In de nieuwe Veolia-trein over de Heuvellandlijn
Geplaatst: do 06 nov 2008, 20:47
In de nieuwe Veolia-trein over de Heuvellandlijn
Bijna alle Veolia-machinisten hebben de afgelopen maand kennis gemaakt met de nieuwe treinen voor de Heuvellandlijn. Tijd voor ons om dat ook eens te doen, vonden wij.
Veolia-machinist Charles Reiners is lyrisch over de nieuwe treinen. “Ze zijn stiller, ruimer en vriendelijker voor de reiziger.” Dat begint al bij het instappen; de entree is bijna op gelijk niveau met het perron. Daarmee zijn de nieuwe treinen ook goed toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten.
In de nieuwe treinen, gebouwd door de Zwitserse firma Stadler, hoeft de machinist zijn cabine niet meer te verlaten. Via een bewakingssysteem met acht camera’s en spiegels aan de zijkant van de cabine kan de treinbestuurder vanuit zijn stoel in de gaten houden of alle passagiers zijn in- of uitgestapt. Bovendien zijn er geen tussendeuren geplaatst in de trein. Op die manier kan de machinist helemaal van voor naar achter kijken.
Ook aan de reiziger is gedacht. De coupés zijn ruim van opzet en de stoelen bekleed met zachte stof. Wie naar het toilet moet, ziet bij het doortrekken geen gapend gat om zijn of haar boodschap op de spoorrails te kunnen deponeren. Veolia heeft in de nieuwe treinen gekozen voor een chemisch toilet. En wie naar buiten wil kijken - wat op de Heuvellandlijn prachtige vergezichten oplevert - kan zijn lol op, want de ramen in de nieuwe treinen zijn fors uitgevallen.
Bron: Dagblad de Limburger
Bijna alle Veolia-machinisten hebben de afgelopen maand kennis gemaakt met de nieuwe treinen voor de Heuvellandlijn. Tijd voor ons om dat ook eens te doen, vonden wij.
Veolia-machinist Charles Reiners is lyrisch over de nieuwe treinen. “Ze zijn stiller, ruimer en vriendelijker voor de reiziger.” Dat begint al bij het instappen; de entree is bijna op gelijk niveau met het perron. Daarmee zijn de nieuwe treinen ook goed toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten.
In de nieuwe treinen, gebouwd door de Zwitserse firma Stadler, hoeft de machinist zijn cabine niet meer te verlaten. Via een bewakingssysteem met acht camera’s en spiegels aan de zijkant van de cabine kan de treinbestuurder vanuit zijn stoel in de gaten houden of alle passagiers zijn in- of uitgestapt. Bovendien zijn er geen tussendeuren geplaatst in de trein. Op die manier kan de machinist helemaal van voor naar achter kijken.
Ook aan de reiziger is gedacht. De coupés zijn ruim van opzet en de stoelen bekleed met zachte stof. Wie naar het toilet moet, ziet bij het doortrekken geen gapend gat om zijn of haar boodschap op de spoorrails te kunnen deponeren. Veolia heeft in de nieuwe treinen gekozen voor een chemisch toilet. En wie naar buiten wil kijken - wat op de Heuvellandlijn prachtige vergezichten oplevert - kan zijn lol op, want de ramen in de nieuwe treinen zijn fors uitgevallen.
Bron: Dagblad de Limburger