Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Ederveen »

ZO6176 schreef: Vroeger had je lijn 74 Eindhoven - Antwerpen. Volgens mij was deze best goed bezet. Had wel aparte tarieven maar geen idee waarom ze deze opgeheven hebben.
Late reactie ik weet het:
Begin jaren '90 reisde ik dagelijks met de bus tussen school en thuis, en maakte weleens een praatje met enkele van de buschauffeurs. Sneldienstlijn 74 reed toen al niet meer, en ik had gevraagd waarom dat was, want in mijn optiek leek zo'n buslijn juist superrendabel (al had ik ook wel het besef dat een eventuele spoorverbinding veel meer mensen aan zou trekken).

Ik kreeg als antwoord dat lijn 74 leeg vertrok van het busstation en leeg weer aan kwam.

Tegenwoordig, gezien het succes van de Flixbus, zou zo'n buslijn het wellicht beter doen...
PHS

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door PHS »

*kick*

De NMBS heeft een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de heropening van Hamont - Weert. De heropening blijkt niet rendabel te zijn, er zouden slechts 1000 reizigers per dag zijn. Bron.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door waldo79 »

In een uitloper van het netwerk in een dunbevolkt gebied is 1.000 reizigers een prestatie van formaat. Zou je dat over 16 ritten verdelen met 2 baks materieel, dan zijn dat nog redelijk gevulde treinen.

Kortom: NMBS heeft er geen zin in. Het is altijd frustreren van grensoverschrijdende verbindingen.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door teun »

Inderdaad nog geen half gekke aantallen. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat Weener nou meer dan 1000 reizigers per dag trekt, en volgens een artikel in de Gelderlander van vorig jaar was er ongeveer een dergelijke hoeveelheid aan grensoverschrijdend verkeer voor de RE19 in 2019.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Vinny »

Met éénmansbediening en gewoon ticketautomaten is dat wel rendabel te krijgen. Maar het is niet vakbondproof natuurlijk :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door playertwo »

Aangezien er wasdraad komt tot in Hamont, wat stel je qua materieel voor? Dit nog effe afgezien van de toelating in Nederland. Verder is een vrije perronsectie in Weert ook wel handig om te keren.
Daarnaast is het baanvak nog 70 km/h en een deel rond de zinkfabriek nog 40 km/h wat het een uitdaging maakt een slag te kunnen maken.
waldo79 schreef: di 16 feb 2021, 18:12 In een uitloper van het netwerk in een dunbevolkt gebied is 1.000 reizigers een prestatie van formaat. Zou je dat over 16 ritten verdelen met 2 baks materieel, dan zijn dat nog redelijk gevulde treinen.
Er rijdt nu nog mw41 naar dat zal veranderen dus dan is het niet meer 2 bakken, maar bijv minimaal 3 met een dessiro
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door waldo79 »

Dan nog is 1.000 reizigers verdeeld over 16 treinen met 3 bakken nog een aardige bezettingsgraad.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door CamilleKreemers »

je praat dan over ongeveer 30 mensen per rit per richting.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door playertwo »

waldo79 schreef: do 18 feb 2021, 19:27 Dan nog is 1.000 reizigers verdeeld over 16 treinen met 3 bakken nog een aardige bezettingsgraad.
Hoeveel kan je daarvan afromen omdat ze opstappen en Neerpelt of Hamont? Mw41 is niet toegelaten in Nederland dus dat circus zal moeten gaan plaatsvinden wil je überhaupt maar de grens over willen. Ga je voor niet dieselen onder de draad (wat natuurlijk volkomen logisch is), kom je dus op bijv de eerder genoemde dessiro. Eventueel ouder materieel zoals een break kan natuurlijk ook nog. Prorail heeft ook nog geen ERTMS dan wel TBL1 dan wel Crocodile geïnstalleerd bij Roosendaal en Maastricht. NMBS heeft geen ATB in haar materieel. De ILT zal niet akkoord gaan met onbeveiligd rijden in de reizigersdienst dus zit je in een spagaat.

De afweging om dan een eigen Belgisch perron te maken (inclusief vrijliggend traject over de Zuid-Willemsvaart)
zal al helemaal negatief gaan uitvallen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Z2N »

Het is natuurlijk een optie om het spoor rond het emplacement van Weert van zowel ERTMS als ATB-EG te voorzien, de spoorlijn Amsterdam Bijlmer ArenA - Utrecht heeft ook beide systemen in gebruik. Dan zit je alleen nog met het probleem dat NMBS-Desiro's geen 1,5 kV lusten, maar daar kan een spanningssluis in Weert een oplossing voor bieden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door waldo79 »

Playertwo: dat er nog meer bijkomende kosten zijn voor doortrekken naar Weert is voor mij kristalhelder. Maar meer dan 1.000 reizigers zit er niet in en dat getal zelf is best hoog in een uithoek van het netwerk.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Roeland »

CamilleKreemers schreef: do 18 feb 2021, 19:49 je praat dan over ongeveer 30 mensen per rit per richting.
30 reizigers per uur per richting: dat kan prima met een halfuursdienst busverbinding.
Het mooie van een buslijn is trouwens, dat je die niet hoeft te laten rijden waar toevallig spoorstaven zijn neergelegd, maar dat je hem ook meteen naar de echte bestemming kunt laten rijden. Bijvoorbeeld een rechtstreekse snelbus Lommel - Eindhoven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: do 18 feb 2021, 23:37 Dan zit je alleen nog met het probleem dat NMBS-Desiro's geen 1,5 kV lusten, maar daar kan een spanningssluis in Weert een oplossing voor bieden.
O, ik dacht altijd dat treinen die op 3000 V rijden, ook op halve kracht op 1500 V kunnen rijden. De Breaks en Varkensneuzen (en Klassiekjes) kunnen dat toch ook?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Suus »

Ja, maar oude treinen hebben minder apparatuur die gevoelig is voor onderspanning. Een computer die te weinig stroom krijgt valt uit en dan doet je Desiro het niet meer, daarom zit er een onderstroombeveiliging op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door reisthijs »

Voor de oudere treinen zou een simpele spanningssluis ten westen van Weert dus voldoende zijn. Dan blijft Weert gewoon helemaal 1500 V.
Voor Desiro's is een spanningssluis geen oplossing, dan zou er een omschakelbare bovenleiding moeten komen zodat deze onder 3000 V door kunnen rijden tot aan het perron. Of Desiro's aanpassen zodat ze het toch wel doen onder 1500 V.
Laatst gewijzigd door reisthijs op vr 19 feb 2021, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Klaasje »

Of een softwareupdate met toelating voor 1500 volt..
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door DDietzen »

Bij mijn beste weten (volgens het overeenkomstige draadje op HGBTF) zouden er Varkensneuzen en/of Breaks naar Hamont gaan rijden vanaf de elektrificatie, geen Desiro's. Dus het spanningsprobleem heb je dan iig opgelost zolang die stellen nog blijven rijden, wat nog wel even zo zal zijn aangezien ze net gereviseerd zijn/worden.

Enige probleem bij station Weert is dan de beveiliging, en ik zou op zich best snappen dat ProRail daar geen ontheffing voor wil geven. Niet alleen ivm ontbrekende oparechten, maar ook omdat op het spoor uit Eindhoven (waar je op aantakt met de Hamontlijn) gewoon 140 km/h wordt gereden. Dit in tegenstelling tot de gedeelde trajecten in Maastricht en Roosendaal waar de vmax 40 is.

Ik zou zeggen, leg ERTMS aan in Weert en maak het gelijk tot een mooie testcase van ERTMS op een wat groter (knooppunt)station. Daar heeft ProRail immers nog weinig ervaring mee (terwijl het in de toekomst wel nuttig zou zijn).

Maar goed, voor elke oplossing een probleem, niewaar :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Daniel »

Hoe zit eigenlijk doorgaans met de beveiliging op die grenstrajecten? De 40 km/u geldt immers pas op de emplacementen in Roosendaal en Maastricht, maar bij bv. Eijsden staan wel Nederlandse seinen. Zijn die daar, waar de baanvaksnelheid nog hoger ligt, dan gekoppeld aan krokodillen?

Zo ja, dan kan je op die manier natuurlijk ook prima het inrijsein van Weert vanuit België beveiligen. Desnoods nog in combinatie met een veiligheidskopje zodat je niet zomaar vlak voor een trein uit Eindhoven kunt invoegen na een STS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door reisthijs »

Maar dan rijdt die trein nog steeds onbeveiligd over het emplacement van Weert, waar ILT dus geen ontheffing voor zal willen geven.
In Roosendaal is of wordt dat probleem opgelost door TBL1+.

Op de grenstrajecten, het deel waar alleen Belgische treinen komen, is er geen probleem daar liggen krokodillen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door KL577 »

waldo79 schreef: di 16 feb 2021, 18:12 In een uitloper van het netwerk in een dunbevolkt gebied is 1.000 reizigers een prestatie van formaat. Zou je dat over 16 ritten verdelen met 2 baks materieel, dan zijn dat nog redelijk gevulde treinen.

Kortom: NMBS heeft er geen zin in. Het is altijd frustreren van grensoverschrijdende verbindingen.
Inderdaad, ben benieuwd hoe die prognose was toen de treindienst werd verlengd van Neerpelt naar Hamont. Dat zullen ook geen wereldschokkende aantallen geweest zijn.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door playertwo »

Wat de voorspellingen zijn weer ik niet. Aantallen over 2019 liggen op ongeveer een derde.
Z2N schreef: do 18 feb 2021, 23:37 Het is natuurlijk een optie om het spoor rond het emplacement van Weert van zowel ERTMS als ATB-EG te voorzien, de spoorlijn Amsterdam Bijlmer ArenA - Utrecht heeft ook beide systemen in gebruik. Dan zit je alleen nog met het probleem dat NMBS-Desiro's geen 1,5 kV lusten, maar daar kan een spanningssluis in Weert een oplossing voor bieden.
Klopt, Dessiro die genoemd als theoretisch voorbeeld omdat het al speelde om deze treinen ruim 10 jaar geleden in te zetten voor een pendel Bd - Antwerpen en ze dan sowieso toelating en een aanpassing voor 1500 volt moesten krijgen.
reisthijs schreef: vr 19 feb 2021, 16:02 Maar dan rijdt die trein nog steeds onbeveiligd over het emplacement van Weert, waar ILT dus geen ontheffing voor zal willen geven.
In Roosendaal is of wordt dat probleem opgelost door TBL1+.

Op de grenstrajecten, het deel waar alleen Belgische treinen komen, is er geen probleem daar liggen krokodillen.
TBL1+ wordt al jaren tegengehouden door Prorail dus ligt er bij niet in Rsd helaas.
Krokodile is geen beveiliging, zie ook https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Treino ... _Buizingen
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door waldo79 »

Kortom: er zijn teveel aanpassingen nodig, plus weinig medewerking van de ILT. NMBS heeft al moeite om in België zelf een fatsoenlijke dienstverlening te bieden, dus het sommetje is compleet :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Z2N »

Ik heb nog steeds het idee dat er te moeilijk wordt gedacht: het is mijner inziens prima mogelijk om het emplacement van Weert zodanig te verbouwen dat de NMBS-stoptreinen zonder moeite door kunnen rijden. Het emplacement van Weert is nu namelijk best ruim, met veel meer wissels dan nodig, en op dezelfde ruimte kan je ook een ander sporenplan neerzetten, wat haalbaar is voor de NMBS-treinen en handiger is voor de NS-treinen.

In de spoiler: uitknipsel van het sporenplan van Weert, van Sporenplan.nl
Spoiler: show
Afbeelding
Ik zou zelf voor een zodanige opzet gaan: een aparte brug over de Zuid-Willemsvaart, met een derde spoor naar NMBS-standaard (3kV, ERTMS). In Weert mondt dat uit naar een eigen NMBS-perron, dat alleen door de Belgische passagierstreinen gebruikt wordt. Voor het goederenverkeer zijn er in deze opzet voldoende sporen: voor beide rijrichtingen een inhaalspoor. Voor het internationale goederenverkeer is er dan nog één spoor nodig, met een veranderbare bovenleidingsspanning en met beide beveiligingssystemen. Dit spoor is dan van en naar Eindhoven en Roermond bruikbaar. Gezien de enorm ruime opzet van het emplacement van Weert zou dit moeten passen, inclusief nieuw perron. Voor de aansluiting van het perron is dan wel een verlenging van de reizigerstunnel nodig, die kan eventueel gecombineerd worden met een nieuwe ingang aan de zuidzijde.
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Suus »

Dan zijn we denk ik wel weer terug richting het originele prijskaartje van 60 miljoen euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door en-es »

En wie gaat dat betalen :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten