Pagina 6 van 10

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 08 jul 2021, 22:25
door umbusko
De verbinding is dan ook niet bedoeld voor reizigers tussen Aken en Luik, maar voor reizigers tussen Aken en het Heuvelland/Maastricht enerzijds en tussen Heerlen/het Heuvelland en Luik anderzijds.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 10 jul 2021, 14:25
door playertwo
ICE11 schreef: do 08 jul 2021, 08:19 Deze discussie is inmiddels zo oud, dat ik me echter niet meer herinner wat het oorspronkelijke doel van een doorgaande verbinding tussen Aachen en Eindhoven (eerder wilde men zelfs naar Den Haag) was..... :lol:

Overigens was een van de argumenten tegen een doorgaande IC dat er in Eindhoven onvoldoende capaciteit is. Ik vraag me wat dan nu het verschil tegenover een stoptrein is, want een perron heeft deze ook nodig.....
Er was toch een kopspoor ten noorden van Bet, laat dat nu net zijn opgeruimd en daar was je oplossing voor het keren van een trein vanuit Limburg. Andere optie is de 5200 weer laten keren op Ehv en de 6400 1x per uur koppelen aan de RE18 en het andere halfuur te keren in Wt

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 10 jul 2021, 17:53
door bartjemestrom
Dat kopspoor ligt er nog, alleen de bovenleiding is weggehaald.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 10 jul 2021, 20:30
door RobertT
De wissels ook,maar ik heb ook gelezen dat met de komst van de doorgetrokken trein uit Hamm via Venlo,dat kopspoor mogelijk toch weer in gebruik zou worden genomen

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 10 jul 2021, 22:35
door ZO6176
Waarom is dat spoortje dan destijds aangelegd?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 16:39
door MaartenD
Bij L1 wordt het iets anders gebracht:
De Tweede Kamer wil bijna unaniem dat onderzocht wordt of de bestaande sneltrein van vervoerder Arriva tussen Maastricht, Heerlen en Aken op korte termijn kan worden doorgetrokken naar Eindhoven.
Mja, van Aken via Heerlen naar Maastricht en dan doortrekken naar Eindhoven zal wel niet de bedoeling zijn. Ik kan de motie helaas niet vinden.

Maar ook:
De Tweede Kamer nam verder unaniem een motie aan om in te zetten op een tweede sneltrein op het traject Maastricht-Heerlen-Aken. Nu rijdt die trein maar één keer per uur.
Die twee samen kan natuurlijk uitdraaien in een uurdienst Maastricht - Aken en een uurdienst Eindhoven - Aken.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 17:15
door reisthijs
L1 brengt het net iets anders dan wat ik uit deze moties begrijp, maar dat is op zich niet zo gek met die rare ambtelijke taal.
Er wordt gevraagd om een onderzoek naar een verbinding Eindhoven-Aken, maar niet per se als verlening van de bestaande verbinding, die wordt slechts als voorbeeld genoemd.

Motie van de leden Geurts en Minhas over een verdiepend onderzoek naar mogelijkheden voor de verbinding Eindhoven CS-Aken
Motie van de leden Boulakjar en Alkaya over realisatie van een tweede sneltrein tussen Maastricht, Heerlen en Aken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 21 apr 2022, 20:42
door ICE11
Ik weet niet zeker in welke onderwep dit nieuws precies past, maar hier lijkt het het meest geschikt:

Het project "easy connect" werd vandaag op een persconferentie in Aken gepresenteerd. Het gaat om grensoverschrijdend elektronisch ticketing, waarvoor in de zomer een proef start op de RE18.

Verslag van het persevenement: https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... cht-830351

Informatie over easy connect: https://euregio-mr.info/nl/themen/mobil ... onnect.php

En de lokale krant weet al dat de kaartjes tijdens de testfase maar 3 Euro kosten (helaas kunnen alleen abonnees het hele artikel lezen): https://www.aachener-zeitung.de/im-pilo ... d-68303855

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 04 mei 2022, 16:12
door tjoektjoek
https://nieuws.ns.nl/4-tot-en-met-8-mei ... n-heerlen/

Als het goed is, heeft station Heerlen na deze werkzaamheden een extra perronspoor 3.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 04 mei 2022, 17:18
door Gamma
Dat extra personspoor is alleen bereikbaar vanuit Maastricht en Sittard. Voor welke trein zou dit spoor bedoeld zijn?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 04 mei 2022, 17:19
door CamilleKreemers
De Maastricht Heerlen stopper

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 04 mei 2022, 17:35
door Gamma
Dank! Andere vraag, zoals hier te zien wordt spoor 4 overdag niet gebruikt muv enkele trein in vroege ochtend of late avond. Waarom wordt de stopper van Kerkrade naar Sittard op spoor 3 behandeld en niet op spoor 4?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 04 mei 2022, 17:41
door bartjemestrom
Zal vermoedelijk te maken hebben met het crossplatform overstappen naar Valkenburg en Maastricht. Ik zie trouwens nog geen treinen naar Aachen Hbf, die staan nog verbust in de planning

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 04 mei 2022, 18:38
door tjoektjoek
Gamma schreef: wo 04 mei 2022, 17:18 Dat extra personspoor is alleen bereikbaar vanuit Maastricht en Sittard. Voor welke trein zou dit spoor bedoeld zijn?
Dat kopspoor is spoor 2 en was het huidige doorgaande spoor. Het perron van spoor 3 is over spoor 2 heengebouwd en was vroeger een perronloos spoor.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 04 mei 2022, 19:51
door Bemined
De perronlengtes van de sporen 2 en 3 stelt overigens niet zo heel veel voor, spoor 2 zou 92 meter worden en spoor 3 wordt 138 meter.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 04 mei 2022, 21:50
door Plutona
bartjemestrom schreef: wo 04 mei 2022, 17:41 Zal vermoedelijk te maken hebben met het crossplatform overstappen naar Valkenburg en Maastricht. Ik zie trouwens nog geen treinen naar Aachen Hbf, die staan nog verbust in de planning
Aachen blijft nog uit dienst tot eind mei, ook werkzaamheden in Duitsland.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 08:36
door ICE11
Klopt, in Aachen wordt een grote brug tussen Westbahnhof en Schanz afgebroken.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 09:33
door en-es
Wanneer komt die intercity naar Aken nou?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 09:54
door Suus
Niet gedurende de looptijd van de huidige concessie van NS, en ook daarna is het twijfelachtig.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 10:14
door Plutona
Ik vraag me af hoeveel meerwaarde zo'n intercity nog heeft als straks ook de RE13 naar Eindhoven doorgetrokken wordt...

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 10:15
door PHS
Aken en Düsseldorf zijn allebei Duitsland, maar liggen toch een behoorlijk eind uit elkaar ;)

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 15:15
door waldo79
Met elk half uur een RE18 naar Aken heb je toch voldoende aanbod?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 16:16
door ZO6176
Niet als ik van Eindhoven naar Düsseldorf wil.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 16:38
door Z2N
Maar wel tussen Heerlen en Aken, waardoor het doortrekken van de IC vanuit Heerlen niet nodig is. (A)

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 17:11
door en-es
De wens was toch een IC of ICE tussen Eindhoven en Aken.