Pagina 4 van 5

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 22:15
door RobertT
fogeltje schreef: wo 11 nov 2020, 21:30
RobertT schreef: zo 08 nov 2020, 23:34 Overigens,Helvoirt wordt alleen aande rand bereikt:Het busstation aan de N65
Rijdt er niet ook nog een buurtbusje daar? Een van onze partnerorganisaties zit in het kasteel en daar lag een bushaltetje. Ik ben wel blij dat ik er niet met OV heen hoefde. Zou een eind lopen zijn geweest vanaf de grote weg.
Ja,lijn 239 rijdt ma-vr overdag normaal vanuit Oisterwijk via Udenhout,Biezenmortel,Helvoirt en Cromvoirt naar Den Bosch.Daarnaast rijdt er in de ochtend nog schoollijn 639(3x)naar Den Bosch,in de middag terug

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: wo 18 nov 2020, 17:38
door SLToilet
Wubbo schreef: di 10 nov 2020, 20:25 Viersporigheid op dat stukje doet niet zo veel, tenzij je er je sprinter in wil laten halen door een andere trein. Problematisch zijn waarschijnlijk het oversteken bij Tilburg en het oversteken bij Den Bosch.
Ik las gisteren iets in de krant over het proefballonnetje van D66, waarbij tussen neus en lippen door de "vrije kruising Tilburg-Oost" genoemd werd. Daarbij werd genoemd dat dit 80 miljoen euro moet kosten, naast de 400 miljoen voor de spoorverdubbeling Tb-Tbr. Laatsgenoemde zou al ruim de helft van de kosten zijn van een verdubbeling tot aan Breda en een station bij Berkel-Enschot bij elkaar. Voordeel: er is dan nog maar één dubbelsporig station waardoor je bijvoorbeeld:

op :11, :26, :41 en :56 sprinters kan laten stoppen op Tbr richting Breda

tussen :01-:08, :16-:23, :31-38 en :46-:53 kunnen IC's en goederentreinen worden ingepast zonder in conflict te komen bij Gilze-Rijen en op een ander spoor in Breda (sprinter vs IC) kunnen worden afgewerkt. Maar dan ga ik nog niet uit van een station bij Berkel-Enschot...

Bedenk wel dat de tijden verschuiven met een station bij Berkel-Enschot (uitgaande van vier sporen tot Tbr en een vrije kruising Tilburg Oost):

Dan komt de sprinter eerder op :28/:58 bij Tbr (Vertrek :21/:51 op Tb), terwijl de IC 3600 slechts 3 minuten daarna komt. Je kan wel de IC tot maximaal 3 minuten naar voren halen door de wachttijd te Ht in te korten. Waardoor je precies op :28/:58 uitkomt bij Tbr (en op :25/:55 bij Tb). Dan zou de sprinter 3 minuten moeten wachten bij Tbr, waardoor deze rond :12 kan aankomen in Breda. Ik weet niet of dit past met goederentreinen.

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/spoorverb ... ~a2ecaab4/

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 09:03
door PHS
Deze kan er ook nog wel bij:
Megaplan rond station Eindhoven gaat 470 miljoen kosten, bussen gaan ondergronds

Maar liefst 470 miljoen euro. Dat bedrag is nodig om het gebied Fellenoord rond het station van Eindhoven klaar te maken voor de toekomst. Tot 2040 moeten hier zo'n 6.500 woningen, nieuwe werkplekken, horeca, winkels en maatschappelijke voorzieningen worden gebouwd.

De eerste concrete actie is de bouw van een nieuw ondergronds busstation voor 250 miljoen euro in 2026. Binnen enkele jaren wil het gemeentebestuur bovendien de 100 meter brede stenen Fellenoord terugbrengen tot een stadsboulevard van 40 meter met veel groen, een busbaan en slechts twee rijbanen met veel minder auto's. Kosten: 50 miljoen euro. Maar dat levert ook (ongeveer net zo veel) geld op, want daardoor ontstaat extra ruimte voor nieuwbouw. En die grond kan de gemeente verkopen.

Dat blijkt uit de zogeheten Ontwikkelvisie Internationale Knoop XL die het college van B en W heeft gepubliceerd. Tegelijkertijd heeft Helmond plannen bekend gemaakt om de komende twintig jaar 10.000 woningen te realiseren rond het station. Dat is de Helmondse bijdrage aan de woningbehoefte in de Brainport Regio.
Bron

Dit is dus onderdeel van het idee van de provincie/brainportregio om station Eindhoven om te dopen in Eindhoven Internationale Knoop XL :')
Niet dat de investeringen nou zo naar het station gaan, vooral naar de omgeving van het station. Dat Eindhoven extra perrons nodig heeft en dat dat lastiger wordt als je de omgeving volbouwt, is dus even vergeten.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 09:23
door ArrivaBas
SLToilet schreef: wo 18 nov 2020, 17:38 tussen :01-:08, :16-:23, :31-38 en :46-:53 kunnen IC's en goederentreinen worden ingepast zonder in conflict te komen bij Gilze-Rijen en op een ander spoor in Breda (sprinter vs IC) kunnen worden afgewerkt. Maar dan ga ik nog niet uit van een station bij Berkel-Enschot...

Bedenk wel dat de tijden verschuiven met een station bij Berkel-Enschot (uitgaande van vier sporen tot Tbr en een vrije kruising Tilburg Oost):

Dan komt de sprinter eerder op :28/:58 bij Tbr (Vertrek :21/:51 op Tb), terwijl de IC 3600 slechts 3 minuten daarna komt. Je kan wel de IC tot maximaal 3 minuten naar voren halen door de wachttijd te Ht in te korten. Waardoor je precies op :28/:58 uitkomt bij Tbr (en op :25/:55 bij Tb). Dan zou de sprinter 3 minuten moeten wachten bij Tbr, waardoor deze rond :12 kan aankomen in Breda. Ik weet niet of dit past met goederentreinen.

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/spoorverb ... ~a2ecaab4/
Je komt niet in conflict met goederentreinen, maar wel met de Sprinter uit Roosendaal tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 10:24
door Suus
PHS schreef: do 19 nov 2020, 09:03Dit is dus onderdeel van het idee van de provincie/brainportregio om station Eindhoven om te dopen in Eindhoven Internationale Knoop XL :')
Niet dat de investeringen nou zo naar het station gaan, vooral naar de omgeving van het station. Dat Eindhoven extra perrons nodig heeft en dat dat lastiger wordt als je de omgeving volbouwt, is dus even vergeten.
Het busstation van Eindhoven is wel aan vernieuwing toe. Ze hebben dit jaar de beeldschermen boven de busperrons vernieuwd, maar het blijft behelpen met de ruimte en de toegankelijkheid. Aan de noordkant van station Eindhoven bouwen lijkt mij overigens ook niet zeer problematisch, de bebouwing staat daar al zo dicht op het spoor dat je ruimte voor nieuwe perrons daar niet meer gaat vinden en het stratenpatroon is wel heel erg jaren '70 autogerechtigde stad.

Alles aan dit plan is realistischer dan het vorige voorstel een paar jaar geleden om de sporen in Eindhoven voor een afstand van bijna twee kilometer onder de grond te leggen.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 12:54
door PHS
Maar waarom het busstation ondergronds aanleggen? Dat is weer zo'n megalomaan onzinnig idee, wat bovendien niet werkt omdat busstation licht nodig hebben voor sociale veiligheid.

Het busstation kan nu al eenvoudig worden uitgebreid door de noordelijke stationsingang te slopen, dat gebouw 'Noordzicht'. Niet alleen is dat gebouw foeilelijk, maar het neemt ook een hoop ruimte in. De kantoren en de AH To Go en de Döner Company kunnen elders naar het station toe of in een nieuwe wachtvoorziening voor buspassagiers. De fietsenstalling kan wel ondergronds, dat lijkt mij makkelijker te realiseren dan een busstation.
Van het busstation maak je van de bestaande perrons een aantal grote eilandperrons, dat is efficiënter en veiliger.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 15:22
door Z2N
Dat hoeft natuurlijk niet per sé: de busstations van Utrecht Centraal zijn grotendeels ondergronds, maar daar is er geen serieus probleem met sociale veiligheid. Wel kan je de ruimte boven de busstations dan gebruiken voor vastgoed, dat de bouwkosten dan weer terug kan betalen.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 16:19
door Daniel
Welk busstation zit er onder de grond dan in Utrecht? De laatste keer dat ik daar was lagen die nog op maaiveldniveau ;)

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 16:26
door PHS
Ik denk dat Z2N het busstation aan de Centrumzijde bedoelt, maar daar is juist gekozen voor een oplossing met relatief veel natuurlijke lichtinval, en dan nog steeds voelt het daar als een unheimische betonnen bak aan (imho).

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 18:47
door Z2N
Dat is slechts opinion, een mening die ik zelf niet deel. En dan alsnog: in tegenstelling tot wat je stelde is er daar geen probleem met sociale veiligheid. En de tramhaltes op Centrumzijde zijn volledig overdekt, met nauwelijks daglicht, en ook die zijn veilig.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 19:27
door Suus
Utrecht Centrumzijde is best onoverzichtelijk ingedeeld, dat had wel echt beter gekund. Er zijn echter in binnen- en buitenland grote ondergrondse tram- en metrostations die zeer overzichtelijk zijn opgezet, dus met busstations moet dat ook kunnen zou je zeggen.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 19:29
door Z2N
Onoverzichtelijkheid was niet het punt hier Suus. :roll:

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 19:35
door Suus
De onoverzichtelijkheid van Utrecht Centrumzijde wordt anders veroorzaakt door de ligging onder de bebouwing. Er is lukraak met pilaren gesmeten. Dus je punt is zoals jij dat noemt een “opinion”.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 19:40
door Z2N
Die mening deel ik inderdaad niet met je: de onoverzichtelijkheid wordt naar mijn idee veroorzaakt door de breedte van de perrons ten opzichte van de noodzakelijke breedte van het middenstuk (voor liften en roltrappen) aan de 'centrumkant'. Her en der is dat krapper gebouwd dan misschien handig was, maar een meter bredere halte al had heel wat geholpen. Met de haltes aan de 'stationskant' is niets mis, behalve misschien de begeleiding voor blinden en slechtzienden (maar daar zijn ook oplossingen voor te bedenken). Om dan het hele concept opzij te schuiven gaat mij te ver, en nogmaals: het punt van PHS (het is sociaal onveilig) gaat hier niet op.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 19:53
door PHS
Dit is een beetje te kort door de bocht Z2N, ik probeer te zeggen dat een busstation ondergronds zetten niet bijdraagt aan de sociale veiligheid, i.t.t. busstations in de buitenlucht en veel licht. Dat wil niet zeggen dat ieder ondergronds busstation sociaal onveilig is - er speelt bijvoorbeeld ook mee of er onguur volk hangt, of het er schoon is, of het er nieuw en goed onderhouden is, enz. Ondergronds/bovengronds is maar één factor. Ik kan ook het ondergrondse busstation van Brussel-Noord noemen, ik denk niet dat je je daar erg prettig zou voelen (A)
De keren dat ik bij het busstation Centrumzijde was werd er volop geblowd door hangjeugd, maar wellicht heb jij er andere (bovenal: meer) ervaringen mee.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 19 nov 2020, 20:00
door Z2N
Mijn ervaringen zijn er inderdaad goed: juist door dat daglicht, in combinatie met de nieuwe architectuur met meer overzicht ten opzichte van het oude stadsbusstation is het een stuk veiliger en prettiger geworden. Zolang het druk is in de stad is het busstation een erg goede plek om op de bus te wachten, bij vertragingen in de spits wordt het soms te druk bij de haltes aan de 'centrumkant'. 's Avonds heb je er soms iets van hangjeugd (maar niet echt meer dan elders in een stad als Utrecht, de voorkeur gaat eerder uit naar het plein erboven). Onveilig is het er nooit, vooral ook omdat ook de raddraaiers weten dat de V&S'ers van NS 30 seconden verder zijn.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 13:21
door PHS
Als dat je ervaringen zijn, dan snap ik dat er je positiever over bent dan ik.
Overigens vraag ik mij af in hoeverre V&S bevoegd is als er wat op het busstation gebeurt. In Tilburg doen ze in ieder geval niets tegen de Somalische hangjeugd en drugsdealers rond het station, ze blijven altijd in en rond de ingangen staan.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 15:40
door SLToilet
Waren dat geen Eritreërs dan? Zelf merk ik er niet zoveel van, behalve dan de Jamaicaanse muziek aan de achterkant en dat ze het begrip 1,5m niet heel goed kennen :X

Maar echt lastigvallen hebben ze bij mij nog niet gedaan. Neemt niet weg dat de situatie ietwat bijzonder is. Het zou goed zijn als de pandemie weer wat onder controle is (waarschijnlijk middels vaccin): dan is er meer volk op de been die ook buiten het bereik van V&S het gevoel van onveiligheid doen afnemen, ook al kan ik dus niet waarnemen of dat gevoel terecht is of niet (gezien mijn verschijning en dat ik duidelijk met rust gelaten ben denk ik dat het meevalt, maar goed, dat is puur anekdotisch)

De laatste tijd ben ik trouwens wat gaan spelen met de NS-app en Google Earth om te kijken wat hemelsbreed de gemiddelde snelheid is naar verschillende bestemmingen in Nederland: Tilburg mag er misschien niet al te best uitspringen, het grootste deel is te wijten aan de matige overstap vanuit Tilburg in Den Bosch op treinen richting Utrecht. Cross-platformoverstappen in Den Bosch (mogelijk dankzij spoortunnel en vierde spoor Vught) verbeteren dit aanzienlijk (dan krijg je richting Utrecht een gemiddelde die >10km/u hoger ligt). Neemt niet weg dat op verschillende schaalniveaus verbeteringen optreden als het spoor tussen kruising Tilburg oost en station Reeshof wordt verdubbeld (bovenregionaal én regionaal), de kruising wordt vrijgemaakt en een station in Berkel-Enschot (regionaal) wordt gebouwd. Extra treinen verkorten namelijk ook de reistijd op langere afstanden doordat je op meer treinen een goede overstap hebt, ik ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: za 21 nov 2020, 00:49
door RobertT
PHS schreef: vr 20 nov 2020, 13:21 Als dat je ervaringen zijn, dan snap ik dat er je positiever over bent dan ik.
Overigens vraag ik mij af in hoeverre V&S bevoegd is als er wat op het busstation gebeurt. In Tilburg doen ze in ieder geval niets tegen de Somalische hangjeugd en drugsdealers rond het station, ze blijven altijd in en rond de ingangen staan.
V&S is alleen voor het NS station bevoegd,zodra iets zich buiten het station afspeelt is het een taak van de gemeente BOA's of politie.
Overigens wordt die hangjeugd en dergelijke wel degelijk in de gaten gehouden

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: za 21 nov 2020, 04:52
door Z2N
PHS schreef: vr 20 nov 2020, 13:21 Als dat je ervaringen zijn, dan snap ik dat er je positiever over bent dan ik.
Overigens vraag ik mij af in hoeverre V&S bevoegd is als er wat op het busstation gebeurt. In Tilburg doen ze in ieder geval niets tegen de Somalische hangjeugd en drugsdealers rond het station, ze blijven altijd in en rond de ingangen staan.
De beide situaties zijn natuurlijk niet 1 op 1 vergelijkbaar: in tegenstelling tot station Tilburg geldt voor de bus/tramhaltes Centrumzijde en Jaarbeurszijde dat deze uitsluitend bereikbaar zijn via de stationshal van Utrecht Centraal, ze liggen 'achter de voordeur' die NS beheert. De bustations vormen hier een deel van het stationsdomein, NS V&S is hier bevoegd. Maar mocht er een twijfelgeval zijn: Utrecht Centraal is ook 24 uur per dag bemenst door politieagenten, er is zelfs een speciaal kantoor voor.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: za 21 nov 2020, 09:50
door PHS
Daar heb je helemaal gelijk in.
In Tilburg zit trouwens de politiepost Tilburg Centrum bijna tegenover het station, er zit alleen het ING-kantoor tussen. Dus ze kunnen snel ingrijpen, alleen doen ze het niet.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 28 jan 2021, 12:39
door PHS
D66 Best wil dat Best wordt aangesloten op de 1 miljard kostende Brainfart Brainportlijn. In de huidige plannen loopt de lijn namelijk naar een nieuw te bouwen station bij Acht :')

https://www.ed.nl/best-meierijstad-en-s ... ~a4c08dce/

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 28 jan 2021, 12:44
door teun
Waren die plannen zodanig concreet al dan? :shock:

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 28 jan 2021, 13:13
door PHS
De Brainportlijn is door de eerste ronde van het Nationaal groeifonds gekomen, wat niet zegt dat er uiteindelijk ook geld voor komt, maar dat zou wel zomaar kunnen.

Re: Zuidelijke provincies willen miljardeninvestering in openbaar vervoer

Geplaatst: do 28 jan 2021, 13:19
door Suus
Wat is de Brainportlijn überhaupt? Ik zie een leuk tekeningen in het artikel, maar wat is de bedoeling?