Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Suus »

Ik acht de kans nihil dat er intercitylijnen uit het Hoofdrailnet worden gehaald en dat een dergelijke concessie naar een andere vervoerder dan NS gaat. Het rendement is veel te interessant voor de regering
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Statler Rail »

Klopt. Daarom moet het hele fenomeen "Hoofdrailnet" verdwijnen.

Stop de IC´s Den Helder - Amsterdam - Eindhoven - Venlo/Maastricht/Heerlen maar in een eigen concessie, de "IC A2-corridor". Geef vervolgens bonuspunten aan inschrijvers die met een bod komen waarin treinen minimaal 1x/uur doorrijden naar Aken en Luik. Geen exploitatiesubsidie, en opnieuw punten te verdienen als een percentage van de reizigersopbrengsten aan de overheid wordt afgedragen. Wedden dat dát de overheid méér oplevert en zorgt voor méér treinen dan wanneer de Nederlandse Staatsspoorwegen de verbinding cadeau krijgen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Z2N »

Ik vraag mij oprecht af of dat zo is. NS kan door de grote schaal van het hoofdrailnet zijn personeel efficiënt inzetten, binnen de beperkingen die vanuit de arbeidsrechten worden opgelegd. Een vervoerder met alleen de A2-corridor in zijn diensten heeft alsnog standplaatsen nodig in Den Helder, Alkmaar, Enkhuizen, Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Venlo en minimaal 1 in Zuid-Limburg, als dat los van NS zit je ineens met dubbele standplaatsen op ten minste 7 stations. Daarnaast heb je natuurlijk dubbele onderhoudsbedrijven, bijsturingen en klantendiensten, hetgeen allemaal veel meer kost dan een aanvullende uursdienst naar Aken.

Privatisering is geen middel maar een doel. NS kan, als staatsbedrijf, verplicht worden door de eigenaar om extra treinen naar het buitenland in te leggen. Dat de staat dat niet doet is een politieke keuze, net als dat de staat NS niet verplicht om voor zover mogelijk nog efficiënter te werken.

On-topic: Verlenging van de IC in is de huidige dienstregelingsopzet inderdaad onmogelijk zonder dubbelspoor tussen Heerlen en Landgraaf. De enige optie om de trein wel in te plannen zonder extra is door de treinen naar Kerkrade om te buigen. Daarmee krijg je wel de inpassing voorbij Heerlen, maar moet je de overstap tussen de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]/[serie=Intercity|2020|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] en de stoptreinen naar Kerkrade verbreken. Dat zal bij Arriva niet goed vallen, en bovendien vraag ik mij af of de winst van een rechtstreekse IC naar Aken het verlies van de overstap in Sittard (en daarmee vier verbindingen per uur tussen Eindhoven en Heerlen) compenseert in reizigersminuten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Klaasje »

Er is natuurlijk altijd wat te halen in financieel opzicht in de operatie. De vraag is hoeveel er overblijft van wat er gehaald is als een ministerie op voldoende dikte gebracht is en je meerekent dat sommige goede ontwikkelingen niet tot stand gaan komen omdat door de minimale marges voor ieder extraatje de handen wordt opgehouden. Je ziet het aan discussies als extra controle- en veiligheidspersoneel. NS doet dat gewoon, er zijn genoeg berichten in de regionale media te vinden over koehandel of het nodig is en voor extra subsidie. Logisch ook, het verdienmodel in een concessiestelsel met aanbestedingen is lager inschrijven (op de relevante zaken*) dan je concurrent en het gedurende de looptijd terug proberen te verdienen door niets meer dan gevraagd te doen en dat te minimaliseren. De huidige discussie rondom Qbuzz is daar ook een mooi voorbeeld van, het zou mij niets verbazen als Arriva inderdaad op het einde de treinen maar zeer minimaal onderhouden heeft. Dat is iets wat bij busconcessies ook aan de lopende band gebeurt maar wat niet zo in beeld is omdat er vaak nieuwe bussen komen. Dit zie je ook terug in andere vormen van langetermijninvesteringen die soms op termijn de kosten zouden kunnen drukken.

* Relevant in de vorm dat het volgens de aanbestedingsdocumenten meerwaarde oplevert. Dat vergt:
  • Een perfect beeld van wat gevraagd moet worden door een opdrachtgever (bestaat niet),
  • De balans in punten die de zaken opleveren moet juist in de documenten opgenomen zijn (is eigenlijk ook niet te doen)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Vinny »

Statler Rail schreef:Klopt. Daarom moet het hele fenomeen "Hoofdrailnet" verdwijnen.

Stop de IC´s Den Helder - Amsterdam - Eindhoven - Venlo/Maastricht/Heerlen maar in een eigen concessie, de "IC A2-corridor". Geef vervolgens bonuspunten aan inschrijvers die met een bod komen waarin treinen minimaal 1x/uur doorrijden naar Aken en Luik. Geen exploitatiesubsidie, en opnieuw punten te verdienen als een percentage van de reizigersopbrengsten aan de overheid wordt afgedragen. Wedden dat dát de overheid méér oplevert en zorgt voor méér treinen dan wanneer de Nederlandse Staatsspoorwegen de verbinding cadeau krijgen?
Dat is een wat radicale oplossing om alleen maar de verbinding naar Aken te verbeteren :lol:

Het openbaar aanbesteden van het Hoofdrailnet, daar zou ik in principe wel voor zijn maar binnen de Nederlandse politieke verhoudingen ligt dit te gevoelig. Overigens met het dreigement om aan te gaan besteden kan ook wel wat verbetering bereikt worden: Het GVB is tegenwoordig qua dienstverlening en kostenefficiency vergelijkbaar met private vervoerders.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door CamilleKreemers »

Klaasje schreef: De huidige discussie rondom Qbuzz is daar ook een mooi voorbeeld van, het zou mij niets verbazen als Arriva inderdaad op het einde de treinen maar zeer minimaal onderhouden heeft. Dat is iets wat bij busconcessies ook aan de lopende band gebeurt maar wat niet zo in beeld is omdat er vaak nieuwe bussen komen. Dit zie je ook terug in andere vormen van langetermijninvesteringen die soms op termijn de kosten zouden kunnen drukken.

* Relevant in de vorm dat het volgens de aanbestedingsdocumenten meerwaarde oplevert. Dat vergt:
  • Een perfect beeld van wat gevraagd moet worden door een opdrachtgever (bestaat niet),
  • De balans in punten die de zaken opleveren moet juist in de documenten opgenomen zijn (is eigenlijk ook niet te doen)
Dit kan je wellicht onderbrengen onder een eis, dat aangeeft dat gebreken gebleken in de eerste onderhoud van materieel door achterstallig onderhoud in rekening wordt gebracht bij de vervoerder, indien het materieel wordt overgenomen door de nieuwe vervoerder of in korting wordt gebracht in de laatste uitbetaling.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door en-es »

Volgens burgemeester Sjraar Cox van Sittard/Geleen wil NS een rechtstreekse IC naar Aken pas na 2031 overwegen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ICE11 »

Laatst gewijzigd door Ardan op wo 05 feb 2020, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Suus »

Ik begrijp dit wel. Er zou dan een materieelserie besteld moeten worden die geschikt is voor inzet in een klein stukje Duitsland. Heerlen is nu het eindpunt van een zeer lange binnenlandse treindienst en dat zal NS graag zo willen houden, waardoor je een zeer grote omloop hebt die volledig overgezet moet worden op materieel geschikt voor de inzet naar Duitsland. Dat zal niet direct rendabel zijn.

Laten we hopen dat Arriva snel mogelijkheden ziet om de treindienst naar Aachen 2x/uur te laten rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door bartjemestrom »

Om 2x/pu te kunnen rijden zal men toch spoorverdubbeling moeten doen tussen Heerlen, Landgraaf en Herzogenrath. De grootste bottleneck is Heerlen - Landgraaf.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door reisthijs »

Suus schreef:Ik begrijp dit wel.
Vraag is dan waardoor die bezwaren in 2031 verdwenen zijn? Heeft het iets te maken met het eindigen van de concessie van Arriva?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door umbusko »

Als er niets gebeurt, zullen die bezwaren er nog steeds wel zijn. Maar daar kan tegen die tijd weer over gedebatteerd worden. "Overwegen na 2031" klinkt mij in de oren als "we hopen op uitstel = afstel". En allicht is 2031 dan gekozen omdat er dan sowieso e.e.a. kan/zal veranderen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Klaasje »

2031 is het moment om over de na-volgende HRN-concessie na te denken. Wie weet ziet de wereld er dan wel heel anders uit.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door BrengMe »

2031 is ook het jaar waarop de concessie Limburg afloopt, waar de treindienst Heerlen-Aken momenteel onderdeel van is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Suus »

bartjemestrom schreef:Om 2x/pu te kunnen rijden zal men toch spoorverdubbeling moeten doen tussen Heerlen, Landgraaf en Herzogenrath. De grootste bottleneck is Heerlen - Landgraaf.
Zijn er geen plannen voor Heerlen - Landgraaf? Ik weet dat station Herzogenrath een tweede eilandperron krijgt en een fly-over vanaf de ringlijn uit Alsdorf, waardoor de capaciteit rondom het station flink verbeterd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Wubbo »

Heerlen-Landgraaf staat inderdaad op de nominatie om verdubbeld te worden, ergens in de komende 2 jaar meen ik.
ykc
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 21 sep 2018, 22:49

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door ykc »

Wubbo schreef:Heerlen-Landgraaf staat inderdaad op de nominatie om verdubbeld te worden, ergens in de komende 2 jaar meen ik.
https://www.1limburg.nl/verdubbeling-sp ... n-doorgaan
Eind 2022 is de aanleg klaar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Vinny »

Gelukkig is dat in Nederland. In Duitsland zou zo'n project minimaal 5 jaar langer duren ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door SuperGhost »

Want in Nederland hebben spoorprojecten nooit een serieuze uitloop? HSL, NZL, Arnhem Centraal? :')
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door teun »

Dit soort reguliere klusjes gaan hier meestal wel wat vlotter :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door trolly »

:Y

Dit is net zo simpel als de elektrificatie van het Kamperlijntje of de verbouw van de Hoekse lijn. What could possibly go wrong?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door sirvinniei »

Het kamperlijntje was wel op tijd af :')
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Suus »

ykc schreef:
Wubbo schreef:Heerlen-Landgraaf staat inderdaad op de nominatie om verdubbeld te worden, ergens in de komende 2 jaar meen ik.
https://www.1limburg.nl/verdubbeling-sp ... n-doorgaan
Eind 2022 is de aanleg klaar.
Dat moet een interessante vergadering zijn geweest, één CDA'er die de mening van alle andere partijen vertolkt tijdens de vergadering. Nu snap ik dat unaniem aangenomen ook, als maar 1 van de 47 statenleden aanwezig is _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Statler Rail »

sirvinniei schreef:Het kamperlijntje was wel op tijd af :')
Wel af, maar kon vervolgens niet gebruikt worden op de manier hoe het bedoeld was. _O-

Mooi dat de spoorverdubbeling Heerlen - Landgraaf door gaat. Als ik het goed begrijp helaas wel met slechts één perron in Landgraaf van/naar Herzogenrath. Er was een variant in de m.e.r. waarin er ook een extra perronspoor in Landgraaf zou komen zodat treinen van/naar Aken elkaar daar kunnen passeren, maar daar lees ik niets meer over.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:Het kamperlijntje was wel op tijd af :')
Echt? Ik denk dat dat dan een beetje weggezakt is :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten