Pagina 8 van 10

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 30 sep 2022, 20:08
door Hainje
Het zijn de Belgen die dwarsliggen bij Limax, niet de Duitsers. Dus het punt dat je probeert te maken gaat hier niet op.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 30 sep 2022, 20:15
door PHS
Mijn punt is meer dat uitgesproken verwachtingen van wanneer een (internationale) treinverbinding van start gaat met een korreltje zout moeten worden genomen, zeker met verkiezingen in aantocht. Dat soort verwachtingen komt meestal niet uit :)

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 30 sep 2022, 20:25
door RobertT
Vooral ook als nog niet bekend is met welk materieel er gereden gaat worden.
Een verlenging van de bestaande IC in Heerlen kan alleen als die wordt gebroken in Eindhoven:Enkhuizen-Eindhoven en Eindhoven-Heerlen(Aachen)(VIRM dan op het 1e deel,en iets anders op het 2e)Heeft Eindhoven die ruimte wel?Denk het niet
Mocht Arriva deze trein gaan exploiteren,dan hebben ze wel geschikt materieel,maar niet genoeg stellen

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 30 sep 2022, 20:50
door Hainje
Die ICNG's met Duitslandpakket zijn nog niet besteld gok ik? (Ik hou dat allemaal niet heel precies in de gaten). Anders zou je die nog kunnen gebruiken. Heel hypothetisch de 1100 doortrekken naar Aachen.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: vr 30 sep 2022, 21:18
door reisthijs
Nee, ICNG-D is nog niet besteld, daarom gaat dit plan uit van een Flirt van Arriva, een paar keer per dag tussen Eindhoven en Aken.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 10:38
door Djeez
Weet iemand waarom al dagenlang geen treinen rijden tussen Heerlen en Aachen? Arriva zegt alleen maar beperkingen in het materieel. Ze hebben wel meer treinstellen toch? Of is er gewoon geen personeel?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 13:50
door maaslynx
Een groot deel van de treinstellen is weg voor ERTMS inbouw. Een blik via treinposities laat zien dat 553 en 557 allebei voor het laatst op de 31ste gereden hebben. Die datum doet mij vermoeden dat dit wellicht iets met papierwerk te maken heeft?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 03 jan 2023, 08:06
door ICE11
En tegelijkertijd lanceert de AVV reclame voor een proef met hun nieuwe "easy connect"-tarief welke reizen tussen Aachen en Maastricht eenvoudiger moet maken.... _O-

Overigens zijn de problemen vandaag ook bij de lokale pers binnengedrongen, hoewel men alleen de melding van zuginfo.nrw heeft nageschreven dat vandaag (!) de RE18 niet rijdt vanwege reparatie aan een (!) trein. :')

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 03 jan 2023, 18:39
door maaslynx
Volgens de Limburger (achter betaalmuur. https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230103_96067264 ) komt het door de ECTS inbouw: "Bij de finale praktijktesten lopen we echter tegen kinderziektes aan rondom de infrastructuur van station Aken." . Wat deze kinderziektes zouden zijn, wordt niet vermeld.

Artikel spreekt over dat er 'voorlopig' bussen rijden. Over een prognose lijkt men nog geen idee te hebben: "Het probleem kan deze week verholpen zijn, maar het kan ook langer duren." :mrgreen:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 03 jan 2023, 19:10
door ICE11
Inmiddels weet de Duitse pers ook meer, (nog?) zonder betaalmuur: https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-82316469

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 03 jan 2023, 20:14
door ZO6176
Maar als het station van Aachen een probleem is kan er dan niet tot Herzogenrath gereden worden?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 03 jan 2023, 20:47
door Vinny
Ik vermoed dat het treinbeveiligingsmechanisme in Duitsland niet aan de specificaties voldoet. Dan kun je dus ook niet naar Herzogenrath rijden. Zal wel een slecht jaarbegin zijn voor de leverancier van het systeem. Maar goed, de bureaucratische molen is in Duitsland nog erger dan in Nederland. Het kan dus nog wel een tijdje duren.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 07:19
door ICE11
Volgens de Aachener Zeitung nu minstens geen RE18 t/m zondag.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 09 jan 2023, 17:43
door ICE11
De AVV vermeldt inmiddels bij Facebook (https://www.facebook.com/avv.dialog), dat het probleem alleen met de sporen 6-8 (en theoretisch ook 9, maar deze is vanuit Schanz niet bereikbaar) in Aachen Hbf. bestaat. Deze hebben zowel Duitse als ook Belgische beveiliging, en de ETCS-software kan daar niet tegen aan omdat deze scenario niet voorzien was. Dus moet men nu enerzijds de software bijwerken en anderzijds onderzoeken, of de RE18 in Aachen Hbf. op korte termijn van een ander spoor kan vertrekken.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 10 jan 2023, 23:45
door dennistd
Oplossing: TBL er daar uitgooien (en omzetten naar ETCS) en de toelating van het Belgische materieel zonder ETCS intrekken :Y

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 07:42
door MaartenD
Dan geen stoptrein naar België meer. Lijkt me geen oplossing.
De oplossing lijkt mij dan eerder om de trein naar Heerlen op sporen 1, 2 of 3 af te wikkelen. Hij kwam vroeger toch ook op 1?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 08:14
door Z2N
2023 is al het laatste jaar dat er klassiekjes rijden als stoptrein naar Aken, dus het is geen vergezochte oplossing.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 09:59
door MaartenD
Jawel, want er is nu geen alternatief als je de stoptrein schrapt. Dan heb je een jaar lang geen stoptrein naar België meer en moet alles met Thalys en ICE (of de bus) en is de eerstvolgende halte Luik.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 12 jan 2023, 14:08
door Z2N
Het "eruit gooien van TBL" is ook niet zomaar geregeld, maar het verwijderen van TBL in Aken kan een prima eindoplossing zijn. Een spoorwijziging regelen op Aachen Hbf zou een prima tijdelijke oplossing zijn.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 12 jan 2023, 16:19
door umbusko
Zou het een probleem zijn om de RE18 naar spoor 1 te verhuizen? Je moet dan alleen bij aankomst een aantal sporen oversteken waar mogelijk een conflict zit en de RB20 richting Herzogenrath van .31 moet een ander spoor vinden. Spoor 3 is dan vrij dus dat moet denk ik kunnen?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 28 jan 2023, 22:08
door ICE11
Vanaf vandaag rijden weer twee treinen per uur tussen Heerlen en Herzogenrath, maar helaas steeds nog niet verder naar Aachen.

https://www.facebook.com/photo?fbid=555 ... 6756670416

Wat de sporen in Aachen Hbf. betreft is dat een beetje ingewikkeld. Het zou kunnen als RB33 en RE18 van spoor 6 naar spoor 3 verhuizen, daarvoor moet de RE9 van 3 naar 2 (deze keert vaak via het opstelterrein en deze is alleen van 1-3 bereikbaar) en de RE1 van 2 naar 6. Laatstgenoemde kan dan echter niet meer het opstelterrein bereiken, maar volgens mij blijven sinds het niet meer DB Regio is de treinen sowieso de hele keertijd langs het perron staan en worden niet meer afgerangeerd. Spoor 1 is vaste vertrek voor RB20 richting Herzogenrath en kan vanwege de lengte maar nauwelijks voor andere treinen gebruikt worden.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 28 jan 2023, 23:01
door umbusko
Maar de RE18 met één stel moet toch zeker ook wel aan spoor 1 passen?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 17:25
door ICE11
Inderdaad is spoor 1 lang genoeg voor de RE18, ik bedoelde dan ook meer dat het niet lang genoeg voor RE1 of RE9 is. RE18 op spoor 1 zal wel een einde aan het principe "een vaste perron voor elke lijn", in dit geval voor RB20, betekenen, en dat zal men niet doen. En omdat vanwege de keertijden RE18 en RB33 samen op een spoor staan kan dat sowieso alleen op sporen 3 of 6 (op laatstgenoemde heeft men daarvoor extra nieuwe seinen ingebouwd).

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 31 jan 2023, 19:37
door ICE11
Overigens is de RE18 tussen Herzogenrath en Aachen inmiddels ook niet meer in Hafas te vinden.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 05 feb 2023, 13:09
door Meltrain
Mag je nu dan wel met je OV-chipkaart met een andere trein reizen tussen Herzogenrath en Aachen?