Pagina 3 van 10

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 14 apr 2020, 13:41
door trolly
_O-

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 23 jun 2020, 12:23
door Staatslijn K
https://www.treinreiziger.nl/ns-nieuwe- ... -mogelijk/

Wordt dit wat of gaat het tegenvallen?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 23 jun 2020, 16:50
door Suus
Zie ook de discussie hier: viewtopic.php?p=690870#p690870

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 23 jun 2020, 21:07
door ZO6176
Staatslijn K schreef:https://www.treinreiziger.nl/ns-nieuwe- ... -mogelijk/

Wordt dit wat of gaat het tegenvallen?
Het probleem is dat je vanaf aachen altijd over moet stappen richting köln en daar dan weer. Voor parijs zal het geen tijdswinst opleveren. De oude buurlandtrein den Haag- Köln deutz was zo slecht nog niet.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 23 jun 2020, 21:46
door en-es
Wat voor voordeel heeft zo'n trein? Is toch alleen interessant voor mensen die een dagje naar Aken gaan? Of weekend?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 23 jun 2020, 23:12
door Suus
In Aachen kan je 6-7x/dag met de ICE naar Frankfurt. Of met de Thalys naar Parijs. Vanaf Eindhoven zijn die treinen voortaan zonder extra overstap op een stoptrein bereikbaar. Aachen, Eindhoven en Delft hebben alle drie een grote technische universiteit, dit maakt de verbinding daartussen een stuk makkelijker en sneller.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 08:41
door en-es
Hetzelfde argument als die IC Maastricht-Brussel dus. Nou ja we gaan het zien.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 10:44
door reisthijs
Suus schreef:Vanaf Eindhoven zijn die treinen voortaan zonder extra overstap op een stoptrein bereikbaar.
Ik vraag me af of het voor Eindhoven veel toevoegt. Thalys naar Parijs (vanaf Rotterdam) is al zonder overstap bereikbaar en straks kan je ook rechtstreeks naar Düsseldorf voor de ICE.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 10:57
door ZO6176
Het kan misschien tarieftechnisch wel interessant zijn. Aangezien aachen hbf een Nederlands-ovpunt is kun je wel voordeliger door Duitsland omdat je dan niet meer te maken hebt met een grensovergang

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 11:23
door Aking
Aachen Hbf is alleen voor de LIMAX den Nederlands OV-punt toch?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 11:54
door en-es
Omdat LIMAX de enige vervoerder is die tussen Heerlen en de Europese draaischijf Aachen Hbf rijdt _O_

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 11:55
door Aking
Want er rijdt geen bus Maastricht - Aachen? (A)

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 14:16
door ArrivaBas
reisthijs schreef:
Suus schreef:Vanaf Eindhoven zijn die treinen voortaan zonder extra overstap op een stoptrein bereikbaar.
Ik vraag me af of het voor Eindhoven veel toevoegt. Thalys naar Parijs (vanaf Rotterdam) is al zonder overstap bereikbaar en straks kan je ook rechtstreeks naar Düsseldorf voor de ICE.
Het zou inderdaad veel interessanter zijn als de trein dan door zou rijden naar Keulen. Daar zijn voor bepaalde stations wel extra overstappen mee weg te werken. Eventueel zou de trein ook nog in Düren kunnen stoppen.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 15:23
door en-es
Aking schreef:Want er rijdt geen bus Maastricht - Aachen? (A)
Die is toch ook van Arriva?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 16:34
door reisthijs
Bij Arriva geldt het Nederlands ov-tarief omdat die lijnen onder de regionale concessie vallen.

Een NS-intercity tussen Heerlen en Aachen valt daar niet onder, dat is open-access. Ik zou er niet zomaar op rekenen dat je voor Nederlands tarief met NS naar Aachen kan, zolang NS internationale reizen blijft zien als iets bijzonders, waar een bijzondere prijs bij hoort.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 20:06
door 530
ProRail gunt spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf aan Swietelsky

https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-g ... swietelsky

En ik weet niet of dit document nog actueel is, maar in dit document kan je op pag. 299 zien dat spoor 3 een perron krijgt en spoor 2 een kopspoor wordt in Heerlen.

https://portal.prvlimburg.nl/ro-online/ ... 1_tb19.pdf

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 23:41
door RobertT
Uit het bericht van Prorail:
In het voorjaar van 2022 gaat de schop de grond in. De eerste treinen kunnen aan het begin van de zomer 2022 gebruikmaken van het nieuwe spoor.

Wordt hier niet voorjaar 2021 bedoeld?Lijkt mij dat je in enkele maanden dit niet voor elkaar krijgt

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 09:35
door Suus
Je hebt er niet te maken met een zachte ondergrond zoals in het noorden van het land, dus in theorie kan je er wel een stuk sneller bouwen.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 15:44
door reisthijs
De aannemer moet nog aan de slag met het technisch ontwerp en het voorbereiden van de bouw. Lijkt mij dat je in enkele maanden dit niet voor elkaar krijgt. ;)
De bouw zelf kan, als het goed voorbereid is, heel snel gaan.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 16:20
door RobertT
plus bovenleiding,seinen etc

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 16:24
door Aking
Want dat valt niet onder
het technisch ontwerp en het voorbereiden van de bouw. of De bouw zelf
?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 23:48
door Durashift
RobertT schreef: ma 21 dec 2020, 16:20 plus bovenleiding,seinen etc
+ 2 viaducten bouwen..

Zal wel zomer 2023 moeten zijn.. en dan per dienstregeling 2024 die trein de grens over.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 23:51
door Z2N
Welke bovenleiding, welke seinen? De RE 18 rijdt hier nu al elk uur de grens over, met elektrische treinstellen. Als het dubbelspoor gereed is tussen Heerlen en Landgraaf kan er ruimte gecreëerd worden voor een verlengde IC, als die ten minste met 15 kV en de benodigde beveiligingssystemen om kan gaan.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 22 dec 2020, 09:35
door reisthijs
Krijgt het tweede spoor geen bovenleiding?

Die IC zal er voorlopig nog niet komen, maar de extra capaciteit van het stukje dubbelspoor zou wel al gebruikt kunnen worden om de RE 18 twee keer per uur de grens over te laten rijden.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 22 dec 2020, 10:14
door Z2N
Tuurlijk krijgt dat ding een bovenleiding, er komen geen dieseltreinen in de buurt daar. Ik denk dat RobertT wat achter liep, de oude Talentjes rijden hier al een paar jaar niet meer de grens over.