Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
waldo79
Donateur
Berichten: 5716
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door waldo79 »

Maar waarom is er dan een verschil met Drenthe? Gaat het om keiharde euro's of om een andere organisatie van het openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 35503
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: do 06 mei 2021, 09:26 Het zijn wel behoorlijk grote kernen om alleen maar met flexlijnen te bedienen. Anderzijds, lastig als er te weinig passagiers zijn om een reguliere bus naar toe te sturen.
Meerdere jaren geleden heb ik zelf nog wel met enige regelmaat op zondag de 117 vanuit Klundert gebruikt. Die had eigenlijk altijd wel reizigers. Niet heel veel, maar waar zit een bus wel vol op de eerste drie haltes als daar geen station tussen zit? Volgens mij vrijwel nergens.
En onderweg een station aandoen (in Zevenbergen) zonder een fatsoenlijke aansluiting op de trein helpt ook niet natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Donateur
Berichten: 5716
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door waldo79 »

Misschien dat Arriva een betere dienstregeling kan ontwerpen dan nu het geval is. Weet niet welke uitgangspunten men hanteert...
teun
Berichten: 684
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door teun »

waldo79 schreef: do 06 mei 2021, 11:43 Maar waarom is er dan een verschil met Drenthe? Gaat het om keiharde euro's of om een andere organisatie van het openbaar vervoer.
Ik denk inderdaad dat het gewoon om keiharde euro's gaat, het OV budget is navenant de Brabantse bevolking gewoon enorm laag; 91,1 miljoen begroot voor 2020 (€36 voor elke Brabander). Groningen, Noord-Holland en Zuid-Holland zitten op een vergelijkbaar niveau maar hebben natuurlijk veel minder inwoners als je de vervoer- en metropoolregio er van aftrekt. De mediaan voor uitgaven per inwoner ligt zo rond de €66 met een bandbreedte binnen die groep van €62-69, dat zijn de VRA, Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Gelderland, en Flevoland. Overijssel (€51) en Limburg (€46) vallen allebei nogal laag uit (beiden schrijven ze behoorlijk wat baten onder OV op). Een lichte uitschieter naar boven is Friesland met €77 p.p.p.j. De écht hoge uitschieters zijn Drenthe, Groningen, en de HRDH met respectievelijk €137, €150, en €166 aan uitgaven per inwoner.
CamilleKreemers
Berichten: 3464
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door CamilleKreemers »

Nu hebben Drenthe, Groningen en MRDH ook veel railverbindingen als we naar verhouding rail/bus kijken.
CamilleKreemers
Berichten: 3464
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door CamilleKreemers »

waldo79 schreef: do 06 mei 2021, 15:44 Misschien dat Arriva een betere dienstregeling kan ontwerpen dan nu het geval is. Weet niet welke uitgangspunten men hanteert...
Ik heb wel eens gedacht aan anders combineren van lijnen, bijvoorbeeld de lijnen 136, 134 en 123 tot een lijn Den Bosch - Waalwijk - Raamsdonksveer - Breda
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 6751
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Chrysa »

Het staat je vrij om een ideeëntopic te openen. ;)
Etienne
Berichten: 6564
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Etienne »

CamilleKreemers schreef: do 06 mei 2021, 21:42 Ik heb wel eens gedacht aan anders combineren van lijnen, bijvoorbeeld de lijnen 136, 134 en 123 tot een lijn Den Bosch - Waalwijk - Raamsdonksveer - Breda
Zoals in het verleden al het geval was?
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)
CamilleKreemers
Berichten: 3464
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door CamilleKreemers »

oh, dat bestond al. Ik vind dat koppelen wel potentie hebben om meer klanten te krijgen. Al kan je je wel afvragen op welke wijze koppelen het beste werkt en dan de precieze route. In deze concessie heeft men al gedeelde lijnen zoals Gorinchem - Den Bosch.
nvdw
Donateur
Berichten: 2495
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door nvdw »

Doorkoppelen van lijnen is vooral zinvol als er voldoende reizigersvraag is over de eindpunten heen. In dat opzicht heeft koppelen van 123 en 134 in Raamsdonksveer zin omdat het dan makkelijker wordt om vanuit bijvoorbeeld Waspik het centrum van Raamsdonksveer te bereiken. Dan heb ik het alleen niet over de aantallen mensen die je er dan mee de bus in krijgt (weinig, denk ik) en ook niet over de exploitatieve gevolgen.

Het geld dat er is, gaat voornamelijk naar het laaghangende fruit (versterken van lijnen die het op zichzelf al goed doen). De ambitie is gewoon erg laag. Dat proces is natuurlijk al een paar jaar aan de gang en het gebeurt ook niet in een vacuüm: regio’s als het Land van Heusden en Altena zijn relatief dunbevolkt, liggen op vrij grote afstand van grote plaatsen en hebben zich dus allang erbij neergelegd dat de auto gewoon noodzaak is geworden.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
BusOV40
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Uitdunning dienstregeling West Brabant.

Bericht door BusOV40 »

Arriva rijdt per 10 mei minder ritten:

https://www.arriva.nl/consumenten/actie ... lijnen.htm

Opmerkelijk want NS en GVB zijn juist weer aan het uitbreiden. Is de situatie in Brabant zo penibel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46610
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Uitdunning dienstregeling West Brabant.

Bericht door Suus »

Dit bericht is al bijna anderhalve maand bekend en besproken in het topic over Brabant.
Rame à l'approche
huibf
Donateur
Berichten: 3569
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Uitdunning dienstregeling West Brabant.

Bericht door huibf »

BusOV40 schreef: wo 26 mei 2021, 14:16 Arriva rijdt per 10 mei minder ritten:

https://www.arriva.nl/consumenten/actie ... lijnen.htm

Opmerkelijk want NS en GVB zijn juist weer aan het uitbreiden. Is de situatie in Brabant zo penibel?
In tegenstelling tot de overige regios waar zelfs 14% DRU was geschrapt was in Brabant bij Arriva nog niet zoveel gebeurd.
Alle vervoerders in drn lande zijn druk bezig met de transitieplannen (zoals ze zo mooi heten) voor ingrepen tot 2025 !
En dat belooft op sommige plaatsen toch echt een kaalslag.
En dan mogen we van geluk spreken dat de overheid nog bijspekt anders was het zwarte scenario 20% minder DRU. Veelal blijft het beperkt tot 10% voor 2022 tov de DRU in dec 2020.
Arriva Limburg heeft zijn voorzet al gegeven eind feb. van dit jaar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten