Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door Gekko123 »

Rijden die spitstreinen niet vooral door naar Venlo vanwege aanvoer/afvoer? Verder naar het noorden toe is de vraag toch echt zodanig groot dat extra treinen in de spits geen overbodige luxe zijn Die stellen kunnen ze niet in Nijmegen opstellen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door Roeland »

Dan zou ik zeggen: alleen maar voor het inpassen van 3 LM-ritjes per dag hoef je geen 20 km spoor te verdubbelen. Dat geld kan wel beter worden besteed.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door umbusko »

Ik weet niet precies hoe groot de vraag tussen Vl en Vry is, al reizen daar (zeker in de spits) alsnog genoeg mensen. Punt is dat je je met enkelspoor vastlegt op een niet-flexibele 30-minutendienst waar eventueel in één richting andere treinen doorheen kunnen met een stop tussendoor; daarnaast zit je met de brug over de Maas en station Vl waar de capaciteit ook niet oneindig is. Nu wil je meer treinen gaan laten rijden; succes om dat te laten passen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar wel onhandig. Al het regionale verkeer naar Vl wordt nu ook gedwongen met de stoptrein naar Vry te gaan en daar over te stappen op de nieuwe IC. Dat is inclusief de mensen die in Br overstappen van/naar Ehv. Misschien wil je op termijn toch een stoptrein rijden, maar dat kan dan niet.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door ZO6176 »

Vroeger had je lijn 72 tussen Venray en helmond. Dit was prima voor richting Eindhoven. Zeker omdat het station van Venray in Oostrum ligt.
Ook voor Boxmeer was het richting Eindhoven vaak sneller om met lijn 23 naar Helmond te gaan.
Ik zou zelf de stoptrein vanuit Nijmegen tot venray laten lopen.
Sneltrein nijmegen - Roermond.
Stoptrein venlo - Roermond
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door teun »

De combinatie lijn 80 en de IC in Deurne is tegenwoordig voor veel mensen die in Venray zelf wonen ook nog een beter alternatief dan reizen via Venlo.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door umbusko »

Toch zie ik bijna altijd overstappers in Blerick. Vroeger stapte zelden iemand in Blerick in. Het is me opgevallen dat dat er flink meer geworden zijn sinds de 3500 aansluit.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door ZO6176 »

Dan zullen volgend jaar veel reizigers voor niks staan in blerick wanneer de ICE weer eens wordt omgeleid
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door umbusko »

In Venlo overstappen op de 3500 kan ook (crossplatform, kan wel krap zijn). Andersom zullen reizigers in Br niet uit een rijdende 3500 stappen. Maar ja, wie het niet door heeft staat inderdaad een half uur in Br te koekeloeren nadat de IC op volle snelheid voorbij gekomen is. :mrgreen:
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door bartjemestrom »

Als de ICE wordt omgeleid wordt meestal Horst-Sevenum overgeslagen en niet Blerick
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door Z2N »

Dit jaar wel, volgend jaar wordt dat Blerick.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door Staatslijn K »

ZO6176 schreef: vr 25 sep 2020, 13:28 Vroeger had je lijn 72 tussen Venray en helmond. Dit was prima voor richting Eindhoven. Zeker omdat het station van Venray in Oostrum ligt.
Ook voor Boxmeer was het richting Eindhoven vaak sneller om met lijn 23 naar Helmond te gaan.
Ik zou zelf de stoptrein vanuit Nijmegen tot venray laten lopen.
Sneltrein nijmegen - Roermond.
Stoptrein venlo - Roermond


Het probleem met de drukte op de maaslijn zit hem vooral ten noorden van Venlo. Het liefste zou ik een 10 minuten (aansluiting op de IC naar Arnhem) zien op Nijmegen - Venray en dan 4 treinen naar Venlo en "slechts maar wel voldoende" 2 naar Roermond. In Venlo zou je kunnen aansluiten op een extra sprinter van Venlo naar Eindhoven waardoor Venlo min of meer gelijk wordt bediend als Heerlen

Dat zou ik voor Noord-Limburg doen
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
gaart
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 sep 2020, 22:21

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door gaart »

530 schreef: do 24 sep 2020, 14:20
Waar zou het 4e perron bij station Eindhoven moeten komen. Het is daar al zo krap. Ik hoop echt dat alle maatregelen in "Stap" worden genomen. Ook hoop ik de Maaslijn volledig wordt verdubbeld, dan heb je echt een ruggengraat voor het zuidoosten.
Er wordt steeds maar gesproken over elektrificeren, maar daar wordt de lijn niet sneller door, want de kruisingen zijn bepalend. Als je nu van station A naar B 1 minuut sneller gaat met een elektrische trein, sta je alleen 1 minuut langer te wachten op de kruisende trein.

Als je een kwartierdienst rijdt moet je om de 7.5 minuut kruisen (theoretisch, inclusief stop) De stations liggen waar ze nu eenmaal liggen. Als de afstand tussen 2 stations bijvoorbeeld maar 5 minuten is, sta je dus gewoon te wachten om die 7.5 minuut vol te maken. Dus ik zou zeggen, denk eerst eens over (grotendeels) verdubbelen, dat kan snelheidswinst opleveren, en denk dan later pas over elektrificeren. Goed voorbeeld: verdubbeling van Zevenaar naar Didam, dat is rijtijd mee gewonnen, omdat de treinen nu een stukje ten westen van Didam kunnen kruisen op het dubbele spoor.

P.S. Daar komt bij: ik ben gek op dieseltreinen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door SuperGhost »

Gekko123 schreef: vr 25 sep 2020, 11:33 Rijden die spitstreinen niet vooral door naar Venlo vanwege aanvoer/afvoer? Verder naar het noorden toe is de vraag toch echt zodanig groot dat extra treinen in de spits geen overbodige luxe zijn Die stellen kunnen ze niet in Nijmegen opstellen.
Volgens mij zijn die LM-ritten destijds (onder Veolia) juist opengesteld om reizigers van/naar Nijmegen en Nijmegen Heyendaal beter over de treinen te spreiden, omdat je nogal regelmatig had dat de doorgaande trein (2 treinstellen) op Venray-Nijmegen uitpuilde terwijl de korte slag (1 treinstel) nog wel wat ruimte over had. Dit waren geloof ik toen 1 in de ochtendspits ri. Nijmegen en 2 in de middagspits ri. Venlo. De overige ritten kwamen volgens mij uit Nijmegen en liftte met de trein naar Roermond mee en werden dan in Venray afgetrapt. De meeste treinstellen die in Venlo overnachtte waren volgens mij voor de doorgaande trein en die van de spitstrein (huidige korte slag) stonden vooral in Nijmegen volgens mij.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door ZO6176 »

Zou eliectrificatie tot heyendaal niks zijn? De ic vanuit Utrecht door tot heyendaal. Zou ook station Nijmegen ontlasten. Alleen moet dan wel dat 3e spoor weer terug aangelegd worden en heyendaal wat verbouwd moeten worden.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door teun »

Die elektrificatie komt er al gewoon. Waarom je niet de hele lijn zou willen elektrificeren snap ik niet echt; Het is op de lange termijn gewoon een kwestie van kostenbesparing en een behoorlijk winst op het gebied van allerlei schadelijke uitstoot.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door umbusko »

SuperGhost schreef: zo 27 sep 2020, 00:50
Gekko123 schreef: vr 25 sep 2020, 11:33 Rijden die spitstreinen niet vooral door naar Venlo vanwege aanvoer/afvoer? Verder naar het noorden toe is de vraag toch echt zodanig groot dat extra treinen in de spits geen overbodige luxe zijn Die stellen kunnen ze niet in Nijmegen opstellen.
Volgens mij zijn die LM-ritten destijds (onder Veolia) juist opengesteld om reizigers van/naar Nijmegen en Nijmegen Heyendaal beter over de treinen te spreiden, omdat je nogal regelmatig had dat de doorgaande trein (2 treinstellen) op Venray-Nijmegen uitpuilde terwijl de korte slag (1 treinstel) nog wel wat ruimte over had. Dit waren geloof ik toen 1 in de ochtendspits ri. Nijmegen en 2 in de middagspits ri. Venlo. De overige ritten kwamen volgens mij uit Nijmegen en liftte met de trein naar Roermond mee en werden dan in Venray afgetrapt. De meeste treinstellen die in Venlo overnachtte waren volgens mij voor de doorgaande trein en die van de spitstrein (huidige korte slag) stonden vooral in Nijmegen volgens mij.
De Linten hebben voor zover ik weet altijd in Venlo overnacht. Vorig jaar nog was er wel een spitstrein Boxmeer-Nijmegen (met GTW) die inderdaad van een trein uit Nijmegen werd afgetrapt. De betreffende trein bestond uit 3 stellen, stopte in Bmr op spoor 3 en liet er daar 2 achter.

De enige reden om de ritten open te stellen lijkt mij om reizigers van/naar Vl en Br een extra trein te bieden. Anders kun je ook als LM van/naar Vry rijden, wat eerder volgens mij ook gebeurde.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij gingen de LINT'jes pas rijden toen die LM-ritten al opengesteld waren (die LINT'jes werden later pas gehuurd om de doorgaande trein verder te kunnen verlengen, omdat het openstellen van die LM-ritten alsnog niet tot genoeg verlichting voor de doorgaande trein zorgde). En niet alle ritten van de korte slag werden met LINT gereden, er reed ook gewoon GTW in. De topspitstrein Boxmeer-Nijmegen bestond toen nog geheel niet, die kwam pas later (toen waren de LINT'jes volgens mij ook al weg en werd er juist een Breng-GTW stel gehuurd).
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door umbusko »

Ja, dat klopt wel denk ik. Veolia had natuurlijk ook maar 2 Linten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door Suus »

gaart schreef: za 26 sep 2020, 23:43Er wordt steeds maar gesproken over elektrificeren, maar daar wordt de lijn niet sneller door, want de kruisingen zijn bepalend. Als je nu van station A naar B 1 minuut sneller gaat met een elektrische trein, sta je alleen 1 minuut langer te wachten op de kruisende trein.

