Pagina 3 van 8

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Geplaatst: vr 26 mar 2021, 20:07
door CamilleKreemers
en dan ook nieuwe stallingen in de andere steden?

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Geplaatst: wo 07 jul 2021, 19:27
door EEO
Door de provincie Brabant is besloten tot verlenging van de huidige concessie tot en met medio 2025. Dat betekent dus ook dat de nieuwe concessie op dat moment ingaat.

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Geplaatst: di 27 jul 2021, 12:57
door BusOV40
Hainje schreef: di 03 mar 2020, 22:55
Chrysa schreef:Verder: Blijkbaar worden de huidige lijnen 115, 119 en 132 geüpgrade naar HOV, en komt er een knip in lijn 132 bij Baarle-Nassau. Ook de lijn Breda - Raamsdonksveer via de snelweg vind ik opvallend, nadat de oude lijn 10 juist verdwenen was. Ben benieuwd wat er in het PvE uiteindelijk van terecht komt.
Kun je het specifieke documentje even linken?
Sowieso vind ik de knip van lijn 132 wel een aparte. Zijn er zo weinig mensen die vanuit Alphen naar Breda reizen?
Waarom niet lijn 119 opnemen in het stadsnet? Met als route CS-Centrum-Tuizigt, Westerpark-Prinsebeek-Zevenbergen. Lijkt me een mooie doorkoppeling :mrgreen:

Re: Concessie West-Brabant 2023-20??

Geplaatst: di 27 jul 2021, 16:07
door Michael
Dat is dus precies de route die de 119 nu al rijdt

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 18:28
door regenmaker
Het ontwerp Programma van Eisen (PvE) van deze concessie staat online. Geplande start van de concessie is 6 juli 2025. Gunning van de concessie is voorzien in het najaar van 2023.

Directlijnen (lijnnummers 360-389):
a. Hoogerheide Raadhuisstraat - Rotterdam Zuidplein;
b. Raamsdonksveer Van Wijngaardenstraat - Oosterhout Busstation;
c. Oudenbosch Station - Breda Centrum - Breda CS of Breda Bijster;
d. Etten-Leur Centrum - Breda Centrum - Breda CS;
e. Zevenbergen Station - Breda Centrum - Breda CS of Breda Bijster;
f. Made Gemeentehuis - Breda CS;
g. Tilburg CS - Oosterhout Busstation;
h. Oosterhout Busstation - Breda CS via de Slotlaan;
i. Oosterhout Busstation - Breda CS via de Tilburgseweg;
j. Baarle-Nassau Sint Janstraat -Breda CS;
k. Zundert Leeuwerikstraat - Breda CS, en
l. Breda CS - Breda Bijster.

Brabantliners (lijnnummers 500-504):
a. Breda CS - Bijster - Sleeuwijk De Tol - Gorinchem Station;
b. Oosterhout Busstation - Sleeuwijk De Tol - Utrecht CS;
c. Breda CS - Sleeuwijk De Tol - Utrecht CS.

Ontsluitende lijnen (lijnnummers 160-189):
a. Putte - Hoogerheide Raadhuisstraat;
b. Huijbergen Bogaertslaan - Hoogerheide Raadhuisstraat;
c. Dinteloord Noordlangeweg - Oud-Gastel Busstation;
d. Wouwse Plantage - Roosendaal Station;
e. Bergen op Zoom Station - Roosendaal Station;
f. Bergen op Zoom Strandplevier - Bergen op Zoom Station;
g. Willemstad Steenpad - Fijnaart Busstation;
h. Fijnaart Busstation - Oud Gastel Busstation;
i. Oud-Gastel Busstation - Roosendaal Station;
j. Roosendaal Station - Etten-Leur Centrum;
k. Oud-Gastel Busstation - Oudenbosch Station;
l. Fijnaart busstation - Wagenberg Kruispunt;
m. Lage Zwaluwe Station - Wagenberg Kruispunt;
n. Oosterhout Het Goorke - Oosterhout Busstation;
o. Raamsdonksveer Van Wijngaardenstraat - Made Gemeentehuis;
p. Sleeuwijk De Tol - 's-Hertogenbosch CS;
q. Werkendam Plein - Gorinchem Station;
r. Kromme Nol - Waalwijk Busstation Vredesplein - Raamsdonksveer Van Wijngaardenstraat;
s. Gilze AZC - Breda CS;
t. Ulicoten Kloosterstraat- Chaam, en
u. Breda Bijster - Bavel Beemd.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 19:01
door CamilleKreemers
Ik voorzie problemen met BravoDirect Bergen op Zoom. Je kan een perfecte kwartiersdienst maken tussen Dinteloord en Hoogerheide in de spitsuren met aansluitingen rond .08/.23/38/53. Echter bij een halfuursdienst zou ik een knip inzetten, zodat je altijd optimaal op de trein aansluit richting Randstad en Vlissingen (trein zit op .15/.45)

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 19:23
door Chrysa
Prima plan, maar blijf van de lijnnummers af. -0-

De bus naar Werkendam komt weer terug, en dit betekent ook aardig wat frequentieverhogingen. Ben benieuwd.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 19:40
door PHS
Frequentieverhogingen, waar dan?

Ik zie vooral mogelijkheden om nog verder te bezuinigen, de eisen liggen over het algemeen onder wat nu wordt geboden. Voorbeelden die echt niet kunnen: Bavel (8300 inwoners) hoeft alleen in de spitsuren te worden bediend, Klundert (7300 inwoners) krijgt een buurtbus zonder minimale bedieningseis en de Brabantliners mogen in het weekend 's avonds vervallen. Auw.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 19:41
door Suus
De bus naar Galder en Meersel-Dreef is daarentegen geschrapt.

En de lijnnummers zijn bedacht tijdens een avondje flink doordrinken lijkt het :(

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 19:45
door Daniel
PHS schreef: wo 26 okt 2022, 19:40Klundert (7300 inwoners) krijgt een buurtbus zonder minimale bedieningseis
PvE nog niet gelezen, maar Klundert ligt toch op de ontsluitende lijn L (Fijnaart - Wagenberg, da's nu de 117)? Of vallen de buurtbussen ook onder de ontsluitende lijnen?

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 19:49
door regenmaker
Nee, buurtbussen vallen onder een aparte categorie (die ik niet heb genoemd net als de stadsdienst Breda). Maar Klundert Oranjestraat staat als verplichte halte voor de ontsluitende lijnen in de bijlage.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 19:52
door PHS
Vreemd, want de kaart suggereert dat de provincie de verbinding tussen Fijnaart en Zevenbergen wil strekken; de verbindende lijn l komt in elk geval niet door Klundert.

Edit: volgens het PvE moet Klundert, Oranjestraat met de frequentie van een ontsluitende lijn worden bediend; niet is vereist dat het daadwerkelijk een ontsluitende lijn is. Dus het mag ook een frequente buurtbus zijn.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 19:53
door regenmaker
Ja, ik heb het idee dat de provincie soms gewoon rechte lijnen heeft getrokken. De kaart geeft dus niet per se het lijnennet weer, want er moet voldaan worden aan een aantal verplichte haltes in de bijlage. Op dezelfde manier wordt de stadsdienst van Roosendaal (deels) gewaarborgd.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 19:59
door regenmaker
PHS schreef: wo 26 okt 2022, 19:52 Edit: volgens het PvE moet Klundert, Oranjestraat met de frequentie van een ontsluitende lijn worden bediend; niet is vereist dat het daadwerkelijk een ontsluitende lijn is. Dus het mag ook een frequente buurtbus zijn.
Maar er staat toch verplichte haltes ontsluitende lijnen?:
Tabel 1: Verplichte Haltes Ontsluitende Lijnen
Binnen de bedieningstijden en met de frequenties behorend bij een Ontsluitende Lijn worden deze Verplichte Haltes voor de hele duur van de Concessie bediend.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 20:09
door Daniel
PHS schreef: wo 26 okt 2022, 19:52 Vreemd, want de kaart suggereert dat de provincie de verbinding tussen Fijnaart en Zevenbergen wil strekken; de verbindende lijn l komt in elk geval niet door Klundert.
Daar valt niet zoveel te strekken: als je via de snelweg zou willen rijden moet je vanaf Fijnaart busstation eerst een heel stuk de verkeerde kant op rijden dwars door Fijnaart heen (doublerend met de lijn naar Willemstad ook nog), terwijl je richting Klundert gewoon direct het dorp uit kunt rijden. Zodoende scheelt het ook maar 3 minuten tussen beide routes.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 20:10
door Meltrain
Suus schreef: wo 26 okt 2022, 19:41 En de lijnnummers zijn bedacht tijdens een avondje flink doordrinken lijkt het :(
Het lijkt erop dat men in Noord-Brabant geen dubbele lijnnummers meer wil hebben (behalve voor stadsdiensten) en daarom nu alvast heeft afgebakend welke lijnnummers geschikt zijn voor West-Brabant.
Dat zorgt er dan weer wel voor dat in deze regio letterlijk elke streek- en HOV-lijn een ander lijnnummer krijgt. :')

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 20:26
door PHS
Daniel schreef: wo 26 okt 2022, 20:09 Daar valt niet zoveel te strekken: als je via de snelweg zou willen rijden moet je vanaf Fijnaart busstation eerst een heel stuk de verkeerde kant op rijden dwars door Fijnaart heen (doublerend met de lijn naar Willemstad ook nog), terwijl je richting Klundert gewoon direct het dorp uit kunt rijden. Zodoende scheelt het ook maar 3 minuten tussen beide routes.
Als de provincie serieus nadenkt over strekken, zijn er wellicht ook plannen voor een op/afrit voor bussen aan de oostkant van Fijnaart.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 20:27
door regenmaker
Meltrain schreef: wo 26 okt 2022, 20:10
Suus schreef: wo 26 okt 2022, 19:41 En de lijnnummers zijn bedacht tijdens een avondje flink doordrinken lijkt het :(
Het lijkt erop dat men in Noord-Brabant geen dubbele lijnnummers meer wil hebben (behalve voor stadsdiensten) en daarom nu alvast heeft afgebakend welke lijnnummers geschikt zijn voor West-Brabant.
Dat zorgt er dan weer wel voor dat in deze regio letterlijk elke streek- en HOV-lijn een ander lijnnummer krijgt. :')
Ik vind het wel een goede zaak de nieuwe lijnnummers. De lijnnummers van met name Zuidoost-Brabant en West-Brabant lopen door elkaar. ;)

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 20:43
door CamilleKreemers
Waarom worden de 500-nummers gebruikt voor de Brabantliners? Waren er geen 3xx nummers over?

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 20:52
door Daniel
PHS schreef: wo 26 okt 2022, 20:26Als de provincie serieus nadenkt over strekken, zijn er wellicht ook plannen voor een op/afrit voor bussen aan de oostkant van Fijnaart.
In bijlage 2 van het PvE staan de voorgeschreven routes en routevarianten voor de ontsluitende lijnen in meer detail ingetekend. Daar loopt Fijnaart - Zevenbergen gewoon via Klundert. Het kaartje eerder in het PvE geeft dus met rechte lijnen verbindingen aan, maar niet persé hoe de bus rijdt.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 20:53
door ArrivaBas
Ik zit Hoofdstuk 4 over het materieel door te lezen. Daar valt mij op dat de Provincie zero-emissie eist, maar ondertussen wel hogevloersbussen wil zien op de Brabantliner. Een uitstootvrije bus met hoge vloer voor OV-diensten is een product dat volgens mij hooguit een obscure fabrikant uit Verweggistan aanbiedt.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 21:05
door Suus
regenmaker schreef:
Meltrain schreef: wo 26 okt 2022, 20:10
Suus schreef: wo 26 okt 2022, 19:41 En de lijnnummers zijn bedacht tijdens een avondje flink doordrinken lijkt het :(
Het lijkt erop dat men in Noord-Brabant geen dubbele lijnnummers meer wil hebben (behalve voor stadsdiensten) en daarom nu alvast heeft afgebakend welke lijnnummers geschikt zijn voor West-Brabant.
Dat zorgt er dan weer wel voor dat in deze regio letterlijk elke streek- en HOV-lijn een ander lijnnummer krijgt. :')
Ik vind het wel een goede zaak de nieuwe lijnnummers. De lijnnummers van met name Zuidoost-Brabant en West-Brabant lopen door elkaar. ;)
Dat is toch echt de schuld van de laatste hernummering in Zuidoost-Brabant. Vroeger liepen de lijnnummers in Noord-Brabant netjes op vanaf 100 in Bergen op Zoom richting het oosten.

Als ik zo kijk, zijn de huidige lijnnummers in West-Brabant in 1982 ingevoerd. Die gaan dus al 40 jaar mee, en dat moet stoppen omdat er bussen 50 kilometer verderop misschien hetzelfde lijnnummer hebben?

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 21:09
door regenmaker
Mij maakt het niet uit welk gebied welk lijnnummer krijgt. De historische geschiedenis van een lijnnummer maakt mij ook vrij weinig uit. Reizigers raken wel weer gewend aan de nieuwe lijnnummers. Doublures bij Bravo voorkomen is zeker handig voor een app als OVInfo, als ik nu bijvoorbeeld lijn 400 intype dan kan ik niet alleen op het symbooltje selecteren maar moet ik per se de bestemmingen gaan bekijken.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 21:13
door Chrysa
Maar waarom zou je veranderen waar niks mis mee is? Er zit een logisch systeem in. Dat jij nou OV-Info gebruikt om lijnen op te zoeken ben je ver in de meerderheid in. Een normale reiziger gooit hun reis in 9292, of gebruikt Google maps/OV-Info om de volgende bus bij hun halte te zien.
PHS schreef: wo 26 okt 2022, 19:40 Frequentieverhogingen, waar dan?
Er wordt 1x/uur in het dal en 2x per uur geeist in de spits. Voor de zwakke lijnen is dat een verbetering.

Die blauwe lijntjes lijken wat schematisch ingetekent. Ik neem aan dat Klundert gewoon een bus krijgt aangezien Zevenbergen - Fijnaart verplicht is.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 21:21
door CamilleKreemers
Nieuwe nummers zijn niet zo erg als veel mensen denken. Ik ben wel nieuwsgierig naar welke mogelijkheden er zijn. Ik hoop alleen dat het realististisch is.

Ik heb altijd de dienstregeling hier interessant gevonden, omdat er veel zaken mogelijk zijn. gelukkig is niet per halte weer aangegeven hoe lijnen moeten rijden, zoals bij de laatste aanbesteding. Nu kun je als vervoerder ook zaken zelf maken.

Ik hoop dat bepaalde zaken nog wat nuance krijgen. Lijnen 105, 106 en 310 (tot Dinteloord) zijn allemaal 35 minuten lang, maar een verplichte koppeling op alle ritten kan wellicht een nadeel zijn op eindpunten of aansluitingen in Bergen op Zoom.

Ik ben aan het kijken, aan stadsdienst Breda zijn eisen gesteld, maar stadsdienst Roosendaal en Bergen op Zoom heeft dit niet. Nu kan het zijn dat ik het mis.