Pagina 9 van 10

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 05 feb 2023, 13:26
door en-es
Denk het niet. Hoe moeten Duitse conducteurs dat controleren?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 05 feb 2023, 13:41
door ZO6176
Volgens mij niet

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 05 feb 2023, 13:50
door umbusko
Volgens Arriva wel. ;) Maar alleen met de RB20.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 16 mar 2023, 09:59
door ICE11
ICE11 schreef: za 28 jan 2023, 22:08 Wat de sporen in Aachen Hbf. betreft is dat een beetje ingewikkeld. Het zou kunnen als RB33 en RE18 van spoor 6 naar spoor 3 verhuizen, daarvoor moet de RE9 van 3 naar 2 (deze keert vaak via het opstelterrein en deze is alleen van 1-3 bereikbaar) en de RE1 van 2 naar 6.
En juist dat gebeurt vanaf 27. maart, zodat de RE18 dan weer naar Aachen Hbf. rijdt. Eindpunt aan de andere kant blijft vooralsnog Heerlen.

https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-86639305

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 19:56
door ICE11
Citaat uit een stuk voor een aanstaande vergadering van de NVR

"Leider zeichnet sich aktuell auf niederländischer Seite noch keine Lösung zur kurzfristigen Durchbindung einer Fahrlage des RE 18 von Heerlen nach Eindhoven ab. Die go.Rheinland GmbH arbeitet weiterhin eng mit Arriva und den niederländischen Partnern zusammen, um dieses Angebot dann im Jahresfahrplan 2025 zu realisieren."

(bron: https://gremien.gorheinland.com/sdnetri ... 9-2023.pdf)

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 21:17
door waldo79
Laat eerst maar weer een volwaardige IC verbinding op alle weekdagen ontstaan met Heerlen in het binnenlandse net. Dat overstappen in Eindhoven of Sittard op vrijdag tot en met zondag is onaantrekkelijk.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 22:01
door Dionysusnu
Dat doet NS deels ook vanaf Drgl 2024: Eens in de 2 uur wordt de 13900 een vleugeltrein van de 800. Door de lange wachttijd in Eindhoven na het splitsen blijft het 3 minuten sneller om in de 800 te blijven zitten met overstap op de RS15 in Sittard. Omgekeerd ook.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 22:20
door ICE11
Waarom splitst men niet zoals vroeger in Sittard?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 22:28
door April064
Waarschijnlijk zodat Eindhoven-Sittard nu 4x/uur blijft. Als ze in Sittard splitsen wordt het 2x/uur (ondanks dat de capaciteit hetzelfde is vanwege het splitsen)

Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 22:57
door Suus
Voor splitsen en combineren heb je rangeerpersoneel op het station nodig die het proces begeleiden. Dat personeel is wel aanwezig in Eindhoven maar niet in Sittard. Bovendien is het eindresultaat hetzelfde, de trein naar Heerlen zal ergens 10 minuten stil moeten staan.

Edit: of in het kort. Ehv heeft een PLP, Std niet.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 23:08
door Dionysusnu
Op zich is Limburg een soort schiereiland qua dienstregeling, dus zou je het best makkelijk aan kunnen passen zodat je in Sittard splitst en wel meteen doorrijdt. Het personeel is een belangrijker punt.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 17:51
door Vinny
waldo79 schreef: zo 03 sep 2023, 21:17 Laat eerst maar weer een volwaardige IC verbinding op alle weekdagen ontstaan met Heerlen in het binnenlandse net. Dat overstappen in Eindhoven of Sittard op vrijdag tot en met zondag is onaantrekkelijk.
Een intercity Eindhoven-Heerlen-Aken zou toch gewoon geïntegreerd kunnen worden in de binnenlandse dienstregeling, waarbij in Eindhoven aangeloten wordt op bestaande IC verbindingen met Rotterdam/Den Haag en Utrecht/Amsterdam?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 17:57
door Z2N
Voor de A2-corridor is ICNG te krap, dus kom je dan uit op de verbinding Eindhoven - Den Haag. Maar dan moet je wel voldoende stellen hebben voor een doorgaande verbinding naar Den Haag, en dan heb je het al snel over een stelletje of 12 die speciaal geschikt moeten worden gemaakt voor het kippenstukje van Eygelshoven Markt naar Aken.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 18:00
door Vinny
Europees spoornet, 20 jaar na dato: een doorgaande verbinding tussen twee buitenlandse steden nog steeds niet mogelijk :evil:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 18:05
door Dionysusnu
Z2N schreef: ma 04 sep 2023, 17:57 Voor de A2-corridor is ICNG te krap, dus kom je dan uit op de verbinding Eindhoven - Den Haag. Maar dan moet je wel voldoende stellen hebben voor een doorgaande verbinding naar Den Haag, en dan heb je het al snel over een stelletje of 12 die speciaal geschikt moeten worden gemaakt voor het kippenstukje van Eygelshoven Markt naar Aken.
Als een VIRM-4 in de spits past, zal een ICNG-8, of zelfs 8+5 ook passen.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 18:08
door Cas
Helaas, ook na 20 jaar zijn de natuurwetten van de elektriciteit nog steeds hetzelfde, dus tenzij je bij Herzogenrath een kampvuurtje wil hebben, kost het geld en moeite om met je treinen de grens over te kunnen gaan. Dat we multisysteemtreinen hebben is al een groot voordeel, dat ze meer kosten helaas nog een feit.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 19:02
door PHS
Z2N schreef: ma 04 sep 2023, 17:57 Voor de A2-corridor is ICNG te krap, dus kom je dan uit op de verbinding Eindhoven - Den Haag.
Alsof Eindhoven - Den Haag zo rustig is... De A2-corridor zou juist makkelijker moeten gaan, aangezien daar 6x/u een intercity rijdt tegen 2x/u tussen Eindhoven en Den Haag. Bovendien zou je een lagere capaciteit op de serie naar Heerlen en Aken nog kunnen opvangen door de twee andere treinseries te verlengen.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 19:09
door Bemined
Rare logica, de reden dat er 6 treinen rijden is dat die lijn veel drukker is (het deel 's-Hertogenbosch - Utrecht althans, Eindhoven - 's-Hertogenbosch zelf is minder druk en profiteert mee). Overigens gaat Rotterdam - Eindhoven op termijn ook naar 4 treinen per uur.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 20:01
door ICE11
Suus schreef: zo 03 sep 2023, 22:57 Voor splitsen en combineren heb je rangeerpersoneel op het station nodig die het proces begeleiden. Dat personeel is wel aanwezig in Eindhoven maar niet in Sittard. Bovendien is het eindresultaat hetzelfde, de trein naar Heerlen zal ergens 10 minuten stil moeten staan.

Edit: of in het kort. Ehv heeft een PLP, Std niet.
Was dat vroeger ook al zo? Toen dat nog regelmatig in Sittard gebeurde heb ik de trein vanuit Heerlen richting Randstad vaker gebruikt en dat tenminste nooit bewust gezien dat er rangeerpersoneel aanwezig was. En tenminste hier in Duitsland is het gewoon dat als er onderweg gesplitst wordt geen extra rangeerpersoneel aanwezig is (bij voorbeeld voor de ICEs in Hamm of tot juli 2021 bij de RB20 in Stolberg).

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 20:20
door en-es
Ik heb destijds ook nooit rangeerpersoneel gezien in Sittard.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 20:58
door The Greyhound
Vinny schreef: ma 04 sep 2023, 18:00 Europees spoornet, 20 jaar na dato: een doorgaande verbinding tussen twee buitenlandse steden nog steeds niet mogelijk :evil:
Er rijdt toch al een trein tussen Heerlen en Aachen. Zorg gewoon voor een goed cross-platform overstap in Heerlen en je hebt een robuuste verbinding naar Eindhoven en verder tegen beperkt investeringen. Zo groot zal de belangstelling voor een trein zonder overstap tussen Eindhoven en Venlo ook weer niet zijn.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 22:14
door en-es
Ja maar Eindhoven en Aken zijn bruisende middelpunten van Europa.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 05 sep 2023, 07:46
door MaartenD
Ik heb het altijd gezegd: Aken is vanuit alles vanaf Roermond en noordelijker een eindbestemming. Als je verder Duitsland in wil dan is het via Venlo sneller.
Dus het is ook logischer om dat een regionale verbinding te laten blijven. Elk half uur van (Maastricht via) Heerlen naar Aken met de RE lijkt me prima.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 13 nov 2023, 19:28
door ICE11
Na wens van D66 moet de nachttrein tussen Maastricht en Schiphol toekomstig ook naar Aachen en Luik rijden. Arriva wordt nu gevraagd om het voorstel te onderzoeken: https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... -101395565

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 14 nov 2023, 08:10
door Roeland
Och, het is weer verkiezingstijd. Dan "willen" politieke partijen ineens allerlei rechtstreekse treinverbindingen.
En na de verkiezingen hoor je ze er niet meer over...