Pagina 1 van 1

Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 18:27
door Mr-W
Maastricht heeft het eerste internationale busstation in Nederland waarbij de vervoerders zelf de exploitatie bekostigen. Dat is het geld waard, want nu komen de bussen wel aan op de best denkbare locatie in de stad.
Trouw.nl

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 20:11
door teun
Heeft iemand eigenlijk wat beeldmateriaal of een kaart waaruit de vorm en het uiterlijk van het busstation zelf want ik heb er nog niet zo veel van kunnen maken.

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 20:24
door Lijn 45
Is het niet gewoon een haltekom waar twee bussen aan passen?

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 20:28
door teun
Dat zou heel erg goed kunnen (en waarschijnlijk ook wel voldoen) maar ik heb wel wat wonderlijke verhalen gehoord over slagbomen en DRISsen dus daarom was ik wel benieuwd

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 21:16
door Aking
Terwijl aan de andere kant van een hek de NS-treinen ‘doodlopen’ op het kopstation van Maastricht, kunnen reizigers vanaf de achterkant van het station eenvoudig...
Hoernalisten zeker? :')

Want laten de doodlopende sporen nou precies helemaal aan de andere kant van de sporen liggen...

Maar het klinkt leuk natuurlijk *O*

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 21:23
door Frank93
Er is wat meer beeldmateriaal bij 1Limburg:
https://www.1limburg.nl/maastricht-neem ... on-gebruik

Als ik de lengte zo zie passen er toch wel 6 of 7 bussen achter elkaar.

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 21:40
door Statler Rail
Het is een langgerekt busstation naast de Meerssenerweg, met een stuk of 6 tot 8 haltes achter elkaar. Helemaal vooraan is een kom die de bussen nodig hebben om de 180 graden-bocht de Meerssenerweg op te kunnen draaien.

Aan de kant van het station staan drie abri’s, met in de voorste een “FlixBus-DRIS”. Het is eigenlijk een verticaal scherm met daaronder vier knoppen waarmee je kan switchen tussen vertrekken, aankomsten, plattegrond en taal. Op zich wel een cool ding.

Het busstation is afgesloten met slagbomen met kentekenherkenning, maar die staan nu nog open.

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 21:43
door Statler Rail
Bij dit artikel staat een hele fotoserie, inclusief van het reisinformatiescherm: https://www.thuisinmaastricht.nl/intern ... temmingen/

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 21:48
door en-es
Busstation? Gewoon een paar haltes. Bij busstation denk ik toch aan iets anders.

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 21:57
door Durashift
(..) Jesper Vis, directeur van Flixbus Benelux.
(..)
De bussen vertrekken vanuit Maastricht naar 83 bestemmingen binnen Europa. "Bestemmingen zoals Londen, Brussel en plaatsen in Duitsland zijn makkelijk te bereiken. En het is een stuk groener", zegt Vis. "De uitstoot in Duitsland is zelfs nog beter dan de trein. Het is een groen en noodzakelijk alternatief voor vliegen."
Jajaja.. hoe heeft Flixbus dat berekend?
Zeker omdat de (meeste) Flixbussen Euro5 / 6 diesel zullen zijn en de dieseltreinen in DLD dat niet zijn?

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 22:54
door trolly
Bezetting zal ook een rol spelen. Een echte lijndienst rijdt ook op rustige uren, terwijl onze flixers echt geen bussen laten rijden die niet vol zitten.

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: do 16 jan 2020, 10:10
door Jef400
en-es schreef:Busstation? Gewoon een paar haltes. Bij busstation denk ik toch aan iets anders.
Dat ding naast het station in Medemblik noemen we ook een busstation ;-)

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: do 16 jan 2020, 21:50
door Statler Rail
Durashift schreef:
(..) Jesper Vis, directeur van Flixbus Benelux.
(..)
De bussen vertrekken vanuit Maastricht naar 83 bestemmingen binnen Europa. "Bestemmingen zoals Londen, Brussel en plaatsen in Duitsland zijn makkelijk te bereiken. En het is een stuk groener", zegt Vis. "De uitstoot in Duitsland is zelfs nog beter dan de trein. Het is een groen en noodzakelijk alternatief voor vliegen."
Jajaja.. hoe heeft Flixbus dat berekend?
Zeker omdat de (meeste) Flixbussen Euro5 / 6 diesel zullen zijn en de dieseltreinen in DLD dat niet zijn?
Dat heeft het Umweltbundesamt berekend: https://www.umweltbundesamt.de/bild/ver ... issionen-0

Het komt inderdaad door bezettingsgraad en dieseltreinen. Dieseltreinen rijden dan ook nog eens op trajecten met relatief lage bezettingsgraden, dus dat telt lekker op qua uitstoot per passagierskilometer.In de spoorsector drukt men milieuprestaties liever uit per voertuigkilometer in plaats van per passagierskilometer.

Overigens laat het rapport van het Umweltamt ook een groot verschil zien tussen Fernverkehr en Nahverkehr en dat zit hem natuurlijk erin dat Fernverkehr bijna volledig elektrisch is en relatief hoge bezettingen heeft. In Duitsland is Fernverkehr immers vrij: DB hoeft niet tot 1 uur ´s nachts lege treinen te laten rijden.

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: vr 17 jan 2020, 01:00
door Pim-AllianceB95
en-es schreef:Busstation? Gewoon een paar haltes. Bij busstation denk ik toch aan iets anders.
Je dacht meer aan een model Nieuwerkerk?

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: za 18 jan 2020, 11:59
door Durashift
Statler Rail schreef:
Durashift schreef:
(..) Jesper Vis, directeur van Flixbus Benelux.
(..) (..) "De uitstoot in Duitsland is zelfs nog beter dan de trein. (..)
Jajaja.. hoe heeft Flixbus dat berekend?
(..)
Dat heeft het Umweltbundesamt berekend: https://www.umweltbundesamt.de/bild/ver ... issionen-0

Het komt inderdaad door bezettingsgraad en dieseltreinen. Dieseltreinen rijden dan ook nog eens op trajecten met relatief lage bezettingsgraden, dus dat telt lekker op qua uitstoot per passagierskilometer.In de spoorsector drukt men milieuprestaties liever uit per voertuigkilometer in plaats van per passagierskilometer.

(..).
Dank voor je antwoord/informatie. :pos:

Ik lees in die tabel dus dat de claim van meneer Vis slechts gebaseerd is op 1% verschil, in het voordeel van Fernlinienbussen en dan vooral behaald door drie punten lagere CO2 uitstoot. Op de andere meetmomenten stoot de bus meer uit dan de trein.

Lekker geframed weer. :cry:

Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: di 21 jan 2020, 23:02
door Suus
Vandaag even dit internationale busstation lopen bezoeken. Wat een takken-eind lopen van de achteruitgang van station Maastricht is dat zeg, dit is toch geen A-locatie :X

Afbeelding

Zo in de mist kwam het een beetje over als een tippelzone waar niet werd getippeld.

Dat display van Flixbus is wel geinig. Taalkundig wel ontworpen door een Duitser met de regel "Di., 21ste januari 2020"...

Re: Het kost wat, maar de internationale bussen stoppen in Maastricht nu op een A-locatie

Geplaatst: wo 22 jan 2020, 00:58
door trolly
Dàt was waar het me aan deed denken! Good old Theemsweg *bus*