Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
GvL20
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 14 sep 2016, 21:37

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door GvL20 »

Denk dat het toch een compensatie is om ook de 53/55 te laten rijden.

Maar als ze de 52 en 54 inderdaad koppelen, zoals eerder gemeld, dan heb je in principe toch elk halfuur de mogelijkheid om in één van de wijken te komen. :D
Je kunt dan wel iets langer onderweg zijn maar het is wel mogelijk.

Werd Bravoflex op zaterdagen zo slecht gebruikt dat er daarom helemaal niks voor terug komt? :')
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door Plutona »

De stadsdienst van Helmond vind ik een van de meest duidelijke voorbeelden van subtiel uitsterven. Ronduit schandalig. Het openbaar vervoer in Helmond sowieso. Een stad met meer dan 90.000 inwoners, waarbij er in het weekend een tijd lang geen busvervoer in de avonduren is geweest.
Een redelijk lopend netwerk van stadsdiensten wordt vervangen door vervoer op afroep, wat op de keper beschouwd al een forse verschraling is. Het voelt als een ontmoedigingsbeleid. Je jaagt op deze manier de mensen de auto in: Tussen twee haltes reizen voor een prijs die bijna altijd hoger is dan het oorspronkelijke bustarief.

Daarna wordt die pilot beëindigd door tegenvallende resultaten - geen wonder met een dergelijk beleid - en vervangen door een nóg kariger aanbod. Uiteindelijk zul je zien dat ook deze vorm van stadsvervoer beëindigd wordt omdat niemand meer de behoefte heeft om in een een MidCity te stappen.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door RnBn »

in Helmond speelt natuurlijk dat er vanuit de meeste wijken waar geen streekbussen komen (Stiphout en Dierdonk daargelaten) het sneller is om naar het dichtstbijzijnde station te fietsen dan om met de bus naar het hoofdstation te gaan. De stadsbus is dus alleen voor mensen die met de IC willen reizen of voor mensen die over willen stappen op de streekbussen, waarvan de meeste maar een keer per uur rijden. Dit alles maakt het natuurlijk lastig Om een stadsbuslijn rendabel te krijgen. Het is niet voor niks dat lijn 51 wel is blijven rijden aangezien het Eeuwsels redelijk ver van een station ligt. Ik denk dat het belangrijker is om bijvoorbeeld Stiphout te bedienen dan om twee keer per uur te rijden, al is het kiezen tussen twee kwade.

Overigens heb ik gehoord dat er op dit moment nog wordt gekeken of er bepaalde ritten en lijnen van de nieuwe stadsdienst in
Helmond gereden moeten gaan worden met grote bussen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ZO6176 »

Ik denk ook dat het meeste verkeer richting Eindhoven is. Helmond is een vrij langerekte stad waarbij de stations langs veel wijken komen. Ik vind de oplossing niet eens zo slecht. Al zou lijn 51 wel op zaterdag mogen rijden. Maar kan in het weekend lijn 25 niet een extra lus maken in Helmond-noord?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door Roeland »

Je hebt middelgrote steden zonder station (zoals Oosterhout); die hebben vaak een goed buslijnennet richting de meest nabijgelegen grote stad.
Je hebt middelgrote steden met één station (zoals Roermond); die hebben vaak een matig functionerend lijnennet van stad- en streeklijnen richting het station.
En je hebt middelgrote steden met maar liefst 4 stations (zoals Helmond); die hebben dan wellicht (omdat bijna iedere wijk een station op loop- of fietsafstand heeft) nagenoeg geen stadslijnennet meer.

Vergelijk het met bijv. Hilversum (met 3 stations): Hilversum heeft t.o.v. vergelijkbare steden nauwelijks goedlopende stadslijnen. Alleen lijn 1, naar een wijk die ver van het station af ligt (en dan nog inderdaad een paar laagfrequente en kwakkelende stadslijntjes 2 en 3).

Een aantal Helmondse wijken wordt al bediend door streeklijnen, zoals de 24 en de 26 (vreemd trouwens dat lijn 25 geen halte heeft t.h.v. het kruispunt Horst / Zwanenbeemd; en lijn 26 had ook nog wel twee extra haltes kunnen gebruiken t.h.v. Adonislaan en Waterleliesingel).

Maar inderdaad, Stiphout ligt niet echt op loopafstand van een station en komt er redelijk bekaaid af. Wellicht zou een streeklijn Helmond - Stiphout - Nuenen (en verder) best wel kanswijk kunnen zijn?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ZO6176 »

Vroeger had je lijn 6 1x per uur van Eindhoven naar Helmond via stiphout. niet echt goed beklant. Maar deze maakte wel de gehele lus door tomakker. Ik weet niet wat de spits lijn 102 het deed maar kan me niet voorstellen dat het veel beter ging.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door Hainje »

Lijn 22 was ook nooit echt een doorslaand succes naar mijn weten.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

Nakomertje.

Lijn 407 en 408 zijn aan elkaar gekoppeld, waarbij in de Ochtend lijn 407 naar HTC (in de middag dus geen ritten) rijdt en vervolgens doorrijdt als 408 via Aalst en PR Genneperparken.
In de middag andersom. Dan rijdt lijn 408 via P+R Genneperparken en Aalst naar HTC en dan als 407 door naar het Station.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ZO6176 »

Is dit niet een beetje misbruik van DRU? Gewoon de leegmat openstellen voor publiek?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ArrivaBas »

Door een doorkoppeling bij een P+R lijkt mij dit juist slim. De bus heeft in twee richtingen een markt, alleen twee verschillende markten, die na het middaguur van richting ruilen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Mij raakt het inderdaad ook juist als slim, je bedient hiermee eigenlijk net als de 103 en de 119 in de spitsrichting zowel vervoer van een woongebied naar het station als van het station naar een bedrijventerrein zo efficiënt als mogelijk. Mooi meegenomen hier is dat je nog als passagier de hele lus mag uitzitten zodat een rit in de tegenspitsrichting ook kan, al heb je dan een wat langer lusje.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door RnBn »

Daarnaast is het niet zo dat er mat-ritten opengesteld zijn, er zijn juist ritten van lijn 407 vervangen door lijn 408 om op deze manier de Voldijn een verbinding met Eindhoven te bieden en de nieuwe P+R een extra bus te bieden, al vraag ik me af hoe druk die zal zijn doordeweeks.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ZO6176 »

De situatie Waalre is niet te vergelijken met Veldhoven. Veldhoven genereert veel meer vervoer. Vroeger had je lijn 17 naar Aalst en 7 naar Waalre via HTC en voldijn. Het is niet voor niks dat deze lijnen zijn samengevoegd.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door RnBn »

Volgens mij is niemand Waalre aan het vergelijken met Veldhoven. Bovendien vind ik niet dat je lijn 17 niet kunt vergelijken met de nieuwe lijn 408, lijn 17 had een slinger route vanuit Voldijn via HTC en Kortonjo terwijl de voorgestelde lijn 408 rechtstreeks over de Aalsterweg naar het centrum gaat. De route van de 408 kost overigens ongeveer 2 minuten extra in vergelijking met de 407 volgens Google Maps terwijl het wel extra reizigers op kan leveren in de tegenspitsrichting.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

De nieuwe dienstregeling staat inmiddels in de reisinformatie en ik vind de nieuwe stadsdienst van Helmond persoonlijk best slim in elkaar geknutseld, één rondje 52/54 of 54/52 duurt 32 minuten en een slag op de 53 en 55 22 en 20 minuten respectievelijk. Dat kun je natuurlijk mooi samenvoegen tot een sluitende uursdienst met een totale vloot van slechts twee 8-persoonsbusjes. Brouwhuis en de Rijpelberg houden elk halfuur een verbinding met de ICs op station Helmond, soms is het rondje inderdaad alleen wat langer. Nadeel van de zeer efficiënte opzet die er nu komt is wel een relatief lange aansluiting op de trein vanuit de 53/55 (9 minuten op de IC naar Eindhoven in de ochtend en 11 minuten van de IC uit Eindhoven in de middag).

De door veel forumleden gekoesterde wens van een directe verbinding tussen Rijpelberg/Brouwhuis en het centrum/ziekenhuis is er met de doorkoppeling van de 54 en 55 nu trouwens ook ;)
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Wordt de halte Maaslaan van lijn 54 opgeheven? Op de website van Hermes is namelijk een lijnennetkaart verschenen waar de bus niet meer via de Maaslaan maar over de Rivierensingel rijdt.

Nog een stille wijziging: het lijkt erop dat de 261 niet meer bij Keyserinnendael zal stoppen maar voortaan keert bij het Piet Blomplein.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door ZO6176 »

In de ovinfo-app staat lijn 55 als 't hofke - Eindhoven station. Dat is lang geleden.
GvL20
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 14 sep 2016, 21:37

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door GvL20 »

Zag dat op een van de stadslijnen in Helmond een Sprinter busje zit ipv Midcity, ook alle Bravoflex bestickering was nog aanwezig.
Lijkt me niet het ideale busje mochten er mindervalide mee willen, of is dit een tijdelijke oplossing?

Is er bekend wanneer lijn 51 weer via de Koninginnewal gaat rijden? De werkzaamheden daar zijn inmiddels al weer een tijdje afgerond!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door fogeltje »

Roeland schreef: vr 27 nov 2020, 08:45 (vreemd trouwens dat lijn 25 geen halte heeft t.h.v. het kruispunt Horst / Zwanenbeemd;
Dat ligt precies tussen twee haltes in, Verliefd Laantje of bij de Warande is een redelijk alternatief.
"Een touringcar is geen bus"
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Weet iemand hier iets over wat er eigenlijk momenteel voor ratjetoe aan minibussen in deze concessie rondrijdt?

Ik heb de afgelopen tijd hier in de buurt van Helmond een hoop verschillende Sprinterbusjes gezien (CTS? 44907, 48463, 48472, en de al langer rondrijdende ex-Arnhemse buurtbus 7342) maar slechts één van de zes MidCity's van CTS voor ZOB (49419) volgens mij rijdt er ook nog eentje in Breugel op de 21 maar weet iemand hier wat er met de rest gebeurt is?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door Lijn 45 »

49418 (485) rijdt op lijn 28 nu, 49420 (487) rijdt in Nijmegen en 49421 (488) op lijn 21.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Wederom een vraag rondom de minibussen in deze concessie: Welke chauffeurs rijden er tegenwoordig eigenlijk op? Op de wiki staat momenteel namelijk alleen Hermes vermeld voor de Helmondse stadsdienst en lijn 21, bij lijn 25 ook Bergerhof en CTS, bij lijn 28 enkel Bergerhof. Voor de komst van Bravoflex en de inkorting van lijn 25 was Atlant groep ook nog een van de betrokken vervoerders, ik weet niet of die nog steeds een rol spelen.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door RnBn »

Wat ik kan zien zijn veel chauffeurs van BravoFlex doorgeschoven naar de 8-persoons busjes omlopen. Dus dat zijn bussen van Hermes met chauffeurs van CTS. Maar dat kan ik verkeerd hebben. Wat me vandaag trouwens opviel was dat voor lijn 25 een (ex-buurtbus) busje aan kwam rijden zonder lijnfilm. Ik zou verwachten dat er genoeg BravoFlex busjes met lijnfilm over zouden zijn, want het A4'tje met lettergrote 20 was niet heel lekker te lezen van een afstand.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door teun »

Dat busje rijdt inderdaad al een tijdje lang rond in de omgeving van Helmond. Ik vermoed dat het tijdelijk is zodat aan de MidCity’s een aantal aanpassingen verricht kunnen worden. De 49419 reed namelijk eerst in bravoflex kleurstelling samen met dat buurtbusje op de stadsdienst en lijn 25/28. Sinds deze week is die ineens verdwenen en rijdt er de 49418 (in de oude kleurstelling die ook de buurtbussen nog hebben) voor in de plaats.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021

Bericht door huibf »

Er rijden momenteel wat vreemde busjes rond.
Uiteindelijk zouden het allemaal busjes moeten zijn met huisstijl en lage instap.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten