Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Er was toch een kopspoor ten noorden van Bet, laat dat nu net zijn opgeruimd en daar was je oplossing voor het keren van een trein vanuit Limburg. Andere optie is de 5200 weer laten keren op Ehv en de 6400 1x per uur koppelen aan de RE18 en het andere halfuur te keren in WtICE11 schreef: ↑do 08 jul 2021, 08:19 Deze discussie is inmiddels zo oud, dat ik me echter niet meer herinner wat het oorspronkelijke doel van een doorgaande verbinding tussen Aachen en Eindhoven (eerder wilde men zelfs naar Den Haag) was.....
Overigens was een van de argumenten tegen een doorgaande IC dat er in Eindhoven onvoldoende capaciteit is. Ik vraag me wat dan nu het verschil tegenover een stoptrein is, want een perron heeft deze ook nodig.....
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Dat kopspoor ligt er nog, alleen de bovenleiding is weggehaald.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
De wissels ook,maar ik heb ook gelezen dat met de komst van de doorgetrokken trein uit Hamm via Venlo,dat kopspoor mogelijk toch weer in gebruik zou worden genomen
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Waarom is dat spoortje dan destijds aangelegd?
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Bij L1 wordt het iets anders gebracht:
Maar ook:
Mja, van Aken via Heerlen naar Maastricht en dan doortrekken naar Eindhoven zal wel niet de bedoeling zijn. Ik kan de motie helaas niet vinden.De Tweede Kamer wil bijna unaniem dat onderzocht wordt of de bestaande sneltrein van vervoerder Arriva tussen Maastricht, Heerlen en Aken op korte termijn kan worden doorgetrokken naar Eindhoven.
Maar ook:
Die twee samen kan natuurlijk uitdraaien in een uurdienst Maastricht - Aken en een uurdienst Eindhoven - Aken.De Tweede Kamer nam verder unaniem een motie aan om in te zetten op een tweede sneltrein op het traject Maastricht-Heerlen-Aken. Nu rijdt die trein maar één keer per uur.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
L1 brengt het net iets anders dan wat ik uit deze moties begrijp, maar dat is op zich niet zo gek met die rare ambtelijke taal.
Er wordt gevraagd om een onderzoek naar een verbinding Eindhoven-Aken, maar niet per se als verlening van de bestaande verbinding, die wordt slechts als voorbeeld genoemd.
Motie van de leden Geurts en Minhas over een verdiepend onderzoek naar mogelijkheden voor de verbinding Eindhoven CS-Aken
Motie van de leden Boulakjar en Alkaya over realisatie van een tweede sneltrein tussen Maastricht, Heerlen en Aken
Er wordt gevraagd om een onderzoek naar een verbinding Eindhoven-Aken, maar niet per se als verlening van de bestaande verbinding, die wordt slechts als voorbeeld genoemd.
Motie van de leden Geurts en Minhas over een verdiepend onderzoek naar mogelijkheden voor de verbinding Eindhoven CS-Aken
Motie van de leden Boulakjar en Alkaya over realisatie van een tweede sneltrein tussen Maastricht, Heerlen en Aken
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Ik weet niet zeker in welke onderwep dit nieuws precies past, maar hier lijkt het het meest geschikt:
Het project "easy connect" werd vandaag op een persconferentie in Aken gepresenteerd. Het gaat om grensoverschrijdend elektronisch ticketing, waarvoor in de zomer een proef start op de RE18.
Verslag van het persevenement: https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... cht-830351
Informatie over easy connect: https://euregio-mr.info/nl/themen/mobil ... onnect.php
En de lokale krant weet al dat de kaartjes tijdens de testfase maar 3 Euro kosten (helaas kunnen alleen abonnees het hele artikel lezen): https://www.aachener-zeitung.de/im-pilo ... d-68303855
Het project "easy connect" werd vandaag op een persconferentie in Aken gepresenteerd. Het gaat om grensoverschrijdend elektronisch ticketing, waarvoor in de zomer een proef start op de RE18.
Verslag van het persevenement: https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... cht-830351
Informatie over easy connect: https://euregio-mr.info/nl/themen/mobil ... onnect.php
En de lokale krant weet al dat de kaartjes tijdens de testfase maar 3 Euro kosten (helaas kunnen alleen abonnees het hele artikel lezen): https://www.aachener-zeitung.de/im-pilo ... d-68303855
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
https://nieuws.ns.nl/4-tot-en-met-8-mei ... n-heerlen/
Als het goed is, heeft station Heerlen na deze werkzaamheden een extra perronspoor 3.
Als het goed is, heeft station Heerlen na deze werkzaamheden een extra perronspoor 3.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Dat extra personspoor is alleen bereikbaar vanuit Maastricht en Sittard. Voor welke trein zou dit spoor bedoeld zijn?
-
- Berichten: 4395
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
De Maastricht Heerlen stopper
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Dank! Andere vraag, zoals hier te zien wordt spoor 4 overdag niet gebruikt muv enkele trein in vroege ochtend of late avond. Waarom wordt de stopper van Kerkrade naar Sittard op spoor 3 behandeld en niet op spoor 4?
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Zal vermoedelijk te maken hebben met het crossplatform overstappen naar Valkenburg en Maastricht. Ik zie trouwens nog geen treinen naar Aachen Hbf, die staan nog verbust in de planning
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Dat kopspoor is spoor 2 en was het huidige doorgaande spoor. Het perron van spoor 3 is over spoor 2 heengebouwd en was vroeger een perronloos spoor.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
De perronlengtes van de sporen 2 en 3 stelt overigens niet zo heel veel voor, spoor 2 zou 92 meter worden en spoor 3 wordt 138 meter.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Aachen blijft nog uit dienst tot eind mei, ook werkzaamheden in Duitsland.bartjemestrom schreef: ↑wo 04 mei 2022, 17:41 Zal vermoedelijk te maken hebben met het crossplatform overstappen naar Valkenburg en Maastricht. Ik zie trouwens nog geen treinen naar Aachen Hbf, die staan nog verbust in de planning
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Klopt, in Aachen wordt een grote brug tussen Westbahnhof en Schanz afgebroken.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Wanneer komt die intercity naar Aken nou?
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Niet gedurende de looptijd van de huidige concessie van NS, en ook daarna is het twijfelachtig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Ik vraag me af hoeveel meerwaarde zo'n intercity nog heeft als straks ook de RE13 naar Eindhoven doorgetrokken wordt...
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Aken en Düsseldorf zijn allebei Duitsland, maar liggen toch een behoorlijk eind uit elkaar
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Met elk half uur een RE18 naar Aken heb je toch voldoende aanbod?
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Niet als ik van Eindhoven naar Düsseldorf wil.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Maar wel tussen Heerlen en Aken, waardoor het doortrekken van de IC vanuit Heerlen niet nodig is.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
De wens was toch een IC of ICE tussen Eindhoven en Aken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten