Pagina 3 van 4

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 30 sep 2020, 23:12
door Klaasje
Op papier zijn de LINT's zelfs trager dan DM'90.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: zo 08 nov 2020, 18:33
door PHS
Even tijd om te lachen met de politiek:
D66 presenteert plan voor lightrail tussen Den Bosch en Tilburg: 'Stations in onder meer Berkel-Enschot en Helvoirt’

De D66-afdelingen Vught, ‘s-Hertogenbosch en Tilburg hebben een plan van aanpak gemaakt om verschillende plaatsen en plekken op het traject Tilburg-’s-Hertogenbosch aan te sluiten als stopplaats voor de trein.

Het gaat om kleinschalig spoorvervoer tussen beide steden met lightrail-verbindingen. Daarmee zou Helvoirt weer een aansluiting krijgen op het spoor. Maar ook Maaspoort in Den Bosch en Berkel-Enschot bij Tilburg. Het plan is zondagmiddag door onder meer Fons Potters (D66 Vught) en andere lokale D66'ers aangeboden aan Rob Jetten, fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer.
Verder lachen: https://www.bd.nl/tilburg-e-o/d66-prese ... ~a0264ddd/

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: zo 08 nov 2020, 19:21
door Staatslijn K
Een station in Berkel-Enschot is nog wel te verantwoorden, maar zo'n lightrail moet ook gevuld worden en laat dat net het probleem zijn. Bij lightrail denk ik persoonlijk aan een spoorlijntje dat wel nuttig is, maar hooguit kostendekkend is. Dan is een hoop stations erg nuttig en dan kan het uit. Tilburg - 's-Hertogenbosch heeft vooral een reisrelatie tussen beide steden, maar nauwelijks daartussen

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: zo 08 nov 2020, 20:01
door Klaasje
Daar zijn ook geen stations. Dat maakt het registreren van een reisbehoefte niet makkelijker..

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: zo 08 nov 2020, 20:38
door nvdw
Er rijdt een buslijn 140 in een uurdienst (2x/uur in de brede spits) die de plaatsen tussen Tilburg en Den Bosch aan elkaar knoopt.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: zo 08 nov 2020, 21:09
door Aking
En rijdt die redelijk langs het spoor en dus dezelfde route als de voorgestelde lightrail?

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: zo 08 nov 2020, 23:34
door RobertT
Lijn 140 rijdt eerst via Oisterwijk en Haaren,dan pas naar Helvoirt om vervolgens via Vught Den Bosch te bereiken.
Overigens,Helvoirt wordt alleen aande rand bereikt:Het busstation aan de N65

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: ma 09 nov 2020, 01:32
door Gothic-Writer
🤔 en dit plan heeft een kans van slagen?
Laat me niet lachen!

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: ma 09 nov 2020, 10:48
door Selivio
Nee, maar er komen weer verkiezingen aan, dus dit soort plannen/ideeën schieten dan altijd weer als paddestoelen uit de grond bij verschillende partijen :roll:

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: ma 09 nov 2020, 11:11
door nvdw
Altijd hoog inzetten. Als er dan als compromis een of twee extra stations aan de bestaande spoorlijn komen, is dat ook weer winst ;)

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: ma 09 nov 2020, 14:41
door sirvinniei
Of gewoon meteen voor een HOVtje gaan. Heb je veel minder infra nodig en kunnen andere bussen er ook nog gebruik van maken.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: ma 09 nov 2020, 18:44
door Gothic-Writer
Hier is een idee: haal gewoon lijn 139 van stal.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: ma 09 nov 2020, 21:25
door Vinny
nvdw schreef: zo 08 nov 2020, 20:38 Er rijdt een buslijn 140 in een uurdienst (2x/uur in de brede spits) die de plaatsen tussen Tilburg en Den Bosch aan elkaar knoopt.
Volgens mij valt er nog wel wat te optimaliseren in het busaanbod. Gewoon vanuit de grootste kernen een snelle busverbinding opzetten naar de centrale stations van Tilburg en 's Hertogenbosch die dan ook iets frequenter kunnen gaan rijden. Bijvoorbeeld 2x per uur in de daluren en 4x per uur in de spits.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: ma 09 nov 2020, 23:41
door RobertT
De belangrijkste kernen zijn al goed verbonden met Tilburg of Den Bosch,vanuit Tilburg heb je nog lijn 9 naar Berkel Enschot en Udenhout,vanuit Den Bosch heb je lijn 8 en 9 naar Vught,Oisterwijk heeft nog een treinverbinding met Tilburg en Vught met Den Bosch.De enigste plaatsen ertussen zijn dus Haaren en Helvoirt.Maar vanuit Haaren zit je met lijn 140 ook snel op het station in Oisterwijk

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: di 10 nov 2020, 13:04
door PHS
De Tilburgse 9 vind ik behoorlijk matig hoor, maar 2x/u twee dorpen bedienen die samen meer dan 20.000 inwoners tellen. Maar in plaats van dat de lokale Brabantse politici van D66 eens kijken naar de kwaliteit van de busdienstregeling, moet er meteen een modieuze lightrail worden aangelegd :')

En dat treinstation Berkel-Enschot had er natuurlijk al lang moeten liggen, maar dat past niet met de goederenpaden over de Brabantroute :X

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: di 10 nov 2020, 13:48
door ArrivaBas
Richting Breda zit je met de huidige dienstregeling de 3600 in de weg voor Breda. De opvolgtijd voldoet aan de norm, maar houdt gezien de betrouwbaarheid van de 6600 niet over. Een nieuw station moet dus gepaard gaan met een kortere stilstand elders, met dito maatregelen voor wat betreft zowel de materieelinzet als de infrastructuur. Een kortere stilstand komt de betrouwbaarheid op de Brabantroute zeker niet ten goede.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: di 10 nov 2020, 19:59
door waldo79
PHS schreef: di 10 nov 2020, 13:04 En dat treinstation Berkel-Enschot had er natuurlijk al lang moeten liggen, maar dat past niet met de goederenpaden over de Brabantroute :X
Wat als men nu pleit voor een korte viersporigheid ter plaatse van dat station. Dan zou de inpassing toch makkelijker moeten kunnen. Maar ik vermoed dat dan ook nog de brug bij Ravenstein verdubbeld dient te worden plus een viersporig Vught Aansluiting - Diezebrug aansluiting.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: di 10 nov 2020, 20:25
door Wubbo
Viersporigheid op dat stukje doet niet zo veel, tenzij je er je sprinter in wil laten halen door een andere trein. Problematisch zijn waarschijnlijk het oversteken bij Tilburg en het oversteken bij Den Bosch.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: di 10 nov 2020, 22:00
door Vinny
Bij Den Bosch heb je nu een fly-over aan de noordkant. Het probleem zal zich dan manifesteren bij Vught (aansluiting) en dat gaat de komende jaren op de schop ivm PHS en N65. Ik zie daar wel een optie om in de ontwerpfase rekening te houden met de spoorcapaciteit richting Tilburg.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 01:05
door RobertT
wat betreft de 6600,die kent nu overdag een ruime tijd in Ht.Daarnaast heeft de 3600 ook nog wel wat speelruimte,met name in Bd en Ht.
En anders kun je er nog voor kiezen om de 6600 en de 5200 om te draaien,alleen zou dan de 5200 eerder uit Ehv moeten vertrekken

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 06:40
door bartjemestrom
Waarom is de 6600 ooit gewisseld met de 4400? Ik zie juist meer vertraging op de 6600 dan toen de 4400 nog tussen Ht en Nm reed. Het gebeurt nu regelmatig dat er stops worden opgeheven om tijd in te halen

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 19:06
door Wubbo
Om de spooropstelling 's-Hertogenbosch mogelijk te maken. Kerende treinen zijn daarin veel beperkender dan doorrijdende treinen, zou je alle sprinters willen keren dan kom je er niet uit.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 19:36
door playertwo
Dat valt toch wel mee voor de stoptreinen
4a Nm (of 1 of 3a en VS vanuit Htda)
6a Ut
1 of 3b Ehv (optioneel kunnen 4b en 6b ook nog)
4b Tb (of 6b of 7b en VS vanuit Vga)
PHS schreef: di 10 nov 2020, 13:04 De Tilburgse 9 vind ik behoorlijk matig hoor, maar 2x/u twee dorpen bedienen die samen meer dan 20.000 inwoners tellen. Maar in plaats van dat de lokale Brabantse politici van D66 eens kijken naar de kwaliteit van de busdienstregeling, moet er meteen een modieuze lightrail worden aangelegd :')

En dat treinstation Berkel-Enschot had er natuurlijk al lang moeten liggen, maar dat past niet met de goederenpaden over de Brabantroute :X
Tja in Tb wordt dat 4e perron maar niet gebouwd, dan heb je meteen de mogelijkheid om in te halen richting Gz
In Gz is spoor 932 buiten exploitatie en is er op het verlaagde perron een fietsenstalling gezet. Zie daar optie 2 om in te halen. Bij Tbu is spoor 923 alleen van Tb te bereiken. Als deze ook vanuit Bd te bereiken is, heb je ook daar de optie tot inhalen.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 21:30
door fogeltje
RobertT schreef: zo 08 nov 2020, 23:34 Overigens,Helvoirt wordt alleen aande rand bereikt:Het busstation aan de N65
Rijdt er niet ook nog een buurtbusje daar? Een van onze partnerorganisaties zit in het kasteel en daar lag een bushaltetje. Ik ben wel blij dat ik er niet met OV heen hoefde. Zou een eind lopen zijn geweest vanaf de grote weg.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 21:44
door Wubbo
playertwo schreef: wo 11 nov 2020, 19:36 Dat valt toch wel mee voor de stoptreinen
4a Nm (of 1 of 3a en VS vanuit Htda)
6a Ut
1 of 3b Ehv (optioneel kunnen 4b en 6b ook nog)
4b Tb (of 6b of 7b en VS vanuit Vga)
Voor dat ding uit Nijmegen heb je al 2 sporen nodig, want die kering is te kort (1 minuut). Dat Eindhovense ding staat er ook bijna een half uur en aankomst van die trein is gelijk met vertrek van de trein naar Tilburg (en andersom) dus die twee zitten elkaar altijd in de weg bij aankomst of vertrek als je ze beide zou willen keren. Als de sprinter naar Utrecht op 6a staat is er voor de IC uit Utrecht naar Maastricht ook geen plek meer (7a is geen optie want daar moet de IC naar Roosendaal heen).