Pagina 1 van 6

Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: za 27 jul 2019, 13:18
door samsam538
De kans op heropening van de spoorverbinding tussen Weert en het Belgisch-Limburgse Hamont voor personenvervoer lijkt een stuk kleiner geworden.

In een brief aan de Tweede Kamer meldt D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven dat volgens spoorbeheerder ProRail de kosten tussen de 50 en 150 miljoen euro bedragen. Eerder ging de provincie uit van 35 miljoen.
Bron: https://www.1limburg.nl/treinverbinding ... dood-spoor

Het is te duur, als Nederland ooit op 3 kV en ERTMS gaat, dan kan deze trein waarschijnlijk doorgetrokken worden. Ik vraag mij eigenlijk ook af waarom ze niet in Limburg 3 kV gaan testen. Stel je neemt 3 kV mee bij de electrificatie en de bouw van de overige Arriva FLIRT's dan heb je die extra kosten niet meer van de ombouw van deze treinen.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: za 27 jul 2019, 13:34
door ZO6176
Maar wat voegt deze lijn toe? Veel geld om lucht te vervoeren.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: za 27 jul 2019, 22:21
door Statler Rail
Waar zitten die minimaal 50 miljoen aan kosten in? Het baanvak is nu ook gewoon geopend, dus zit dit dan allemaal in de aanleg van een paar kilometer bovenleiding? Of aanvullende beveiligingssystemen? Of een verbouwing van station Weert? Waar zit dat geld allemaal in?

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: za 27 jul 2019, 23:06
door huibf
Ik vind het ook een belachelijk hoop geld.
Waar het naar toe gaat:

Ik denk aan een dozijn strijkstokken, tal van glossy rapporten en het persen van een grote hoeveelheid steekpenningen.

Echt hiet gaat iets mis...

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 09:34
door trolly
Statler Rail schreef:Waar zitten die minimaal 50 miljoen aan kosten in? Het baanvak is nu ook gewoon geopend, dus zit dit dan allemaal in de aanleg van een paar kilometer bovenleiding? Of aanvullende beveiligingssystemen? Of een verbouwing van station Weert?
Of alle drie samen, en nog wat klein spul als materieel? De ombouw van de hoekse lijn heeft tot nu toe zo'n 500 miljoen gekost. Ook voor een lijn die gewoon in bedrijf was. Uiteraard zijn er verschillen, maar spoor(om)bouw is gewoon duur. Dan is het niet raar om te kijken naar het rendement van zo'n investering.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 09:53
door Wubbo
Dat geld zal in ieder geval in beveiligingssystemen zitten (op Sporenplan zie ik een aantal S-borden waar treinen altijd voor moeten stoppen, dat wil je niet als je een uurdienst rijdt) en ik verwacht ook snelheidsverhoging want de huidige 40 km/h lijkt me wat weinig.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 10:11
door PHS
Naast elektrificatie, beveiligingssysteem en een snelheidsverhoging gaan de kosten vooral zitten in het station van Weert (waar een extra perron moet komen) en een derde spoor voor de spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart. Daarnaast zullen de Belgen graag willen dat doorgaand treinverkeer mogelijk wordt met het oog op goederenvervoer van/naar de Antwerpse Haven, dus daar zal ook iets voor geregeld moeten worden (bijv. een spanningssluis of omvormer aan de oostkant van station Weert).

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 10:19
door Wubbo
Of je een extra perron nodig hebt vraag ik me af. Uitgaande van de huidige tijden in Hamont zou de kering in Weert uitkomen rond .00; dat kan gewoon op spoor 3a want de sprinter naar Eindhoven keert rond .15 en .45. Je moet alleen wel goed mikken qua tijdligging want om .55 (wat een hele gunstige aankomsttijd lijkt) heb je in Weert nog de [serie=Intercity|2019|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] naar Heerlen en die ligt dan in de weg.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 10:31
door PHS
Bij een eilandbedrijf van de trein Antwerpen - Weert kan er in principe niet aan het 'Nederlandse' perron gestopt worden, maar moet er een apart 'Belgisch' perron komen. Natuurlijk zou er gekozen kunnen worden voor het aanschaffen van bi-courante treinstellen, maar dat is waarschijnlijk duurder dan een extra perron in Weert.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 10:35
door ZO6176
Maar volgens mij kun je nu niet eens met de bus van weert naar hamont en verder.
Als ik het me goed herinner zat het in de plannen en werd het gepresenteerd tijdens het binnenhalen van de concessie Limburg. Maar na het behalen van deze concessie werd dit als 1 van de eersten geschrapt.

Dan mocht het allemaal zo nodig doorgaan: is het aanleggen van een zakspoortje aan de Eindhovense zijde niet goedkoper dan een geheel nieuw perron. Je hoeft de reizigerstunnel niet te verlengen wat volgens mij zeer kostbaar is.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 10:40
door Yanaike
PHS schreef:Bij een eilandbedrijf van de trein Antwerpen - Weert kan er in principe niet aan het 'Nederlandse' perron gestopt worden, maar moet er een apart 'Belgisch' perron komen. Natuurlijk zou er gekozen kunnen worden voor het aanschaffen van bi-courante treinstellen, maar dat is waarschijnlijk duurder dan een extra perron in Weert.
Hoezo dan? Mol - Hamont is (nog) niet geëlektrificeerd dus daarvoor hoef je niet per se een apart Belgisch perron te hebben.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 10:51
door reisthijs
Mol - Hamont wordt wel geëlektrificeerd, in 2020.
PHS schreef:Natuurlijk zou er gekozen kunnen worden voor het aanschaffen van bi-courante treinstellen,
Roosendaal en Maastricht bereiken de Belgen ook zonder bi-courante treinstellen, wat maakt Weert zo anders?

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 12:12
door Daniel
Dat er nog geen spanningssluis ligt allicht? Als je die niet hoeft te bouwen is dat goedkoper. Maar dan gaat het niet lukken met een zakspoortje natuurlijk.

Overigens is in Nederland rijden alleen mogelijk met oudere Belgische stellen op halve kracht. De Desiro's schakelen zichzelf af als ze slechts de halve spanning binnenkrijgen.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 12:39
door ZO6176
Ik ben geen techneut maar zou je een aantal stellen dan niet van een soort beveiliging kunnen voorzien dat de stellen zich niet uitschakelen bij Nederlandse spanning?

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 12:51
door trolly
Kan, doch kost.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 12:59
door Aking
Alles kan, alleen duurt het daarna dan nog 20 jaar voor de veiligheidsjihad klaar is met z'n plasjes er over (A)

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 13:03
door Wubbo
Heerlijk, zo'n dooddoener, dat helpt in de discussie :N

Het is zo toch een aardig lijstje van dingen dat moet gebeuren:
- Baan opknappen, elektrificatie en snelheid verhogen
- Seinen plaatsen
- Oplossen van het verschil 3kV/1,5kV in het materieel of in de baan (door het aanleggen van een apart spoor)

Ik ben niet heel verbaasd dat dat niet voor een appel en een ei kan.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 13:33
door trolly
Ik ook niet. De reactie van huibf leek me dan ook wat voorbarig.
huibf schreef:Ik vind het ook een belachelijk hoop geld.
Waar het naar toe gaat:

Ik denk aan een dozijn strijkstokken, tal van glossy rapporten en het persen van een grote hoeveelheid steekpenningen.

Echt hiet gaat iets mis...
Ik vraag me eerlijk gezegd af of de gemiddelde fapper enig idee heeft wat een simpel enkelzijdig perron van pak 'm beet tweehonderd meter kost. Mij zou het niks verbazen als je daarvoor inclusief wat uiterst bescheiden straatmeubilair zomaar twee miljoen euro verder bent. Vanuit dat perspectief is 50 miljoen euro opeens helemaal niet zo veel meer — maar wel teveel om uit te geven aan een treintje dat leeg heen- en weerrijdt.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 14:06
door en-es
Wellicht kan de gemiddelde fapper zelf een businessplan maken en aantonen dat het rendabel is.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 14:10
door trolly
Dat waag ik te betwijfelen.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 14:12
door Mikos
Zowel de gemiddelde fapper die überhaupt een businessplan kan maken als een business plan waaruit blijkt dat de lijn rendabel te exploiteren zou zijn. :Y

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 14:17
door trolly
Zie verder de recente plannen voor een spoorlijn t.b.v. de Moordrechtse voetbalvereniging :Y

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 17:34
door PHS
trolly schreef:Vanuit dat perspectief is 50 miljoen euro opeens helemaal niet zo veel meer — maar wel teveel om uit te geven aan een treintje dat leeg heen- en weerrijdt.
Vroegâh kwam ik nog regelmatig in Weert, iedere keer viel mij op hoeveel Belgen daar komen (en ja, Belgisch Limburgers zijn van Nederlands Limburgers te onderscheiden :P ). Ik denk dat een trein naar Weert best aantrekkelijk kan zijn voor mensen uit Lommel, Pelt en Hamont die nu met de auto komen. Daarnaast zul je reizigers naar andere steden in Limburg en Nederland krijgen door de goede verbindingen vanuit Weert. Het lijkt mij wel erg stellig om te denken dat die trein leeg heen- en weer zou rijden.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 17:45
door en-es
Zoveel Belgen dat het een treinverbinding rechtvaardigt?

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 17:53
door ZO6176
Maar het was ook bedoeld voor zowel goederen als personenverkeer. Willen ze die treinen dan door de meinstreek heen richting dalheim jagen? Als dat zo is zit dat dan ook bij de 50 miljoen in?