Als je een kwartierdienst rijdt moet je om de 7.5 minuut kruisen (theoretisch, inclusief stop) De stations liggen waar ze nu eenmaal liggen. Als de afstand tussen 2 stations bijvoorbeeld maar 5 minuten is, sta je dus gewoon te wachten om die 7.5 minuut vol te maken. Dus ik zou zeggen, denk eerst eens over (grotendeels) verdubbelen, dat kan snelheidswinst opleveren, en denk dan later pas over elektrificeren. Goed voorbeeld: verdubbeling van Zevenaar naar Didam, dat is rijtijd mee gewonnen, omdat de treinen nu een stukje ten westen van Didam kunnen kruisen op het dubbele spoor.

P.S. Daar komt bij: ik ben gek op dieseltreinen.
Naast elektrificatie wordt dan ook het dubbelspoor aan de noordzijde van de stations Cuijk en Boxmeer verlengd en aan de zuidkant van station Venray. Ten zuiden van Venlo wordt nog gewerkt aan verdubbeling tussen Reuver en Swalmen. Wat met de huidige exploitatie ook nog klein maar wel aanwezig probleem is, is dat de maximale snelheid van de LINT-stellen 120 km/uur terwijl de baanvaksnelheid 125 km/uur is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door SuperGhost »

Arriva rijdt toch met de GTW-stellen die Veolia eerder had?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Ja, maar dat is niet voldoende voor de exploitatie in normale omstandigheden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door umbusko »

En daarom zijn er naast de 16 GTW's (6x GTW-2/6, 10x GTW-2/8) die de 32200 rijden ook nog 7 LINTen die de 32300 verzorgen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door MdJ »

SuperGhost schreef: zo 27 sep 2020, 11:01 Volgens mij gingen de LINT'jes pas rijden toen die LM-ritten al opengesteld waren (die LINT'jes werden later pas gehuurd om de doorgaande trein verder te kunnen verlengen, omdat het openstellen van die LM-ritten alsnog niet tot genoeg verlichting voor de doorgaande trein zorgde). En niet alle ritten van de korte slag werden met LINT gereden, er reed ook gewoon GTW in. De topspitstrein Boxmeer-Nijmegen bestond toen nog geheel niet, die kwam pas later (toen waren de LINT'jes volgens mij ook al weg en werd er juist een Breng-GTW stel gehuurd).
Veolia reed destijds met DM90 tijdens de verlenging van de 2/6 naar 2/8 en de afwezigheid van een 2/6 in de spitstreinen (2 van de 3 treinen). De DM90's overnachtten in Venlo.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door marvinkok »

Suus schreef: zo 27 sep 2020, 12:28
gaart schreef: za 26 sep 2020, 23:43Er wordt steeds maar gesproken over elektrificeren, maar daar wordt de lijn niet sneller door, want de kruisingen zijn bepalend. Als je nu van station A naar B 1 minuut sneller gaat met een elektrische trein, sta je alleen 1 minuut langer te wachten op de kruisende trein.

Als je een kwartierdienst rijdt moet je om de 7.5 minuut kruisen (theoretisch, inclusief stop) De stations liggen waar ze nu eenmaal liggen. Als de afstand tussen 2 stations bijvoorbeeld maar 5 minuten is, sta je dus gewoon te wachten om die 7.5 minuut vol te maken. Dus ik zou zeggen, denk eerst eens over (grotendeels) verdubbelen, dat kan snelheidswinst opleveren, en denk dan later pas over elektrificeren. Goed voorbeeld: verdubbeling van Zevenaar naar Didam, dat is rijtijd mee gewonnen, omdat de treinen nu een stukje ten westen van Didam kunnen kruisen op het dubbele spoor.

P.S. Daar komt bij: ik ben gek op dieseltreinen.
Naast elektrificatie wordt dan ook het dubbelspoor aan de noordzijde van de stations Cuijk en Boxmeer verlengd en aan de zuidkant van station Venray. Ten zuiden van Venlo wordt nog gewerkt aan verdubbeling tussen Reuver en Swalmen. Wat met de huidige exploitatie ook nog klein maar wel aanwezig probleem is, is dat de maximale snelheid van de LINT-stellen 120 km/uur terwijl de baanvaksnelheid 125 km/uur is.
120 vs 125 km/h maakt nog niet zo'n heel erg verschil.
Een GTW trekt door z'n diesel-elektrische aandrijving sneller op dan een LINT met z'n dieselmechanische aandrijving. Dat maakt veel meer uit.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Bericht door umbusko »

Echt? :shock: Die GTW's staan altijd al 6 seconden te brommen voordat er ook maar een heel klein beetje beweging in komt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten