Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Daniel »

Chrysa schreef: wo 05 mei 2021, 20:31Raamsdonksveer - Breda maakt vooral gebruik van lijn 326.
Dat was precies de verbinding die ik in gedachten had ook. Maar op die lijn heb je dus ook nog Oosterhout als grotere plaats langs de lijn wat prima fietsbaar is vanuit Raamsdonksveer, daar is enige concurrentie van de fiets dus nog wel denkbaar.

Op Zevenbergen - Breda heb je dat weer een stuk minder. Die lijn heb ik een aantal jaren geleden ook nog wel eens gebruikt en bij mijn weten zit de voornaamste vervoervraag daar toch richting Breda (en niet van Zevenbergen naar Terheijden ofzo bijvoorbeeld). Dan zit je al wel op een behoorlijke afstand per fiets.
Je zou eventueel nog wat reizigers van Terheijden richting een treinstation kunnen hebben, al lijkt het voor dergelijke reizigers voor de hand liggender om met lijn 122 naar Lage Zwaluwe te reizen (i.v.m. frequentere aansluitingen richting Dordrecht)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door ArrivaBas »

Ja dat is me al opgevallen. De feed op LinkedIn gaat alleen maar over infrastructureel laaghangend fruit ten gunste van de auto. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Suus »

Je haalt nu de 117 en 119 door elkaar. De bezuinigingen treffen de 119 die via Prinsenbeek rijdt en daarmee eigenlijk een veredelde stadsbus is die na Prinsenbeek nog maar even doorrijdt naar Zevenbergen, waar een rondje wordt gemaakt waar bijna niemand gebruik van maakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Chrysa »

Ik ben benieuwd waar de reizigers op lijn 119 allemaal heengaan. Op de relatie Zevenbergen Station - Breda Station is lijn 117 namelijk dik 10 minuten sneller. Zou me niet verbazen als die lijnen in de toekomst omgeklapt worden en lijn 117 de hoofdroute wordt. Pak je meteen de scholen mee aan de Terheijdenseweg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Daniel »

Ik schat zo in dat de reizigers op lijn 119 met name naar het bedrijventerrein in het westen van Breda reizen. Als ik zo zie wat voor bedrijven daar zitten lijkt het thuiswerken daar in mindere mate impact op de reizigersaantallen te hebben, 'tis niet bepaald een kantorenpark daar ofzo.

De huidige situatie lijkt vooral gericht op het voorkomen van dubbele lijnen in de superdaluren: in de late avond en zondags heeft Terheijden blijkbaar aan één lijn wel genoeg. En aangezien het wel erg klantonvriendelijk zou zijn om reizigers vanaf Made dan op een overstap in Wagenberg te trakteren rijdt die dus door naar Breda dan, zodat rijden van lijn 119 op die tijden het minst dubbelop is. Die lijn moest immers dan toch al rijden om Prinsenbeek en Breda Westerpark te bedienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Chrysa »

Lijn 117 trekt zo goed als geen reizigers uit Terheijden, die rijdt sowieso al alleen in de avond en op zaterdag door dat dorp.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Daniel »

Juist daarom is het dus dubbelop om hem er in de late avond en op zondag ook langs te laten rijden, als 'ie toch al geen functie heeft. Dan kan je Zevenbergen - Breda beter via lijn 119 afhandelen die elders op de route dus ook nog een functie heeft.
Aan het rondje door Zevenbergen zit je op die tijden toch al vast, wat je zult er op een of andere manier moeten omkeren. 's Avonds laat en op zondag rijdt er immers niks meer tussen Zevenbergen en Klundert (en zelfs toen dat nog wel zo was, was 117 in Zevenbergen aan lijn 119 geknoopt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Suus »

Als je echt wat in het Brabantse OV wil investeren, zou men kunnen beginnen om plaatsen als Klundert en Fijnaart in het weekend bereikbaar te maken.

Al valt dat nog mee in vergelijking met Werkendam, dat sinds een paar weken ook geen OV meer heeft in het weekend :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Chrysa »

Tja, het is sowieso om te janken hier. Arriva wil nog wel eens met ideeën komen en weet daar ook nog wel eens wat subsidie voor los te peuteren, maar vanuit de provincie blijft het aardig stil.

Ik zit toch weer serieus te overwegen om een auto te kopen, want zelfs met volledige OV-vergoeding is op en neer reizen met de bus gewoon kut nu.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door RobertT »

Leuke reactie van Arriva dat ze het betere weer en de fiets nu als oorzaak geven voor mindere frequentie.Zodra het weer slechter weer wordt,komen deze bezuinigingen echt niet terug.dat is al jaren een terugkerend fenomeen in Brabant,wel afschalen,maar nauwelijks iets herstellen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Daniel »

Brabant lijkt inderdaad liefst geen reizigers te vervoeren, dat was in m'n studententijd (tussen 2002 en 2006) in die provincie al zo en lijkt alleen maar erger te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Hainje »

Jullie lijken Gothic-Writer zo stilaan gelijk te geven. :shock:
🍉
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door huibe »

teun schreef: wo 05 mei 2021, 19:14 Wat nou de toegevoegde waarde van het laten vervallen van die bushaltes in Oud-Gastel is begrijp ik echt niet, het is niet alsof de route daar nou zoveel sneller van wordt.
De route door Oud-Gastel wordt door de gemeente aangepast en hierdoor wordt deze ongeschikt om met een bus over heen te rijden.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door huibe »

RobertT schreef: wo 05 mei 2021, 21:37 Leuke reactie van Arriva dat ze het betere weer en de fiets nu als oorzaak geven voor mindere frequentie.Zodra het weer slechter weer wordt,komen deze bezuinigingen echt niet terug.dat is al jaren een terugkerend fenomeen in Brabant,wel afschalen,maar nauwelijks iets herstellen
Als het goed is gelden deze wijzigingen alleen in mei en juni, in september zou de reguliere dienstregeling weer moeten gaan gelden.

De meeste bussen die rond Breda geschrapt gaan worden, vervoeren veel scholieren en die gaan vanaf nu nog minder naar school door examens en toetsweken. Dit is een jaarlijkse trend, maar nu kiest Arriva ervoor om verder in te krimpen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door JordiBrabant »

teun schreef: wo 05 mei 2021, 19:14 Hetzelfde geldt voor het afschalen van de buurtbusdienstregeling; wat bespaar je er in godsnaam mee?
Er zijn buurtbusverenigingen met een tekort aan vrijwilligers, dus dat zal in de gemeente Altena wel spelen.

Dit is alleen nog niet alles aan afschalingen, het transitie plan zal ook nog eens een afschaling van ongeveer -10% brengen. Het wordt er hier niet beter op in ieder geval.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Daniel »

En maar afvragen waarom het aantal reizigers nou toch terugloopt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door waldo79 »

Daniel schreef: wo 05 mei 2021, 20:11
waldo79 schreef: wo 05 mei 2021, 18:10 Nou ja. Met fietsen is weinig mis en de fiets lijkt me sowieso een geduchte concurrent op de kortere afstand.
Van Zevenbergen en Raamsdonksveer naar Breda is nou niet bepaald een korte afstand hoor. En in het eerste geval liggen er ook niet echt bestemmingen eerder op de route die wel meer befietsbaar zijn.
Zevenbergen heeft de lijnen 117 en 119 plus de trein. Het tussenliggende gebied is dunbevolkt, dus dan is dit nog een redelijke dienstregeling.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Meltrain »

Vrijwel alle wijzigingen betreffen het afschalen van kwartierdiensten naar halfuurdiensten. Als er daadwerkelijk bezuinigd moet worden, wat me niet vreemd lijkt, dan heb ik liever dat ze het zo doen dan dat ze op bepaalde lijnen niet meer op zaterdag rijden. (Op zondag rijdt er helaas al vrij weinig meer.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Suus »

waldo79 schreef: do 06 mei 2021, 08:58
Daniel schreef: wo 05 mei 2021, 20:11
waldo79 schreef: wo 05 mei 2021, 18:10 Nou ja. Met fietsen is weinig mis en de fiets lijkt me sowieso een geduchte concurrent op de kortere afstand.
Van Zevenbergen en Raamsdonksveer naar Breda is nou niet bepaald een korte afstand hoor. En in het eerste geval liggen er ook niet echt bestemmingen eerder op de route die wel meer befietsbaar zijn.
Zevenbergen heeft de lijnen 117 en 119 plus de trein. Het tussenliggende gebied is dunbevolkt, dus dan is dit nog een redelijke dienstregeling.
De leefbaarheid van het gebied voor mensen zonder auto, zoals jongeren of ouderen, is al zo goed als verdwenen door de zeer beperkte bediening buiten kantooruren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door regenmaker »

Suus schreef: wo 05 mei 2021, 21:32 Als je echt wat in het Brabantse OV wil investeren, zou men kunnen beginnen om plaatsen als Klundert en Fijnaart in het weekend bereikbaar te maken.

Al valt dat nog mee in vergelijking met Werkendam, dat sinds een paar weken ook geen OV meer heeft in het weekend :')
Fijnaart en Klundert zijn beide op zaterdag bereikbaar met lijn 200. In Werkendam heeft men tegenwoordig Bravoflex voor de bediening in het weekend. Hetzelfde geldt voor Fijnaart en Klundert.
Suus schreef: wo 05 mei 2021, 20:52 Je haalt nu de 117 en 119 door elkaar. De bezuinigingen treffen de 119 die via Prinsenbeek rijdt en daarmee eigenlijk een veredelde stadsbus is die na Prinsenbeek nog maar even doorrijdt naar Zevenbergen, waar een rondje wordt gemaakt waar bijna niemand gebruik van maakt.
Die keer dat ik in lijn 119 zat (rond 12:00 uur aantal weken geleden), het rondje in Zevenbergen nog behoorlijk bezet (5-6 personen).

Ik vind de dienstregeling in Oost-Brabant vele malen slechter met onder andere de lijnen 91, 92, 96 en 155 die alleen doordeweeks overdag rijden. Geen belbus niets.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door waldo79 »

Fijnaart en Klundert zijn beide op zaterdag bereikbaar met lijn 200. In Werkendam heeft men tegenwoordig Bravoflex voor de bediening in het weekend. Hetzelfde geldt voor Fijnaart en Klundert.
Het zijn wel behoorlijk grote kernen om alleen maar met flexlijnen te bedienen. Anderzijds, lastig als er te weinig passagiers zijn om een reguliere bus naar toe te sturen.

Kijk, voor mij is het wat lastig invoelbaar omdat ik vanuit Den Bosch nog alle kanten op kan reizen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door regenmaker »

Mill of Erp hebben bijvoorbeeld meer inwoners dan Klundert of Fijnaart en die dorpen hebben geen alternatief in het weekend. Ook een plaats zoals Schaijk (rond de 7.000 inwoners) komt er zeer matig vanaf in het weekend/avond. Voor Werkendam is het belachelijk dat er geen bus meer rijdt op zaterdag, maarja het ligt ook wel een beetje in een uithoek. Dus vanuit exploitatieoverwegingen kan ik het nog begrijpen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door waldo79 »

Da's inherent aan de historische opbouw van Brabantse kernen. Best wel uit de kluiten gegroeid, maar er zijn weinig duidelijke reispatronen te ontdekken. Als je hele kernen wilt ontsluiten naar een kernplaats krijg je trage verbindingen.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door teun »

Is dat wel zo? En zo ja is dat dan wel zo verschillend met de rest van het land?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Suus »

Ik het het idee dat het elders in Nederland wel beter is dan in Noord-Brabant. Kijk bijvoorbeeld maar naar het zuidwesten van Drenthe. Allemaal kleine plaatsen zoals de Smilde's, Diever, Dwingeloo, Havelte. Maar die hebben allemaal zeven dagen in de week een vaste buslijn. Alleen Vledder zit in het weekend zonder bus, maar dat heeft 2000 inwoners, niet 11.000.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten