Pagina 7 van 10

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 18:50
door waldo79
ZO6176 schreef: do 05 mei 2022, 16:16 Niet als ik van Eindhoven naar Düsseldorf wil.
Daar kan een betere overstap in Heerlen bij helpen, want die is maar krap.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 19:12
door umbusko
Naar Düsseldorf? Dat lijkt me enigszins om. ;)

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 20:38
door Suus
waldo79 schreef:
ZO6176 schreef: do 05 mei 2022, 16:16 Niet als ik van Eindhoven naar Düsseldorf wil.
Daar kan een betere overstap in Heerlen bij helpen, want die is maar krap.
Met de huidige overstap is de reis zo kort mogelijk. Met een ruimere overstap neemt de reistijd toen. Een doorgaande intercity is de enige remedie die beide problemen in deze afweging oplost.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 05 mei 2022, 21:22
door Vinny
Eindhoven - Aaken - Düsseldorf? Dat vind ik een tamelijk zinloze IC route. Je kunt beter een IC inleggen via Krefeld en Mönchengladbach al moet je daar kopmaken. Een IC Eindhoven - Heerlen - Aken - Keulen; daar zou nog wel wat potentie in kunnen zitten, al vermoed ik dat met het doortrekken van de RE 18 dan een betere optie is. Zal wel wat voeten in aarden hebben omdat er veel meer multicourant materieel nodig is. Ik denk dat het blijft bij het optimaliseren van de overstappen en het opvoeren van frequenties.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 06 mei 2022, 08:28
door Suus
Düsseldorf heeft helemaal niets met dit topic te maken. Vergeet Düsseldorf.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 06 mei 2022, 09:18
door en-es
Precies, daar is weer een ander topic voor.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 06 mei 2022, 09:29
door waldo79
Maar wat heb je aan een trein uit Aken die in Eindhoven eindigt? Ik zie hem dan het liefst doorgetrokken worden in het pad van de 3900 naar Enkhuizen. En een trein naar het noorden gaat ten koste van een RE naar Maastricht. 3 treinen per uur tussen Aken en Heerlen zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 06 mei 2022, 09:34
door en-es
Die IC of ICE was vooral een hersenspinsel van wat publiciteitsgeile lokale politici.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 06 mei 2022, 10:08
door teun
De “IC” van Eindhoven naar Düsseldorf evengoed, en die gaat er nu dus ook gewoon komen.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 06 mei 2022, 15:26
door Jef400
In die hoek reden vroeger tenminste nog doorgaande IC-treinen.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 06 mei 2022, 16:23
door ZO6176
Die toen het nog den haag - Keulen was nog best goed bezet waren.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 06 mei 2022, 17:12
door Jef400
Daarom is dat ook geen raar idee.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 11:18
door tjoektjoek
Weet iemand of het tweede spoor al in dienst is tussen Heerlen en Landgraaf?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 16:50
door bartjemestrom
Al sinds vorige week maar de dienstregeling is nog niet aangepast. Dat zou pas eind dit jaar gebeuren

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 12:40
door tjoektjoek
https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... rzogenrath

Op station Herzogenrath is een nieuw perron (spoor 5/7) gebouwd dat ook gebruikt gaat worden door de RE 18. In het artikel staat ook dat dit ook mogelijk maakt dat er een snellere IC/RE verbinding kan komen door de extra sporen.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 00:04
door tjoektjoek
Hier is het Rapport IC Randstad Aken. Opvallend vind ik het onderzoek om de IC alleen in de ochtend en in de avond te rijden tussen Eindhoven en Aken.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... 20Aken.pdf

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 07:46
door MaartenD
Zo te zien is de gedachte dat een uurdienst Eindhoven - Aken niet inpasbaar is in de dienstregeling en dat doorrijden naar Aken alleen kan in de avonduren als de 800 en 3900 niet rijden maar de 2900 de dienst overneemt.

De gedachte is waarschijnlijk dat NS volgens hun dienstregeling naar Heerlen blijft rijden en dat een IC naar Aken daar alleen als aanvulling op kan. Dus dat het geen optie is om de 3900 door te trekken naar Aken.
IMHO klopt die laatste gedachte wel. Je zou dan voor de 3900 ICNG met Duitslandpakket moeten aanschaffen en de vraag moeten stellen of dat voldoende capaciteit heeft tussen Amsterdam en Eindhoven.
Ik kan me indenken dat Prorail weinig zin heeft in een 3900 en een IC Eindhoven-Aken die allebei in Eindhoven keren.
Wat ik mis is de optie om van de 3e en 4e IC Eindhoven - Rotterdam een IC Aken - Rotterdam te maken. Als je dat met ICNG doet heeft die ook het voordeel dat hij over de HSL kan. Je gaat in 2026 dan toch al extra keren in Eindhoven, laat dan de 3900/2900 in Eindhoven keren.

Maar op deze manier is die verbinding niet erg nuttig. Niet dat ik een doorgaande IC vanuit Nederland al erg nuttig acht. Rij gewoon de RE18 twee keer per uur.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 08:41
door waldo79
En laat die RE18 nu opgewaardeerd worden naar 2 keer per uur waarmee een intercity een redelijk non-issue is.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 16 sep 2022, 07:34
door ICE11
Vandaag staat in de krant weer iets over de IC naar Eindhoven te lezen: https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-76825031

Citaat: "Als Übergangslösung prüft die Provinz Limburg nun eine Variante, bei der das Bahnunternehmen Arriva Züge „zu Randzeiten“ zwischen Eindhoven und Heerlen pendeln lässt. Ob dies machbar ist und welche Kosten damit verbunden sind, soll noch in diesem Jahr geklärt werden."

Dat er Arriva-treinen tussen Eindhoven en Heerlen zullen rijden is een nieuwe variant, welke ik tot nu toe nog niet hoorde.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 16 sep 2022, 08:43
door reisthijs
Het is een variant die werd voorgesteld in het hier genoemde Rapport IC Randstad Aken. "Optie 2: Eindhoven - Aken in avonduren en dagrand (vroege ochtend)". De Arriva-trein zou dan kunnen rijden in het pad van de 3900, in plaats van de pendel-IC van NS tussen Heerlen en Sittard.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 16 sep 2022, 22:55
door playertwo
Waarom zou NS daarmee akkoord willen gaan ondanks dat de 3900 niet kostendekkend is in Limburg?
Arriva kan natuurlijk een internationaal treinpad aanvragen en daarmee vermoedelijk een overbelastverklaring, maar meer ook niet.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 17 sep 2022, 11:30
door regenmaker
Ligt eraan wat er in nieuwe HRN concessie staat.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 30 sep 2022, 18:40
door teun
En dat gaat zowaar al drgl 2023 gebeuren! :shock:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 30 sep 2022, 18:57
door bartjemestrom
Drgl 2024... eind 2023 ;)

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 30 sep 2022, 19:37
door PHS
Volgens het provinciebestuur van Limburg zou de LIMAX-express Luik - Maastricht - Aken in 2018 gaan rijden, en zie waar we nu zijn... (A)