Concessie West-Brabant (2025-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door regenmaker »

Lijn 25 in Bergen op Zoom is een ontsluitende lijn: verbinding f.
Stadsdienst Roosendaal wordt afgedicht door een aantal verplichte haltes die de ontsluitende lijnen moeten bedienen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef: wo 26 okt 2022, 20:43 Waarom worden de 500-nummers gebruikt voor de Brabantliners? Waren er geen 3xx nummers over?

De Brabantliners hebben nu de nummers 400 t/m 402, maar dat conflicteert met de HOV-stadsbussen in Eindhoven.
Zie ook deze quote:
regenmaker schreef: wo 26 okt 2022, 21:09 Doublures bij Bravo voorkomen is zeker handig voor een app als OVInfo, als ik nu bijvoorbeeld lijn 400 intype dan kan ik niet alleen op het symbooltje selecteren maar moet ik per se de bestemmingen gaan bekijken.
ArrivaBas schreef: wo 26 okt 2022, 20:53 Ik zit Hoofdstuk 4 over het materieel door te lezen. Daar valt mij op dat de Provincie zero-emissie eist, maar ondertussen wel hogevloersbussen wil zien op de Brabantliner. Een uitstootvrije bus met hoge vloer voor OV-diensten is een product dat volgens mij hooguit een obscure fabrikant uit Verweggistan aanbiedt.
Op de Brabantliners hoeven pas vanaf 2030 ZE-bussen te rijden. Mogelijk zijn die dan wel met een hoge vloer beschikbaar?
Hoewel het natuurlijk op zijn minst bijzonder is om hogevloersbussen te eisen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Mr-W »

Chrysa schreef: wo 26 okt 2022, 21:13 Er wordt 1x/uur in het dal en 2x per uur geeist in de spits. Voor de zwakke lijnen is dat een verbetering.
Inderdaad, 2x per uur in de spits is een mooie verbetering van het product.
Wel is het jammer dat de avonduren worden ingekort naar 23h doordeweeks en 21h op zondag :')
ArrivaBas schreef: wo 26 okt 2022, 20:53 Ik zit Hoofdstuk 4 over het materieel door te lezen. Daar valt mij op dat de Provincie zero-emissie eist, maar ondertussen wel hogevloersbussen wil zien op de Brabantliner. Een uitstootvrije bus met hoge vloer voor OV-diensten is een product dat volgens mij hooguit een obscure fabrikant uit Verweggistan aanbiedt.
Van Hool is toch niet zo'n obscure fabrikant ?
https://www.transport-online.nl/site/13 ... ar-tdx25e/
omaylie
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door omaylie »

Zeker niet.

Dan wat anders: de Brabantliner krijgt, volgens de brandguide (pagina 31) een nieuwe vormgeving.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

ArrivaBas schreef: wo 26 okt 2022, 20:53 Ik zit Hoofdstuk 4 over het materieel door te lezen. Daar valt mij op dat de Provincie zero-emissie eist, maar ondertussen wel hogevloersbussen wil zien op de Brabantliner. Een uitstootvrije bus met hoge vloer voor OV-diensten is een product dat volgens mij hooguit een obscure fabrikant uit Verweggistan aanbiedt.
Gelukkig kan voor 2030 nog wel wat worden onderzocht. Voor 2030 mag Euro6 worden gebruikt. Ik vraag me even af, voor T100 BrabantLiner denk ik aan 15m bussen zoals Setra 418. Moet de achterste kleur dan beginnen bij de eerste OF de tweede wiel?

Ik vraag me af of al deze plannen wel uitkunnen qua budget. Alle streeklijnen naar 2x/uur (en vaak overlap) houdt in dat er veel verspringingen zijn. Ik zie de 104 en 112 niet snel 2x/uur bussen vullen in de spitsuren, al is de uitbreiding best gewenst qua aantrekkelijkheid. Ook wil je de combinatie dan natuurlijk beetje afstemmen op elkaar.
Daarnaast moeten alle Direct lijnen altijd 2x/uur rijden inclusief ontsluitende verbindingen die je eraan koppelt.

Zie ik nu goed dat de 134 en 633 onder deze concessie moeten vallen in de aanbesteding?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Suus »

Mr-W schreef: wo 26 okt 2022, 22:19
Chrysa schreef: wo 26 okt 2022, 21:13 Er wordt 1x/uur in het dal en 2x per uur geeist in de spits. Voor de zwakke lijnen is dat een verbetering.
Inderdaad, 2x per uur in de spits is een mooie verbetering van het product.
Wel is het jammer dat de avonduren worden ingekort naar 23h doordeweeks en 21h op zondag :')
21:00 op zondag is nu ook al het geval. De laatste bus op lijn 310 van Bergen op Zoom naar Rotterdam gaat op zondag om 19:59 en is om 21:02 op Zuidplein, de rit van 20:59 eindigt in Dinteloord. Arriva verschuift zelfs aan het eind van de middag het patroon om aan de concessievoorwaarden te voldoen dat de laatste bus na 21:00 moet aankomen in Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door regenmaker »

CamilleKreemers schreef: do 27 okt 2022, 00:44 Zie ik nu goed dat de 134 en 633 onder deze concessie moeten vallen in de aanbesteding?
De 134 wordt zelfs doorgetrokken naar Wijk en Aalburg Kromme Nol.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

Ook de huidige lijn 130 gaat zo te zien bij West-Brabant horen. Daarentegen wordt de huidige lijn 132 geknipt in Baarle-Nassau.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door RobertT »

Die laatste zou dan ook een direct lijn worden,waar dit nu nog een gewone lijn is
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Tom024 »

Gemeente Altena is bezorgd over het eventueel wegvallen van de scholierenlijnen naar Andel

https://www.bd.nl/waalwijk-heusden-e-o/ ... gle.com%2F
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door huibf »

Meltrain schreef: do 27 okt 2022, 19:01 Ook de huidige lijn 130 gaat zo te zien bij West-Brabant horen. Daarentegen wordt de huidige lijn 132 geknipt in Baarle-Nassau.
Dat hoeft niet he. Als Arriva wint dan kan het zomaar zijn dat Arriva deze koppelt, totdat de concessie oost afloopt (of Arriva moet deze ook winnen)
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

Meltrain schreef: do 27 okt 2022, 19:01 Ook de huidige lijn 130 gaat zo te zien bij West-Brabant horen.
Dat is op dit moment dus ook het geval. Althans hij word door West Brabant gereden. Maar of ie op papier ook officieel bij West hoort durf ik niet te zeggen.
omaylie
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door omaylie »

Volgens de wiki hoort lijn 130 nu bij Oost-Brabant.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Hainje »

Lijkt me inderdaad dat ie bij Oost hoort, lijn 131 is immers gedurende de huidige concessie geknipt. Het lijkt me sterk dat ze een contract hiervoor wijzigen.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door regenmaker »

Officieel hoort hij bij Oost zo staat hij ook in de kv1 data. Kan zijn dat hij in de praktijk door West wordt gereden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

Dan word lijn 130 dus door West gereden terwijl het een lijn is die bij Oost hoort. Weet ik dat ook weer bedankt :D
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door regenmaker »

Wordt lijn 121 dan door Oost gereden terwijl de lijn bij West hoort?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

Lijn 121 word door Oost gereden inderdaad
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

Ik vind het sowieso apart dat Altena bij West-Brabant hoort. Afgezien van de Brabantliners is er geen verbinding met de rest van West-Brabant.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door PHS »

Brabanders vinden het sowieso apart dat het Land van Altena bij Brabant hoort: het is een strenggereformeerde polder. Cultureel hoort het meer bij het rivierengebied dan bij Brabant.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Atriva heeft geen stalling in Gorinchem. Daardoor rijdt Waalwijk de streeklijnen en Oosterhout of Breda de BrabantLiner.

Dat de 130 onder West gaat vallen is wel logisch omdat je daar meer mogelijkheden hebt om de chauffeur door te sturen.
Daarom snap ik niet dat de 134 (naar Wijk en Aalburg niet onder Oost valt. Je kan die slome 135 dan exploitatief koppelen aan deze 134.

Ik zou de 130 naar West brengen en de 134 bij Oost houden. De 121 (Gorinchem - Wijk en Aalburg) is formeel al West, maar provincie eist dat doorgetrokken naar Den Bosch op werkdagen. Ik vraag me af of die ontsluitende lijn nu ook vervuld mag worden zoals nu met een uursdienst naar Gorinchem en een school lijn.

Kan Sleeuwijk ook worden aangepast tot een soort Gieten qua bus station? Dat zou aardig wat schelen qua rijminuten denk ik.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

CamilleKreemers schreef: za 29 okt 2022, 15:29 Atriva heeft geen stalling in Gorinchem. Daardoor rijdt Waalwijk de streeklijnen en Oosterhout of Breda de BrabantLiner.

Toen Arriva nog in het DAV gebied reed werden de lijnen 120, 121 en 402 door stalling Schelluinen gereden. Na het aflopen van de concessie DAV is lijn 120 naar TCR gegaan, lijn 121 naar de stallingen Den Bosch/Waalwijk en lijn 402 naar Breda
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vraag me af waarom ineens de stalling opgeheven moest worden, hadden ze de stalling niet kunnen delen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door regenmaker »

PHS schreef: za 29 okt 2022, 14:09 Brabanders vinden het sowieso apart dat het Land van Altena bij Brabant hoort: het is een strenggereformeerde polder. Cultureel hoort het meer bij het rivierengebied dan bij Brabant.
Ja, eigenlijk zou het beter qua exploitatie zijn als de gemeente bij de DMG concessie zou horen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Rick Vlodrop »

Meltrain schreef: za 29 okt 2022, 13:58 Ik vind het sowieso apart dat Altena bij West-Brabant hoort. Afgezien van de Brabantliners is er geen verbinding met de rest van West-Brabant.
De indeling komt denk ik simpelweg voort uit de regio indelingen van de GGA-regio's. GGA staat voor Gebieds Gerichte Aanpak en is door de PNB ingesteld als tussenlaag tussen provincie en gemeente. Altena hoort bij de GGA West-Brabant dus deze concessieindeling sluit aan bij bestaande overlegstructuren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten