Concessie West-Brabant (2025-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Rick Vlodrop »

regenmaker schreef: do 27 okt 2022, 08:20
CamilleKreemers schreef: do 27 okt 2022, 00:44 Zie ik nu goed dat de 134 en 633 onder deze concessie moeten vallen in de aanbesteding?
De 134 wordt zelfs doorgetrokken naar Wijk en Aalburg Kromme Nol.
Lijn 134 (destijds 634) en 633 hoorden bij start van de huidige concessie ook bij West-Brabant. De reden daarvoor lag bij de buurtbussen. Lijn 233 en destijds ook nog 234 op dezelfde trajecten werden in combinatie met de lijnen op het Land van Heusden en Altena gereden. Die buurtbussen moesten dus bij een concessie blijven, dan is het logisch dat je de versterkende schoolliners ook in dezelfde concessie houdt.

Lijn 134 doortrekken naar Kromme Nol heeft wellicht te maken dat PNB vindt dat leerlingen naar het Prinsentuin College in Andel meer met het reguliere openbaar vervoer moeten reizen. Rondom Raamsdonksveer rijden diverse schoolliners naar Andel, als die niet meer rijden dan is een doorgetrokken het enige (minst slechtste) alternatief.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Rick Vlodrop »

CamilleKreemers schreef: wo 26 okt 2022, 19:01 Ik voorzie problemen met BravoDirect Bergen op Zoom. Je kan een perfecte kwartiersdienst maken tussen Dinteloord en Hoogerheide in de spitsuren met aansluitingen rond .08/.23/38/53. Echter bij een halfuursdienst zou ik een knip inzetten, zodat je altijd optimaal op de trein aansluit richting Randstad en Vlissingen (trein zit op .15/.45)
Ik ben het met je eens. Opvallend ook dat dit de enige verbinding over een stad heen is. Is in Breda en Oosterhout niet gedaan, waarbij dat zeker in Oosterhout wel voor de hand ligt.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

De 310 naar Putten heb ik eens in de dienstregeling gezet. In theorie met een knoop rond 55-05 kan je goed uitkomen. De eisen verbieden de huidige 105/106 gebeuren, dat moet aldus de eisen dan 2x eenzelfde route worden. Ik zie niet echt nut om de lijn Bergen op Zoom - Hoogerheide en Hoogerheide - Putten met knip uit te voeren.

Echter moet je in Putten dan kort keren en bijladen met minimaal 30 minuten op een hoog vermogen om weer terug te komen in Rotterdam. Ik ga dan uit van 4 kWh/minuut en 1km/kWh (Ebusco had dat in 2017 voor zijn bussen). Exploitatief is dat wellicht minder aantrekkelijk. Ik snap die keuze niet helemaal waarom die koppeling is verplicht.

Die halfuursdienst Wouwse Plaat - Roosendaal en Hoogerheide - Bergen op Zoom zou ook in een lijn kunnen. Ik heb deze lijn qua idee over Aviolandalaan en de Bravo Direct rechtstreeks. Deze streeklijn sluit goed aan op de trein in Roosendaal en Bergen op Zoom.

Ik heb binnen Oosterhout de huidige koppelingen behouden. Ik zie geen nadelen erin, al kan elektrisch rijden dat nog aanpassen.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op ma 31 okt 2022, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door waldo79 »

Putten ligt op de Veluwe ;) Putte in West-Brabant.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Rick Vlodrop »

CamilleKreemers schreef: ma 31 okt 2022, 20:25 De 310 naar Putten heb ik eens in de dienstregeling gezet. In theorie met een knoop rond 55-05 kan je goed uitkomen. De eisen verbieden de huidige 105/106 gebeuren, dat moet aldus de eisen dan 2x eenzelfde route worden. Ik zie niet echt nut om de lijn Bergen op Zoom - Hoogerheide en Hoogerheide - Putten met knip uit te voeren.
Jammer dat 105 en 106 niet meer mogen, ik vond het wel een prima opstelling. In beide richtingen nu prima treinaansluitingen
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat gaat er gebeuren met de schoolbussen naar Andel (iets van 6 lijnen) en Dordrecht (1 bus) ? Alles opheffen?
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door huibf »

De aanbesteding is nu echt gestart.
https://www.brabant.nl/onderwerpen/verk ... -2025-2035

Het PVE en reakties erop staan onderaan de pagina.
PHS

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door PHS »

Een paar fraaie reacties:
Gemeente Steenbergen schreef:Wij zouden graag zien dat haltes binnen het bereik van potentiële openbaar vervoer reizigers blijven liggen en constateren daarbij dat niet voor iedereen voor- en natransport met de fiets mogelijk is. Dinteloord kan hierbij als voorbeeld worden aangehaald waar een substantieel deel van de klandizie is weggevallen, met de komst van de nieuwe bushalte aan het rand van het dorp.
Goh, wat een verrassing.
Gemeente Geertruidenberg schreef:Indien er binnen de periode van deze concessie een halte / hub gerealiseerd wordt langs de A27 t.h.v. Raamsdonksveer, dan verwachten wij dat de Brabantliner daar halteert.
Een prachtig mastwijkisme.
Gemeente Woensdrecht schreef:Is er een directe verbinding mogelijk richting Antwerpen?
Als U betaalt, dan zeker.
Lijn ZEZ schreef:"Koningsdag, waarop de Concessiehouder ten minste de zaterdagdienstregeling aanbiedt." Dit geldt niet voor buurtbussen, die rijden niet op Koningsdag!
En ook niet als Jan met vakantie is.
Gemeente Etten-Leur schreef:We vinden het belangrijk dat de omliggende dorpen een goede verbinding hebben met Etten-Leur. Wij hebben een NS-station. Dit kan fungeren als overstappunt om naar grotere steden te reizen
Gelukkig ziet de gemeente Etten-Leur in dat reizigers Etten-Leur niet als bestemming hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Suus »

Wat een lulverhaal op het antwoord op de vraag waarom de lijnnummers zo grootschalig op de schop moeten:
Wij kiezen voor een aaneengesloten lijnummering die zoveel mogelijk lijkt op de huidige lijnnummering, maar waarbij wij dubbelingen met de aansluitende concessie Oost-Brabant voorkomen (met uitzondering van de nummering van de stadslijnen). Ook t.b.v. van de digitalisering van reisinformatie (zoals reisinformatieapps) is dit wenselijk. Daarmee is het onvermijdelijk dat een aantal lijnnummers verandert. Een concessiewijziging is dan het aangewezen moment om een dergelijke wijziging door te voeren. De concessiehouder is bij de implementatie verplicht om reizigers en inwoners goed te informeren over wijzigingen in de dienstregeling.
Ahja, want in Oost-Brabant komen de lijnnummers 100-129 helemaal niet voor, evenmin de lijnnummers 310-328. Dus waarom moeten deze lijnen hernummerd worden naar 160-189 en 360-389?

Gaan de buurtbuslijnen 203, 204 en 207 in Oost-Brabant ook nog hernummerd worden, die zitten dan in de illegale cijferreeks 200-229 :evil:

Sowieso halen ze toch dit verhaal onderuit omdat lijnnummers voor stadsbussen (alleen 1-19, dus BoZ kan 25 ook vergeten) wel tot drie keer voor mogen komen in dezelfde concessie :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door regenmaker »

Als ik Eindhoven sta en ik moet naar Zevenbergen dan vind ik het wel verwarrend wel verwarrend dat er daar ook een 119 stopt. :p
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

Op zich zou je zelfs de stadlijnen in deze concessie unieke lijnnummers kunnen geven: Breda krijgt 1 t/m 10, Roosendaal krijgt 11 t/m 14 en Bergen op Zoom krijgt 15.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Milco »

Hoe wil je dat doen als Breda met een paar jaar er een stadslijn bij krijgt? 11 is dan al van een andere stad.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

Suus schreef: do 02 feb 2023, 20:19 Wat een lulverhaal op het antwoord op de vraag waarom de lijnnummers zo grootschalig op de schop moeten:
Wij kiezen voor een aaneengesloten lijnummering die zoveel mogelijk lijkt op de huidige lijnnummering, maar waarbij wij dubbelingen met de aansluitende concessie Oost-Brabant voorkomen (met uitzondering van de nummering van de stadslijnen). Ook t.b.v. van de digitalisering van reisinformatie (zoals reisinformatieapps) is dit wenselijk. Daarmee is het onvermijdelijk dat een aantal lijnnummers verandert. Een concessiewijziging is dan het aangewezen moment om een dergelijke wijziging door te voeren. De concessiehouder is bij de implementatie verplicht om reizigers en inwoners goed te informeren over wijzigingen in de dienstregeling.
Ahja, want in Oost-Brabant komen de lijnnummers 100-129 helemaal niet voor, evenmin de lijnnummers 310-328. Dus waarom moeten deze lijnen hernummerd worden naar 160-189 en 360-389?

Gaan de buurtbuslijnen 203, 204 en 207 in Oost-Brabant ook nog hernummerd worden, die zitten dan in de illegale cijferreeks 200-229 :evil:

Sowieso halen ze toch dit verhaal onderuit omdat lijnnummers voor stadsbussen (alleen 1-19, dus BoZ kan 25 ook vergeten) wel tot drie keer voor mogen komen in dezelfde concessie :')
Ik heb voorbij horen komen dat men in de gehele provincie niet meerdere keren hetzelfde lijnnummer wilt hebben. (Met uitzondering van de stadslijnen.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

Milco schreef: do 02 feb 2023, 22:03 Hoe wil je dat doen als Breda met een paar jaar er een stadslijn bij krijgt? 11 is dan al van een andere stad.
De nummers 3 en 10 zijn nog vrij. Eventueel zou je 8 en 9 nog vrij kunnen spelen door die een 6** nummer te geven aangezien het toch scholierenlijnen zijn.

Edit: en ik zie net een artikel op www.bndestem.nl (kan het niet volledig lezen want artikel waar voor betaald moet worden) voorbijkomen waarin staat dat lijn 6 ook opgeheven word. Dus die zou dan ook nog vrij komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Suus »

Ja, lijn 6 krijgt te maken met een ernstige vorm van cancel culture.
regenmaker schreef: do 02 feb 2023, 21:50 Als ik Eindhoven sta en ik moet naar Zevenbergen dan vind ik het wel verwarrend wel verwarrend dat er daar ook een 119 stopt. :p
Lijn 119 in Eindhoven gaat terug tot 2019. Lijn 119 in Prinsenbeek gaat terug tot 1983 :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Chrysa »

Ze liggen ook niet in de buurt van elkaar. :')

Dit lost geen probleem op, maar blijkbaar zit er een systeemautist bij de provincie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door ZO6176 »

Misschien dat hij of zij zelf zich daarin eens vergist heeft. Dat hij dacht in Eindhoven de bus naar Zevenbergen te nemen.

Maar destijds bij Brabant Zuidoost werd ook al een logische nummering geëist. Zodat we nu een lijn 11 naar Weert hebben. Ik denk dat de provincie wilt dat dit bij de volgende aanbesteding met 100 verhoogd moet worden. Evenals een omnummering van de 90-lijnen rondom Uden van brabant-oost
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Roeland »

Milco schreef: do 02 feb 2023, 22:03 Hoe wil je dat doen als Breda met een paar jaar er een stadslijn bij krijgt? 11 is dan al van een andere stad.
Voor Brabant maak ik me eigenlijk meer zorgen over het risico dat er buslijnen verdwijnen, dan dat er buslijnen zouden bijkomen...
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door ZO6176 »

Misschien houdt Breda slecht 6 lijnen of zo over.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door BusOV40 »

Wat mij opvalt is de lage ambitie die men heeft met de stadslijnen. Minimaal 2 x per uur en s'avonds 1 per uur. En in de spits 4 x per uur. 1 x per uur is geen dienstregeling wat mij betreft.
Vergelijkbare steden als Almere en Nijmegen hebben een veel robuustere dienstregeling. Almere rijdt zelfs tot 2.30u s'nachts met hoge frequenties.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Almere en Breda is als appels en peren met elkaar vergelijken. Almere is vanaf het begin zo gepland dat openbaar vervoer de snelste reisoptie van A naar B is binnen de stad met netwerk aan vrijliggende busbanen. Breda heeft dat absoluut niet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door huibf »

BusOV40 schreef: vr 03 feb 2023, 09:09 Wat mij opvalt is de lage ambitie die men heeft met de stadslijnen. Minimaal 2 x per uur en s'avonds 1 per uur. En in de spits 4 x per uur. 1 x per uur is geen dienstregeling wat mij betreft.
Vergelijkbare steden als Almere en Nijmegen hebben een veel robuustere dienstregeling. Almere rijdt zelfs tot 2.30u s'nachts met hoge frequenties.
Het hele PVE is beschreven om het OV in Brabant de genadeklap te geven.
Dat is het beleid van de provincie. Vergelijk het budget van Groningen met Brabant.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door teun »

Ik ben zelf eigenlijk best blij met de huidige nummering van ZOB, duidelijke en lage nummers voor de stad- en streeklijnen en ook duidelijke bundels waar daar sprake van is, alleen lijn 20 en 21 vind ik een beetje buiten de boot vallen maar die zijn toch een beetje een categorie op zich geworden.

Voor iemand uit de Kempen kan me ik wel voorstellen dat het helemaal niks is. :Y
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door huibf »

Ik had voorgesteld om t/m 19 voor eindhoven stad te houden.
En vanaf 20 pas de streeklijnen te noemen. 9 en 10 zijn typische stadslijnen.
11, 18 en 19 zijn vreemde lijnen wat nummering betreft.

Wat mij betreft hadden die dus 27, 29 en 30 moeten zijn
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door ZO6176 »

Ik vind die 400-lijnen in Eindhoven niet logisch. Heet HOV maar zie weinig verschil met gewone stadslijnrn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten