Pagina 6 van 6

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: za 20 feb 2021, 23:19
door Vinny
Exploitatie naar Arriva overbrengen :mrgreen:

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 00:03
door Z2N
ProRail vanuit het PHS-potje? Met deze opzet worden heel wat wissels gesaneerd, dus de eeuwige saneerdrift van ProRail kan er moeilijk tegen zijn. (A)

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 00:39
door waldo79
Om eerlijk te zijn krijgt die spoorlijn hooguit regionale betekenis binnen de oostelijke Kempen.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 01:01
door umbusko
Vanuit Zuid-Limburg naar Antwerpen lijkt het me ook wel een aanzienlijke verbetering. Al wordt dat weer ietsje minder relevant als straks de tram naar Hasselt gaat rijden. (A) Toegegeven, ik weet niet of er hier wel enige vervoersstroom van betekenis bestaat of potentieel heeft. Maar mensen die vanuit Maastricht een dagje Antwerpen doen, zorgen typisch dat ze per auto in Bilzen komen en nemen daar de trein (in het weekend rechtstreeks). Want via Luik is het allemaal gigantisch om, en via Breda natuurlijk ook. Via Weert met twee IC's lijkt me dan wel ideaal.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 13:13
door reisthijs
playertwo schreef: za 20 feb 2021, 12:46Krokodile is geen beveiliging, zie ook https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Treino ... _Buizingen
Het is wel beveiliging, al is het een hele beperkte beveiliging die helaas lang niet alle onveilige situaties afdekt. Officieel rijden de treinen op de grensbaanvakken nu dus wel beveiligd, ook al is er geen beveiliging tegen het passeren van rode seinen.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 13:42
door Klaasje
Je kan het beter als een locatiespecifieke dodeman beschouwen dan als treinbeïnvloeding zou ik zeggen. PZB en ATB kennen ook hun beperkingen maar zijn een stuk beter als daadwerkelijke treinbeïnvloeding te zien.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 16:13
door Vinny
De verbinding Eindhoven-Antwerpen laat per trein wat te wensen over, maar ik zie niet zo goed in hoe Weert-Hamont dat nou enorm gaat verbeteren. Overigens voor Zuid-Limburg-Antwerpen ook niet echt. Luik is niet 'gigantisch' om; als de aansluitingen net wat beter zijn kan dat ook prima.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 17:43
door PHS
Het gaat bij Weert - Hamont ook niet over de verbinding tussen Eindhoven en Antwerpen of tussen Maastricht en Antwerpen ;)

In het noorden van Belgisch Limburg liggen een aantal behoorlijke dorpen: Lommel, 'Pelt' (voorheen Overpelt & Neerpelt) en Hamont. Die dorpen hebben nu geen OV-verbinding met Nederland, daar moet je de vervoerswaarde van de heropening van de spoorlijn in zoeken. Het gaat dan om reizigers die over de grens werken, naar school gaan of dagjesmensen die komen winkelen etc. Heel veel reizigers zijn dat alleen niet, wat het Belgische rapport laat zien.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 21:40
door ZO6176
Het is ook niet voor niks dat de 172 (nu 318) niet meer naar Lommel rijdt. Vandaar rijdt dan een buurtbus. Heel vroeger had je nog de 179 Lommel - Eindhoven. Ook dat was geen succes.
Ook Achel heeft maar een buurtbus met Eindhoven. Deze heeft wel een redelijke frequentie maar voor werknemers is het niks.
Voor werknemers heeft DAF zijn eigen lijnennet. Wanneer je om 1530 bij de poort aan de Hugo van der Goes laan kijkt zie je grote hoeveelheden Belgische touringcars vertrekken.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 23:03
door RobertT
Het probleem van deze lijn is,dat deze al sinds de aanleg gericht is op een goederenverbinding Antwerpen-Ruhrgebied.Personenvervoer is altijd een ondergeschikt doel geweest.Alleen het eerste deel vanaf Antwerpen tot pakweg Mol heeft een goed reizigerspotentieel.
Rondom Hamont/Budel is er te weinig potentie en te weinig grotere plaatsen.De plaatsen van betekenis liggen niet direct aan deze lijn,maar zijn alleen met omweg te bereiken(Eindhoven,Hasselt,Maastricht).Hierdoor kiest de potentiele reiziger eerder voor de auto omdat dit veel sneller gaat.
Wie vanuit de kempen naar Eindhoven wil zal dus ook niet zo snel met een trein eerst naar Weert reizen.Evenzo naar Hasselt

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 10:23
door Suus
Duizend reizigers per dag zijn er wel meer dan de verlenging naar Hamont heeft opgeleverd. En dat wordt nu zelfs geëlektrificeerd!

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 11:47
door Seat Ibiza
Vinny schreef: zo 21 feb 2021, 16:13 Luik is niet 'gigantisch' om.
De huidige rechtstreekse boemeltrein doet 1 uur en 35 minuten over Maastricht - Luik - Hasselt. Zelfs als we dat wat zouden optimaliseren, zal het waarschijnlijk nooit minder dan een uur worden. De tram Maastricht - Hasselt gaat er iets meer dan een half uur over doen. Dus via Luik is wel degelijk gigantisch om.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 17:53
door playertwo
reisthijs schreef: zo 21 feb 2021, 13:13
playertwo schreef: za 20 feb 2021, 12:46Krokodile is geen beveiliging, zie ook https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Treino ... _Buizingen
Het is wel beveiliging, al is het een hele beperkte beveiliging die helaas lang niet alle onveilige situaties afdekt. Officieel rijden de treinen op de grensbaanvakken nu dus wel beveiligd, ook al is er geen beveiliging tegen het passeren van rode seinen.
Ja oké, het is beveiliging maar daar is het mee gezegd. Niet voor niets dat deze sinds december 2016 niet meer mag worden gebruikt.
Suus schreef: ma 22 feb 2021, 10:23 Duizend reizigers per dag zijn er wel meer dan de verlenging naar Hamont heeft opgeleverd. En dat wordt nu zelfs geëlektrificeerd!
Klopt, omdat dieselen onder de draad tussen Antwerpen en Mols (daarvoor Herentals) nogal inefficiënt is voor het personenvervoer en de vervoersvragen op delen van de lijn relatief groot is.
RobertT schreef: zo 21 feb 2021, 23:03 Het probleem van deze lijn is,dat deze al sinds de aanleg gericht is op een goederenverbinding Antwerpen-Ruhrgebied.Personenvervoer is altijd een ondergeschikt doel geweest.Alleen het eerste deel vanaf Antwerpen tot pakweg Mol heeft een goed reizigerspotentieel.
Rondom Hamont/Budel is er te weinig potentie en te weinig grotere plaatsen.De plaatsen van betekenis liggen niet direct aan deze lijn,maar zijn alleen met omweg te bereiken(Eindhoven,Hasselt,Maastricht).Hierdoor kiest de potentiele reiziger eerder voor de auto omdat dit veel sneller gaat.
Wie vanuit de kempen naar Eindhoven wil zal dus ook niet zo snel met een trein eerst naar Weert reizen.Evenzo naar Hasselt
Daarvoor lag er dus vroeger een lijn van Eindhoven naar Neerpelt en van Neerpelt naar Hasselt. Beiden reeds geruime tijd opgebroken helaas, naast de vrijwel niet meer gebruikte verbinding tussen Maastricht en Hasselt

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 18:10
door Vinny
De tram Maastricht - Hasselt gaat er iets meer dan een half uur over doen.
Veel te optimistisch. Een tram rijdt met het overige verkeer mee, dus minder dan drie kwartier zal dat zeker niet gaan worden.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 18:29
door PHS
Dat valt mee, de tram gaat grotendeels over een vrijliggende baan rijden, namelijk over delen van de voormalige spoorlijn Maastricht - Bilzen. Of een halfuur reistijd haalbaar is, weet ik niet, maar de vraag is ook meer of die tramlijn überhaupt haalbaar is.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 18:37
door Seat Ibiza
Vinny schreef: ma 22 feb 2021, 18:10
De tram Maastricht - Hasselt gaat er iets meer dan een half uur over doen.
Veel te optimistisch. Een tram rijdt met het overige verkeer mee, dus minder dan drie kwartier zal dat zeker niet gaan worden.
Even Googelen: https://www.planviewer.nl/imro/files/NL ... -ow01.html

36-37 minuten is de bedoeling dus :idea:

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 22:14
door diederickx
Maar dan gerekend van/tot Mosae Forum in plaats van het station. [OT]

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: vr 10 jun 2022, 08:53
door TomSteyl
Staatssecretaris niet toe aan besluit over spoor vanaf Weert (L1)
https://www.1limburg.nl/staatssecretari ... starticles

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: di 21 jun 2022, 19:01
door playertwo
Wellicht offtopic, tussen Balen Werkplaatsen en Neerpelt wil men de lijn op dubbel spoor brengen tussen 2024 en 2026.
Tevens een perronverlenging met 150m te Hamont.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: do 23 jun 2022, 13:50
door MaartenD
Die perronverlenging is hard nodig. Het huidige perron is 200 meter en NMBS wil een T-trein naar Blankenberge met 9 bakken rijden. Dat past niet (maar daar doen ze in België niet zo moeilijk over als in Nederland).