Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Ik heb me inderdaad verkeken op hoeveel ruimte er in de dienstregeling is in Nuenen, ik meende dat de bussen daar een stuk langer stilstonden dan het geval is. Dan kun je met die buurtbussen in ieder geval erg weinig om Stiphout en de verbinding Helmond-Nuenen een beetje te ontsluiten.

Die zorginstelling langs de Kanaaldijk heet overigens Keyserinnendael :wink:
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

De wijzigingen per 3 januari 2021 (en 13 december as.)

Op 13 december stopt Bravoflex Eindhoven.
Op 31 december stopt Bravoflex Helmond.

Vanaf 3 januari 2021: (tov de reguliere dienstregeling (en niet de tijdelijke dienstregeling))
Een aantal zaken waren al bekend (schuingedrukt). Maar er zijn nu ingrijpendere maatregelen genomen bovenop het bekende exploitatieplan.,

Lijn 2: Ma-Vr: 6x/u wordt 4x/u
Lijn 5: Ma-Vr: Vakantiedienstregeling vervalt en wordt Hoogzomer (2x/u)
Lijn 10: Ma-Vr: 2 late ritten vervallen.
Lijn 11: Ma-Vr: Spits en dal lagere frequentie. 4x/u wordt 2x/u en 2x/u wordt 1x/u
Lijn 14: Ma-Zo: Alle ritten in de avond vervallen. Za: 2x/u wordt 1x/u
Lijn 15: Ma-Zo: Route wordt doorgetrokken naar Abdijtuinen.
Lijn 17: Ma-Vr: Spits en avond lagere frequentie. 4x/u wordt 2x/u en 2x/u wordt 1x/u. Za: Avond 2x/u wordt 1x/u. Zo: 2x/u wordt 1x/u
Lijn 18: Ma-Vr: 1 spitsrit vervalt.
Lijn 21: Ma-Zo: 1x/u wordt 2x/u. Avond vervalt.
Lijn 22: Wordt opgeheven.
Lijn 23: Ma-Vr: 1 spitsrit vervalt. Za-Zo: Aantal ritten vervallen.
Lijn 24: Ma-Vr: 2 spitsritten vervalt. Avond vervalt.
Lijn 25: Ma-Zo: Aantal ritten vervallen.
Lijn 26: Ma-Vr: 1 spitsrit vervalt.
Lijn 28: Za: Laatste 2 ritten vervallen.
Lijn 52: Ma-Vr: Herintroductie. Brouwhuis. 1x/u.
Lijn 53: Ma-Vr: Herintroductie. Straakven. 1x/u.
Lijn 54: Ma-Vr: Herintroductie. Rijpelberg. 1x/u.
Lijn 55: Ma-Vr: Nieuwe lijn. Stiphout. 1x/u.
Lijn 101: Vervalt.
Lijn 103: Vervalt.
Lijn 117: Vervalt.
Lijn 119: ...
Lijn 150: Stopt op het voorplein bij station het Hout zodra de infra gereed is.
Lijn 317: Ma-Vr: Minder spitsritten.
Lijn 318: Ma-Zo: Minder avondritten.
Lijn 319: Ma-Vr: Minder spitsritten.
Lijn 320: Ma-Vr: Minder spitsritten.
Lijn 321: Ma-Vr: Minder spitsritten.
Lijn 324: Ma-Vr: Dalperiode overdag loopt iets langer door.
Lijn 400: Ma-Zo: 6x/u wordt 2x/u. 4x/u wordt 2x/u. Avond vervalt.
Lijn 401: Ma-Zo: 6x/u wordt 2x/u. Avond wordt 2x/u.
Lijn 404: Ma-Vr: 6x/u wordt 4x/u.
Lijn 405: Ma-Zo: Minder avondritten.
Lijn 407: Ma-Vr: 6x/u wordt 2x/u. 4x/u wordt 2x/u.
Lijn 408: Nieuwe lijn naar P+R Genneperparken. Ma-Vr: Overdag 2x/u.
Ochtend: Aalsterweg - P+R Genneperparken - Aalst (Voldijn) - HTC Campus - Tongelreep - Aalsterweg
Middag: Aalsterweg - Tongelreep - HTC Campus - Aalst (Voldijn) - P+R Genneperparken - Aalsterweg

Lijn 603: Vervalt
Lijn 604: Vervalt
Lijn 608:Vervalt
Lijn 614:Vervalt
Lijn 617: Vervalt
Lijn 620: Al vervallen op 1 maart.
Lijn 621: Al vervallen op 1 maart.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door Wubbo »

Lekker, BravoFlex stoppen op 31-12 en het alternatief pas beginnen op 3-1. Was dan 2 dagen later gestopt met BravoFlex.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door Hainje »

Gezien het doorslaand succes van BravoFlex betwijfel ik het of die twee dagen zoveel verschil gaan maken, al helemaal in de kerstvakantie.
🍉
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Goed om te zien dat de 53 terugkeert en er ook een lijn 55 ter gedeeltelijke vervanging van de 102 komt *O* , gaat deze ook halteren bij de oude halte Dorpstraat/Elsdonk van buurtbuslijn 259? Een beetje jammer dat er geen bus terugkeert op de oude tak van de 52 naar Brandevoort maar ik kan me voorstellen dat er vanaf daar naar het centrum slechts beperkte vervoerswaarde is. Blijven lijn 52 en 54 trouwens in twee richtingen hun lus rijden of wordt het voortaan slechts een richting? En met wat voor materieel wil men de stadsdienst eigenlijk gaan rijden? Geheel CTS busjes of komen er op lijn 53 weer grote bussen?
In hoezeer zijn sommige van deze maatregelen overigens permanent? Streeft men ooit nog naar een frequentieverhoging op de lijnen 52/54 (en wellicht ook de andere Helmondse stadslijnen) of zijn dat reguliere bezuinigingen die nu in het niet vallen tegen de rest van de maatregelen?

Het omruilen van de 22 voor een extra omloop op de 21 lijkt me wel logisch, Breugel ligt toch verder van de Arriva-corridor in Son af en het levert daar wel een veel beter product op.

Gaat lijn 15 weer via de oude route naar het MMC of wordt die route nu korter? (omdat er specifiek slechts tot de abdijtuinen staat aangegeven)

Overigens aan Wubbo; die twee dagen maken helemaal niks uit, Bravoflex rijdt immers niet op zon- en feestdagen. ;)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ZO6176 »

Lijn 119 is nog niet bekend? En als deze blijft rijden gaat als leeg mat terug omdat 103 vervalt?
Hov-frequenties zijn niet echt meer HOV-waardig.
GvL20
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 14 sep 2016, 21:37

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door GvL20 »

teun schreef: zo 22 nov 2020, 16:51 Goed om te zien dat de 53 terugkeert en er ook een lijn 55 ter gedeeltelijke vervanging van de 102 komt *O* , gaat deze ook halteren bij de oude halte Dorpstraat/Elsdonk van buurtbuslijn 259? Een beetje jammer dat er geen bus terugkeert op de oude tak van de 52 naar Brandevoort maar ik kan me voorstellen dat er vanaf daar naar het centrum slechts beperkte vervoerswaarde is. Blijven lijn 52 en 54 trouwens in twee richtingen hun lus rijden of wordt het voortaan slechts een richting? En met wat voor materieel wil men de stadsdienst eigenlijk gaan rijden? Geheel CTS busjes of komen er op lijn 53 weer grote bussen?
In hoezeer zijn sommige van deze maatregelen overigens permanent? Streeft men ooit nog naar een frequentieverhoging op de lijnen 52/54 (en wellicht ook de andere Helmondse stadslijnen) of zijn dat reguliere bezuinigingen die nu in het niet vallen tegen de rest van de maatregelen?

Het omruilen van de 22 voor een extra omloop op de 21 lijkt me wel logisch, Breugel ligt toch verder van de Arriva-corridor in Son af en het levert daar wel een veel beter product op.

Gaat lijn 15 weer via de oude route naar het MMC of wordt die route nu korter? (omdat er specifiek slechts tot de abdijtuinen staat aangegeven)

Overigens aan Wubbo; die twee dagen maken helemaal niks uit, Bravoflex rijdt immers niet op zon- en feestdagen. ;)
Ben ook benieuwd hoe men de stadsdienst in Helmond weer op gaat zetten, goed nieuws dit.
Vervelend is wel dat er zaterdags niks voor terug komt, ook lijn 51 niet zo te lezen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ArrivaBas »

Al met al zie ik ook hier een stevige verschraling van het aanbod.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door PHS »

Tja, dat viel te verwachten.

Ik vind het wel verstandig dat er weer een bus naar Stiphout gaat rijden, op dit moment de grootste plaats van Nederland (ruim 5.200 inwoners) zonder vast openbaar vervoer.

De Stiphout-bokaal voor grootste plaats zonder vast OV gaat daarom nu naar:

*tromgeroffel*

Schalkwijk. Een dorp met 2.000 inwoners onder de rook van Houten, dat het moet doen met U-Flex :')

Afijn, één OV-schandvlek minder voor de provincie Noord-Brabant.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Schalkwijk heeft met het flex-tegen-OV-tarief toch een aanzienlijk beter product dan Stiphout had hoor...
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door RnBn »

teun schreef: zo 22 nov 2020, 16:51 Gaat lijn 15 weer via de oude route naar het MMC of wordt die route nu korter? (omdat er specifiek slechts tot de abdijtuinen staat aangegeven)
Ik zag het nut van het doorrijden naar MMC nooit zo in aangezien hier nauwelijks gebruik van werd gemaakt, er doordeweeks overdag ook nog voldoende alternatieven voor zijn (uiteraard wel jammer in het weekend en 's avonds) en het voor de haltes waar lijn 15 en 16 beide komen het overdag al sneller was om een kwartier te wachten op de 16. In mijn ervaring werden de haltes Burgemeester van Hoofflaan, Europalaan en Runstraat wel goed gebruikt (in vergelijking met de rest) en het zou dus wel jammer zijn dat als er maar tot de abdijtuinen gereden zou worden twee van deze haltes niet bediend worden door lijn 15.

Overigens zou ik het logischer vinden om lijn 14 door te trekken naar MMC aangezien je dan een nieuwe verbinding biedt en er ook een rechtstreekse verbinding komt van het bejaardentehuis in Zeelst naar het MMC, naast dat het voor veel haltes op de route een nieuwe snellere verbinding zou betekenen.

Daarnaast was Heemweg/Centrum het afgelopen jaar een mooi knooppunt in het centrum aangezien op een buurtbus na alle bussen hier stopte. Nu zijn we weer terug naar de oude situatie waarbij alle bussen wel ergens in het centrum een halte hebben maar er niet makkelijk overgestapt kan worden.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

In het doortrekken van de 14 zie ik persoonlijk ook wel wat meer ja, het geeft Zeelst inderdaad een goede verbinding met het ziekenhuis, en als je die lijn daar kunt laten doorkoppelen/aansluiten op de 16 blijft er voor de Abdijtuinen/Pastorielaan ook nog een goede verbinding met Gestel bestaan.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

Wubbo schreef: zo 22 nov 2020, 15:54 Lekker, BravoFlex stoppen op 31-12 en het alternatief pas beginnen op 3-1. Was dan 2 dagen later gestopt met BravoFlex.
Dat had ik ook. Maar als je start op 1-1. Maakt het niets uit.
1-1 is sowiso een zondagsdienst en rijd bravoflex niet. En 2-1 is zaterdag en dan rijdt de reguliere stadsdienst niet. 3-1 is weer zondag.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

PHS schreef: zo 22 nov 2020, 22:21 Tja, dat viel te verwachten.

Ik vind het wel verstandig dat er weer een bus naar Stiphout gaat rijden, op dit moment de grootste plaats van Nederland (ruim 5.200 inwoners) zonder vast openbaar vervoer.

De Stiphout-bokaal voor grootste plaats zonder vast OV gaat daarom nu naar:

*tromgeroffel*

Schalkwijk. Een dorp met 2.000 inwoners onder de rook van Houten, dat het moet doen met U-Flex :')

Afijn, één OV-schandvlek minder voor de provincie Noord-Brabant.
Stiphout is een WIJK.
PHS

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door PHS »

Ik zou dat niet in Stiphout roepen :lol:
Wikipedia schreef:Stiphout is een dorp
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

GvL20 schreef: zo 22 nov 2020, 18:35
teun schreef: zo 22 nov 2020, 16:51 Goed om te zien dat de 53 terugkeert en er ook een lijn 55 ter gedeeltelijke vervanging van de 102 komt *O* , gaat deze ook halteren bij de oude halte Dorpstraat/Elsdonk van buurtbuslijn 259? Een beetje jammer dat er geen bus terugkeert op de oude tak van de 52 naar Brandevoort maar ik kan me voorstellen dat er vanaf daar naar het centrum slechts beperkte vervoerswaarde is. Blijven lijn 52 en 54 trouwens in twee richtingen hun lus rijden of wordt het voortaan slechts een richting? En met wat voor materieel wil men de stadsdienst eigenlijk gaan rijden? Geheel CTS busjes of komen er op lijn 53 weer grote bussen?
In hoezeer zijn sommige van deze maatregelen overigens permanent? Streeft men ooit nog naar een frequentieverhoging op de lijnen 52/54 (en wellicht ook de andere Helmondse stadslijnen) of zijn dat reguliere bezuinigingen die nu in het niet vallen tegen de rest van de maatregelen?

Het omruilen van de 22 voor een extra omloop op de 21 lijkt me wel logisch, Breugel ligt toch verder van de Arriva-corridor in Son af en het levert daar wel een veel beter product op.

Gaat lijn 15 weer via de oude route naar het MMC of wordt die route nu korter? (omdat er specifiek slechts tot de abdijtuinen staat aangegeven)

Overigens aan Wubbo; die twee dagen maken helemaal niks uit, Bravoflex rijdt immers niet op zon- en feestdagen. ;)
Ben ook benieuwd hoe men de stadsdienst in Helmond weer op gaat zetten, goed nieuws dit.
Vervelend is wel dat er zaterdags niks voor terug komt, ook lijn 51 niet zo te lezen.
Het worden 8 persoonsbusjes. Er z ijn er twee beschikbaar en dat ga je ruim halen. Oa ik heb met Hermes zitten brainstormen. In eerste instantie wilde men alleen Brouwhuis/Rijpelberg bedienen.
Stiphout wordt gereden tot aan de Kerk. Straakven is zoals het was. Ik dacht dat 52/54 werden gekoppeld in Molenbeek en de Brouwhuislijn via het industrieterrein ging en niet de situatie van net voor Bravoflex.
Het is voor nu het maximaal haalbare.
Mierlohout niet omdat lijn 24 hier rijdt. Brandevoort niet ondat lijn 555 nauwelijks reizigers had.

Ow ja. De lijn naar Stiphout rijdt samen met lijn 25 in een bijna 30 minuten patroon naar Elkerliek.

De buurtbussen is voor volgende keer. Dat is ook een doorn in het oog.

Wat betreft lijn 15. Het is inderdaad een lusje. Dus niet naar MMC.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

Wat info over de dienstregelingen en tarieven:
https://www.reizigersoverlegbrabant.nl/alle-adviezen
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Als ik het goed begrijp wordt de bediening van de Rijpelberg/Brouwhuis dan dus net zo als in de vorige concessie? Heeft dat nog invloed op de aansluitingen op het station?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

Rond 13.00 verspringt dacht ik de dienstregeling zodat de aansluitingen in de drukste richting goed zijn. Zoiets als lijn 28 ook heeft.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

Lijn 119 wordt ook geschrspt per 3 januari.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ZO6176 »

ASML werkt dus massaal thuis.
Nu lijn 400 en 401 flink terug gaan in frequentie zijn er plots wel veel gelede wagens over. Gaan deze naar lijn 2 en 7 zoals in de corona-periode?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Hermes heeft op de eigen website nu een ietsjes ander lijstje staan: https://www.hermes.nl/nl/nieuws/wijzigi ... nuari-2021

De 401 zou overdag 4x per uur blijven rijden, tevens wordt over de vervallen (spits)ritten op de 10, 18, 23, 24 (avonddienst vervalt nog wel), 25, 26 en 28 niet gesproken.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door Plutona »

Ik heb steeds meer het idee dat de herintroductie van het stadsvervoer in Helmond écht een achteruitgang is.
1x/uur, klein busje, alleen doordeweeks...
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

teun schreef: do 26 nov 2020, 10:44 Hermes heeft op de eigen website nu een ietsjes ander lijstje staan: https://www.hermes.nl/nl/nieuws/wijzigi ... nuari-2021

De 401 zou overdag 4x per uur blijven rijden, tevens wordt over de vervallen (spits)ritten op de 10, 18, 23, 24 (avonddienst vervalt nog wel), 25, 26 en 28 niet gesproken.
400 blijft 4x per uur rijden inderdaad.
De andere lijnen betreffen zo weinig ritten dat ze niet vermeld worden. Dat staat ook in de aanhef op de Hermessite.
Er komt geen busboekje, alleen een digitaal boekje.
Plutona schreef: do 26 nov 2020, 15:18 Ik heb steeds meer het idee dat de herintroductie van het stadsvervoer in Helmond écht een achteruitgang is.
1x/uur, klein busje, alleen doordeweeks...
Het is minder dan voor Bravoflex. Bedenk dat er eerst alleen de Brouwhuis en Eijpelberglijn zouden terugkomen en de route die voor Bravoflex gereden wordt. De route naar Brouwhuis gaat over het industrieterrein, net als in de vorige concessie.
De lijn 55 naar Stiphout en Straakven zijn er na aandringen pas bijgekomen.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

In het exploitatieplan van begin dit jaar stonden lijnen 52 en 54 echter wel als 2x per uur te boek, gebeurt dat nou vanwege de corona niet of is dat ter compensatie van de 53/55?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten