Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2022
Geplaatst: do 10 jun 2021, 21:21
Voorgaande Topics:
* Topic Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027.
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=12496
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=13249
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=13991
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=14479
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=15674
2022 wordt het 6de jaar van de concessie Zuidoost Brabant. In dit topic bespreken we de nieuwe dienstregelingen en ideeën.
Specifieke zaken voor de dienstregelingen in 2022 worden, net als voorgaande jaren, vermeld op deze pagina, uiteraard niet eerder dan dat stukken ergens publiekelijk geplaatst zijn.
Maar zoals iedereen wel gelezen heeft zijn de vervoerders bezig met transitieplannen.
Om het OV in stand te houden, zetten de provincies op dit moment de subsidies aan de vervoerders 100% door en steunt het Rijk het
OV met een beschikbaarheidsvergoeding. Deze beschikbaarheidsvergoeding kan ook voor 2022 doorgaan, maar dan moeten vervoerders het OV (tijdelijk) gaan versoberen en intern aan de bezuinigingsknoppen gaan draaien: De zogenaamde transitieplannen.
Er wordt gerekend met een ongeveer 10% minder DRU inzet t.o.v. de dienstregeling van 2019.
Bij dienstregeling van 2021 is in veel concessie als versoberd, maar vaak niet tot de 10%.
Als het rijk geen beschikbaarheidsvergoeding toekent dan zijn de gevolgen ongekend en kunnen de DRU-reductie zomaar tegen de 30% gaan komen. Niet alle vervoerders gaan deze worst case scenario's doorrekenen.
Uiteraard wordt uitgegaan van een volledige terugkomst van de reizigers van voor Corona. De DRU zullen tegen die tijd weer hetzelfde zijn als voor Corona. De vraag is of het lijnennet tegen die tijd er hetzelfde uitziet.
Als provincie en vervoerders lijnen schrappen komen ze niet snel terug, een verlaagde frequentie kan zorgen voor een neergaande spiraal. Des te moeilijker is het om nu af te schalen op het moment dat reizigers weer terug willen komen, maar wel verlangen/eisen op een zitplaats zonder een 'vreemde' langs zich. De bussen zitten dus sneller vol, maar geld voor meer ritten is er juist niet.
Kortom een moeilijke afweging.
Vervoerders in gebieden met toeristische trekpleisters en luchthavens hebben het extra lastig. Toeristen en airportreizigers geven de volle mep uit aan tickets en zijn kassa voor de vervoerders. Deze airportlijnen en touristische attractielijnen houden de andere, minder aantrekkelijke lijnen, in stand. Maar touristen en airportreizigers zijn er nauwelijks.
* Topic Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027.
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=12496
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=13249
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=13991
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=14479
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2021: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=15674
2022 wordt het 6de jaar van de concessie Zuidoost Brabant. In dit topic bespreken we de nieuwe dienstregelingen en ideeën.
Specifieke zaken voor de dienstregelingen in 2022 worden, net als voorgaande jaren, vermeld op deze pagina, uiteraard niet eerder dan dat stukken ergens publiekelijk geplaatst zijn.
Maar zoals iedereen wel gelezen heeft zijn de vervoerders bezig met transitieplannen.
Om het OV in stand te houden, zetten de provincies op dit moment de subsidies aan de vervoerders 100% door en steunt het Rijk het
OV met een beschikbaarheidsvergoeding. Deze beschikbaarheidsvergoeding kan ook voor 2022 doorgaan, maar dan moeten vervoerders het OV (tijdelijk) gaan versoberen en intern aan de bezuinigingsknoppen gaan draaien: De zogenaamde transitieplannen.
Er wordt gerekend met een ongeveer 10% minder DRU inzet t.o.v. de dienstregeling van 2019.
Bij dienstregeling van 2021 is in veel concessie als versoberd, maar vaak niet tot de 10%.
Als het rijk geen beschikbaarheidsvergoeding toekent dan zijn de gevolgen ongekend en kunnen de DRU-reductie zomaar tegen de 30% gaan komen. Niet alle vervoerders gaan deze worst case scenario's doorrekenen.
Uiteraard wordt uitgegaan van een volledige terugkomst van de reizigers van voor Corona. De DRU zullen tegen die tijd weer hetzelfde zijn als voor Corona. De vraag is of het lijnennet tegen die tijd er hetzelfde uitziet.
Als provincie en vervoerders lijnen schrappen komen ze niet snel terug, een verlaagde frequentie kan zorgen voor een neergaande spiraal. Des te moeilijker is het om nu af te schalen op het moment dat reizigers weer terug willen komen, maar wel verlangen/eisen op een zitplaats zonder een 'vreemde' langs zich. De bussen zitten dus sneller vol, maar geld voor meer ritten is er juist niet.
Kortom een moeilijke afweging.
Vervoerders in gebieden met toeristische trekpleisters en luchthavens hebben het extra lastig. Toeristen en airportreizigers geven de volle mep uit aan tickets en zijn kassa voor de vervoerders. Deze airportlijnen en touristische attractielijnen houden de andere, minder aantrekkelijke lijnen, in stand. Maar touristen en airportreizigers zijn er nauwelijks.