Pagina 1 van 5

Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 15:47
door 530
Bron: https://nos.nl/artikel/2349546-zuidelij ... rvoer.html

Ik ben benieuwd naar de precieze investeringen.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 19:24
door t_n_g

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 19:40
door teun
Het zijn vooral veel vaagheden, voor het spoor komen ze nog een beetje met concrete infra-investeringen maar die lijnennetkaarten ogen niet super realistisch. Overigens vind ik dat de ambitie voor het uitbreiden van de dienstregeling op het bestaande hoofdspoor in enorm contrast staat bij het complete gebrek daaraan voor het OV voor de vele grotere plaatsen in voornamelijk Noord-Brabant zónder een spoorverbinding.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 19:49
door fogeltje
En de provincie kennende mag het ook niks kosten.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 20:28
door teun
Zo is het wel in Brabant ja, vorige week heb ik het eens met een vriend allemaal op een rijtje gezet en van alle provincies geeft Noord-Brabant zowel in verhouding tot de totale provinciebegroting als per hoofd van de bevolking verreweg het minste uit aan OV. Ik denk niet dat het iemand hier zal verbazen.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 21:20
door PHS
teun schreef: wo 23 sep 2020, 19:40 Overigens vind ik dat de ambitie voor het uitbreiden van de dienstregeling op het bestaande hoofdspoor in enorm contrast staat bij het complete gebrek daaraan voor het OV voor de vele grotere plaatsen in voornamelijk Noord-Brabant zónder een spoorverbinding.
Om nog maar te zwijgen over de vele plaatsen in Noord-Brabant zonder enig openbaar vervoer. Maar wat betreft de grotere plaatsen als Waalwijk en Uden: wat zou de kosten/baten-analyse zijn om het Duitse lijntje en de Halvezolenlijn (gedeeltelijk) te reactiveren, al dan niet in de vorm van de bestuurlijke lieveling van lightrail?

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 21:30
door ZO6176
Waalwijk per lightrail vind ik een goede vanuit s-hertogenbosch.
Boxtel - veghel heeft geen zin. De meeste vervoersstromen lopen naar Eindhoven en s-hertogenbosch. Via Boxtel ben je veel te lang onderweg.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 23:15
door RobertT
Als ik het kaartje bekijk zie ik op Tilburg-Breda 12 treinen per uur per richting.Daarbij wordt ook nog 2 goederenpaden genoemd,tja dan heb je 4 sporen wel nodig.
En,ook apart,ik zie nergens iets over Eindhoven Airport.Wel over Brainport.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 08:28
door Suus
Bij Waalwijk kan ik mij nog voorstellen dat een belangrijke reisroute in de richting van 's-Hertogenbosch ligt, al zal het wedijveren met Tilburg om aandacht. Naar Uden en ook Veghel moet je eigenlijk een route parallel aan de A50 hebben en niet de oude route naar Boxtel. Die was vooral bedacht om internationale reizigers via Vlissingen naar Noord-Duitsland te krijgen, maar de veerdienst naar Vlissingen verhuisde al in 1946 naar Hoek van Holland.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 11:07
door ZO6176
Dus eigenlijk zeg je hetzelfde als ik....

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 12:11
door JordiBrabant
Vanuit Waalwijk ligt er heel mooie businfrastructuur tot aan Tilburg in de vorm van een brede vluchtstrook langs de pas verbouwde n261. Het wordt alleen niet gebruikt over de gehele lengte, want de bus maakt nog een rondje langs de Efteling. Richting Den Bosch ligt die brede vluchtstrook voor bussen er niet.
Reactivering van de Langstraatspoorlijn/ Halve Zolenlijn is ook relatief makkelijk omdat de oude spoorbaan over vrijwel de hele lengte een fietspad geworden is en het tracé dus nog bestaat. Waarom spreken we eigenlijk maar tot Waalwijk vanuit Den Bosch? Gewoon gelijk door naar Lage Zwaluwe, vanaf Made ligt er het spoor toch al.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 13:21
door ZO6176
Omdat made en omgeving niet zoveel reizigersaanbod hebben richting s-hertogenbosch en lage zwaluwe.

Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 13:47
door Suus
Als je een spoorlijn van Breda via Gorinchem naar Utrecht aanlegt, wat volgens mij niet in deze plannen staat, dan zou doortrekken tot Raamsdonkveer nog mogelijk zijn, dan creëer je een overstapmogelijkheid. Maar verder zie ik in die hoek een spoorlijn niet meer werken, het lukt niet eens om fatsoenlijke busdiensten in die hoek aan te bieden.

Het trace in Raamsdonkveer is trouwens verdwenen onder bebouwing.
ZO6176 schreef:Dus eigenlijk zeg je hetzelfde als ik....
Excuus, dan had ik je bericht gemist.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 14:20
door 530
Waar zou het 4e perron bij station Eindhoven moeten komen. Het is daar al zo krap. Ik hoop echt dat alle maatregelen in "Stap" worden genomen. Ook hoop ik de Maaslijn volledig wordt verdubbeld, dan heb je echt een ruggengraat voor het zuidoosten.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 14:31
door teun
Ik ga er van uit ongeveer op de zelfde plek als waar spoor 35 gelegen heeft, wellicht eerder als eilandperron tussen de passeersporen voor het goederenverkeer in. Ik ben er zelf nou ook niet heel enthousiast over, dat extra perron mooi inpassen in het bestaande station is niet iets waar ik veel vertrouwen in heb (kijk maar naar RAI).

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 14:45
door WALUIGI96
Kleine correctie, ik denk dat je het hebt over spoor 34. Spoor 35 kan je juist in Nijmegen vinden ;)

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 15:52
door teun
Klopt inderdaad

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 16:44
door ZO6176
teun schreef: do 24 sep 2020, 14:31 Ik ga er van uit ongeveer op de zelfde plek als waar spoor 35 gelegen heeft, wellicht eerder als eilandperron tussen de passeersporen voor het goederenverkeer in. Ik ben er zelf nou ook niet heel enthousiast over, dat extra perron mooi inpassen in het bestaande station is niet iets waar ik veel vertrouwen in heb (kijk maar naar RAI).
Ze hebben het ook wel eens gehad om de perrons te verlengen richting het emplacement. Misschien met wat kruiswissels dat je wat kunt maar dan heb je wel ellenlange perrons. Spoor 34 opnieuw gebruiken lijkt me gemakkelijker.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 17:04
door Roeland
530 schreef: do 24 sep 2020, 14:20Ook hoop ik de Maaslijn volledig wordt verdubbeld, dan heb je echt een ruggengraat voor het zuidoosten.
Mee eens dat grote delen van de Maaslijn verdubbeld zouden moeten worden, maar integraal 2-sporig lijkt mij niet echt nodig. Tussen Blerick en Vierlingsbeek kun je prima volstaan met enkelspoor. Uitgaande van een drg-model met:
* 2x/uur IC Nijmegen - Venray - Blerick - Venlo - Roermond - Sittard - Maastricht
* 2x/uur sprinter Venlo - Maastricht RW
* 2x/uur sprinter Venray - Nijmegen
* 2x/uur sprinter Boxmeer - Nijmegen (alleen werkdagen overdag)

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 17:55
door umbusko
Dat is nou net de bottleneck van de hele lijn... de drie spitsritten van/naar Venlo staan nu juist al onderweg stil in Lottum of Meerlo-Tienray omdat het anders niet past...

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 18:15
door trolly
teun schreef: do 24 sep 2020, 14:31Ik ben er zelf nou ook niet heel enthousiast over, dat extra perron mooi inpassen in het bestaande station is niet iets waar ik veel vertrouwen in heb (kijk maar naar RAI).
Zeker. Of kijk naar Sloterdijk. Of Schiphol. Of Haarlem. Er zijn met andere woorden nogal wat bestaande stations waar een perron is bijgebouwd, met een even uiteenlopende beginsituatie als eindresultaat.

Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 18:36
door Suus
Volgens mij is de overkapping van station Eindhoven een rijksmonument, dus daar kan je niet zomaar wat aan doen. De overkapping is gemaakt met afgedankte baileybruggen uit de Tweede Wereldoorlog. Als je er twee perronsporen bij wil wordt de afwerking dus interessant.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 18:47
door DDietzen
Hetzelfde speelt in Tilburg (met het kroepoekdak). Daar krijgt het nieuwe perron langs spoor 4 een aparte lage overkapping zodat het kroepoekdak vanaf de noordzijde goed zichtbaar blijft. Zoiets zou in Eindhoven ook moeten werken, lijkt me zo.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 24 sep 2020, 22:41
door ZO6176
De vraag is of je in Eindhoven compleet volwaardige perronsporen wilt of dat deze niet geheel overkapt moet zijn. Voor spoor 34 vetrekken dan misschien een paar sprinters. Dan hoeft het perron niet alle voorzieningen te hebben. Hetzelfde geldt voor spoor 7.
Je zou de basis en het merendeel gewoon van 1 tot en met 6 kunnen afhandelen en de extra's op 7 en 34.
Misschien krom vergelijk met spoor 8 in Haarlem. Maar ook hier is het maar een extra spoor.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 07:36
door Roeland
umbusko schreef: do 24 sep 2020, 17:55 Dat is nou net de bottleneck van de hele lijn... de drie spitsritten van/naar Venlo staan nu juist al onderweg stil in Lottum of Meerlo-Tienray omdat het anders niet past...
Hoe nodig zijn die drie spitsritten qua vervoersvraag? Wellicht kan dat worden opgelost met iets langere treinen?