Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door waldo79 »

Je kunt de bussen toch op de hoek van de Onderwijsboulevard en de Vlijmenseweg laten stoppen of ben ik nu abuis?

Bovendien zijn de scholen over het algemeen gelegen binnen 10 minuten lopen van het station, dus de zin om hele series met bussen te laten stoppen ontgaat me.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door huibf »

Daar stoppen ze ook.
Die halte is daar neergelegd op het moment dat de bussen niet meer over de onderwijsboulevard reden
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door waldo79 »

Juist, het is bij mij om de hoek, maar voor mij is een busverbinding van generlei waarde omdat ik alles te voet en op de fiets sneller kan bereiken. Maar wil ik bijvoorbeeld naar Waalwijk, dan kan het lonen de bus te pakken.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door lijntaxi »

BusOV40 schreef:Ik heb contact gehad met Reizigersoverleg Brabant:

De plannen zelf zullen door de vervoerder bekend worden gemaakt. Dit middels een uitgebreide communicatiecampagne in de periode voorafgaand aan de dienstregelingswijzigingen half december.
(...)
Valt er ook te reageren op de plannen buiten het Reizigers Overleg Brabant om? Zo, ja hoe dan en voor wanneer? Of moet dat via Reizigersoverleg Brabant?
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door BusOV40 »

Dit ging over de plannen voor West-Brabant. De plannen voor Oost-Brabant zijn reeds in te zien via de link een paar reacties terug.
Ikzelf heb eerder wel suggesties gedaan. Dit werden stuk voor stuk afgewezen. Je kunt mailen via de site. Wellicht dat je nog iets kan toevoegen daar het advies traject nog loopt.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door huibf »

Daar wringt de schoen.
Ik ben al jaren bezig voor meer openheid en dat de plannen voor inspraak beschikbaar zijn.
Op een of andere manier wil men hier niet aan zowel de provincie als vervoerder.

Maar schroom vooral niet om je ideeen hier of via het Reizigersoverleg te delen om zo je steentje bij te dragen of neem plaats in het Reizigersoverleg?

Je kan ook naar Arriva of Hermes mailen!

BusOV040: welke suggesties had je?

Op dit moment zit men nog in de adviesfase, maar die loopt snel af !
Daarna worden de input van gemeenten en ROB bekeken. Maar dat resulteert meestal een kleine aanpassing
Maandelijks is er namelijk al overleg tussen het ROBbureau, vervoerders en provincie en de grootste gemeenten. Dus het meeste wordt tussentijds al aangenomen of verworpen.
Het ROBbureau bespreekt op haar beurt de plannen met de vrijwilligers/adviseurs waarbij er daarnaast 2 a 3x per jaar ook direct overleg is met de betreffende vervoerder waarbij er nog dieper in de materie word gedoken.

Het Brabantse adviestraject wijkt daarmee af van de meeste andere reizigersoverleggen.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door BusOV40 »

Ik had voor de streeklijn het volgende:

- Lijn 115 zou een snellere route kunnen gaan rijden naar Zundert via
Irenstraat- Graaf Hendrik III laan en de Graaf Engelbertlaan. Lijn 5 kan de
> route van 115 in Princenhage overnemen (en wellicht weer met een hogere
> frequentie kunnen rijden)
- Lijn 119 kan een rechtstreekse route rijden via Etten-Leur naar
> Zevenbergen. De buurtbus tussen Etten-Leur en Zevenbergen kan dan vervallen.
> Prinsenbeek (en Westerpark/Tuizigt) kan dan bediend gaan worden door een
> stadslijn. Westerpark en Tuinzigt krijgen dan weer een aansluiting op het
> stadsnet.
- Lijn 119 kan worden samengevoegd met lijn 316. Zodoende ontstaat er HOV
> tussen Breda- Etten-leur en Zevenbergen (met een hoge frequentie).
- Lijn 117 kan dan in een lagere frequentie gaan rijden. Lijn 123 zou dan in
> bijvoorbeeld de daluren ritten van lijn 117 kunnen overnemen wat betreft
> Terheijden en Wagenberg.
- Lijn 312 zou kunnen gaan rijden tot Etten-Leur busstation. Aldaar kan men dan
> overstappen op lijn 311 of 316.
- De laatste rit op lijn 401 is reeds om 21.58u vanaf Breda CS. Wellicht is
> het een idee ritten toe te voegen om 22.58u en 23.58u tot aan Gorinchem.
- Wellicht is het een idee de nachtbussen te laten starten op Breda CS in
> aansluiting op de nachttreinen. En dan zowel op vrijdag als op zaterdagnacht.

Voor de stadslijnen:
- Aansluiten van Oosterhout op het stadsnet. Dan wordt het Princenhage-Centrum-Teteringen-Oosterhout. Met een lijn naar 't Goorke en de andere via Noord.
- Aansluiten van Prinsenbeek op het stadsnet. Dan Prinsenbeek-Westerpark-Tuinzigt naar (bijvoorbeeld) Bavelse Berg.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door huibe »

Reactie:
115 wordt ook veel gebruikt door reizigers tussen Station/Centrum en Princenhage. Deze benadeel je voor een reistijd winst van misschien 3 minuten. Daarnaast hebben de scholieren van het Mencia dan geen verbinding meer met Zundert buiten de schoolbus om.

119/619 er reizen meer reizigers van Westerpark/Prinsenbeek naar Zevenbergen dan vanuit Etten-Leur en die verbinding wordt dan de nek omgedraaid. En reizigers vanuit Breda Centrum naar Zevenbergen krijgen meer reistijd (ook door het verlagen van de frequentie van de 117)

De 312 inkorten vanuit Roosendaal tot Etten-Leur geeft capaciteit problemen op de 311 (reistijd 316 is te lang als alternatief) en je maakt de lijn onaantrekkelijk voor de reizigers, die willen veelal naar Breda.

Een rit op de 401 om 22.58 tot Sleeuwijk lijkt mij een logische stap. Dan trek je de lijn gelijk met de overige streeklijnen (niet HOV)

De 1e rit van de nachtbussen vertrekken al vanaf CS voor de aansluiting van de nachttrein uit Breda.

En een vraag waarom het HOV zou moeten doorrijden op de stadsdienst. Welke reizigersstroom zou je hiermee bedienen?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door quakkerillo »

Waarom zou je lijnen 117 en 119 de nek omdraaien?
Als je de bus 119 via HOV en Etten-Leur wil laten rijden verlies je bijna meer tijd in Etten-Leur dan dat je wint door de A58. Tevens verbreekt het de verbinding Prinsenbeek-Zevenbergen, waarvoor je geen alternatief biedt; Lijn 116 werd eerst al geschrapt door Prinsenbeek, en gedowngrade naar een buurtbus toen de bediening van zuid-oost Etten-Leur belangrijker werd geacht dan de verbinding Prinsenbeek - Etten-Leur.
Ik zou ook niet direct een handige route zien hoe de bus dan door Prinsenbeek als stadsbus zou moeten gaan; via de markt/groenstraat is denk ik te onhandig, traag, en lastige bocht bij Valdijk/Markt; de andere mogelijkheid zou zijn als lijn 119 totaan de Zanddreef, linksaf en dan via de Vianendreef zoals Buurtbus 216 terug naar Breda, maar dan ontbreekt nog steeds heel Centraal/Noord Prinsenbeek wat niet veel soelaas biedt.
Lijn 117 wordt dan ook redelijk goed benut, ook op het traject Terheijden - Zevenbergen de keren dat ik die bus zag. Een HOV die niet sneller gaat zijn dan nu via Prinsenbeek biedt geen verbetering waardoor een verslechtering van de 117 kan worden gecompenseerd.

Lijn 115 bied ook verbindingen aan tussen Princenhage en Zundert/Rijsbergen, alsook tussen Princenhage en Breda Centrum/station, welke goed worden gebruikt. Het zou sneller zijn, maar ik denk dat de extra verbindingen de rit via de Heuvel wel waard maken.

Lijn 312 dan wordt goed gebruikt voor reizigers die verder moeten dan Etten-Leur; die inkorten levert veel extra reistijd op, en zonder extra bussen op het traject Etten-Leur - Breda krijg je dan capaciteitsproblemen, ook als je de bussen van 119 uit jouw plan hier extra op laat rijden, want minder 117.

Extra late ritten op de 401 is geen goed idee; echter, als deze tot Gorinchem gaan, is dat niet gewoon de 402 dan?

Prinsenbeek op stadsnet zou mooi zijn, want dan kan meer van de plaats bediend worden dan nu het plan is, echter dit kan volgens mij slechts als aanvulling op de 119. In dat geval kan de 119 weer via Woonboulevard rijden, en de nieuwe stadsbus via Westerpark naar het Centrum en verder.
Echter, in dat geval heb ik nog steeds twijfels over het aantal reizigers op deze nieuwe bus, en over het traject door Prinsenbeek zoals gemeld in het eerste deel.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door lijntaxi »

BusOV40 schreef:Dit ging over de plannen voor West-Brabant. De plannen voor Oost-Brabant zijn reeds in te zien via de link een paar reacties terug.
Ikzelf heb eerder wel suggesties gedaan. Dit werden stuk voor stuk afgewezen. Je kunt mailen via de site. Wellicht dat je nog iets kan toevoegen daar het advies traject nog loopt.
Is er ook een opgaaf van reden gedaan, waarom de plannen worden afgewezen en door wie?

Met de plannen inzien bedoel(de) ik de concrete dienstregeling tabellen. Dat kon vroeger en dan spreek ik over eind jaren 90 van de vorige eeuw wel. Je moest toen naar het provinciehuis in Den Bosch gaan. Daar lagen de dienstregelingstabellen voor de aankomende dienstregeling ter inzage.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door regenmaker »

Wat wijzigingen rondom Steenbergen:

Klik
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door lijntaxi »

regenmaker schreef:Wat wijzigingen rondom Steenbergen:

Klik

Interessant stuk om te lezen.

Vooral deze (cliché-)zin springt in het oog:

(...) "Vanwege dalende reizigersaantallen en veranderende wensen en behoeften worden daar een aantal stadsdiensten aangepast en worden streekdiensten 'rechtgetrokken', deze komen meer over doorgaande routes te lopen in plaats van via de woonwijken. Dit wordt ondervangen met het invoeren van het zogenaamde BravoFlex- concept waarbij het klassieke openbaar vervoer deels wordt vervangen door vervoer op afroep."

Het rechttrekken van lijnen? Waar en wanneer hebben we dat eerder gehoord? Men vergelijkt de bus teveel met de trein en met de auto. Het nadeel van de trein is, dat het wat complexer te regelen is om de trein op meerdere plekken te laten stoppen om de mensen comfortabel in en uit te laten stappen. Dat is met een bus een stuk makkelijker te regelen. Toch worden er haltes geschrapt of minder vaak aangedaan in het uur.
Bij een personenauto is het wat lastiger om meerder mensen tegelijk te voeren. Vooral als het gaat om een wat groter aantal.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Chrysa »

Gaat prima joh, ik heb ook ooit met 23 anderen in dat Sprinterbusje op lijn 150 in Helmond gezeten. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Suus »

De frequentieverhoging van lijn 310 over de gehele route zodat er buiten de schoolvakanties op werkdagen tussen de spitsuren altijd 2x/uur wordt gereden lijkt mij wel een flinke verbetering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door BusOV40 »

De gemeente Bergen op Zoom lijkt in ieder geval niet content met de nieuwe plannen:

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~a911add7/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door DrechtBlub »

Goh, niet blij met maatregelen die het OV compleet het graf in helpen in plekken met ondergemiddeld gebruik, wat een verassing. Ik geef de gemeente Bergen op zoom helemaal gelijk hier.
Ik blub in het Drecht.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Etienne »

Bergen op zoom is dan ook een plaats waar de meeste woonwijken binnen redelijke fiets-/wandelafstand liggen van het station en de stadsdienst daarom bijna leeg rijdt. Zo zijn er nog wel meer steden met een vergelijkbare stadsdienst.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Daniel »

Dan nog helpen de vervoerders hem vervolgens richting de dood door in zo'n geval nog altijd trage slingerlijnen te bieden. En dat vanwege groepen die goed kunnen klagen, maar in de praktijk amper in de bus zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Suus »

Ik zie echt geen enkele manier hoe je in een compacte plaats van 50.000 inwoners ooit een rendabele stadsdienst kan exploiteren, zeker rekening houdend met het feit dat meer dan 50% van de verplaatsingen binnen Bergen om Zoom nu al lopend of op de fiets gebeuren. Alleen de lijn naar de afgelegen wijk Bergse Plaat doet het nog aardig aldus de gemeente.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door ZO6176 »

Hetzelfde als oss, helmond en weert.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door lijntaxi »

Suus schreef:Ik zie echt geen enkele manier hoe je in een compacte plaats van 50.000 inwoners ooit een rendabele stadsdienst kan exploiteren, zeker rekening houdend met het feit dat meer dan 50% van de verplaatsingen binnen Bergen om Zoom nu al lopend of op de fiets gebeuren. Alleen de lijn naar de afgelegen wijk Bergse Plaat doet het nog aardig aldus de gemeente.
Volgens deze website https://bergenopzoom.incijfers.nl/ heeft Bergen op Zoom meer dan 65000 inwoners. Om precies te zijn 66.817.
Als we kijken op buurt(cluster)niveau valt op dat Halsteren (12.436) het meest aantal bewoners heeft van de buurtclusters in Bergen op Zoom.
En op buurtniveau heeft Bergse Plaat (7536) het meest aantal inwoners van Bergen op Zoom.

Fietsen van het verste punt van Bergse Plaat naar station Bergen op Zoom zo'n 4,5 kilometer.

Fietsen van het verste punt Lepelstraat naar station Bergen op Zoom bijna 6,5 kilometer.

Voor mij persoonlijk is 3 kilometer al ver fietsen naar een station. Hoewel ik het wel dagelijks in de week doe voor mijn werk.
Ik zou zeker een aantal stadslijnen behouden en wel naar de Lepelstraat via Halsteren en naar de Bergse Plaat.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door The best »

Zover is drie kilometer toch niet. De meeste mensen die ik ken, doen dat gewoon op de fiets.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Yanaike »

Laat de bus naar Bergse Plaat nou ook net diegene zijn die het wel goed doet en wel blijft bestaan...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Ik zie echt geen enkele manier hoe je in een compacte plaats van 50.000 inwoners ooit een rendabele stadsdienst kan exploiteren, zeker rekening houdend met het feit dat meer dan 50% van de verplaatsingen binnen Bergen om Zoom nu al lopend of op de fiets gebeuren. Alleen de lijn naar de afgelegen wijk Bergse Plaat doet het nog aardig aldus de gemeente.
Maar het gaat er natuurlijk ook niet om dat je een stadsdienst exploiteert, maar dat je de stad met OV bereikbaar houdt. Als ik dan de netkaart van Bergen op Zoom bekijk dan zie ik een stadsdienst die duidelijk al jaren dezelfde rondjes rijdt zonder dat er ooit iemand heeft gekeken hoe je je DRU's nuttiger kunt inzetten.

Neem bijvoorbeeld lijn 22: die heeft in de Warande één halte die wat verder van lijn 112 ligt, maar die ligt eigenlijk al in de invloedssfeer van haltes Stalenbrugstraat en Olympialaan van lijn 104 en 105. Vervolgens komt er een stuk wat volledig parallel loopt aan lijn 112 en op het stuk wat daarna volgt liggen de enige twee haltes die niet om de hoek bij een halte van 112 liggen zo ongeveer direct aan de achterkant van het station. Maar om er te komen moet je wel eerst de hele lus rond, dat doet natuurlijk niemand.
Die stadslijn kan je dus al vrijwel pijnloos opheffen, met lijn 112 is de bediening zelfs ruimer (want die komt er ook 's avonds en op zondag) en is heel die wijk prima bereikbaar in juist de delen die niet al op loopafstand van het station liggen. En als ook lijn 111 volgens de artikelen via het Ziekenhuis gaat rijden wordt de bediening daar zelfs nog beter (en de stadsbus overbodiger).

Verder met Halsteren: dat wordt zo te zien nog prima bediend met een bus over de hoofdweg door het dorp, de afstanden zijn er immers relatief beperkt. Lepelstraat komt er dan slechter vanaf, maar qua bebouwingsdichtheid lijkt een buurtbus daar wellicht nog een beter alternatief voor de grote bus.
Tot slot de ontsluiting van de Tuinwijk, Meilust en Noordgeest: daar zou je idealiter een streekbus naar Halsteren over de Burgemeester Wittelaan sturen, dat is een mooie centrale weg door de wijk en ziet er amper trager uit dan de relatieve omweg over de Randweg West. Enige nadeel is dat met de voorgestelde maatregelen geen streeklijn meer over houdt die daar kan rijden (was juist een mooie voor de 111 geweest, 110 rijdt immers alleen in de spits). En lijn 310 omleggen lijkt me niet handig omdat die dan een grote scholengemeenschap mist terwijl scholieren juist ook een belangrijke vulling voor de bus vormen. Iets wat ook geldt (misschien nog wel sterker) voor de Connexxion-lijnen afkomstig van Tholen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Suus »

lijntaxi schreef:Volgens deze website https://bergenopzoom.incijfers.nl/ heeft Bergen op Zoom meer dan 65000 inwoners. Om precies te zijn 66.817.
Het deel van Bergen op Zoom dat tot de stad zelf wordt gerekend heeft ongeveer 51.000 inwoners. Halsteren is een dorp er net buiten dat wel tot dezelfde gemeente valt, maar voor bepaalde voorzieningen zelfstandig functioneert.
lijntaxi schreef:Voor mij persoonlijk is 3 kilometer al ver fietsen naar een station.
Drie kilometer is ongeveer 12 minuten fietsen, beetje afhankelijk van de weginrichting natuurlijk (veel/weinig verkeerslichten etc). Dat vinden veel mensen helemaal niet ver.

Er wordt in diverse artikelen dat heel Halsteren zonder bus komt te zitten. Dat vind ik wel een rare keuze en lijkt mij ook niet te gaan gebeuren, de lijnen naar het eiland Tholen rijden ook langs de Dorpsstraat van Halsteren en een andere route zal meer tijd kosten en de reiziger meer geld. De bus zal alleen niet op elke straathoek in het dorp stoppen, wat nu ook al niet het geval is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten