Concessie West-Brabant (2025-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Milco »

Het verschil is dan weer dat er voornamelijk over vrije busbanen wordt gereden in tegenstelling tot de gewone stadslijnen. De lijnnummers 18 en 19 kan ik ook nog wel begrijpen; deze sluiten prima aan op de HOV-lijnen 318 en 319. Enkel HOV-lijn 324 snap ik dan weer niet helemaal...

Maar goed, we dwalen af (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: vr 03 feb 2023, 10:56
BusOV40 schreef: vr 03 feb 2023, 09:09 Wat mij opvalt is de lage ambitie die men heeft met de stadslijnen. Minimaal 2 x per uur en s'avonds 1 per uur. En in de spits 4 x per uur. 1 x per uur is geen dienstregeling wat mij betreft.
Vergelijkbare steden als Almere en Nijmegen hebben een veel robuustere dienstregeling. Almere rijdt zelfs tot 2.30u s'nachts met hoge frequenties.
Het hele PVE is beschreven om het OV in Brabant de genadeklap te geven.
Dat is het beleid van de provincie.
Lijkt het soms wel op :cry:
huibf schreef: vr 03 feb 2023, 10:56
BusOV40 schreef: vr 03 feb 2023, 09:09 Wat mij opvalt is de lage ambitie die men heeft met de stadslijnen. Minimaal 2 x per uur en s'avonds 1 per uur. En in de spits 4 x per uur. 1 x per uur is geen dienstregeling wat mij betreft.
Vergelijkbare steden als Almere en Nijmegen hebben een veel robuustere dienstregeling. Almere rijdt zelfs tot 2.30u s'nachts met hoge frequenties.
Het hele PVE is beschreven om het OV in Brabant de genadeklap te geven.
Dat is het beleid van de provincie. Vergelijk het budget van Groningen met Brabant.
Vergeet niet dat Groningen nog een aantal ''nevenlijnen'' moet financieren terwijl Brabant volledig onder het hoofdrailnet valt, met daardoor weliswaar een beperkt sprinteraanbod.
Milco schreef: vr 03 feb 2023, 18:31 Enkel HOV-lijn 324 snap ik dan weer niet helemaal...
Zijn in het verleden plannen geweest om een busbaan aan te leggen van Gijzenrooi naar Geldrop dacht ik.
ArrivaBas schreef: vr 03 feb 2023, 09:48 Almere en Breda is als appels en peren met elkaar vergelijken. Almere is vanaf het begin zo gepland dat openbaar vervoer de snelste reisoptie van A naar B is binnen de stad met netwerk aan vrijliggende busbanen. Breda heeft dat absoluut niet.
West Brabant is denk ik meer te vergelijken met Twente
teun schreef: vr 03 feb 2023, 12:01 Voor iemand uit de Kempen kan me ik wel voorstellen dat het helemaal niks is. :Y
Voor iemand uit de Kempen is het vooral vervelend dat de helft van de streek onder Oost Brabant valt en de andere helft onder Zuid-Oost Brabant.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door huibf »

die busbaan Gijzenrooi - Geldrop ken ik niet.
Er wordt nog wel 300 meter busbaan gemist na de reconstructie in geldrop rondom DAF 2.

Ik heb geen idee eigenlijk wanneer die 300 meter busbaan wordt aangelegd.

Maar dat is meer voor ZOB.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

huibf schreef: do 02 feb 2023, 19:26 De aanbesteding is nu echt gestart.
https://www.brabant.nl/onderwerpen/verk ... -2025-2035

Het PVE en reakties erop staan onderaan de pagina.
Het PvE en aanbesteding begint pas in April 23 volgens de link.

Ik vind het PvE wel weinig innovatie vertonen. BrabantLiner blijft uursdienst in daluren, scholierenlijnen zijn verboden, zodra het uit de concessie komt. Daarnaast liggen de overige lijnen bijna volledig vast.

Wel alle BravoDirect in halfuursdienst en spitsuren zelfs 4x/uur.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door BusOV40 »

Bij het doorlezen van de Concessie valt me op dat de provincie vaak vermeld dat de minimale eisen van bijvoorbeeld exploitatie tijden onder het huidige OV aanbod liggen om ze aanbieders te prikkelen er overheen te gaan. Hoe realistisch is dit?
RnBn
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door RnBn »

Dat ligt er natuurlijk volledig aan hoe de provincie de biedingen die binnekomen beoordeelt. Als de prijs heel zwaar meeweegt dan krijg je automatisch dat minder aanbod een grotere kans op het winnen van de concessie oplevert. Als ze in de beoordeling het bieden van meer dan het gevraagde redelijk meeweegt dan heb je een kans dat een bieding waarin meer geboden wordt ook wint. Natuurlijk weten de biedende partijen niet hoe ze moeten bieden dus zal het voor deze concessie niet heel veel verschil maken maar als de provincie bij iedere concessie weer het bieden van meer dan het gevraagde als positief beoordeelt zal je over een aantal concessie heen zien dat er meer geboden wordt door de vervoerders.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Cas »

Afgaand op het provinciaal OV-beleid tot nu toe mag je er van uit gaan dat er vooral op prijs wordt gestuurd, lijkt me. Natuurlijk weten we niks zeker, maar dat lijkt wel de manier te zijn waarop ze bij de provincie naar OV kijken.

Qua biedingen hoop ik vooral dat Breda-Gorinchem mogelijk wordt in het weekend - de treinverbinding via Dordrecht is absoluut dramatisch qua aansluitingen, maar de 402 rijdt niet in het weekend. Ook de 120/121 houden er mee op, dus de Tol is geen optie.
請勿靠近車門
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Helaas is er nauwelijks ruimte in dru om de BrabantLiner uit te breiden. De huidige Arriva dienstregeling is al bijna teveel uren voor de inschrijving. Arriva zit al op bijna 46.000 dru toen ik het door Excel gooide en je mag maximaal. 50.000 dru inzetten, versterking meegerekend.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door fogeltje »

De provincie kennende willen ze voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Was bij voorgaande aanbestedingen niet anders.
"Een touringcar is geen bus"
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Durashift »

Cas schreef: do 02 mar 2023, 14:00 Afgaand op het provinciaal OV-beleid tot nu toe mag je er van uit gaan dat er vooral op prijs wordt gestuurd, lijkt me. Natuurlijk weten we niks zeker, maar dat lijkt wel de manier te zijn waarop ze bij de provincie naar OV kijken.
(..)
De gunningscriteria dienen, vooraf, wel kenbaar gemaakt te worden aan de inschrijvende partijen.
(..)In het aankondigingsformulier vermeldt u onder afdeling II.2.5: 'Gunningscriteria' onder meer of de opdracht op de laagste prijs, laagste prijs op basis van kosteneffectiviteit of beste prijs-kwaliteitverhouding wordt gegund. Als u voor beste prijs-kwaliteitverhouding kiest, dan dient u ook de subgunningscriteria en bij voorkeur ook de wegingsfactoren te vermelden. U bent niet verplicht de (sub)gunningscriteria in het aankondigingsformulier uit te werken. U kunt dit ook in het beschrijvend document (bestek), de gunningsleidraad (bij een procedure met voorafgaande selectie) of de uitnodiging tot inschrijving doen. (..)
https://www.pianoo.nl/nl/inkoopproces/f ... gscriteria
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Hainje »

Wellicht heb ik er overheen gekeken, maar wanneer word bekend gemaakt wie er ingeschreven hebben?
🍉
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

In oktober is de definitieve inschrijving. Dus ik vermoed dan pas. In december word bekend gemaakt wie de winnaar is.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door teun »

10 oktober om 11 uur is de uiterste inschrijvingsdatum.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door huibf »

Michael schreef: do 17 aug 2023, 07:47 In oktober is de definitieve inschrijving. Dus ik vermoed dan pas. In december word bekend gemaakt wie de winnaar is.
Dat is wel voorbarig, er kan pas een winnaar zijn als er überhaupt iemand inschrijft.
Ik hoop dat er geen inschrijving is, een keertje flinke misser begaan zou in goede zet zijn.
Maar dat zou dan in veel provincies moeten zijn, voordat de landelijk overheid inziet dat het ingezette beleid: steeds slechter ov tegen steeds hogere consumententarieven, faliekant faalt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Hainje »

Denk dat Arriva wel gewoon inschrijft hoor.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Suus »

huibf schreef:
Michael schreef: do 17 aug 2023, 07:47 In oktober is de definitieve inschrijving. Dus ik vermoed dan pas. In december word bekend gemaakt wie de winnaar is.
Dat is wel voorbarig, er kan pas een winnaar zijn als er überhaupt iemand inschrijft.
Ik hoop dat er geen inschrijving is, een keertje flinke misser begaan zou in goede zet zijn.
Maar dat zou dan in veel provincies moeten zijn, voordat de landelijk overheid inziet dat het ingezette beleid: steeds slechter ov tegen steeds hogere consumententarieven, faliekant faalt.
Hebben de vervoerders al eens geprobeerd bij twee concessies. Gevolg: nieuwe vervoerder Qbuzz won beide concessies want die schreven wel in. Bovendien is het niet netjes naar je personeel wanneer je op een zittende concessie niet inschrijft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door huibf »

Nou dat is maar de vraag. Als er niets te verdienen valt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Daniel »

Busconcessies zonder inschrijvingen zijn er echter vooralsnog niet geweest. Da's vooralsnog voorbehouden tot railconcessies (zoals de Valleilijn).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Hainje »

Maar goed, eens moet de eerste keer zijn natuurlijk.
🍉
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Durashift »

Het (definitieve) PvE zoals aan de gedeputeerde staten is gepresenteerd.

https://noordbrabant.bestuurlijkeinform ... a3be702f4f

Op pagina 7 is te lezen dat de gunning voornemens is per december 2023 plaats te vinden. Zoals hierboven al geschreven is.

Aankondiging op Tenderned. Voor wie het eventueel volgen wil.

https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... 71/details
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Selivio »

Gerrit Spijksma, CEO Qbuzz heeft in de podcast: de Top van Nederland van BNR van 5 september rond minuut 8 even gemeld dat Qbuzz een bod heeft ingediend voor West-Brabant (en Friesland + bezig met wellicht Zeeland en Utrecht, maar dat is offtopic).
Grt. Stefan
dezl
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 jan 2023, 13:28

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door dezl »

https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/v ... st-brabant

De vervoerders Arriva en Qbuzz hebben zich ingeschreven voor de nieuwe concessie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Suus »

Lijkt mij toch een indicatie dat er in Zeeland iets niet goed gaat, als de buren wel twee inschrijvingen binnenhalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Ook in West-Brabant gaat de kaasschaaf over het exploitatiebudget heen. Arriva schrijft voor mijn gevoel vooral in uit behoud van haar eigen gebied en voor Qbuzz sluit het aan op twee van haar huidige concessiegebieden, hetgeen integratiekansen geeft (zoals een extra stop voor de Brabantliner in Meerkerk).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten