, met dat soort laaghangend fruit maak je de sneltrein ook attractiever. Betrouwbaardere overstappen en kortere reistijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten