Pagina 1 van 3

Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 27 apr 2019, 09:43
door samsam538
Hopelijk wordt deze intercityverbinding toegevoegd aan het hoofdrailnet. Als dit lukt smaakt het wel naar meer.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019042 ... dichterbij

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 27 apr 2019, 09:46
door en-es
Helemaal niks concreets tot zover ik het kan begrijpen. Al zou een IC Enkhuizen-Aken wel vet zijn.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 27 apr 2019, 10:00
door Ajaxcied
samsam538 schreef:Hopelijk wordt deze intercityverbinding toegevoegd aan het hoofdrailnet. Als dit lukt smaakt het wel naar meer.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019042 ... dichterbij
Ik snap werkelijk niet waarom de tweede kamer blijft inzetten op smenwerking met de duitsers, laat abellio dit klusje opknappen.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 27 apr 2019, 10:41
door Frank93
Wat is er mis met de huidige verbinding dan?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 27 apr 2019, 11:30
door Cas
Ik vind het vooral schattig dat de gemeenteraad denkt dat er een aansluiting op het nachtnet kan komen. Enige manier om dat te regelen wordt om zo'n 100% van de kosten neer te leggen, en zelfs dan is het nog maar de vraag of NS er trek in heeft.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 11 jun 2019, 13:33
door MaartenD
Ajaxcied schreef:
Ik snap werkelijk niet waarom de tweede kamer blijft inzetten op smenwerking met de duitsers, laat abellio dit klusje opknappen.
Lijkt me ook meer een prestigeprojectje. Aken is nu niet bepaald een station wat handig is voor verdere verbindingen. Als je naar België wil dan ga je wel via Luik, als je naar Keulen wil ga je wel via Venlo. Je gaat alleen naar Aken als Aken (of de nabije regio) je bestemming is.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 11 jun 2019, 14:12
door en-es
Tja, Aken is belangrijk als je naar plaatsen als Eschweiler, Stolberg en Düren moet. Inderdaad belangrijk knooppunt :P

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 14:04
door samsam538
De Tweede Kamer heeft ingestemd met Intercity naar Aken vanaf 2025. Ik ben benieuwd met welk materieel de NS ermee gaat rijden. Wordt het de ICNG?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 14:13
door Mdk
Voor zover ik weet heeft de NS geen ander materieel (afgezien van de 3 ICE 3M stellen). Dat in duitsland kan rijden. Dus ik gok op ICNG als het om een verlenging van de huidige IC gaat.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 15:21
door DDietzen
Alleen jammer dat er (bij mijn beste weten althans) nog niet eens een bestelling van ICNG-Duitsland is gedaan. Eindhoven - Heerlen is nou ook niet echt een traject waar ik het 'gewone' ICNG snel zou zien instromen (komt beter tot zijn recht op HSL en Hanzelijn, en dan ben je al gauw door je stellen heen) dus een inbouw van een 'Duitsland-module' in gewone stellen ligt ook niet voor de hand. Lijkt me niet dat dat tegen 2025 gaat lukken, tenzij men peper in de eigen kont stopt.

Is het technisch mogelijk om (zodra instroom ICNG begint) een paar TRAXX-locomotieven uit de IC Direct vrij te spelen om de Duitse software te laten installeren en tussen Heerlen en Aken de VIRMs te trekken?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 15:23
door Suus
Software-updates en TRAXX zijn natuurlijk altijd een lastige combinatie, maar ze zijn in principe geschikt voor Duitsland. Alleen hebben de ICR-rijtuigen geen toelating meer voor Duitsland en daarin investeren is het geld echt niet meer waard.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 15:25
door Post
En met VIRM gaat het ook niet worden, dit is op dit moment niet toegestaan en ik schat zo in dat er nog vrij veel verbouwd moet worden om dit mogelijk te maken. Daarnaast zit je dan al snel met het koppelen wat niet zomaar gaat en de dienstuitvoering niet betrouwbaarder maakt.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 15:34
door en-es
En zijn er geen dingetjes met concessies? Leuk dat de tweede kamer het besloten heeft maar zij bepalen toch niet welke treinen en vervoerders gaan rijden? Laat staan dat ze zeggenschap hebben over Herzogenrath-Aken.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 15:37
door Hainje
en-es schreef:Laat staan dat ze zeggenschap hebben over Herzogenrath-Aken.
Is toch gewoon open acces? Moeten wel gewoon een pad aanvragen, net zoals Arriva dat moet. Maar het kan wel gewoon.
En NS is ook gewoon "Geef geld, ik stuur Tikkie." Dus als de opdrachtgever, wat het parlement in principe is, wil dat er naar Aken gereden wordt, dan zal dat tegen betaling ook gewoon gebeuren.

Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 15:55
door Suus
en-es schreef:En zijn er geen dingetjes met concessies? Leuk dat de tweede kamer het besloten heeft maar zij bepalen toch niet welke treinen en vervoerders gaan rijden? Laat staan dat ze zeggenschap hebben over Herzogenrath-Aken.
Het staat iedereen vrij om een internationale trein tussen Heerlen en Aken te rijden, maar opdrachtgevers mogen internationale regionale treindiensten ook gewoon aanbesteden om zo zeker te zijn van voldoende aanbod. In de concessie HRN is een inspanningsverplichting opgenomen voor Aken maar NS loopt daar behoorlijk de kantjes van af en dat vindt de Tweede Kamer nu dus een probleem.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 16:59
door DDietzen
Heeft DB niet toevallig een sloot IC1-rijtuigen over dankzij de instroom van ICE4? Zet er een TRAXX voor en je hebt een rijvaardige, toegelaten compositie. Of worden die vrijgespeelde IC1-rijtuigen reeds elders gebruikt om de Duitse reizigersgroei op te vangen?

Trouwens meen ik me ook iets te herinneren van een vergelijkbare inspanningsverplichting voor een IC Eindhoven-Maastricht-Luik. Bestaat die inderdaad, of ben ik abuis?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 17:07
door samsam538
DDietzen schreef:Heeft DB niet toevallig een sloot IC1-rijtuigen over dankzij de instroom van ICE4? Zet er een TRAXX voor en je hebt een rijvaardige, toegelaten compositie. Of worden die vrijgespeelde IC1-rijtuigen reeds elders gebruikt om de Duitse reizigersgroei op te vangen?

Trouwens meen ik me ook iets te herinneren van een vergelijkbare inspanningsverplichting voor een IC Eindhoven-Maastricht-Luik. Bestaat die inderdaad, of ben ik abuis?
Ik denk dat een IC naar Luik pas technisch haalbaar is, als we op 3 kV overgaan en ERTMS hebben geïnstalleerd op een (groot) deel van het materieel.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 17:56
door trolly
Met andere woorden: zodra er voldoende bi/multicourant ICNG in dienst is.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 18:14
door Durashift
Nou, er is een 2e kamerlid dat wel wat noten op z'n zang heeft, vind ik:

Vanaf 2022 moeten er al een paar treinen doorrijden..als het aan hem ligt.
(..)
SP-Tweede Kamerlid Cem Lacin stelde dat er al bijna 100 miljoen euro is geïnvesteerd in het aanpassen van het spoor, dat het station van Heerlen is opgeknapt en dat er al een inspanningsverplichting staat in de huidige concessie van de NS. "Wij zijn de baas", zo zei Lacin met een verwijzing naar de motie. 2025 wordt daarin als datum genoemd omdat dat jaar het nieuwe contract met de NS gaat lopen.

Tussenoplossing
Tegelijk wil Lacin dat de minister met de NS in gesprek gaat om te bekijken of er vanaf 2022 alvast enkele intercity-treinen per dag kunnen doorrijden naar Aken. (..)
https://www.1limburg.nl/tweede-kamer-in ... vanaf-2025

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 21:29
door Vinny
Het is puur wensdenken vanuit de Tweede Kamer. Ik denk dat het beter is om met de betrokken regio's en vervoersautoriteiten afspraken te maken, en zorgen voor een goede 'Drielandentrein' verbinding. De NS verzoeken om materieel in te zetten dat elders in Nederland beter tot zijn recht komt is gewoon ronduit een slecht idee.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 21:48
door Klaasje
NS heeft herhaaldelijk aangegeven pas een IC te kunnen (willen) rijden als er dubbelspoor voorbij Landgraaf ligt. Nu kan er naast de uurlijkse drielandentrein best nog een uurdienst rijden maar die moet ook maar net in Duitsland passen en een redelijke doorkoppeling zonder veel wachttijd geven op Heerlen-Eindhoven. Anders is de huidige verbinding met een mooie aansluiting tussen de IC en drielandentrein in Heerlen altijd een beter alternatief voor de reiziger. Zitten we te wachten op het zoveelste dure prestigeproject waar de reiziger weinig aan heeft?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 23:14
door Durashift
Nee, maar daar hebben die, specifieke, 2e kamer (commissie)leden geen boodschap aan. Die willen wat laten zien aan hun 'achterban', denk ik.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 23:35
door reisthijs
Vinny schreef:De NS verzoeken om materieel in te zetten dat elders in Nederland beter tot zijn recht komt is gewoon ronduit een slecht idee.
De NS wordt verzocht om materieel in te zetten dat anders aan de kant zou worden gezet vanaf 2022. Dan vind ik het helemaal geen gekke gedachte om dit (tijdelijk) ergens anders voor te gebruiken. Ik verwacht alleen niet dat NS zin heeft om ICR nog lang te blijven onderhouden als ICNG instroomt.
samsam538 schreef:Ik denk dat een IC naar Luik pas technisch haalbaar is, als we op 3 kV overgaan en ERTMS hebben geïnstalleerd op een (groot) deel van het materieel.
Het is technisch allang mogelijk met een TRAXX. Net zoals het technisch ook gewoon mogelijk is om met de Drielandentrein naar Luik te rijden.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: ma 30 dec 2019, 01:02
door teun
Misschien de NS nog een leuke onderaannemer vinden in Limburg die toevallig nog wat treintjes die Duitsland wel al per direct in kunnen én mogen over heeft. :D

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: do 02 jan 2020, 11:42
door Statler Rail
Het is nog helemaal niet besloten dat NS na 2025 nog de intercity tussen Amsterdam en Heerlen rijdt, laat staan dat ie gaat/kan/moet doorrijden naar Aachen. Voor het traject in Duitsland is Nederland ook überhaupt niet bevoegd om een concessies af te geven. Kortom, dit is gewoon een "motie" met een "wens", vooral om mee te scoren in de media.