Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

Voorgaande Topics


* Topic Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027.
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017: viewtopic.php?f=36&t=12496
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018: viewtopic.php?f=36&t=13249
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019: viewtopic.php?f=36&t=13991
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020: viewtopic.php?f=36&t=14479


2021 wordt het 5de jaar van de concessie Zuidoost Brabant. In dit topic bespreken we de nieuwe dienstregelingen en ideeën.
Specifieke zaken voor de dienstregelingen in 2021 worden, net als voorgaande jaren, vermeld op deze pagina, uiteraard niet eerder dan dat stukken ergens publiekelijk geplaatst zijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

GvL20 schreef:Proef met Bravoflex stopt in December!
https://www.ed.nl/eindhoven/proef-minib ... ~a1fceed7/
Ben eens benieuwd of de opgeheven lijnen in Helmond dan weer (deels) terug gaan komen!
DDietzen schreef:De lijnen 52 en 54 in Helmond komen terug, zo lees ik in het artikel. :wink:
GvL20 schreef:
teun schreef:Fijn dat het gedaan is met Bravoflex wat mij betreft en fijn dat er in ieder geval de 52 en de 54 voor terug komen, dat lijkt mij ook de meest logische keuze. Jammer dat er niks meer terug lijkt te komen op het oude traject van de 53 in Oost (incl. de vroegere koppeling via de Heistraat en het centrum) en de 55 naar Mierlo-Hout en Brandevoort, maar de 23 en 24 bieden in ieder geval iets aan alternatief (een halte langs de 24 bij Brandevoort zou dan wel mooi zijn). Over de verbinding die door de 22 en later 102/259 werd gereden zie ik ook niks maar het zou jammer zijn als er helemaal niets voor de verbinding Helmond - Stiphout - Gerwen - Nuenen meer is, misschien dat het koppelen van de 259 en de 261 tot een volledige cirkel via het Ziekenhuis en het Centrum (aan het uiteinde hebben beide lijnen een behoorlijke buffer) wat is?
Misschien dat ze bij een van die lijnen een stukje van de oude route van lijn 53 toevoegen, en die lijnen evt. standaard laten eindigen met een lusje door het centrum via het station.
Uiteindelijk heeft men toch eieren voor haar geld gekozen.
De Eindhovense raad was al helemaal niet blij met Bravoflex.
Bravoflex Roosendaal en Moerdijk stoppen ook. Deze laatste gaat men op korte termijn al intergreren met het WMO vervoer.

Er word niet gerept over Eindhoven i Men zegt wel dat bij de introductie van Bravoflex Eindhoven geen lijnen zijn geschrapt maar dat is niet helemaal waar. Lijn 15 en 20 zijn geslachtofferd en de DRU die over waren voor Bravoflex Eindhoven heeft met niet in kunnen zetten voor het Eindhovense OV.
Even voor de goede orde (cijfers zijn openbaar). Bravoflex Eindhoven kost ongeveer 40.000 DRU en Helmond 4.000, daarnaast zijn er enkele tonnen euros uit experimentenpotjes aangeboord.


Het exploitatieplan van 2021 was al klaar, en ligt ter advisering, met Bravoflex als uitdrukkelijk, onder voorbehoud. Er zal dus op korte termijn wel een kleine aanpassing komen. Verwacht ivm Corona geen schokkende dingen.
Ook in West en Oost Brabant zijn er nauwelijk aanpassingen.

Info over hoe nu verder in Helmond:
https://www.deweblogvanhelmond.nl/wp-co ... i-2020.pdf
GvL20
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 14 sep 2016, 21:37

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door GvL20 »

Het zou toch slim zijn als dat de betrokken partijen als Hermes, gemeente Helmond etc. beter gaan kijken naar het optimaliseren van de stadsdienst in Helmond, ipv één op één de oude lijnen 52 en 54 terug te brengen.

Denk de stadsdienst veel optimaler terug kan komen en waarschijnlijk ook rendabeler.

Een soort stadskaartje voor gezinnen o.i.d. kan de bussen evt. ook weer voller krijgen
Laatst gewijzigd door Gekko123 op ma 06 jul 2020, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote laatste bericht verwijderd
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

Ik daag je uit.
Hoe denk jij dat het stadsnet rendabeler kan?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Ik ben ook erg benieuwd hoe je denkt dat het beter kan :Y
GvL20
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 14 sep 2016, 21:37

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door GvL20 »

Beide lijnen laten beginnen/eindigen met een lusje via het centrum, ipv eindigen op het station. Een overstap minder om het centrum te bereiken, lijkt mij toch aantrekkelijker.

Evt. een aantal haltes van de oude lijn 53 als 'flex' toevoegen aan één van de lijnen net als het idee van de oude lijn 555.
Lijn 23 evt. via de wethouder van wellaan laten rijden ipv huidige route om straakven toch deels te bedienen

Lijn 150 'evt. deels' via het ziekenhuis laten rijden, in de spits elk halfuur, daar buiten elk uur, voor betere bereikbaarheid ziekenhuis, misschien doortrekken naar 't hout.

Het aanbieden van gereduceerde kaartjes voor reizen binnen de stadsgrenzen, zoals stadskaartjes of gezinskaartjes voor een bepaald aantal personen (dat kost de gemeente geld maar dat is nu ook geprobeerd met de korting op Bravoflex).

Een paar voorbeelden denk ik om meer mensen in het ov te krijgen. :!: :?:

Zal lijn 51 ook weer op zaterdagen gaan rijden door het wegvallen van Bravoflex?
Worden in Eindhoven ook de aanpassingen van voor Bravoflex weer terug gedraaid?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ZO6176 »

Maar er wordt nuks gezegd over wat terugkomt voor bravoflex.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door RnBn »

Klopt het is dan ook een concept versie van 11-06-2020 waarin dus nog geen rekening is gehouden met de verdere vrijgave van het OV van 1 juli en het schrappen van Bravo flex
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

De 107 lijkt me een logische verbinding om aan te bieden. De nieuwe 407/408 vind ik ook mooi gevonden. Goed dat de Voldijn in ieder geval weer een busverbinding krijgt, en met hoe erg de lijn waarschijnlijk als spitsverbinding dient is het een slimme maatregel om je bus (net als we gezien hebben met de 119/103) ook in de tegenspits wat beter te vullen.

De terugkeer van de 150 naar de halte die daadwerkelijk bij station 't Hout is tevens een erg goede zaak, net als dat er dan eindelijk een halte bij het BZOB gaat komen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

ZO6176 schreef:Maar er wordt niks gezegd over wat terugkomt voor bravoflex.
Klopt. Ten eerste staat in het (achterhaalde) advies nog vermeld dat Bravoflex onzeker is.
Inmiddels is dat duidelijk.
- Lijn 52 en 53 keren in Helmond terug. En lijn 150 krijgt een kleine aanpassing.
- In Eindhoven komt dit jaar niets terug, maar hier is binnen de gemeente toch enige wrijving ontstaan. het verloren stukje zou toch op zijn minst moeten terugkeren.
Laatst gewijzigd door huibf op ma 13 jul 2020, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door PHS »

huibf schreef:- Lijn 51 en 52 keren in Helmond terug.
Klopt dit? Want lijn 51 bestaat namelijk nog steeds, en lijn 52 zou anders een wel een heel onlogisch eindpunt in Brouwhuis krijgen.

Overigens betekent het afschaffen van Bravoflex wel dat het dorp Stiphout, ruim 5.200 inwoners, straks niet meer per ov is te bereiken. Maar daar malen we in Brabant niet om :')
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door regenmaker »

Moet lijn 54 zijn niet 51.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

Jep. De lijnen naar Rijpelberg en Brouwhuis. Zoals ze ook reden voor BravoNiks.
Afbeelding
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

huibf schreef:
ZO6176 schreef:Maar er wordt niks gezegd over wat terugkomt voor bravoflex.
Klopt. Ten eerste staat in het (achterhaalde) advies nog vermeld dat Bravoflex onzeker is.
Inmiddels is dat duidelijk.
- Lijn 52 en 54 keren in Helmond terug. En lijn 150 krijgt een kleine aanpassing.
- In Eindhoven komt dit jaar niets terug, maar hier is binnen de gemeente toch enige wrijving ontstaan. het verloren stukje zou toch op zijn minst moeten terugkeren.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Is die aanpassing van de 150 dan in het verleggen van de eindhalte bij station ‘t Hout of wordt de dienstregeling nog daadwerkelijk verder uitgebreid?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

Dat staat in het plan. Geen extra ritten.
Dit jaar dus net als West en Oost nauwelijks aanpassingen. Ook geen rijtijdaanpassingen. Alles staat erin. Muv de gevolgen ivm Bravoflex.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

In het plan staat anders niks over lijn 52 en 54 hoor...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ZO6176 »

PHS schreef:
Overigens betekent het afschaffen van Bravoflex wel dat het dorp Stiphout, ruim 5.200 inwoners, straks niet meer per ov is te bereiken. Maar daar malen we in Brabant niet om :')
Ik zou ook niet weten hoe de reizigersstromen van stiphout lopen. Is het op helmond gericht of op Eindhoven? Waar gaan de leerlingen naar school. In Nuenen zit een grote school.
Wat ik wel weet was dat er maar slechts 1 bushalte was (kerk) en dat is wel erg minimaal.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Scholieren gaan vrijwel zonder uitzondering in Helmond naar school, vooral naar het Carolus Borromeus, dat tot twee jaar terug nog in Stiphout zelf zat (maar nu verhuisd is naar een locatie bij station Brandevoort), en het Jan van Brabant/Knippenberg college in de stad. Denk overigens niet dat de bus daar veel gaat opleveren, het zijn allemaal goed te fietsen routes en afstanden. Forenzen heb je meer richting Eindhoven maar ook wel Helmond in, maar de crux van het gebrek aan OV-gebruik is gewoon dat ongeveer de helft van de huishoudens in Stiphout in een huis wat niet onder doet aan een villa woont, met vaak twee, drie, zo niet meer auto's voor de deur. Dat zijn gewoon niet mensen die je nog de bus in krijgt.

Overigens had Stiphout altijd al een tweede halte, de Hortsedijk (al ligt die nogal aan de rand), met de herinrichting van de Dorpsstraat is er nog eentje bijgekomen, Dorpsstraat/Elsdonk, ongeveer midden tussen de Kerk en de Hortsedijk. Wat mij betreft dekken die drie haltes het ook wel goed, ten westen van de Kerk is er eigenlijk te weinig om nog een extra halte te rechtvaardigen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ZO6176 »

Wat was de bezetting van lijn 102 destijds?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Als ik het nou goed lees komt er volgens mij nog iets uit het pre-bravoflex tijdperk niet terug; de zaterdagdienst op de 51 (voor die lijn overigens niet expliciet benoemd), 52, en 54. :N
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door lijntaxi »

huibf schreef:Explotatieplan Hermes 2021

https://eindhoven.parlaeus.nl/user/sear ... n_2021.pdf
Het exploitatieplan doorgelezen te hebben, zou ik graag willen weten wat de gemeente Gemert-Bakel precies wil veranderen met betrekking
tot de route van lijn 322. Ik hoop niet dat ze de bussen willen laten rijden via de N272 (Oost-om en Zuid-om) in Gemert. Als men dat van plan is, zou het een flinke achteruitgang zijn voor Gemert. Dat zou betekenen dat mensen die in Moederkruid wonen in Gemert tenminste 3 kilometer zou moeten fietsen of lopen. Ik begin steeds langer dat HOV en bussen uit het centrum wegjagen naar de randen van steden en dorpen een slechter idee te vinden.
PHS

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door PHS »

Dat stuk gaat over de wijzigingen in DRG 2020, geen nieuwe plannen dus. In 2019 zijn de 321 en de 322 omgewisseld. Daarbij is de 321 in plaats van naar Boekel, naar Gemert Slenk gaan rijden, en de 322 in plaats van naar Gemert Slenk, naar Uden gaan rijden (waarbij de 25 en 26 zijn ingekort tot Gemert Past. Poellplein).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door fogeltje »

lijntaxi schreef: Het exploitatieplan doorgelezen te hebben, zou ik graag willen weten wat de gemeente Gemert-Bakel precies wil veranderen met betrekking
tot de route van lijn 322. Ik hoop niet dat ze de bussen willen laten rijden via de N272 (Oost-om en Zuid-om) in Gemert. Als men dat van plan is, zou het een flinke achteruitgang zijn voor Gemert. Dat zou betekenen dat mensen die in Moederkruid wonen in Gemert tenminste 3 kilometer zou moeten fietsen of lopen. Ik begin steeds langer dat HOV en bussen uit het centrum wegjagen naar de randen van steden en dorpen een slechter idee te vinden.
Als dat al zou gebeuren, dan is dat vooral de schuld van Gemert zelf. Sinds de Noord-Om er ligt wil men doorgaand verkeer zoveel mogelijk weren. Als je nu vanuit Boekel Gemert binnenrijdt krijg je maar liefst drie (!) wegversmallingen waar verkeer dorpuitwaarts voorrang heeft. Bovendien zou Gemert met de 321 nog steeds een goede dekking richting Eindhoven hebben. Maar of een routeverandering van de 322 snelheid oplevert voor de doorgaande reiziger richting Boekel, betwijfel ik.

Maar daar gaat het in het plan inderdaad ook niet over. Grappig is deze passage: Alleen op lijn 322 (aansluiting Uden) zijn klachten binnengekomen.
Tja, je mag rustig zeggen dat de aansluiting in Uden gewoon weg is. 27 of 57 minuten afhankelijk van het tijdstip of dag en welke lijn je precies wilt hebben. Studenten richting Nijmegen hebben iig niets meer aan deze bus.

Wat betreft lussen van de 259/261 in Helmond, op dit moment hebben ze allebei niet zo heel veel buffertijd volgens mij. De 261 zou dan in mijn ogen sowieso zijn route via het Havenplein moeten opgeven en die route is juist gekozen voor de zorginstelling dit daar ligt (ik kom even niet op de naam). Als men drie busjes zou toelaten, dan zou vanaf het Havenplein een route via het centrum of een van de wijken ter vervanging van de stadsdienst wellicht mogelijk zijn. Maar volgens mij was het altijd een eis dat Buurtbus Laarbeek het met twee busjes moet doen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten