Pagina 3 van 5

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 24 mar 2021, 08:09
door Suus
Nee, de 310 stopt nu alleen bij Zuideinde.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 24 mar 2021, 10:46
door PatrickM
Dan nog moet het wel mogelijk zijn om bij de nieuw aangelegde halte te gaan stoppen (die ligt op de huidige route), maar dan nog lijkt het me niet heel praktisch. Ik heb het idee dat het invoeren van routevarianten het vaak alleen maar ingewikkelder maakt (zeker voor iemand die niet al te vaak van het OV gebruik maakt) voor reizigers en dat kan ook een afschrikwekkend effect hebben. Nu hebben de andere opties dat ook (900 meter extra loopafstand is best wel een eindje) maar de vraag is of het aantal te verliezen reizigers (een deel van de reizigers uit Dinteloord ben je waarschijnlijk kwijt) opweegt tegen het aantal te winnen reizigers (5 minuten tijdswinst verbetert je concurrentiepositie tov de auto best aardig, voor Steenbergen is het nu bijvoorbeeld 36 minuten voor de auto tegenover 47 voor het OV, dat zou 36 minuten tegen 42 worden). Ik vermoed dat dat in dit geval wel zo is (de totale tijdswinst voor reizigers uit BoZ+Halsteren+Steenbergen lijkt me groter dan de extra reistijd voor Dinteloord) maar de precieze getallen heb ik helaas niet.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 24 mar 2021, 13:57
door CamilleKreemers
De buurtbus kan wellicht nog iets betekenen hier.
Aan de andere kant, werd in Rucphen (312) de route ook fors gestrekt en de loopafstanden fors vergroot.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 24 mar 2021, 14:44
door nvdw
Buurtbus 200 (Dinteloord-Fijnaart) wordt verlengd naar de Noordlangeweg. Da's ook maar een doekje voor het bloeden natuurlijk.

Zelfs al scheelt het in de omlopen niks, dan nog zijn vijf minuten per rit een behoorlijke besparing, want die hoeft de provincie niet meer te betalen of zijn weer elders in te zetten.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 24 mar 2021, 19:54
door CamilleKreemers
PatrickM schreef: di 23 mar 2021, 22:23 Ik zat zelf voor ‘s avonds te kijken en daar scheelt het niet (een slag 310 is nu 2:13 en dat zou naar 2:03 gaan waarmee ‘t dus net te lang is) maar in de spitsen is een slag nu zo te zien 2:35 en daar zou 10 minuten minder een slag moeten schelen. Het zou dus op sommige momenten iets schelen maar de rest van de tijd levert het alleen maar meer wacht/pauzetijd op.
er kan dus een bus bespaard worden door de versnelling. Er zijn nu 8 bussen nodig voor de dienstregeling en dat worden er dan 7. Ook bespaart het in de personeelskosten in de hoogste inzet.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 24 mar 2021, 20:10
door huibf
Maar naar de reiziger wordt niet gekeken. Er zijn ook wel voordelen voor reizigers.

Er zijn nergens onderzoeken, naast een behoorlijke enquete van het ROB, dat reizigers zitten te wachten op gestrekte lijnen.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 24 mar 2021, 22:41
door CamilleKreemers
er zijn geen resultaten uit het ROB-onderzoek?

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: do 25 mar 2021, 07:29
door Roeland
Uit de regio Amstelland blijkt volgens mij wel dat versnelling van een aantal lijnen tot forse reizigersgroei heeft geleid. Dat ging dan trouwens vooral over R-netlijnen. Maar of dat in West-Brabant ook het geval is, is daarmee natuurlijk niet gezegd.
Een indicatie is natuurlijk wel het aantal reizigers dat in Dinteloord in/uitstapt, versus het aantal reizigers over Dinteloord heen.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: do 25 mar 2021, 14:05
door CamilleKreemers
De strekking ging gepaard met minimaal kwartiersdiensten.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 30 mar 2021, 07:50
door regenmaker
Sinds maandag rijdt een groot gedeelte van de ritten op lijn 99 (Uden - Nijmegen) met Volvo's in plaats van Ambassadors.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 30 mar 2021, 09:46
door Tom024
Het mag weer (en ze zitten krap in de Amba's ;))

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 30 mar 2021, 18:01
door Rick Vlodrop
Ook Brabant sluit aan in het rijtje van opdrachtgevers die waarschuwen voor afbraak openbaar vervoer:

https://www.bndestem.nl/brabant/brabant ... ~abe05720/

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 30 mar 2021, 19:01
door fogeltje
regenmaker schreef: di 30 mar 2021, 07:50 Sinds maandag rijdt een groot gedeelte van de ritten op lijn 99 (Uden - Nijmegen) met Volvo's in plaats van Ambassadors.
Wat zal dat een schok zijn als je in de ochtend in een luxe Volvo naar Nijmegen gaat en in de middag de hele rit terug in een Graftaro mag doorbrengen :')

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 30 mar 2021, 21:18
door Daniel
Rick Vlodrop schreef: di 30 mar 2021, 18:01 Ook Brabant sluit aan in het rijtje van opdrachtgevers die waarschuwen voor afbraak openbaar vervoer:

https://www.bndestem.nl/brabant/brabant ... ~abe05720/
Eén op de vijf ritten vervallen in het zwartste scenario is, hoewel fors, nog niet eens heel veel vergeleken met elders. Dan zit je dus op 20% afschaling, uit andere regio's heb ik nog hogere percentages langs zien komen.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 30 mar 2021, 22:08
door Rick Vlodrop
Volgens mij zijn de percentages hoger in die concessie waar normaal meer reizigersinkomsten zijn van forensen en relatief minder van studenten. Inkomsten studenten is namelijk een vaste inkomstenbron volgens vaste verdeling die om de paar jaar wordt herijkt. Maw die inkomstenbron is tijdens corona ongewijzigd. Maar ja als de financiering van een concessie juist minder afhankelijk is van studenten inkomsten zijn die concessies juist nu de pineut

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 31 mar 2021, 06:31
door Suus
Brabant is nu al veel afhankelijker van buurtbussen dan veel andere provincies, daarvan gaan meerdere uren in een DRU van een normale lijnbus.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 17:05
door Chrysa
Nieuwe dienstregeling per 10 mei

Alleen maar verslechteringen helaas, vooral in het westen.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 17:58
door Daniel
Owja, we verwachten dat reizigers gaan fietsen dus stimuleren we ze nog wat harder om dat te gaan doen :s
Zo raak je wel in die vicieuze cirkel. En dan nog niet eens door corona.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 18:10
door waldo79
Nou ja. Met fietsen is weinig mis en de fiets lijkt me sowieso een geduchte concurrent op de kortere afstand.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 19:14
door teun
Wat nou de toegevoegde waarde van het laten vervallen van die bushaltes in Oud-Gastel is begrijp ik echt niet, het is niet alsof de route daar nou zoveel sneller van wordt. Hetzelfde geldt voor het afschalen van de buurtbusdienstregeling; wat bespaar je er in godsnaam mee?

Ik vind trouwens de woordkeuze “trend” om het thuiswerken te beschrijven ook nog best bijzonder.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 19:21
door Chrysa
waldo79 schreef: wo 05 mei 2021, 18:10 Nou ja. Met fietsen is weinig mis en de fiets lijkt me sowieso een geduchte concurrent op de kortere afstand.
Mwah, de helft van deze bezuiningen zijn op de lange afstand. Na 15km houden de meeste fietsers het toch wel gezien, zelfs met de e-bike. Zeker op lijn 305 en 310 zijn die afstanden toch echt groter. Op mij komt het een beetje over als PR-praat om recht te lullen wat krom is, ook al zijn bezuinigen niet eens zo vreemd gezien de huidige bezettingsgraad.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 20:11
door Daniel
waldo79 schreef: wo 05 mei 2021, 18:10 Nou ja. Met fietsen is weinig mis en de fiets lijkt me sowieso een geduchte concurrent op de kortere afstand.
Van Zevenbergen en Raamsdonksveer naar Breda is nou niet bepaald een korte afstand hoor. En in het eerste geval liggen er ook niet echt bestemmingen eerder op de route die wel meer befietsbaar zijn.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 20:14
door ArrivaBas
Er is duidelijk een nieuwe visie nodig op het Provinciehuis in 's-Hertogenbosch. Op deze manier zal de provincie blijven bezuinigen op dit al vrijwel onaantrekkelijke product.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 20:31
door Chrysa
Daniel schreef: wo 05 mei 2021, 20:11 Van Zevenbergen en Raamsdonksveer naar Breda is nou niet bepaald een korte afstand hoor. En in het eerste geval liggen er ook niet echt bestemmingen eerder op de route die wel meer befietsbaar zijn.
Raamsdonksveer - Breda maakt vooral gebruik van lijn 326. Lijn 123 is populair voor Made - Breda, en ook voor scholieren die in Raamsdonksveer wonen en in Made op school zitten, en vice versa. Er zullen ook nog wel mensen zijn die van Made naar Raamsdonksveer reizen voor de Brabantliner, maar de relatie Raamsdonksveer - Breda is niet populair op deze route. Hopelijk vernachelen ze de aansluitingen niet in elk geval.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 20:35
door PHS
ArrivaBas schreef: wo 05 mei 2021, 20:14 Er is duidelijk een nieuwe visie nodig op het Provinciehuis in 's-Hertogenbosch. Op deze manier zal de provincie blijven bezuinigen op dit al vrijwel onaantrekkelijke product.
Die visie is er, en bestaat uit een chassis, vier wielen, een motor, vier of vijf stoelen en nog wat andere onderdelen :Y