Concessie West-Brabant (2025-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door JordiBrabant »

Het is nog een ver in de toekomst, het PvE is nog niet eens bekend gemaakt. Heel misschien heeft iemand al iets meegekregen.
Ik ben al wat informatie te weten gekomen via een buschauffeur, die het via een regiomanager of iets dergelijks te horen kreeg:
  • 1. De nieuwe concessie word Zero-emission.
    2. De provincie wil het openbaar vervoer aantrekkelijker maken voor keuzereizigers en forensen naar werk, bovenop het al groeiend aantal reizigers.
    3. Het schijnt dat er sowieso vanuit Oosterhout bussen met aanhangers gaan rijden om de spits te kunnen bolwerken.
Punt 1 is niet echt heel groot nieuws. Punt 2 kan niet zonder aanpassingen aan de aanbodkant, dat wil zeggen: meer bussen en (veel) meer ritten in de spits en in het dal en misschien wel een Businessline. Punt 3 vond ik het bijzonderste, maar gegeven dat de reizigersaantallen groeien en het personeel krap is, lijkt het mij begrijpelijk. Al weet ik niet of dat de chauffeur gewoon bedoelde dat het een teruggang naar gelede bussen in Oosterhout is.
Mocht iemand anders al iets gehoord hebben of een concept-PvE gezien hebben, verneem ik dat graag.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Michael »

Punt 3 lijkt mij sowieso niet haalbaar want er mogen geen personen in een aanhanger vervoerd worden zover mij bekend (voor de proef in de Achterhoek was een uitzondering gemaakt) + dat waarschijnlijk het merendeel van de chauffeurs (inclusief mezelf) geen DE rijbewijs hebben en dus überhaupt niet met een aanhanger mogen rijden. Geleed lijkt mij wat realistischer.

Maar zolang er niks officieels naar buiten gebracht word zou ik niet teveel waarde hechten aan wat je voorbij hoort komen.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door huibf »

Ik weet er wel wat van maar ik kan mijn mijn positie inhoudelijk niet veel loslaten.

1. Klopt. Maar dat is landelijk, maar flecbusjes en buurtbussen niet.
2. Klopt. Lees gewoon de OV-visie van de Provincie. Meer BravoDirect en meer MaaS. Er is niet meer geld beschikbaar dan nu. Dus echt niet meer bussen.
3. Complete onzin. Er ligt nog niet eens een lijnennet. Bustypen e.d. moet je overlaten aan de vervoeder, als die maar zorgt voor voldoende capaciteit.

Er is nog geen Concept PVE. Als het er is zet ik deze hier neer, mits openbaar.
Laatst gewijzigd door huibf op di 31 dec 2019, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door JordiBrabant »

'Don't shoot the messenger' voor punt 3; ik vond het ook een bijzonder plan en twijfelde aan de juistheid ervan.
De roddels hebben weinig informatiewaarde, maar geven wel stof tot nadenken.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Daniel »

FNV bekritiseert slechte rijtijden en vrijwilligersvervoer in West-Brabant
Een gelijke cao voor alle chauffeurs in de concessie, een betere afstemming van rijtijden, geen geschrapte buslijnen in het buitengebied en geen vrijwilligers op de buurtbussen. Dat zijn enkele verzoeken die vakbond FNV Streekvervoer heeft voor de nieuwe concessie Brabant West waarvoor de provincie Noord-Brabant binnenkort de Nota van Uitgangspunten gaat vaststellen.
FNV vraagt om betere rijtijden die meer worden afgestemd op het reizigersaanbod, waarbij in de spits ruimere tijden gehanteerd dienen te worden. Dit scheelt stress voor chauffeurs en baat passagiers. Bovendien is de vakbond tegenstander van het uitdunnen of zelfs helemaal schrappen van buslijnen, aangezien dit mensen isoleert.
Het zorgt er vaak voor dat gemeenten beduidend duurder uit zijn, aangezien zij geconfronteerd worden met hogere kosten voor wmo-vervoer, terwijl een deel van die groep prima met het OV had kunnen reizen.
Daarnaast ageert FNV tegen de wijze waarop onderaannemers nu gebruikt worden, omdat dit momenteel zorgt voor concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Er zijn chauffeurs die onder een slechtere cao vallen. “Het kan niet zo zijn dat de provincie de volle prijs betaald en de werkgever geld in zijn zak steekt waar dat geld niet voor bedoeld is”, valt te lezen in de brief.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Tom024 »

Tsja, het is geen geheim dat de chauffurs bij TCR en andere onderaannemers anders betaald krijgen. Ook rijdt men op het moment met 15 jaar oud materieel rond, terwijl de maximumleeftijd zoals vastgelegd in de concessie 12 jaar is. Kennelijk weet de provincie dit niet of handhaaft men niet?
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door huibf »

De FNV, pffff

Er mogen geen vrijwilligers op de buurtbus, er mogen geen lijnen worden opgeheven en de CAO moet beter (lees meer loon).

Ze snappen toch wel dat dat bijt. Er is nl bij voorbaat niet meer geld beschikbaar tov nu.

Die buurtbussen blijven 100% zeker bestaan. Geen twijfel mogelijk. Dat is min of meer wel duidelijk. Als ze de huidige lijnen willen behouden en eigenlijk meer DRUnodig hebben voor rijtijdverlenging zal er toch nog meer worden aanbesteed aan TCR en consorten.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door ZO6176 »

Is het niet raar dat FNV de concessiehouder wilt verplichten dat deze verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen bij een onderaannemer? Je huurt deze toch in en hoe de onderaannemer het regelt is jouw pakkie an toch niet?
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Post »

Maar de provincie is toch verantwoordelijk als concessieverlener? Ze zijn in ieder geval de partij die het maatschappelijk speelveld in de gaten moet houden, meer dan de vervoerder die weer uitbesteed.
JeanPaul343
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 01 jan 2020, 20:43

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door JeanPaul343 »

Het hele probleem is juist de overheid. Bemoeien zich met zaken waar het TOTAAL GEEN VERSTAND VAN HEEFT EN DAT IS JUIST HET PUNT, WANT HET HEEFT NERGERS VERSTAND VAN!!!!! (Excuses voor de uitbarsting, ik ben de gehele politiek en oligarchie gewoon spuugzat.)

Wat ik verwacht dat er gaat gebeuren in West Brabant uiteindelijk:

1. Er moeten dus emissieloze bussen komen (hier ben ik overigens wel gewoon volledig voor). Daarentegen, het merk van die bussen interesseert mij dus echt geen enkele zier, als het maar rijd en dat er een duidelijke onderscheiding is tussen stadsbussen en streekbussen. (Niet dat dat er dan veel worden, maar daar ga ik iets verder op in in het volgende punt).

2. Qua stadsdiensten, dat zal alleen maar voor Breda van toepassing zijn, Roosendaal en Bergen op Zoom zullen de stadsbussen volledig zien verdwijnen.
Qua streekbussen, verwacht ik dat alleen nog de (Volans/Bravo-Direct) lijnen worden aanbesteed, alle andere lijnen komen te vervallen en dat er door de vervoerder maar alternatieve gezocht moeten worden, zonder subsidie van de overheid. Vandaar het lage aantal benodigde voertuigen. Het zal mij daarbij ook niet verbazen als men ook nog eens kiest voor voertuigen waarbij men zo min mogelijk passagiers kan vervoeren. (Meer bussen met een maximum lengte van 10 meter.) Dit alles om de kosten op de voertuigen zo laag mogelijk te houden.

Verder zal de provincie/ overheid er voor zorgen dat de prijzen binnen het OV blijven stijgen waarbij het niet ondenkbaar is dat er op termijn €5,- tot €10,- per rit betaald moet gaan worden. (Momenteel, geschreven 1-1-2020, is de prijs voor een enkele reis zonder ov-kaart €4,50). Ook zullen de opstaptarieven op termijn verdubbeld worden, zodat de overheid zoveel mogelijk geld ontvangt.



Conclusie voor de aanstaande concessies: wederom minder OV voor een hogere prijs!!!

Voordat men mijn visie gaat afkraken, wat gegarandeerd gaat gebeuren, bedenk dan dit eerst: Niet iedereen wil een schaap zijn.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Post »

Ik ben juist heel graag een schaap, is heel gezellig *O*

Voor de rest kan ik niet zoveel met je verhaal, ik zie weinig onderbouwing -o-
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door nvdw »

De hele brief van FNV aan de Provinciale Staten staat HIER.

FNV predikt natuurlijk voor de buschauffeurs in dienst van de 'reguliere vervoerder' (Arriva) en doet dus een aantal voorstellen die bij voorbaat kansloos zijn of eigenlijk niet in een Programma van Eisen thuishoren.

Toch zijn er een aantal zaken waar FNV een punt heeft. Arriva laat nu een aanzienlijke hoeveelheid werk uitvoeren door onderaannemers (voornamelijk TCR) die bussen gebruiken die aan minder strenge eisen voldoen dan de reguliere lijnbussen. Dat is niet alleen slim plannen van Arriva, de mogelijkheid van die inzet wordt nu expliciet in het Programma van Eisen geboden.

Hoogstwaarschijnlijk is dat gedaan met de gedachte om al die schoollijnen enigszins betaalbaar te kunnen uitvoeren; zou Arriva dat volgens de reguliere normen hebben moeten doen, met eventueel nog een paragraaf erbij over de verloning van de chauffeur, dan had er nog een zwik nieuwe bussen bij gemoeten, en had je een enorme berg gebroken diensten erbij gehad die in alle schoolvakanties ook nog eens komen te vervallen, en die uiteraard onder de reguliere CAO worden verreden. Dat is eerlijker dan dat de winst op die lijntjes nu uit de lagere verloning van de TCR-chauffeurs moet komen, maar hoeveel FNV-leden in Oosterhout, Roosendaal of Breda gaan er opstaan om die diensten te rijden?

Het werkelijke probleem is dat er niemand baat bij heeft om de normen die er zijn te handhaven. In vrijwel alle gevallen komt het erop neer dat de vervoerder zelf zijn eigen prestaties en overtredingen aan de provincie moet rapporteren. Wie tikt de vervoerder op de vingers als er mensen meer dan 15 minuten moeten staan in een voertuig? Wie gaat er claimen als TCR met een vijftien jaar oud voertuig komt voorrijden? Welke buurtbusvereniging gaat mensen laten staan als ze aan minimaal 600 instappers per maand moeten komen om te mogen blijven bestaan?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Michael »

JeanPaul343 schreef:(Momenteel, geschreven 1-1-2020, is de prijs voor een enkele reis zonder ov-kaart €4,50)
Misschien is het handig om je eerst even te verdiepen in de tarieven. Een ritkaartje kost nu namelijk 4,38 en geen 4,50 :wink:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Hainje »

Een nachtbuskaartje (wat uiteraard een enkeltje is) kost echter wel € 4,50 en dat stond ook op de informatieschermen in de bus. Wellicht is hij daar mee in de war.
🍉
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Michael »

Die 4,50 is alleen als je met de ov chipkaart reist. Als je een kaartje in de nightliner koopt kost ie 6,84. Ze hebben het tarief voor de chipkaart zo laag gemaakt om het gebruik ervan aan te moedigen. Tot 31-12-2019 kon je namelijk het dagkaartje wat je overdag kocht ook nog in de nightliner gebruiken. Dat kan nu niet meer.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door sirvinniei »

https://www.bd.nl/opinie/moet-de-buurtb ... ~a0b2b60b/
Wat betreft het nobele plan van de FNV dat er meer chauffeurs moeten worden aangenomen, wijs ik maar op de vacaturelijst van de vervoersondernemingen. Als die niet eens vervuld kunnen worden, hoe dacht FNV dan de opengevallen plaatsen op de buurtbus te kunnen invullen?
Au
Ik heb geen onderschrift
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door custermans »

sirvinniei schreef:https://www.bd.nl/opinie/moet-de-buurtb ... ~a0b2b60b/
Wat betreft het nobele plan van de FNV dat er meer chauffeurs moeten worden aangenomen, wijs ik maar op de vacaturelijst van de vervoersondernemingen. Als die niet eens vervuld kunnen worden, hoe dacht FNV dan de opengevallen plaatsen op de buurtbus te kunnen invullen?
Au

Nogal goedkoop scoren dit, er zijn zat mensen die buschauffeur zijn of willen worden maar de vervoerders zijn juist door die concessies terughoudend met ze in dienst nemen.Mensen zelf ook, wie krijgt er meteen fulltime? Niemand, allemaal max 32 uur via een uitzendbureau, je zal maar een gezin hebben en een hypotheek.
Pensionado's opvangen prima maar daar blijft het dan ook bij. Aan het einde van de concessie weet je immers nooit hoeveel chauffeurs er nodig zijn voor de volgende en wie gaan er dan uit? Niet meer automatisch zij die als laatste binnen komen.
Het hele systeem is door en door verrot.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Suus »

FNV heeft gelijk, het mag best wat minder met de buurtbussen en best wat meer grote bussen zijn in Brabant.

En als we toch aan het wensen zijn hoop ik ook dat ze eens gaan zorgen voor een dwarsverbinding in het noordwesten van Brabant, bijvoorbeeld door doortrekking van de 117 van Fijnaart naar Dinteloord. En wellicht dat er op de A29/A59 in de buurt van Willemstad/Helwijk nog een bushalte voor lijn 310 zou komen, maakt het daar meteen wat minder afgelegen van de gehele wereld als je met het OV moet, soortgelijke constructie als de halte Numansdorp A29.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door PHS »

Willemstad is richting Bergen op Zoom en Rotterdam prima bereikbaar met lijn 169 en overstap te Numansdorp A29. Lijn 169 rijdt liefst 2x/u. Daarnaast is er nog lijn 103 richting Roosendaal die 1x/u rijdt. Dit is voor Brabantse begrippen een ontzettend goede bediening van een dorp van 3.000 inwoners.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Suus »

Daarom kan je er ‘s avonds en op zondag niet komen zeker?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door PHS »

In welk Brabants dorp kan je wel 's avonds en op zondag komen? :')

De halve provincie is dan onbereikbaar. Natuurlijk, dit kan en moet beter kunnen en ik hoop op verbetering in de nieuwe concessie, maar daarom heeft Willemstad nog niet opeens een slechte verbinding vergeleken met de rest van Brabant.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Suus »

Er rijdt op slechts geringe afstand van het dorp een snelbus over de snelweg die wel tot diep in de avond rijdt. Fietsenrek erbij en je hebt goedkoop ‘s avonds en op zondag een bus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door PHS »

Wat je zegt, een snelbus over de snelweg.
Wil je die bushalte dan alleen 's avonds en op zondag bedienen? 's Avonds gaat niet zo'n zin hebben, want dan hebben mensen hun fiets er nog niet staan en niemand gaat een paar kilometer door het pikdonker terug naar huis lopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door Suus »

Ja. En anders bel je BravoFlex maar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Bericht door JordiBrabant »

PHS schreef:In welk Brabants dorp kan je wel 's avonds en op zondag komen? :')
*bus* Mijn dorp is dagelijks minstens 2x per uur bereikbaar *bus*
De halve provincie is dan onbereikbaar. Natuurlijk, dit kan en moet beter kunnen en ik hoop op verbetering in de nieuwe concessie, maar daarom heeft Willemstad nog niet opeens een slechte verbinding vergeleken met de rest van Brabant.
Wat mij betreft mogen die bedieningseisen voor de kernen 's avonds en in het weekend omhoog. Ik noem even als voorbeeld het lint Raamsdonk - Waspik - Sprang-Capelle* met meer dan 10000 inwoners, maar in het weekend geen enkel OV.
Voor de Westhoek (de gemeente Moerdijk) is het inderdaad een idee om ervoor te zorgen dat de mensen daar beter naar Rotterdam Zuidplein komen, door middel van snelweghaltes en eventueel een visgraat naar lijn 310. Zuidplein lijkt mij wel een populaire bestemming voor de reizigers daar. Willemstads lijn 169 is dan een voorbeeld van hoe dit kan.
*Ook al rijdt de 134 hier doordeweeks voor de concessie Oost-Brabant
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten