Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Suus »

Nee, de 310 stopt nu alleen bij Zuideinde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door PatrickM »

Dan nog moet het wel mogelijk zijn om bij de nieuw aangelegde halte te gaan stoppen (die ligt op de huidige route), maar dan nog lijkt het me niet heel praktisch. Ik heb het idee dat het invoeren van routevarianten het vaak alleen maar ingewikkelder maakt (zeker voor iemand die niet al te vaak van het OV gebruik maakt) voor reizigers en dat kan ook een afschrikwekkend effect hebben. Nu hebben de andere opties dat ook (900 meter extra loopafstand is best wel een eindje) maar de vraag is of het aantal te verliezen reizigers (een deel van de reizigers uit Dinteloord ben je waarschijnlijk kwijt) opweegt tegen het aantal te winnen reizigers (5 minuten tijdswinst verbetert je concurrentiepositie tov de auto best aardig, voor Steenbergen is het nu bijvoorbeeld 36 minuten voor de auto tegenover 47 voor het OV, dat zou 36 minuten tegen 42 worden). Ik vermoed dat dat in dit geval wel zo is (de totale tijdswinst voor reizigers uit BoZ+Halsteren+Steenbergen lijkt me groter dan de extra reistijd voor Dinteloord) maar de precieze getallen heb ik helaas niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door CamilleKreemers »

De buurtbus kan wellicht nog iets betekenen hier.
Aan de andere kant, werd in Rucphen (312) de route ook fors gestrekt en de loopafstanden fors vergroot.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door nvdw »

Buurtbus 200 (Dinteloord-Fijnaart) wordt verlengd naar de Noordlangeweg. Da's ook maar een doekje voor het bloeden natuurlijk.

Zelfs al scheelt het in de omlopen niks, dan nog zijn vijf minuten per rit een behoorlijke besparing, want die hoeft de provincie niet meer te betalen of zijn weer elders in te zetten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door CamilleKreemers »

PatrickM schreef: di 23 mar 2021, 22:23 Ik zat zelf voor ‘s avonds te kijken en daar scheelt het niet (een slag 310 is nu 2:13 en dat zou naar 2:03 gaan waarmee ‘t dus net te lang is) maar in de spitsen is een slag nu zo te zien 2:35 en daar zou 10 minuten minder een slag moeten schelen. Het zou dus op sommige momenten iets schelen maar de rest van de tijd levert het alleen maar meer wacht/pauzetijd op.
er kan dus een bus bespaard worden door de versnelling. Er zijn nu 8 bussen nodig voor de dienstregeling en dat worden er dan 7. Ook bespaart het in de personeelskosten in de hoogste inzet.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door huibf »

Maar naar de reiziger wordt niet gekeken. Er zijn ook wel voordelen voor reizigers.

Er zijn nergens onderzoeken, naast een behoorlijke enquete van het ROB, dat reizigers zitten te wachten op gestrekte lijnen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door CamilleKreemers »

er zijn geen resultaten uit het ROB-onderzoek?
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Roeland »

Uit de regio Amstelland blijkt volgens mij wel dat versnelling van een aantal lijnen tot forse reizigersgroei heeft geleid. Dat ging dan trouwens vooral over R-netlijnen. Maar of dat in West-Brabant ook het geval is, is daarmee natuurlijk niet gezegd.
Een indicatie is natuurlijk wel het aantal reizigers dat in Dinteloord in/uitstapt, versus het aantal reizigers over Dinteloord heen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door CamilleKreemers »

De strekking ging gepaard met minimaal kwartiersdiensten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door regenmaker »

Sinds maandag rijdt een groot gedeelte van de ritten op lijn 99 (Uden - Nijmegen) met Volvo's in plaats van Ambassadors.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Tom024 »

Het mag weer (en ze zitten krap in de Amba's ;))
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Rick Vlodrop »

Ook Brabant sluit aan in het rijtje van opdrachtgevers die waarschuwen voor afbraak openbaar vervoer:

https://www.bndestem.nl/brabant/brabant ... ~abe05720/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door fogeltje »

regenmaker schreef: di 30 mar 2021, 07:50 Sinds maandag rijdt een groot gedeelte van de ritten op lijn 99 (Uden - Nijmegen) met Volvo's in plaats van Ambassadors.
Wat zal dat een schok zijn als je in de ochtend in een luxe Volvo naar Nijmegen gaat en in de middag de hele rit terug in een Graftaro mag doorbrengen :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Daniel »

Rick Vlodrop schreef: di 30 mar 2021, 18:01 Ook Brabant sluit aan in het rijtje van opdrachtgevers die waarschuwen voor afbraak openbaar vervoer:

https://www.bndestem.nl/brabant/brabant ... ~abe05720/
Eén op de vijf ritten vervallen in het zwartste scenario is, hoewel fors, nog niet eens heel veel vergeleken met elders. Dan zit je dus op 20% afschaling, uit andere regio's heb ik nog hogere percentages langs zien komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Rick Vlodrop »

Volgens mij zijn de percentages hoger in die concessie waar normaal meer reizigersinkomsten zijn van forensen en relatief minder van studenten. Inkomsten studenten is namelijk een vaste inkomstenbron volgens vaste verdeling die om de paar jaar wordt herijkt. Maw die inkomstenbron is tijdens corona ongewijzigd. Maar ja als de financiering van een concessie juist minder afhankelijk is van studenten inkomsten zijn die concessies juist nu de pineut
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Suus »

Brabant is nu al veel afhankelijker van buurtbussen dan veel andere provincies, daarvan gaan meerdere uren in een DRU van een normale lijnbus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Chrysa »

Nieuwe dienstregeling per 10 mei

Alleen maar verslechteringen helaas, vooral in het westen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Daniel »

Owja, we verwachten dat reizigers gaan fietsen dus stimuleren we ze nog wat harder om dat te gaan doen :s
Zo raak je wel in die vicieuze cirkel. En dan nog niet eens door corona.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door waldo79 »

Nou ja. Met fietsen is weinig mis en de fiets lijkt me sowieso een geduchte concurrent op de kortere afstand.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door teun »

Wat nou de toegevoegde waarde van het laten vervallen van die bushaltes in Oud-Gastel is begrijp ik echt niet, het is niet alsof de route daar nou zoveel sneller van wordt. Hetzelfde geldt voor het afschalen van de buurtbusdienstregeling; wat bespaar je er in godsnaam mee?

Ik vind trouwens de woordkeuze “trend” om het thuiswerken te beschrijven ook nog best bijzonder.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Chrysa »

waldo79 schreef: wo 05 mei 2021, 18:10 Nou ja. Met fietsen is weinig mis en de fiets lijkt me sowieso een geduchte concurrent op de kortere afstand.
Mwah, de helft van deze bezuiningen zijn op de lange afstand. Na 15km houden de meeste fietsers het toch wel gezien, zelfs met de e-bike. Zeker op lijn 305 en 310 zijn die afstanden toch echt groter. Op mij komt het een beetje over als PR-praat om recht te lullen wat krom is, ook al zijn bezuinigen niet eens zo vreemd gezien de huidige bezettingsgraad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: wo 05 mei 2021, 18:10 Nou ja. Met fietsen is weinig mis en de fiets lijkt me sowieso een geduchte concurrent op de kortere afstand.
Van Zevenbergen en Raamsdonksveer naar Breda is nou niet bepaald een korte afstand hoor. En in het eerste geval liggen er ook niet echt bestemmingen eerder op de route die wel meer befietsbaar zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door ArrivaBas »

Er is duidelijk een nieuwe visie nodig op het Provinciehuis in 's-Hertogenbosch. Op deze manier zal de provincie blijven bezuinigen op dit al vrijwel onaantrekkelijke product.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door Chrysa »

Daniel schreef: wo 05 mei 2021, 20:11 Van Zevenbergen en Raamsdonksveer naar Breda is nou niet bepaald een korte afstand hoor. En in het eerste geval liggen er ook niet echt bestemmingen eerder op de route die wel meer befietsbaar zijn.
Raamsdonksveer - Breda maakt vooral gebruik van lijn 326. Lijn 123 is populair voor Made - Breda, en ook voor scholieren die in Raamsdonksveer wonen en in Made op school zitten, en vice versa. Er zullen ook nog wel mensen zijn die van Made naar Raamsdonksveer reizen voor de Brabantliner, maar de relatie Raamsdonksveer - Breda is niet populair op deze route. Hopelijk vernachelen ze de aansluitingen niet in elk geval.
PHS

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Bericht door PHS »

ArrivaBas schreef: wo 05 mei 2021, 20:14 Er is duidelijk een nieuwe visie nodig op het Provinciehuis in 's-Hertogenbosch. Op deze manier zal de provincie blijven bezuinigen op dit al vrijwel onaantrekkelijke product.
Die visie is er, en bestaat uit een chassis, vier wielen, een motor, vier of vijf stoelen en nog wat andere onderdelen :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten